Skocz do zawartości

Idzie nowe 3 - czyli Knaus SÜDWIND 580 QS 60Y ;)


Tomii

Rekomendowane odpowiedzi

1 godzinę temu, Koczaj napisał:

@Tomii po tylu tysiącach kilometrów napisz jak się zestaw spisuje. 
Jakie są odczucia / problemy przy tak długim / ciężki zestawie oraz tej szerokości. Czujesz różnicę w prowadzeniu ? 
Czy Sharan daje radę ? Masz tam 4x4  ? 
Jakie miałeś spalanie ? 
Jak na podjazdach z temperaturami płynu , oleju itp. 
Trzymałeś się autostrad czy jeździłeś też 'białymi drogami' ? 
W Grecji to 'żółte' czasami prowadzą przez miasteczka i wąskie ulice przejazdowe  :/ 

Jakie mam odczucia co do auta i zestawu?
Jeśli chodzi o moc - to tu sprawdziła się stara karawaningowa prawda czyli 100 kg przyczepy powinno odpowiadać 10 KM silnika. Mocowo na pewno nie brakuje mu siły.
Napęd to niestety tylko ośka (z tymi autami (w sumie jak ze wszystkim) zrobiło się straszne szaleństwo, ciężko było znaleźć egzemplarz z 4x4 i silnikiem 184 KM do tego z niewielkim nalotem, więc brałem to co się trafiło w dobrym stanie). Trochę się spóźniliśmy z zakupem tego auta, ale cała ta panika z wirusem, straszenie recesją itp. powodowały że cały czas odkładałem decyzję na później. Wracając do napędu - raz był problem z trakcją. Chyba o tym pisałem. Wyjazd z szutrówki na asfalt pod górkę, do tego trzeba było się zatrzymać bo nie było widoczności - koła trochę przy buksowały, ale ostatecznie dało radę. 

Spalanie od 9,5 (po odbiorze, jak nie było w środku mebli, movera i markizy) do 11 litrów na 100 km. Te 11 to przy przelocie autostradowym, jednak z zaznaczeniem że klimatyzacja nie miała nie wiadomo jak ciężkiej roboty. Dojazd i powrót z Grecji był na prawdę łagodny pogodowo. Touran z mniejszą przyczepą na tej trasie, przy srogich upałach (40C w Macedonii) spalił pół litra mniej na 100 km. 

Stabilność zestawu. Sharan ma dość krótki tylny zwis i moim zdaniem dość sztywny tylny zawias. Z drugiej strony Sudwind 580QS ma wyjątkowo długi dyszel i dużą (jak na jedną oś) powierzchnie boczną ścian. Żeby zestaw prowadził się dobrze MUSI tu być 75 kg nacisku. Jakiekolwiek niedoważenie czujesz od razu przy wyprzedzaniu pierwszego TIRa. Z odpowiednim naciskiem zestaw prowadzi się pewnie i pozwala na wyprzedzanie tych większych na autostradach. 

To co mogę powiedzieć to to, że wreszcie opracowałem sobie jakiś styl jazdy z DSG (wersja z napędem na jedną oś ma 6 przekładniowe DSG) i tempomatem aktywnym. Wspominałem wcześniej że wszystko to jest jakoś dziwnie przemyślane. Jadąc zestawem i utrzymując prędkość 85 km/h, moje DSG w trybie S, utrzymuje 4 bieg (okolice 2 tyś obrotów). Jeśli tylko włączę w tym momencie tempomat aktywny z zachowaniem prędkości 85 km/h, skrzynia po kilku sekundach wrzuca bieg 5 i po kilu następnych sekundach zapina 6, męcząc silnik dość niskimi obrotami. Dziwne jest to o tyle że jeśli na tempomacie narzucę 100 km/h skrzynia będzie trzymała się raczej 5 biegu i ochotę na bieg 6 ma tylko przy jeździe w "dół". Dlatego obecnie najczęściej autostradowo (przy tempomacie aktywnym) jeżdżę na zblokowanym 5 biegu, przy wyprzedzaniu, zjazdach, rozjazdach itp zrzucam na S. 

Temperatury - myślę że zdjęta osłona dolna sporo mnie uratowała. Tak jak opisywałem w temacie Grecji 2022, jadąc autostradą nr 2 z Salonik w kierunku zachodu przy długim podjeździe zobaczyłem 130C temperatury oleju i temperaturę płynu większą niż 90C - no ale tu to ja się za pewnie poczułem i bez sensu łykałem TiRy na podjeździe. Wracając wspinając się spokojnie z prędkością 65 - 70 km, nawet nie doszedłem do temperatury oleju na poziomie 120C. Tylko tak jak opisywałem wcześniej: zdjęta osłona dolna silnika, wdzianko miski i uszczelka na podszybiu. 

Sama przesiadka z 2,3 na 2,5 jest odczuwalna dopiero na wąskich i podrzędnych drogach. Ostatnio (3,5 tygodnia temu) musiałem odpiąć na chwilę swój ogon i podpiąć 2,3 m budkę @Pierzasty go. No niby czujesz się trochę pewniej z 2,3 na jednopasmówkach, ale nie żeby to jakieś niebo a ziemia była. W samym wyjeździe do Grecji było kilka ciekawych węższych przejazdów, ale bez jakiegoś hardcoru. Dojazd do campingu Enigma w Serbii gdzie mijałem się z kombajnem, przejazd przez Igumentise, czy wpychanie się do okienka na granicy Macedonia/Grecja gdzie są 2 równoległe kolejki osobówek i wiadomo że przy okienkach nikt z Tobą się nie zmieści. Odcinek od Barwinka Preszow i Koszyce do autostrady Węgierskiej też bez winietki (ale tam to szeroko jest). Więc też nie jest tak żebym śmigał tylko autostradami i bał się węższych dróg. Nie czuję się ograniczony tą szerokością, a trochę tego się bałem.

Więc na ten moment, jeśli miałbym zmieniać auto to albo na to samo z napędem 4x4, albo na Vklase też z napędem na 4. Problem tylko taki że na codzienne auto to nawet i Sharan jest dla mnie za duży i niekoniecznie lubię nim jeździć w celach zarobkowych. 

55 minut temu, filipert napisał:

Ja też kiedyś tylko wiaderko, ale do czasu jak mi je wywiało ;)  polecam z obciążeniem stosować.

Trzeba dno wiaderka umazać resztkami butylu (plus odświeżyć powłokę butylową co jakiś czas) i wiatr wtedy nie groźny :hehe:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 598
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Tomek  czy jesteś w stanie określić jak wygląda u Ciebie to wagowo powiedzmy przy takim wyjeździe. Czyli ile waży buda ze szpejem i ile auto z całą familią i pewnie małym bagażem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Tomii napisał:

Tylko tak jak opisywałem wcześniej: zdjęta osłona dolna silnika, wdzianko miski i uszczelka na podszybiu. 

Czy te rzeczy demontowałeś sam czy wymaga to wizyty u mechanika?  
Możesz podrzuć zdjęcia jak to wygląda? Osłona dolna to parę wkrętów , a pozostałe rzeczy ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 hours ago, Tomii said:

Wypadałoby założyć sobie licznik kilometrów, co by na serwisy odpowiednio jeździć.

1. 03.05.2022 - 870 km
2. 22.05.2022 - 1 220 km
3. 19.06.2022 - 1 770 km
4. 17.07.2022 -  6 440 km

Pięknie. Od razu midać, że przyczepa ciągle w ruchu i nie pyzieje ?? a miejscówki piękne?

9 hours ago, Tomii said:

Do tego powiem że zbyt "słaby" mover daje radę i cieszę się z podjętej decyzji. Sprawdza się i ja osobiście nie czuję żeby był za słaby, ale też nie wiadomo jakich wyzwań nie miał. 

Elegancko. Jak u Ciebie i @jacek00 się sprawdza to mam nadzieję, że i u mnie się sprawdzi jak już będzie przyczepa i go zamontuję?

4 hours ago, Tomii said:

Temperatury - myślę że zdjęta osłona dolna sporo mnie uratowała. Tak jak opisywałem w temacie Grecji 2022, jadąc autostradą nr 2 z Salonik w kierunku zachodu przy długim podjeździe zobaczyłem 130C temperatury oleju i temperaturę płynu większą niż 90C

@Tomii, Ty masz fabrycznie z komputera kontrolkę pokazując temperaturę oleju czy instalowałeś/dopinałeś pod OBD lub inaczej jakiś dodatkowy moduł odczytujący i wyświetlający tą informację?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Tomii napisał:

Temperatury - myślę że zdjęta osłona dolna sporo mnie uratowała. Tak jak opisywałem w temacie Grecji 2022, jadąc autostradą nr 2 z Salonik w kierunku zachodu przy długim podjeździe zobaczyłem 130C temperatury oleju i temperaturę płynu większą niż 90C - no ale tu to ja się za pewnie poczułem i bez sensu łykałem TiRy na podjeździe. Wracając wspinając się spokojnie z prędkością 65 - 70 km, nawet nie doszedłem do temperatury oleju na poziomie 120C.

Który olej, w skrzyni biegów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak u Ciebie i [mention=19021]jacek00[/mention] się sprawdza to mam nadzieję, że i u mnie się sprawdzi jak już będzie przyczepa i go zamontuję

Żeby nie było tak kolorowo to dodam, że po roku miałem problem i musiałem wymienić baterię w pilocie

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

56 minut temu, filipert napisał:

Który olej, w skrzyni biegów?

Silnika. Olej skrzyni biegów w DSG - problem nie występuje. To mechaniczna skrzynia więc jak zapnie bieg na podjeździe to olej tam odpowiada tylko za smarowanie. 

 

2 godziny temu, Koczaj napisał:

Czy te rzeczy demontowałeś sam czy wymaga to wizyty u mechanika?  
Możesz podrzuć zdjęcia jak to wygląda? Osłona dolna to parę wkrętów , a pozostałe rzeczy ? 

Odpowiem za Tomka. Kocyk z miski ściągasz po demontażu osłony, chwila moment (to jest najdurniejsze rozwiązanie jakie ktoś wymyślił z tym kocykiem). Uszczelka podszybia - ściągniesz i założysz w 30 sekund. Wszystko to ma na celu zapewnienie jakiejkolwiek wymiany powietrza pod maską i umożliwienie pracy tej mizernej chłodniczki oleju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, dudek_t napisał:

Wszystko to ma na celu zapewnienie jakiejkolwiek wymiany powietrza pod maską i umożliwienie pracy tej mizernej chłodniczki oleju

Zastanawiam się jak ugryźć temat tej chlodniczki. Czy nie warto by się nad tym pochylić i ja wymienić na wieksza albo zamontowac dodatkowa.  Narazie nie mam u siebie z tym problemu bo moja budka ma 1300 kg i tmp oleju do max 124 stopni dochodzi  ale przy takiej przyczepie jak @Tomii ma to może by się sprawdziłam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałem. Nie znalazłem nikogo kto by się tego podjął. Po kilkunastu telefonach odechciało mi się. Zestawów gotowych brak, a tak wszyscy się bali. Jakby ktoś miał namiar na zakład który się tego podejmie (to w zasadzie nic trudnego) to piszę się odrazu. 

Te auta mają wszystko tak zrobione żeby teoria ekologii i niskiego spalania się spinała na testach. Temat chłodzenia leży i kwiczy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, jacek00 napisał:

Żeby nie było tak kolorowo to dodam, że po roku miałem problem i musiałem wymienić baterię w pilocie emoji6.png

Ja też musiałem ją zmienić przed wyjazdem na zlot "U Sikory" - pilot fajnie o tym informuje.

Panowie, dopytam - warto zdjąć dolną osłonę silnika przed wyjazdem do Chorwacji w sierpniu? 

Edytowane przez Mars (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 24.07.2022 o 18:08, Maras napisał:

Tomek  czy jesteś w stanie określić jak wygląda u Ciebie to wagowo powiedzmy przy takim wyjeździe. Czyli ile waży buda ze szpejem i ile auto z całą familią i pewnie małym bagażem. 

Przyczepa bez ważenia ale realnie:

Producent w konfiguratorze twierdził że to co dołożyłem do swojego modelu wyniesie 1630 kg w stanie gotowym do jazdy (full wody i jedna pełna butla gazowa). Nie ma to nic wspólnego z MW z DR - tam jest wpisane 1450 kg. 

Z dodatków niefabrycznych wjechały:

- mover 35 kg

- akku Lifepo4 11 kg

- markiza workową 20 kg

Czyli jest 1700 kg. Reszta szpeju po ważeniu wszystkiego co wkładam na wyjazd do Grecji to lekko ponad 150 kg. 

Realnie jestem poniżej 1900 kg, ale jakiegoś wielkiego szału nie ma. Zakładam że przyczepa między 1850 a 1900 kg. 

W aucie o MW z DR 1770 kg mam 5 osob z jednym fotelikiem 220 kg, koło zapasowe 25 kg, podłogę przedsionka 5 kg, stolik 10 kg, 2 zgrzewki wody 20 kg, narzędzia 20 kg i inne bagaże podręczne maks 50 kg. Razem 2120 kg. DMC auta to 2550 więc tu jest spory zapas i warto by było coś zmienić. Problem tylko jest taki że zabieranie rzeczy z przyczepy zmieni (zmniejszy) nacisk na hak i utrudni dostęp do rzeczy które chce mieć pod ręką w czasie awarii lub zaraz po przyjeździe na kemping. Dokładać do auta rzeczy które na wyjeździe są mi zbędne to też bez sensu. 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 24.07.2022 o 18:51, Eastnomad napisał:

 

@TomiiTy masz fabrycznie z komputera kontrolkę pokazując temperaturę oleju czy instalowałeś/dopinałeś pod OBD lub inaczej jakiś dodatkowy moduł odczytujący i wyświetlający tą informację?

Tak w VW (przynajmniej tych co miałem) temperatura oleju silnika jest pokazywana bez żadnych dodatkowych modułów. 

W dniu 24.07.2022 o 20:26, filipert napisał:

Który olej, w skrzyni biegów?

Nie. Olej silnikowy. 

15 godzin temu, Mars napisał:

Panowie, dopytam - warto zdjąć dolną osłonę silnika przed wyjazdem do Chorwacji w sierpniu? 

10 minut roboty a uważam że mi oszczędziło sporego problemu, choć wcześniej w Touranie nie zdejmowałem i silnik 300 kkm nakręcił i był w super stanie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Tomii napisał:

Czyli jest 1700 kg. Reszta szpeju po ważeniu wszystkiego co wkładam na wyjazd do Grecji to lekko ponad 150 kg. 

Realnie jestem poniżej 1900 kg, ale jakiegoś wielkiego szału nie ma. Zakładam że przyczepa między 1850 a 1900 kg. 

Zdjecie z Insta z ważenia 580QS, oczywiście nie mam pojęcia dokładnie co tam zapakowali.

https://www.instagram.com/p/CcNPCrzIuFB/?utm_source=ig_web_copy_link

W dniu 24.07.2022 o 14:35, Tomii napisał:

Z drugiej strony Sudwind 580QS ma wyjątkowo długi dyszel i dużą (jak na jedną oś) powierzchnie boczną ścian. Żeby zestaw prowadził się dobrze MUSI tu być 75 kg nacisku. Jakiekolwiek niedoważenie czujesz od razu przy wyprzedzaniu pierwszego TIRa. Z odpowiednim naciskiem zestaw prowadzi się pewnie i pozwala na wyprzedzanie tych większych na autostradach. 

Tez mam podobną obserwację, po prostu kwestia długości, w krótszej przyczepie nie odczuwa się tak bardzo tego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.