Skocz do zawartości

Awaria oświetlenia 12v w przyczepie Hobby


Tom11

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie,

Problem dotyczy przyczepy Hobby z 2007r. Podłączając akumulator do gniazda 12v w przetwornicy Dometic popełniłem błąd, pomyliłem bieguny, wszystko trwało 2-3 sek.  W efekcie pojawił się następujący problem w oświetleniu i urządzeniach 12v. 
Niektórych świateł, ogrzewania wody nie da się włączyć, natomiast lampki w kuchni oraz wiązka świetlna w salonie świecą non stop, nie można ich wyłączyć. Pozostała część oświetlenia działa poprawnie. 
Problem występuje zarówno przy zasilaniu 230v jak i z akumulatora (obecnie podłączonego prawidłowo). Przetwornica oraz bezpieczniki zostały sprawdzone przez elektronika, są sprawne. W szafie obok przetwornicy znajduje się skrzynka prądowa, noże tu tkwi problem? Czy ktoś może spotkał się z takim problemem? Z góry dziękuję za pomoc. 
 

4EE9AEFD-CCA7-4AE8-A85D-96CC9A10EF78.jpeg

9D31A326-67DB-41C5-A794-A963B843A541.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam. Mam dokładnie to samo z tym sterownikiem. Przewód czarny wszędzie jest masą lub minusem a w Hobby niestety nie - przewód czarny w tym przypadku jest plusem. No i co - podłączyłem akumulator odwrotnie a efekt tego jest dokładnie taki sam jak w opisie na górze. Uwalony jest sterownik ale tylko częściowo można zapalić lampę główną i boczne halogeny w podkowie plus lampki boczne w sypialni - reszta nie działa. Jeszcze nie naprawiłem tego. Cena nowego sterownika u jednego dealera to 1500zł brutto a u innego 850zł netto. Dzisiaj sprawdzę diody przy przekaźnikach sterujących bo samo napięcie 12V dochodzi do nich i ręcznie można te przekaźniki włączyć naciskając na kotwicę - wtedy wszystko chodzi. Dam znać jak coś znajdę uszkodzonego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie jest chyba domena przyczep Hobby. 

Wnioskuję, że koledzy są biegli w elektronice. Elektryk samochodowy spojrzałby na kolory inaczej inaczej. I elektryk (od instalacji AC) też. 

W stricte elektronice czarny niby "wszędzie" jest minusem lub kojarzony jest z minusem. W pojazdach (w większości przyczep też) masa (minus) to przeważnie brązowy, a czarny jest przewodem prądowym (plusem) jak każdy inny kolor poza brązowym - ale to też nie żelazna i nie doznająca wyjątku reguła /np. wiązki do podłączenia wtyczki cepy do gniazda przy haku - też np. biały, a brąz to plus [prawy kierunkowskaz].../ I to z kolei też "odwyrtka" względem instalacji AC 230V, gdzie brąz to faza, niebieski zero. 

W przyczepie się to skupia razem, trzeba uważać, generalny schemat:

- zamknięte pod obudową bebechy elektroniki potrafią być robione "jak elektronika" [czarny=minus], ale za każdym razem  trzeba się upewnić

- prowadzące do nich instalacje i podłączenia instalacji pokładowych 12VDC - przeważnie w standardzie "samochodowym" [minus= przeważnie brązowy], są wyjątki, albo niektórzy producenci stosują też inne kolory,

- instalka 230V AC idzie schematem "budynkowych" instalacji AC - brąz faza, niebieski zero.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja spotkałem w instalacji 12V dwa czarne kable. I bądź tu mądry?

Po to jest miernik aby nie podłączać na pałę. Ale tego człowiek się uczy dopiero wtedy, kiedy na pałę podłączyć próbował i mu się nie udało

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwykły fazerek, żeby w każdej chwili sprawdzić biegunowość/przejście. Niestety, jak się nie przewrócisz, to się nie nauczysz. I to nie sa mądrości, sam też, wiele, wiele razy... A jak się przewróciłeś i leżysz, wstań, otrzyj łzy, przełknij gorzką pigułę i już mądrzejszy dalej do boju. 

24 minuty temu, jacek00 napisał:

Po to jest miernik aby nie podłączać na pałę. Ale tego człowiek się uczy dopiero wtedy, kiedy na pałę podłączyć próbował i mu się nie udało emoji6.png

Jako skromny pracownik umysowy czy biurowy (absolutnie nic wspólnego z elektryką, ipasjonatem prądu/elektroniki nie jestem, czasem trochę nie chcę ale muszę coś drobnego dłubnąć, i do tego samemu operację przeżyć) tylko piszę o różnym podejściu różnych "branż" do kwestii kolorów. Najśmieszniejsze jest to, że żaden z trzech (elektronik/elektryk samochodowy/elektryk "sieciowy") nie będzie działał na pałę, tylko w najlepszym przekonaniu (przynajmniej ze swojej branży) że robi dobrze. Dlatego zacząłem już na forum pisać o tym styku "specjalności" - wpuść pasjonata elektronika, który nigdy nie grzebał przy samochodach i nie ma pojęcia o AC do przyczepy, i wejdzie. Jak podziała rutynowo, b. prawdopodobne, że wejdzie w szkodę. 

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, jacek00 napisał:

Ja spotkałem w instalacji 12V dwa czarne kable. I bądź tu mądry?

Po to jest miernik aby nie podłączać na pałę. Ale tego człowiek się uczy dopiero wtedy, kiedy na pałę podłączyć próbował i mu się nie udało emoji6.png

Nie łączyłem przewodów na pałę, używam miernika ale gniazdo do podłączenia akumulatora w głównym zasilaczu (zdjęcie nr 2 u dołu po lewej stronie) jest beznapięciowe. Miernik nic tu nie pomógł. Oznaczenie nad gniazdem + BATT jest dokładnie pośrodku i nie wiadomo którego króćca dotyczy. Przewód czarny był wpięty do lewego króćca a biały do prawego. Teraz już wiem, że te przewody lecą do wtyczki 13 pinowej samochodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli "padły" wszystkie tranzystory to prawdopodobnie brakuje w obwodzie cewek przekaźników diod. W/g mnie należałoby je wlutować (jeżeli ich tam nie ma) bo za trochę awaria może się powtórzyć. Jak je włączyć widać w załączniku - diody wystarczą na 50 V

przekaźnik.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze kolega kombinuje ale diody są pod każdym przekaźnikiem i najprawdopodobniej to one pomogły w przebiciu tranzystorów bo napięcie zostało odwrotnie podłączone. Mikroprocesor ocalał bo ma własny zasilacz z mostkiem prostowniczym na wejściu który zabezpiecza przed odwrotnym podłączeniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, jarek3 napisał:

Dobrze kolega kombinuje ale diody są pod każdym przekaźnikiem i najprawdopodobniej to one pomogły w przebiciu tranzystorów bo napięcie zostało odwrotnie podłączone. Mikroprocesor ocalał bo ma własny zasilacz z mostkiem prostowniczym na wejściu który zabezpiecza przed odwrotnym podłączeniem.

To nie kombinowanie kolego tylko wiedza i nie diody pomogły tylko działanie bez sprawdzenia i zastanowienia (tak to nazwałbym dosyć delikatnie)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...

Witam.

Odświeżę temat. mam taki problem dokładnie z tym sterownikiem, że jak przyczepa jest podpięta do zasilania 230V to wszystko działa. Natomiast jak ją podpinam do samochodu to wszystko w przyczepie zaczyna świecić i nie da się wyłączyć oświetlenia. Gaśnie dopiero jak odłączam akumulator od przetwornicy.

Ktoś może coś podpowiedzieć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.