Skocz do zawartości

Akumulator AGM


AlbertGumka

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.


Kupiłem vana przerobionego na kampera, który już miał instalacje elektryczną, ale niedługo po zakupie okazało się że solar przestał działać a akumulator (zwykły kwasowy) był tak stary że ledwo działał i się zagotował pewnego dnia. Chcę to doprowadzić do użyteczności, ale na razie chcę zrobić prosty układ bez paneli słonecznych. Czytam fora i artykuły i okazuje się, że powinienem wprowadzić kilka zmian, bo wyglądało to tak że zwykły akumulator kwasowy był w małej drewnianej szafce bez absolutnie żadnego odpowietrzenia, ani zabezpieczenia. Z tego co już się zorientowałem to najlepszy w takiej sytuacji byłby zdaje się akumulator AGM bo jest szczelny, więc brak przewiewu nie powinien tu stanowić problemu.
I teraz pytanie
Jeśli połączę akumulator AGM z akumulatorem rozruchowym (oczywiście przez separator) i chciałbym go ładować w ten sposób, to czy muszę zastosować jakiś regulator napięcia? Jakoś nie mogę doszukać się informacji na ten temat.
Za to przeczytałem że powinien się ładować prądem równym 10% pojemności czyli dla 120Ah byłoby to 12A, ale nieco mniej lub więcej też jest akceptowalne. Czyli jeśli dobrze rozumuję to wybierając dokładnie 120Ah nie powinno być problemu żeby spiąć go z akumulatorem rozruchowym podłączonym do alternatora oczywiście, czy się mylę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako seperator ładowania załóż Cyriksa , on automatycznie przełączy jak silnikowy będzie pełny . Jak będą działały solary będzie robił tak samo w drugą stronę . Montaż niezwykle prosty .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Akumulator AGM musi być ładowany wyższym napięciem niż akumulator samochodowy.
Jak wyższe to ma być napięcie zależy od tego czy jest do głębokiego rozładowania lub buforowy.
W instrukcji do AGM będziesz miał te informacje. Czasem jeden AGM ma możliwość pracy jako buforowy na
Jeśli chcesz ladowac aku z silnika bezpośrednio to kup zwykły akumulator ale bezobsługowy do silnika samochodowego.
W innym wypadku ładowarka bo AGM padnie...
Załączam zdjęcie z napieciami ładowania nowo kupionego AGM.a470292543b75d993d877dd157e9c965.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To że zastosowałeś akumulator AGM to już wyczyn bez sensu trzeba było zastosować głębokiego rozładowania.

Bez separatora się nie odbędzie no chyba że masz ochotę się bazić i zapinać i rozpinać klemy ręcznie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

1714674102_akuszafka.thumb.jpg.bb24e089d035b77ca683cda701645f9a.jpgWitam. Podbijam post jako że stoję przed podobnym problemem. Buduję minikampera na Toyocie Previi D4D i planuję instalację dodatkowego akumulatora. Rozruchowy aku jest 95AH, alternator max 130A.

Czytam całkiem dobre opinie o Jenox Hobby 100Ah.

https://www.akumulatory-c2b.pl/akumulatory-do-kamperow/144-akumulator-jenox-100ah-hobby-do-kampera-lodzi.html

Planuję podłączyć go przez separator HC Cargo, z 2 bezpiecznikami 100A na przewodzie plusowym przy obu akumulatorach. 

https://allegro.pl/produkt/hc-cargo-161059-bb854406-041d-4a38-ad91-c0fdee3987b8

 Dodatkowo panel 100W + zwykły regulator PWM 10A.

Całość ma zasilić lodówkę kompresorową (Yeticool  BX30) , telefony, być może będzie przetwornica na 220V ale raczej niewielkiej mocy. (laptop, mała suszarka do włosów,  , etc).

Auto będzie więcej jeździć niż stać w jednym miejscu - max dwie doby postoju - więc ładowanie aku hotelowego w głównej mierze na alternatorze.

Moje obawy dotyczą bezpieczeństwa gazowego aku hotelowego. Będzie zabudowany w środku auta w wentylowanej szafce na podłodze, tuż za przednimi siedzeniami. Czy brać w ogóle pod uwagę emisję gazów przez akumulator? Czy wentylacja auta podczas jazdy załatwi sprawę? Na postoju (przy ładowaniu solarem) raczej zawsze będzie auto otwarte. 

 

Edytowane przez mike231 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też planuje kwasiaka Jenoxa (mam 40 km do fabryki 😹) I też będzie w szczelnej zabudowie - w skrzynce akumulatorowej pod łóżkiem. Tyle, że w przyczepie. Jakaś firma w Anglii tak to zrobiła, poprzedni właściciel tak jeździł. A ja zatanawiam się czy nie wziąć wiertarki i czy nie przewiercić na wylot dziury w podłodze. Może przepycham jakiś wężyk jako odpowietrzenie tej skrzynki. Pytanie czy jest to konieczne i czy mały wężyk będzie wydajny.  IMG20211114134647.thumb.jpg.3d9797073dc2a7076f2e95c9d7ae4d70.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.