Skocz do zawartości

problem z oświetleniem, ładowaniem aku, lodówka


ArekAC

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich Forumowiczów.

Od niedawna posiadam przyczepe angielską Lunar solar 524 z 2003r. Mam trochę problem z elektryka.

W przyczepie jest akumulator i wszystko z niego działa, pompką, oświetlenie..  Po podłączeniu jej do sieci, również wszytsko działa plus oświetlenie na 220v i lodówka i ładowanie akumulatora, czyli wszystko ok, problem pojawia się gdy podpinam samochód. Ale po kolei.

W samochodzie mam wtyczkę 13pin , w załączniku dodam zdjęcie z opisem pinów mojego modułu. W przyczepie były dwie wtyczki, czarna i szarą, postanowiłem obie przerobić na jedna 13pin. Po podłączeniu przyczepy do samochodu , przekaźnik (zwykły zwierno rozwierny) , który jest przy bezpiecznikach w przyczepie, rozłącza jakby cały prąd. Czyli nie mam oświetlenia wewnątrz w przyczepie ani z samochodu ani z aku przyczepy, nie działa nic co jest na prąd, jedynie działa lodówka ( jest podpięta pod 9 pin, stały plus) , gdy znowu odepnę samochód, wszystko działa z aku przyczepy. Tak jakby ten przekaźnik który po wpięciu wtyczki wyłącza wszystkie obwody ( słychać kliknięciekliknięcie , jak wpinam). I tak podczas jazdy nie mam ładowania aku, nie można oświecić światła w przyczepie dopóki nie odepnę wtyczki od samochodu, jest to trochę męczące, stąd moje pytanie, gdzie szukać przyczyny?

Aha a tak znalazłem cały ten fakt, gdy aku przyczepy było podpięte, wziąłem kabelkiem plus z aku i dotykając wszystkich pinów, na 9 było słychać klikanie tego przełącznika i gasło oświetlenie , lecz włączyła się lodówka bo pod ten pin podłączyłem lodówkę żeby działa na stałym plusie z samochodu.

Gdzie szukać przyczyny? Przekaźnik uszkodzony? Źle podpiety? Czy coś z instalacją? Ja już nie mam pomysłów.

Pozdrawiam

Screenshot_2022-04-10-19-06-49-576_cn.wps.moffice_eng.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja teoria:

W przyczepie masz zastosowane przekaźniki, które po podpięciu samochodu przełączają Ci zasilanie urządzeń przyczepy na AKU samochodu. I teraz tak. Sygnał do przełączenia zasilania może jest brany z plusa lodówki, bo np. masz zapewnione ładowanie z alternatora akumulatora przyczepy. Robi się tak, by jednym obwodem szło zasilanie lodówki a drugim ładowanie akumulatora. Problem może polegać na tym, że w samochodzie nie masz stałego plusa lub masy dla niego.

Sprawdź miernikiem w gnieździe samochodu, czy na pinach 10 i 11 oraz 9 i 13 jest 12V (z zapłonem i bez). 9 i 13 jest tylko po zapłonie i z tego działa lodówka. 10 i 11 może Ci brakować (powinno być zawsze, bez i z zapłonem).

 

Schematycznie taki układ by był w Twojej przyczepie - dwa przekaźniki samochodowe które łączą AKU przyczepy, energoblok i wtyczkę 13 pin:

 

image.png

Edytowane przez lbuster (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie w gnieździe jest tak że na pin 9 jest cały czas stały plus, a na 10 dopiero w momencie podpiecia przyczepy. Tak było w instrukcji montażu. Kupiłem taki moduł bo niby inteligentny i nie rozładuje akumulatora samochodu, ale sądząc po tym że lodówka mi cały czas działa bo bierze prąd z pinu 9 to chyba nie ma sensu.

IMG_20220412_094013.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdziłem teraz i na pinie 10 nie ma prądu. Muszę chyba wszystko w aucie rozebrać od nowa i po sprawdzać te kable. Jak będę też przy przyczepie (niestety nie stoi pod domem) spróbuje bezpośrednio podać prąd na pin 10 i zobaczę czy będzie wtedy oświetlenie w przyczepie. Jak już rozbiorę te kable to pin 9 ma być po zapłonie? A 10 stały plus?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, lbuster napisał:

9 i 13 jest tylko po zapłonie i z tego działa lodówka. 10 i 11 może Ci brakować (powinno być zawsze, bez i z zapłonem).

Sorki - pomyliłem się, miało być na odwrót. 10 i 11 jest po zapłonie, 9 i 13 zawsze. Twój rysunek prawidłowo pokazuje.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ArekAC, pamiętaj, by sprawdzić całe pary przewodów - nie możesz brać masy z innego pinu. Czyli miernikiem sprawdzasz tylko 10 i 11 (plus i minus) oraz w drugim sprawdzeniu 9 i 13. Masy są dedykowane do danego obwodu!!!

5 minut temu, ArekAC napisał:

Ok, czyli muszę sprawdzić co stało się z plusem na 10 pinie, bo napewno był ale się stracił.

Po przekręceniu stacyjki też nie ma?

Wcześniej napisałeś, że jest brak prądu w przyczepie ale lodówka na 12V działa. Teraz piszesz, że nie masz plusa na pinie 10, do którego powinna być podłączona lodówka. Może ktoś w przyczepie zamienił miejscami piny 9 i 10 i lodówka dział Ci na pinie 9 a odbiorniki przyczepy na 10 :niewiem:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, tak sprawdzam. Ani po przekręceniu stacyjki ani nawet po odpaleniu auta, tak i tak sprawdzałem.

Bo tak jest, lodówka działa i ona jest podłączona pod 9 pin. Więc wychodzi na to że lodówkę mam na 9, odbiorniki na 10,a powinno być na odwrót.. Ok czyli we wtyczce, mogę to zamienić miejscami?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmm, jeżeli w samochodzie poprawnie są podłączone piny, to ja bym próbował rozwiązać problem tam, gdzie on jest, czyli w przyczepie, bo jak pod Twoje auto podepniesz inną przyczepę lub Twoją przyczepę podepniesz pod inne auto to znowu będą te same problemy. Czyli jeżeli byś miał zmieniać piny we wtyczce, to tylko we "wtyczce" przyczepy a nie w gnieździe samochodu. Natomiast nie jestem w stanie przewidzieć, jak to się zachowa, bo nie wiem, jakie układy są zastosowane w przyczepie. Na chłopski rozum, nic nie powinno się stać :niewiem:

Z drugiej strony, na czas jazdy ja wolałbym mieć dostępną lodówkę na 12V niż odbiorniki przyczepy, tym bardziej, że masz akumulator w cepce. Według mnie powinieneś zrobić przegląd instalacji w przyczepie i pójść po przewodach z pinów 9, 13, 10 i 11. Powinieneś dojść do przekaźników (lub energobloku), gdzie zaszyta jest cała logika przełączania. 

 

Dla uściślenia: lodówka nie powinna być na 9 i 13, bo jak zostawisz zestaw na dłuższy czas, to lodówka może wydoić Ci akumulator i nie odpalisz bryki. Odbiorniki przyczepy nie powinny być na 10 i 11, bo żeby z nich korzystać byś musiał mieć przekręcone kluczyki w stacyjce, gdzie auto np. na przelotowym postoju raczej zamykamy i na pewno nie zostawiamy kluczyków w stacyjce ;) 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw spróbuje sprawdzić po stronie auta, co stało się z prądem na pinie 10, bo napewno kiedyś był.. Jak już znajdę prąd w aucie na tym pinie, spróbuje zamienić we wtyczce od przyczepy piny 10 z 9 i wtedy zobaczę czy będzie zamierzony efekt. Bo niby tak, lodówka też ważna, ale światlo również, bo po zatrzymaniu się, muszę odpiąć wtyczkę od samochodu, w przyczepie ustawić na van i dopiero mam światło, bo do tej pory, gdy przyczepa podłączona mogę sobie przełączać na van i car a światła i tak nie ma. Ale najpierw muszę po stronie auta znaleźć prąd na tym 10 pinie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W końcu udało mi się po sprawdzać wszystko i tak, prąd w samochodzie na pinach 9 i 10 jest, tak samo masa do obu pinów jest. Po prostu mój moduł na pin 10 podaje prąd w momencie podłączenia przyczepy. We wtyczce od przyczepy zmieniłem piny 9 i 10 miejscami. Teraz wygląda to tak, bez zapłonu mam światło w przyczepie, ogólnie cały prąd z akumulatora samochodu, mogę przełączać na aku przyczepy, wszystko działa ok, prócz lodówki ( więc ok, tak miało być) ale już po zapłonie, opaleniu auta, któryś z przekaźników rozłącza wszytsko i prądu nie ma ani po przalaczniu na Van ani na car. Nie da się z niczego korzystać i nie ma ładowania akumulatora przyczepy ( lodówka działa 😜)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po podłączeniu przyczepy ten przekaźnik słychać jak cyka i chyba to on blokuje przepływ prądu raz z jednego pinu raz z drugiego. Już opisze jak jest podłączone. Pod pin 33 i 86 podłączona masa. Pod pin 87 prąd z przyczepy. Pod pin 30 zrobiony jest mostek i jest to prąd z samochodu( kabel idzie od wtyczki samochodowej, do bezpiecznika, stamtąd do tego przekaźnika, na pinie zrobiony mostek i podłogą do instalacji). 87a jest wolny. Czy tak powinno to być?

IMG_20220420_133350.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś pomieszałeś numerki - na Twoim zdjęciu widać na przekaźniku, że masz 85 i 86, gdzie podajesz plus i minus i po jego podaniu przełącza Ci obwód 30-87 na obwód 30-87a.

Tak więc nie wiem, skąd u Ciebie pin 33 i brakuje 85 :niewiem:

Najlepiej zrób schemat, bo ciężko mi to zrozumieć.

Zależenie od wizji, pin 87a może być pusty, no ale trzeba tą wizję znać lub ją poznać ;) Rozumiem, że nie ma w okolicy jakichś wiszących, wolnych przewodów? Może ten biały u góry na zdjęciu? Oczywiście nie podłączaj go na pałę, pierw wszystko trzeba prześledzić i być pewnym, że go można lub nie można podłączyć.

Upewnij się, że masz tylko jeden przekaźnik.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak pomieszałem, przepraszam. Jeszcze raz. wolnych kabelków nie ma, ale znalazłem drugi przekaźnik był w skrzynce, która ładuje akumulator z 220v. Ale na razie ten pierwszy.

Pin 87, jest to plus aku przyczepy

Pin 85 i 86 to masa

30 jest to plus z aku samochodu i na tym kablu zrobiony jest mostek

87a pusty.

Drugi przekaźnik był w takiej skrzynce( zdjęcie )

Masa jest na 85 i 86

87a jest prąd ( po przełączeniu na car lub van zmienia się wartość V czyli ok)

87 pusty

30 pin nie ma prądu , dopiero po odpaleniu auta ale wtedy właśnie cyknie ten przekaźnik i nie mam prądu wogóle w przyczepie.

Żadnych luźnych kabli nie widzę, po instalacji nie bardzo widać żeby ktoś tu grzebał.

 

 

IMG_20220420_170136.jpg

IMG_20220420_170149.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.