Skocz do zawartości

modernizacja elektryki w przyczepie - przetwornica itd...


pink25

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Jestem nowy to się przedstawię :ok:

Rok temu spedziłem urlop ok 10 dni z rodzinką pod namiotem w Polsce. Pogoda sprzyjała i okazało sie, że dziecko dużo lepiej bawiło sie niz na zamorskich wojazach a i dorośli nie jęczeli. Zazdroszczac innym pojazdów i mobilnosci jakie daje przyczepa czy kamper zanabyłem właśnie przyczepe z 1993 Swift challenger 450/5 GT. Suchutka, milutka, ciepła woda itd.., jest Ok.

Jeszcze raz witam ! :(

a teraz do rzeczy :)

 

sprzet jest mi kompletnie nieznany - mam go praktycznie od 2 dni i dopiero badam.

z tego co namierzyłem to posiada:

ciepła wodę na gaz- truma

lodówka - chyba na gaz i 220

ogrzewanie wnetrza z rozprowadzeniem- truma

Jest miejsce na akumulator pod jednym z łózek (akumulatora jeszcze nie mam)

Znalazłem chyba prostownik/zasilacz 220 V na 12 V

 

Co chcę uzyskać odnośnie elektryki...?

Chcę mieć w każdej chwili sprawne 3 zasilania 12/230/gaz. Nadrzedne oczywiście 230 o ile jest podłączenie takowe. W razie braku 230 chce przez akumulator i przetwornice 1000W/2000W (skytronic wlasnie zamówiłem) zasilac wszystko co ma 230 V. W szczególnosci chce wstawić mikrofalówkę i czajnik do przyczepy (wiem, wiem :( , ale mam dwójke maluchów w tym jedno 1 miesiac i podgrzewanie w mikrofalówce trwające 10-15 sekund jest bardzo przydatne).

Zalezy mi na schemacie do tej przyczepy lub może wstawie zdjecia tego co jest zamontowane i pomozecie mi rozszyfrowac jak to jest wszystko podłączone.

 

1)_Pierwsze zdjęcie (od końca) to panel. Nie wiem co oznaczaja te 3 pozycje: samochodzik, off, przyczepa i czy sterujac tu tym przełącznikiem steruje tez jakoś zalczanie z zewnatrz 230 V. Zastanawia mnie szcególnie samochodzik.. wtyczka w przyczepie standardowa 7 pinow i nie widze drugiej wyprowadzonej czy to napewno ładowanie od samochodu...?.

2 ) Zdjecie prostownika. Moze wiecie jak on jest wpięty w instalację ? i czy gdy naładuje akumulator w przyczepie to sam sie wyłącza i może przechodzi w stan doładowywania ?

3) zestaw wyłączników w szafie. Jak to jest wpięte w instalacji i co praktycznie zabezpiecza ?

4) jakis wyłacznik pod umywalką razem z bezpiecznikiem. Do czego to ?

5) chyba sterowanie bojleram- truma. Mam nadzieję, ze sprawne bo otworzone było..

6) sterowanie ogrzewaniem i podgrzewaniem wody

8) miejsce na aku pod łózkiem obok kociołka

9) sterowanie lodówki

10) bezpieczniki z przodu przyczepy. Jeszce jeden komplet jest obok tego bialego panela od aku.

 

Akumulator który wstawię to napewno zwykły, kwasowy. Zastanawiam się czy to dobry pomysł stawiac go w tym miejscu pod łózkiem (jest dziurka w przyczepie do wyprowadzania gazów z niego), ale może lepiej jednak z przodu coby nie podtruć się... no i jak i gdzie wpiąc przetwornicę coby 230 V z przetwornicy nie spotkał się z 230 V z podłączenia 230 V z zewnatrz przyczepy. W tym celu tak zalezy mi na jakims schemacie, objasnieniu.

Jeszce nie mam aku ani w tej chwili nie moge podpiąc przyczepy pod 230 V to ciężko mi diagnozować co i jak praktycznie..

Dlatego moja gorąca prosba o pomoc :zlo: .

 

W planach mam podlaczenie rtv anteny (w srodku bedzie laptop z kartą tv), budowa uchwytu na 2 rowery z przodu przyczepy (korytko w castoramie juz kupiłem). Nie wiem tez co mam za butlę gazową, taka jakaś dziwna ani mała ani duza:) . Zrobie fotkę.

 


jakis panel nad łózkiem

post-88595-imported-d52187fd-a9ad-4a73-bb67-2fe1675c937b_thumb.jpg

 

prostownik zdaje się do aku w przyczepie w szafie na dole

post-88595-imported-e76e61d0-fc32-48ee-8ef0-ed2eeab39ed6_thumb.jpg

 

wylaczniki w szafie

post-88595-imported-0755e701-b0a3-44ce-8f87-66c209dfac00_thumb.jpg

 

wylacznik + bezpiecznik pod umywalką

post-88595-imported-31ca6e68-d051-4d15-8f8e-28b2c074f863_thumb.jpg

 

elektronika obok boljera

post-88595-imported-6dfe6af1-b8ca-46c7-80dd-6b0d84b45621_thumb.jpg

 

sterowanie ogrzewaniem i podgrzewaniem wody

post-88595-imported-238c8c77-3bbe-4885-896f-02e5d335b39f_thumb.jpg

 

miejsce na aku pod łózkiem obok kociołka

post-88595-imported-580d4d85-a247-472b-80e4-40660e15171e_thumb.jpg

 

sterowanie lodówki

post-88595-imported-e52ebbbd-67a1-40d3-b9d6-0b01a20f879c_thumb.jpg

 

bezpieczniki z przodu przyczepy.

post-88595-imported-283ccae1-81db-40c0-acd6-58485cc63ebe_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 35
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

gdzie wpiąc przetwornicę coby 230 V z przetwornicy nie spotkał się z 230 V z podłączenia 230 V z zewnatrz przyczepy. W tym celu tak zalezy mi na jakims schemacie, objasnieniu.

tu chyba masz odpowiedź

http://www.forum.karawaning.pl/viewtopic.php?p=84406#84406

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hm masz tam nawet klemy założone więc na próbę podłącz akku samochodowy na chwilke i będzie wszystko jasne;)

I z automatu wyjaśni się 1 zdjęcie; jak rozbierzesz ta wtyczkę 7 pinową to tam jest w środku niepodłączony przewód zasilający całość z auta; raczej na 100% i wtedy potestujesz ten przełącznik z 1 zdjęcia bo jest raczej zrozumiały :(

Raczej żelowy kup akumulator hermetyczny.

Zdjęcie 2 ładowarka do baterii.

Zdjęcie 3 standard bezpieczniki automatyczne przyczepy.

Zdjęcie 4 pojęcia nie mam;( dojdź po kablach;) cos musi załączać.

Zdjęcie 6 wiadomo

Zdjęcie 5/7 to nie jest taki zwykły bojler Trumy ( standardowy ) http://www.truma.com.pl/?1,1,2,0,7,46 to taka większa i droższa zabawka;)

Lodówka jak lodówka jest na forum wszystko..:)

 

Pozdrawiam i powodzenia w zabawie;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przemo2.0td wielkie dziki za analizę.

 

Nie jetem pewien czy masz racje z tym bojlerem u mnie (chciałbym abyś miał racje :( ). Moj zdaje sie jest tylko na gaz (tak zeznał sprzedajacy a ja sam nie wiedzę też wejścia grzałki) no i ma tylko 10 litrów pojemności. Ten co dałeś linka to taki berdziej skomplikowany z pradem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na 1 fotce masz Voltomierz do akumulatora-pokazuje Ci stan naładowania baterii,poniżej przełącznik zasilania w 12 volt z akumulatora lub akumulatora samochodu.na 2 fotce faktycznie masz zasilacz do instalacji 12 volt i równocześnie prostownik do ładowania baterii.Na 3 fotce tak jak napisał kolega jest zabezpieczenie-klapki muszą być załączone do góry,zdjęcie 4-hmhm tu musisz sam dojść jak biegną do niego przewody,ale może to być główny włącznik prądowy od bojlera jeśli ma grzałkę elektr.Fotka nr.5 ta elektronika wygląda mi jak sterowanie do zasilania bojlera w gaz.Fotka nr.6 to regulator nawiewu ogrzewania i temperatury cieplej wody w bojlerze czyli powinieneś mieć w nim również grzałkę elektr.Pozostałe fotki chyba są oczywiste.Jedna sprawa-ten pojemnik na akumulator to małe nieporozumienie-jest za mały na konkretny akumulator.I jeszcze jedno -zapomnij o zasilaniu mikrofali przetwornicą,takiego obciążenia nie wytrzyma na dłuższą metę żaden akumulator

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rura od ogrzewania nie przechodzi przez bojler. Ogrzewanie jest oddzielne gazowe a bojler też gazowe odzielne.

Ale mam jednak mały problem z bojlerem. Na innej fotce jest zdjecie jego sterowania, włącznik jego oraz regulator temperatury. Problem polega na tym, że jak ustwiona temperatura jest gdzies miedzy min a max (nie dochodzi do max- to wazne !) to bojler gdy go włączę to włąlczy się (zielona diona zapala się), ale gdzieś po 10-30 sekundach niestety się wyłącza i przechodzi w błąd (zapala czerwona i zielona razem). Dopiero odkryłem ze ustawienie na max temperature powoduje, że bojler prawie dobrze pracuje. Raz pracował mi ze 20 minut i sie nie wyłaczył a raz gdzies po tych dopiero 20 się wyłaczył (zapaliła sie czerowna i zielona razem).

Jest juz lepiej ale wolalbym aby mozna było sterowac tą temperatura no i aby nie bylo tego błedu :ok: .

Co to może być ?.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie zasadnicze czy bojler ma zasilanie prądowe 12 Volt?Pewnie ma i tutaj trzeba się zastanowić dlaczego bojler gaśnie ,bo ta czerwona kontrolka oznacza zgaśnięcie płomienia.Pytanie ;czym zasilasz instalację w przyczepie,jeśli będzie to padnięty akumulator to napięcie jest zbyt słabe i bojler będzie gasł.Druga możliwość to problem z samym gazem.Sprawdź czy jest dostęp do samego palnika,jeżeli jest to czy nie przepaliło np. termopary,albo czy jakiś pająk nie zrobił sobie pajęczyny w palniku-sprawdż czy palnik płonie niebieskim ogniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak- bojler jest zasilany przez 12 V.

1) Zarówno przez zasilacz z 220 V jak i z akumulatora (podłaczyłem).

Akumulator był nówka, naładowany ma maxa. Dzialalo jednakowo nie poprawnie zarówno jak było tylko z zasilacza , z samego aku jak i aku + zasilacz razem.

 

2) Tez podejrzewałem gaz a właściwie jego wydatek. Myślałem, że w butli jest go mało (bo za duzo nie jest), ale sama ilośc nie jest przyczyna bo jak dodatkowo odpaliłem 3 paliniki kuchenki (dobrze sie paliło) +ogrzewanie i razem bojler to tak samo się zachowywało, z regulatorem na max duzo dłuzej bez wyłączenia a z temperaturą posrednią to gasł...

 

Co do fizycznego dostepu to teraz akurat nie mam dostepu do przyczepy a i przy samym bojlerze nie bardzo wiem gdzie co jest :ok:

Ale chyba jakby termopara padła to nie miałbym takich długich okresów normalnego działania, tylko odrazu by gasło... ?.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z termoparą jest różnie,jeśli jest przepalona to każdy wstrząs może spowodować przerwę w obiegu.Dobrze byłoby sprawdzić czy ten płomień jest prawidłowy,może być teoretycznie dysza zatkana i daje za mało gazu przez co płomień słabo podgrzewa termoparę.Na fotce nie widać wylotu spalin a warto sprawdzić czy nie kopci się z niego.Sam regulator temperatury raczej nie jest winny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aaa właśnie znalazłem ten sam problem co u Ciebie na forum ,

http://www.camperteam.pl/forum/viewtopic.php?t=1375

Poczytaj sobie ,prawdopodobnie to jest taki sam bojler albo podobny ,w jednym przypadku winny był zatkany wylot spalin czyli jakaś klapka a w drugim przypadku upalona termopara,wystarczyło odkręcić i naciągnąć rurkę term. tak aby znalazła się nad płomieniem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki mesert za pomoc.

Przeczytałem cały tamten wątek. Faktycznie przyczyn może być wiele i zwykle bardziej mechaniczne. Zastanawia mnie jednak fakt mojego empirycznego sprawdzenia, iż na max działa jako tako a na innych ustawieniach nie...

Wykonałem tak z 10 prób z czego 7 ustawienia pośrednie i zawsze 10-20 sekund i czerwona dioda a 3 próby na max i najkrócej działało około 20 minut...

Tam była jeszcze jedna rada... "Próbować, wypalać , może się rozhuśta i będzie działać dobrze". Coś czuje , że u mnie tak bede próbował . Niestety daleko mam teraz przyczepę od siebie i prawdopodobnie zobaczę ja za 2 tygodnie na dzień przed wyjazdem na długi urlop po Polsce. A dużo mam jeszcze do zrobienia abym był w pełni zadowolony :ok: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tych bojlerach nie ma czegoś takiego jak świeczka,odpalanie odbywa się poprzez iskrownik wiec nie wiadomo czy gaśnięcie jest spowodowane złym płomieniem czy też sam regulator szwankuje i wyłącza gaz.Bez rozebrania bojlera się nie obejdzie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje usprawnianie przyczepy trwa nadal :hop1: .

W weekend poszalałem z pianką montażową, silikonem w łazience i specjalnymi klejami/szczeliwami. Niech ciciepka ma dobrze. Wyglansowałem ja też z zewnątrz ;)

Co do elektryczności… Bojler działa jak działał, mało przewidywalnie, w większości przechodzi w błąd po 30 sekundach by nagle złapać zdrowia i zachowywać się OK. i to nawet na niższych temperaturach niż max. Na razie przeczyściłem tylko kanalik dolotowy powietrza (ten z zewnątrz), ale nic to nie dało.

Inną niesprawnością, jaką odkryłem to brak działania lodówki na 12 V. Zasilanie z zewnątrz 230 podpięte, zasilacz działa, dodatkowo 12 V z aku i wszystko działa oprócz 12 V lodówki. Lodówka działa z 220 V i gazu. Nie działa nie tylko bo zimna nie czuć ale sprawdziłem tez i miernikiem mocy na torze 230 V i nie pobiera energii. Fakt, że na 100 % nie wiem czy 230 V z zewnątrz poprzez zasilacz w ogóle zasila 12 V lodówke czy nie jest tylko tak że 12 V zasilania lodówki brane jest tylko z aku (a z aku nie sprawdziłem czy ciągnie prąd…). Podpowiedzcie mi tu co robić.

 

Podłączyłem tez przetwornice napięcia 12/220 o mocy 1000/2000 W. Nawet mikrofalówka teraz z aku odpala :ok: .

Założyłem kabelek antenowy. Puściłem go od luku z przodu (tam zostawiłem ze 3 metry wolne i poprzez spód przyczepy i do przyczepy wszedłem na wysokości łazienki by zakończyć przy głównym spaniu. Nie wiem jak rozwiązać problem samej anteny i mocowania jakiegoś masztu na zewnątrz. Myślę o jakiejś rurce 2 m demontowanej i przykręcanej do tej rury od opuszczanego kółka przy dyszlu. Jak Wy macie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lodówka na 12 V nie będzie w ten sposób działała.Ona jest zasilana bezpośrednio z wtyczki którą wpinasz w gniazdo przy haku ,ale wyłącznie przy gniazdku 13 pinowym a nie 7 pinowym.Lodówka na 12 Volt pobiera zbyt dużo prądu więc musi być zasilana bezpośrednio z baterii samochodu i to w czasie jazdy.Tym się nie przejmuj,mało kto używa tego zasilania.Ostatnio na przeglądzie diagnosta zwrócił mi uwagę że nie świeci światło cofania-rozkręciłem lampę,,brakowało zasilania z wtyczki.Na szczęście spojrzałem na schemat wtyczki i okazało się że wtyczka 7 pinowa ma za mało styków żeby podpiąć zasilanie cofania.W temacie zasilania anteny mam na zewnątrz wyprowadzone gniazdko antenowe,z którego nie korzystam ,bo nie mam TV.Instalacja jest jednak wyprowadzona,kiedyś z niej skorzystam.Musisz skołować jakiś maszt-najlepiej kupić gotowy,koszt ok.150 zeta i pakujesz go właśnie w uchwyt koła podporowego.Możesz też pomyśleć o maszcie z rurek aluminiowych wciskanych jedna w drugą.Pasuje mieć maszt który wystaje ok.metra nad przyczepę czyli 3 rurki metrowe.A w kwestii tego bojlera to ewidentnie coś nie łączy,może przewód elektryczny na elektrozaworze gazu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.