Skocz do zawartości

ładowanie akumulatora z samochodu


ZdzislawW

Rekomendowane odpowiedzi

Kupiłem nową przyczepkę hobby 495 wfb exelent z wykonanym przez sprzedawcę  ładowaniem akumulatora z samochodu . Według mnie z akumulatora jest połączenie bezpośrednio na wtyczkę  i na styku 9 jest napięcie przy odłączonym samochodzie. Czy ktoś ogarniał temat , bo mnie to się nie podoba. Przeglądałem parę tematów, zalecana dioda  lub seperator ,tylko zastanawiam się czy to konieczne ponieważ nie wydaje mi się aby fachowcy  z firmy tego nie zrobili.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, ZdzislawW napisał:

Czy ktoś ogarniał temat , bo mnie to się nie podoba.

Teoretycznie jest ok. Chyba, że nie rozepniesz zestawu i wydoisz obydwa akumulatory. Ja bym założył przekaźnik przed akumulatorem przyczepy i po problemie. Ewentualnie przepiąć na pin 10 po stacyjce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, ZdzislawW napisał:

Dzięki , Przepięcie na pin 10 nie spowoduje dużego obciążenia przy pracy lodówki????

Trzeba wszystko posprawdzać. Ale przynajmniej przewody mają znacznie większą średnicę.

Problemem może być sytuacja z całkiem rozładowanym akumulatorem przyczepy. Niemniej wtedy problematyczne jest też połączenie przez pin 9. Tam są przewody 0,75 mm kw ( góra 1,5 mm kw ). Nie wiem o jakich pojemnościach akumulatorów rozmawiamy. Nie wiem też jaki prąd ( A ) może pojawić się przy połączeniu naładowanego i rozładowanego akumulatora :hmm:

Przewód 0,75 mm wytrzymuje obciążenie ok. 2A przy napięciu 12-14V

Przewód 4,0 mm wytrzymuje już ok. 15A przy 12-14V

Spora różnica :excl:

Jak by co tu masz kalkulator:

https://enterius.eu/wsparcie/kalkulator-przekroju-przewodow-led/

Edytowane przez BUMERANG (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przekrój o.k.  Mam wątpliwości co do obecnego połączenia. Jak to funkcjonuje napięcie na wtyku i z drugiej strony napięcie na gnieździe samochodu. Akumulator Zel 100 ah.

Edytowane przez ZdzislawW (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, ZdzislawW napisał:

Jak to funkcjonuje napięcie na wtyku i z drugiej strony napięcie na gnieździe samochodu

No różnica potencjałów. Im większa różnica napięć między akumulatorami, tym większy prąd. Im większy akumulator tym możliwość przepływu większego prądu.

Można wrzucić jeszcze rezystor w szereg, żeby obniżyć płynący prąd ale ja ci go niestety nie policzę :niewiem:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, ZdzislawW napisał:

 Spróbuję ogarnąć temat diody.

Dioda zapewnia tylko jednokierunkowość przepływu ładunku. I jeszcze powoduje spadek napięcia ( jak i długie przewody ). Przed czym by ona miała zabezpieczać ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, ZdzislawW napisał:

Co o nim sądzisz?

Nie za bardzo rozumiem co autor miał na myśli :hmm:

Widzę tylko, że połączenie jest po przez pin 10. Co to jest tajemniczy układ A. Jest to gdzieś opisane w tekście ?

W tym schemacie, po za ładowaniem akumulatora z układu elektrycznego holownika, jest jeszcze ładowarka zasilana z 230V. I tu diody służą do odseparowania zasilacza wewnętrznego przyczepy i instalacji holownika od tejże. Przeważnie w zasilaczach są już zamontowane przekaźniki rozłączające instalację zewnętrzną od wewnętrznej przyczepy i wtedy ta druga ( niższa ) dioda jest zbędna. Z drugiej strony prostownik do ładowania akumulatora nie jest odseparowany od instalacji wewnętrznej przyczepy...

Tu powinny być przekaźniki w stosownych punktach nie diody.

Ale to nie ma zupełnie nic wspólnego z zabezpieczeniem przed zbyt dużymi prądami płynącymi z alternatora.

Niestety ciężko coś doradzić bez dokładnej znajomości instalacji Twojej przyczepy, rodzaju urządzeń, odbiorników etc. :(

Może masz wszystko co potrzebne tylko o tym nie wiesz? Nowe energobloki ogarniają takie funkcje. Może dorobiono Ci tylko podłączenie akumulatora do instalacji. B)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oto link do dyskusji: 

ładowanie akumulatora w przyczepie podczas jazdy

dodany przez kit, 7 Listopad 2010 w Elektryka i elektronika

 

Sprawdzałem przewody z akumulatora idą na złącze z którego idą na energoblok i na wtyczkę. Martwi mnie to napięcie na wtyczce bo trochę deszczu i może być problem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli rozumiem, to układ "A" jest schematem nr1 z postu Eda. Przy podpięciu się do pinu 10 jest zbędny.

Cała dyskusja "ciągnie się" jakieś;) 7 lat więc to co jest napisane na początku dotyczy przyczep teraz 20-40 letnich. tam były zupełnie inne instalacje :niewiem:

Ja bym to robił na przekaźnikach ( o ile jeszcze ich nie ma w instalacji ).

I jedynym problemem jaki widzę jest za duży prąd jaki może popłynąć z holownika do akumulatora przyczepy. To można rozwiązać po przez odpowiedni rezystor wrzucony w szereg.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.