Skocz do zawartości

Elektryk a przyczepa


BuryKocur

Rekomendowane odpowiedzi

Zaciekawił mnie problem samochód elektryczny vs ciągnięcie przyczepy...

Poniżej kopia fragmentu dyskusji na ten temat z innego forum:

"Zgłębiałem ostatnio temat haków/ciągania przyczep przez elektryki ( dla mnie te elektryki na kabel, to ślepa ulica motoryzacji).


No i wnioski są druzgocące, albowiem te wszystkie małe popierdółki ( i tak absurdalnie drogie) typu Leaf, Zoe itp nie mogą ciągnąć przyczep… po prostu nawet nie mają homologacji producenta na hak.


Czyli realnie wejście do klubu elektryków mogących targać przyczepy, ograniczone jest cenzusem majątkowym na poziomie ok 70 - 80 tys EUR + ?
No bo ceny tych Tesli i E-Tronów to jakoś tak…

Czy ktoś kto ma potrzebę/konieczność jeżdżenia z przyczepą ( ja miewam) kupi sobie samochód którym aby pojechać np. z Warszawy do Szczecina musi ze trzy razy się zatrzymać na kilkugodzinne ładowanie? Przecież to się robi dwudniowa wyprawa… Dyliżansem byłoby szybciej

Poniżej ciekawy artykuł o elektrykach:

https://automotyw.com/co-mozna-wozic-elektrykiem/

Fragment artykułu:

"Czas na kolejną grupę aut elektrycznych, w których producent przewidział nie tylko możliwość instalacji haka holowniczego, ale też możliwość holowania hamowanej przyczepy. Zwracamy tylko uwagę na masy. Auta elektryczne są ciężkie, więc trzeba pilnować, by nie przekroczyć masy dmc 4250 kg (przy zestawie auto + przyczepa lekka o dmc do 750 kg). Jeszcze gorzej jest w przypadku przyczep cięższych, gdzie bardzo łatwo przekroczymy dmc 3,5 t. Tak to nie błąd. O ile posiadacz prawa jazdy kat. B może holować lekką przyczepę by zestaw nie przekraczał 4250 kg, to już w przypadku przyczep cięższych, zestaw nie może przekroczyć… 3500 kg. Absurd? Po prostu prawo nie nadąża za elektryfikacją i nie uwzględnia większej masy elektrycznych aut osobowych. Poniżej lista elektryków, którymi można (uwaga na uprawnienia i masy zestawów!) holować przyczepy, podajemy i maksymalny nacisk i maksymalną masę przyczepy (musi to być przyczepa hamowana).

  • Audi e-tron – nacisk 80 kg, przyczepa 1800 kg
  • Audi Q4 e-tron – nacisk 80 kg, przyczepa 1800 kg
  • BMW iX3 – nacisk 75 kg, przyczepa 750 kg
  • Citroën e-Spacetourer – nacisk 60 kg, przyczepa 1000 kg
  • Citroën e-Jumpy – nacisk 60 kg, przyczepa 1000 kg
  • Ford Mustang Mach-E – nacisk 75 kg, przyczepa 750 kg
  • Jaguar i-Pace – nacisk 45, przyczepa 750 kg
  • Mercedes EQA – nacisk 80, przyczepa 750 kg
  • Mercedes EQC – nacisk 72, przyczepa 1800 kg
  • Mercedes EQS – nacisk 75, przyczepa 750 kg
  • Opel Zafira e-Life – nacisk 60, przyczepa 1000 kg
  • Škoda Enyaq – nacisk 75, przyczepa 1000 kg
  • Tesla Model Y – nacisk 75, przyczepa 1600 kg
  • Tesla Model X – nacisk 90, przyczepa 2268 kg
  • Volvo XC40 Recharge (w pełni elektryczny) – nacisk 90, przyczepa 1500 kg
  • VW ID.4 – nacisk 75, przyczepa 1200 kg"

Generalnie w niektórych krajach kończy się „miesiąc miodowy” dla elektryków. Np w Norwegii władze Oslo widząc że szybko przybyło aut elektrycznych zlikwidowały zwolnienie elektryków z opłat za wjazd do centrum i z darmowego parkowania ( płacą mniej niż spalinowe, ale kiedyś nie płacili wcale). Marchewka już była, pora na kij."

A jakie są Wasze przemyślenia o elektrykach w temacie przyczep ?

Pzdr

Włodek

 

 

Edytowane przez BuryKocur (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 35
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

6 minut temu, danielpoz napisał:

Jest juz taki temat więc po co wałkować to w kolejnym.

A to przepraszam - nie znalazłem...

A mógłbyś Kolego zapodać link do tego wątku?

Pzdr

Wł.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, BuryKocur napisał:

A to przepraszam - nie znalazłem...

A mógłbyś Kolego zapodać link do tego wątku?

Pzdr

Wł.

 

Też nie kojarzę żadnego konkretnego typowo o elektrykach, ale dużo podobnych treści było "maglowanych" tu:

Jeśli ktoś zna bardziej skoncentrowany na elektrykach, to proszę o poprawkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, BuryKocur napisał:

No i wnioski są druzgocące, albowiem te wszystkie małe popierdółki ( i tak absurdalnie drogie) typu Leaf, Zoe itp nie mogą ciągnąć przyczep… po prostu nawet nie mają homologacji producenta na hak.

To akurat dobrze, kolega ma Zoe i nie widzę tam sensu montażu haka :)

Te stosunkowo małe masy przyczepy w pryzpadku wiekszych aut mogą być związane z baterią i zuużyciem prądu przy ciągnięciu przyczepy, które jak gdzieś widziałem relacje z testów rośnie np. dwukrotnie, więc np. jak auto ma zasięg solo np. 350km, to z przyczepą będzie miało np. 175km, jakby jeszcze dać do tego cięższą przyczepę (równoważną np. podobnym możliwościom aut konwencjonalnych typu dać 1800-2000kg) którą by dopuscili to by sie okazało że zasięg jest np. 100km, więc być może z tego powodu jest to często poograniczane? Być może wraz ze wzrostem pojemności i rozwojem baterii będzie się to zmieniać w przyszłości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu jest chyba odpowiedź, dlaczego z elektrykami bywa problem z cepą:

Jak działa samochód elektryczny? Skrzynia biegów w aucie elektrycznym – jest czy nie ma? [ODPOWIADAMY] • SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

W elektryku nie ma skrzyni biegów, żeby uciągnąć cepę, nie zrobi się np. tak jak w spalinie, że pociągnie sie po obrotach na niższym biegu i cześć. Tutaj żeby rozpędzić np. masę większą od zakładanej dla samochodu o 50-70%, trzeba byłoby dostarczyć więcej prądu (większe natężenie lub większe napięcie). Raptem pojawiłby się dodatkowy np. 50% pobór z ogniw, 50% obciążenia na silniku. Prawdopodobnie obciążenia prądowe i cieplne napędu i ogniwa zabiłyby albo silnik, albo baterię. Dla napędu elektrycznego to nie tylko kwestia spadku zasięgu.

Jak widać, można to rozwiązać albo skrzynią biegów, albo np. różnymi silnikami na obu osiach. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Silnik elektryczny jest ideałem w porównaniu do spalinowego jeśli chodzi o charakterystykę mocy/obrotów.

 

Dwa, to silniki elektryczne w autach od lat mają przekładnie z dwoma biegami? jak i różnej mocy silniki na jednej osi.

Edytowane przez danielpoz (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 24.01.2022 o 08:58, BuryKocur napisał:

Czyli realnie wejście do klubu elektryków mogących targać przyczepy, ograniczone jest cenzusem majątkowym na poziomie ok 70 - 80 tys EUR + ?
No bo ceny tych Tesli i E-Tronów to jakoś tak…

Czy ktoś kto ma potrzebę/konieczność jeżdżenia z przyczepą ( ja miewam) kupi sobie samochód którym aby pojechać np. z Warszawy do Szczecina musi ze trzy razy się zatrzymać na kilkugodzinne ładowanie? Przecież to się robi dwudniowa wyprawa… Dyliżansem byłoby szybciej

Poniżej ciekawy artykuł o elektrykach:

https://automotyw.com/co-mozna-wozic-elektrykiem/

Fragment artykułu:

"Czas na kolejną grupę aut elektrycznych, w których producent przewidział nie tylko możliwość instalacji haka holowniczego, ale też możliwość holowania hamowanej przyczepy. Zwracamy tylko uwagę na masy. Auta elektryczne są ciężkie, więc trzeba pilnować, by nie przekroczyć masy dmc 4250 kg (przy zestawie auto + przyczepa lekka o dmc do 750 kg). Jeszcze gorzej jest w przypadku przyczep cięższych, gdzie bardzo łatwo przekroczymy dmc 3,5 t. Tak to nie błąd. O ile posiadacz prawa jazdy kat. B może holować lekką przyczepę by zestaw nie przekraczał 4250 kg, to już w przypadku przyczep cięższych, zestaw nie może przekroczyć… 3500 kg. Absurd? Po prostu prawo nie nadąża za elektryfikacją i nie uwzględnia większej masy elektrycznych aut osobowych. Poniżej lista elektryków, którymi można (uwaga na uprawnienia i masy zestawów!) holować przyczepy, podajemy i maksymalny nacisk i maksymalną masę przyczepy (musi to być przyczepa hamowana).

  • Audi e-tron – nacisk 80 kg, przyczepa 1800 kg
  • Audi Q4 e-tron – nacisk 80 kg, przyczepa 1800 kg
  • BMW iX3 – nacisk 75 kg, przyczepa 750 kg
  • Citroën e-Spacetourer – nacisk 60 kg, przyczepa 1000 kg
  • Citroën e-Jumpy – nacisk 60 kg, przyczepa 1000 kg
  • Ford Mustang Mach-E – nacisk 75 kg, przyczepa 750 kg
  • Jaguar i-Pace – nacisk 45, przyczepa 750 kg
  • Mercedes EQA – nacisk 80, przyczepa 750 kg
  •  

 

 

Podane masy dla Mercedesa EQA dla wersji 250. Dla wersji EQA 300 4matic masa przyczepy z hamulcem 1800kg - więc dla większości przyczep wystarczająca. Cena od 228.000 zł więc od ok 50tyś euro. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
W dniu 26.01.2022 o 23:18, JBE napisał:

Dla wersji EQA 300 4matic masa przyczepy z hamulcem 1800kg - więc dla większości przyczep wystarczająca. Cena od 228.000 zł więc od ok 50tyś euro. 

Jak chcesz mocno zachowawczo kupować, to i tak 50 000 zł musisz do tej ceny dorzucić, więc 280 pęka. I pamiętajmy że to auto mniejsze od Tiguana czy Tucsona.

No i z budą 1800 kg, pewnie 200 km nie przejedzie na jednym ładowaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
1 godzinę temu, olas1 napisał:

 trzeba było o tym nagrać film ponad godzinny 

Dokładnie tak. Kiedyś oglądałem zagramaniczny filmik, gdzie jechali dużą odległość na południe Europy (chyba teslą) i można było się czegoś dowiedzieć. Choć kierowca powiedział, że planują wypad do Chorwacji, więc może będzie w przyszłości ciekawszy filmik - czekam z niecierpliwością :ok: Byle by nie trwał 8 godzin :D

Zastanawiam się, czy stacje ładowania mają miejsca dla zestawu, czy w wielu miejscach trzeba odpinać przyczepę, by się "zatankować". Jak wiadomo, stacje benzynowe z tradycyjnym paliwem raczej nie robią problemów z wjazdem i wyjazdem zestawem ;) Nie będę komentował czasu tankowania i częstotliwości występowania poszczególnych jadłodajni dla samochodów ;) Choć jest też plus - na czas tankowania możemy sobie zrobić obiad w przyczepce :ok:

No i ostatnia myśl - zestaw elektryka z przyczepą według mnie zabija wolność karawaningu, patrząc na powyższy filmik. Stresować się, czy tam gdzie dojadę będzie się jak naładować, czy dojadę :mlot: Oszczędzanie na ogrzewaniu (w filmiku 18 stopni) czy klimie, jazda z dziadowymi prędkościami, bo nie dojadę. Może muzykę też trzeba ciszej słuchać, bo kilometr dalej zajadę. Ech :hej:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.