Skocz do zawartości

Czy auto z mała mocą uciągnie niewiadówkę?


Lukaszwpodrozy

Rekomendowane odpowiedzi

14 godzin temu, szary11 napisał:

Niezupełnie tak jest. Znaczy w teorii tak, w praktyce deko inaczej to wygląda w mojej ocenie...

8 zaworowek praktycznie już nie ma. Kiedy były to osiągały niższa moc i moment względem 16V przy niższych obrotach. Zakładając, że mówimy o jednakowej pojemności i ilości cylindrów czyli 4. Sporo 16 zaworówek np. Ford 1.8, 2.0, mimo, że swój max momentu osiągała przy 4.5tys przy 2.5 miała ok 80% swojej wartości. A to było bliskie temu co osiągała 8 zaworówka w ogóle!!! przy swoich 3.5. I tu zaczyna się przewaga 16V, bo jeszcze można było obrotami "pociągnąć" do wyższych wartości co w 8 zaworówce było bez sensu, niewiele zmieniało w dynamice.

zgadza się

dwa wykresy dla silnika 1.6 suzuki (połowa lat 90) - pierwszy 8V, drugi 16V

jak widać 16 ma prawie w całym zakresie wyższy moment od 8 a moc osiąga taż wyższą przy tych 5000rpm, a dodatkowo 16 ma jeszcze kilka kW więcej przy 5500 

image.png.91bdce6487d51728d277c179b07a2654.pngimage.png.35f4c65a52c934ee1ae0e0029c79fc93.png

ale sprawa nie jest taka prosta, bo silniki stawały się coraz bardziej skomplikowane i np dostawały zmienną geometrę dolotu - słynne klapki, żeby osiągać lepsze parametry

zmienne fazy rozrządu, przepływomierze, system vanos w BMW, bezpośredni wtrysk itd, wszystko to powodowało że rosła moc/moment 

swoją drogą w temacie holowania, to tym 1.6 16V 97KM ciągałem przyczepę hobby 430 o RMC ok 1000kg ;)

AM-JKLXReYzArEh99hStLaeH8B_oCwhXZwJa7lH-LCPcFo9MiBaiVavoKfYDwIbeLqmTMZ48Z_jrV0AJPTAKqnz2TJqKcdV7nbpH2jayx6UCJGfOPnsEor6gQIhrW5_9sRynoD1eJ8Ho29TnixTh-1WO2eAk0w=w1250-h937-no?authuser=0

tylko tu kluczowe było przełożenie o którym należy pamiętać, vitara ma vmax gdzieś 140km/h, osobówka z takim silnikiem pojedzie 160-170km/h

Edytowane przez konrad_b (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 79
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

20 godzin temu, mundek28 napisał:

Zastanawia mnie zależność 8 zaworów a 16 zaworów w takim samym silniku a możliwości holowania przyczepy.Konkretne parametry w zależności od ilości zaworów-przykłady.

Wiem że lubimy wykresy (bardzo fany przykład podał kol. @konrad_b) ale czasami dla niektórych  osób bardziej czytelne mogą być zestawienia bardziej "opisowe".

Podobnie jak wcześniej - na blat wziąłem sobie silniki modelu z lat 90-tych. Pojemność - ponownie 1.6.

Popatrzmy co mówi karawaningowa "wyrocznia"

1012685984_astra8v-1.thumb.png.e9f3c20e7deb303064c47b2c36b3a5c2.png

1457295200_astra16v-1.thumb.png.a49baeda519de3ca87fe6a4e2f90f9d8.png

Dla przypomnienia

1875831539_astra8v-2.thumb.png.e91ebc96888b0b18da52466aa4cb7f7f.png 2146333659_astra16v-2.thumb.png.c065e82a9f69af21cf254503f6000e06.png

Teraz z kolei wyniki dynamiki zestawu.

1082816006_astra8vall-1.thumb.png.41fe85bc4ebb1893498ff8e011ab0a46.png

1712357903_astra16all-1.thumb.png.dc7643164729c3129b6888e193fbd945.png

Pomimo większej masy holownika, zestaw 16-zaworowy radzi sobie nieco lepiej. W 8-ce 5-ty bieg może nie być często "używalny".

Warto też zerknąć na test pokonywania lekkich wzniesień 5% - różnica w czasach prawie dwukrotna.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, Tofel napisał:

Popatrzmy co mówi karawaningowa "wyrocznia"

Ale te silniki dzieli przepaść w parametrach. Porównaj proszę tą Astrę 16V z Octavią MPI 8V ( 102 KM ). Najlepiej obydwa z tego samego rocznika, co by nie było :-] Nie mogę znaleźć tego twojego Microlite Sport 670 kg. :( bo bym sam wrzucił...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spróbujemy czegoś innego.

31 minut temu, BUMERANG napisał:

Porównaj...

Nie wiem czy o to chodziło?

Przeskakujemy o dekadę do przodu. Zmiana producenta.

Skoda 1.6 MPI 8V vs 1.6 FSI 16V

756272633_skodampi-1.thumb.png.d7c02a083ecc6042e6d76c2d20dc1a2b.png

875410868_skodafsi-1.thumb.png.72eeccd3de60bd865374b96b4f919569.png

Dla przypomnienia.

1654737805_skodampiall-2.thumb.png.dff6aa27a89a9ec77b26d30b4c1141d7.png 769149223_skodafsiall-2.thumb.png.cb91bc6dffc8f83ab339faedf9d73d29.png

I teraz więcej szczegółów.

2146529450_skodampiall-1.thumb.png.c89bcb312beeaf58e5ce67fd2d927998.png

761764697_skodafsiall-1.thumb.png.f995473357acc210d5a960f2a269a892.png

I jako dodatek do Skody 1.6 FSI 16V - konkurencja Opel Astra H 1.6 16V.

Należy wziąć pod uwagę masę holownika - jest cięższy o 70 kg (5%) przy tych samych KM/Nm co Skoda FSI.

580453460_astrah-1.thumb.png.ec95d3b916908ef3ef0ccfcc35cc9a60.png

I szczątkowe dane techniczne

377108587_astrahall-2.thumb.png.3d9ae7e60454c482f52ef3eb07112ec3.png

I parametry zestawu bardziej rozpisane.

1000622008_astrahall-1.thumb.png.9119f063d34427f80c23326ba2662117.png

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, konrad_b napisał:

 

 

AM-JKLXReYzArEh99hStLaeH8B_oCwhXZwJa7lH-LCPcFo9MiBaiVavoKfYDwIbeLqmTMZ48Z_jrV0AJPTAKqnz2TJqKcdV7nbpH2jayx6UCJGfOPnsEor6gQIhrW5_9sRynoD1eJ8Ho29TnixTh-1WO2eAk0w=w1250-h937-no?authuser=0

tylko tu kluczowe było przełożenie o którym należy pamiętać, vitara ma vmax gdzieś 140km/h, osobówka z takim silnikiem pojedzie 160-170km/h

Jedynym łatwym i tanim sposobem aby zwiększyć przełożenie całkowite jest zmniejszenie średnicy kół - felgi mniejszej średnicy lub niskoprofilowe gumy.   Wtedy może doprowadzimy do sytuacji jak na zdjęciu powyżej. Zwykle obroty silnika spadają o 250 - 400 przy zmianie biegów z 5 na 6. Czyli  około 10 % lub mniej. A więc jak zmniejszycie średnicę koła o 5 cm to akurat będzie to mniej niż 10 %.  I wrzucicie 6 bieg a nie spalicie sprzęgła na 1 przy manewrowaniu.  Sprawdzone przy poprzednich dwóch holownikach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe, że Astra niby bryluje, a w górach słabiutko. Chyba nie przez te 70 kg otyłości :hmm:

1 minutę temu, AdamH napisał:

Jedynym łatwym i tanim sposobem aby zwiększyć przełożenie całkowite jest zmniejszenie średnicy kół

Testowałem w skodzinie. 5% w profilu mniej czyni cuda w górach. Niestety z kolei na autostradzie robi się słabo ( za wysokie obroty silnika ). Ale jak ktoś ma 6 bieg to też polecam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, Commander napisał:
23 godziny temu, oko21 napisał:

Diesel zawsze będzie lepszym holownikiem od benzyny.

A to pierwsze słyszę. A dużo już nawet widziałem.

Moja benzyna ciągnie budę i ma przy tym nax 1500 obrotów góry czy doiiny.... Umiesz tak?

Wydaje mi się, że mój diesel by tak potrafił, a mam tylko wspomniane 0,5l na garnek ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie. Jak już chcecie ingerować zmieniając średnice kół aby uzyskać lesze osiągi podczas holowania przyczepy, pamiętajcie, że czasami holownikiem jeździmy też bez przyczepy. 

 

Edytowane przez Piotrekm13 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Piotrekm13 napisał:

że czasami holownikiem jeździmy też bez przyczepy. 

A w czym problem. Przekładasz całe koła i po bólu B)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, BUMERANG napisał:

A w czym problem. Przekładasz całe koła i po bólu B)

Żaden problem.

Tylko wystarczy mieć:

  • Komplet kół letnich
  • Komplet kół zimowych
  • Komplet kół do jazdy z przyczepą zimą
  • Komplet kół do jazdy z przyczepą latem

Ale poza tym żaden problem :mlot:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, BUMERANG napisał:

Nikt nie mówił, ze karawaning to tania rzecz  :

Ech, nie mogę się powstrzymać przed offtopem:

Karawaning nie musi być drogi. Może być relatywnie tani. Zależy to od nas samych.

Pozdro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.