Jump to content
Dodi

Zasilanie akumulator-samochód-230v

Recommended Posts

Dodi

Czy może ktoś wyjaśnić jaka powinna być poprawna zasada działania ?

1.Załóżmy że w przyczepie jest akumulator to czy powinno być podłączone zasilanie przyczepy z samochodu ? Jeśli tak to na pin 9(stałe) czy pin10 (po włączeniu zapłonu). Czytałem  tu na forum że z pin 9 powinny działać tylko oświetlenie, pompka, spłuczka… a na pin 10 lodówka . Jeszcze sie nie spotkałem z tym żeby instalacja w przyczepie była rozdzielona na zasilanie z pin 9 i 10.

2.czy akumulator w czasie jazdy jest ładowany ?

dla mnie jest to trochę zagmatwane, jak macie to rozwiązane u siebie?

Share this post


Link to post
Share on other sites
jackvoyager
Posted (edited)

Wprawdzie ja mam 2 wyczki bo angielskie ale w przełożeniu na piny 9 i 10 mam podłączone tak :

Jakikolwiek prąd w kierunku przyczepy płynie tylko i wyłącznie wtedy gdy pracuje silnik w aucie, czyli tylko wtedy pojawia się napięcie na pinie 10 i 9

pin 10 zasila tylko lodówkę .

pin 9 zasila akumulator w przyczepie czyli daje mu ładowanie w czasie jazdy .

Na przewodzie  pin 9, po stronie przyczepy przy akumulatorze założyłem diodę by prąd mógł płynąć tylko w kierunku akumulatora ,to powoduje że gdy wtyczka nie podłączona to nie ma w niej prądu. 

Wszystko w przyczepie co jest zasilane z 12V (oświetlenie, pompki, itp.) bierze zasilanie z akumulatora przyczepy , pod ten akumulator mam podłączony" solar "montowany w przednim oknie na przyssawki który zapewnia ładowanie na postoju  .

I tyle .

Jeśli chodzi o zasadę rozdzielenia  9 i 10 ,ponieważ lodówka ma działać na 12 v tylko w czasie jazdy a nie na postoju ,potrzebuje osobnego podłączenia do auta i to po "stacyjce  " bo inaczej rozładuje akumulator auta gdy się zatrzymamy na jakiś postój.

9 podłączało się stałe 12V by na postoju było zasilanie dla urządzeń zasilanych 12V aby można było z nich korzystać gdy przyczepa nie posiada akumulatora , ale gdy przyczepa ma swój akumulator to to podłączenie nie jest potrzebne , a z pniu 9 podłącza się zasilanie dla akumulatora przyczepy by mógł być ładowany w czasie jazdy , ale można też zostawić sobie stałe 12V i wtedy przyczepa będzie zasilana z akumulatora przyczepy i z akumulatora auta na postoju a w czasie jazdy będzie ładowanie dla akumulatora przyczepy oczywiście gdy wtyczka połączona z autem..

Stałe 12V ma swój minus bo jak padnie bateria w przyczepie to i w aucie , a przy podłączeniu "po stacyjce" zawsze można auto odpalić i doładować akumulator w przyczepie.

 

Edited by jackvoyager (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dodi

Dziękuje.

u mnie w każdej jednej przyczepie nie było rozdzielenia instalacji na 9 i 10 pin (niemieckie przyczepy). Tym bardziej żeby lodówka chodziła na pin 10 a reszta na 9. 
 

sam nie wiem już co o tym myśleć 

Share this post


Link to post
Share on other sites
jackvoyager

Takie rozwiązanie z rozdzieleniem pionów 9/10 , stosuje się gdy nie ma akumulatora w przyczepie i aby gdy już jest , lodówka nie ciągnęła z niego prądu na postoju .

Dlatego podaje się specjalną linią zasilanie do lodówki które zanika po wyłączeniu stacyjki i drugą linią stałe 12V do urządzeń w przyczepie takich jak oświetlenie.

Pewnie w tych przyczepach masz już w środku zastosowane przekaźniki albo coś co rozłączą zasilanie lodówki kiedy zaniknie zasilanie od strony auta,  (gdy wyłączysz stacyjkę) aby ta nie pracowała nadal na postoju ,biorąc zasilanie z akumulatora przyczepy.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...