Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Tak przed kolejnym sezonem zastanawiam się nad małą modernizacją przyczepki :hmm: . Chodzi mi o to w jakim miejscu wpiąć się w istniejąca instalację elektryczną z zasilaniem 12V z dodatkowego akumulator, tak aby nie doprowadzić do jej uszkodzenia i pożaru :zlo::czacha:

Przeczytałem tan wątek http://www.forum.karawaning.pl/viewtopic.php?t=223&postdays=0&postorder=asc&start=0 i nie znalazłem tam nic ( chyba, że czytając po nocy coś przeoczyłem :niewiem: ). :look:

Może ktoś coś podpowie, a może już ktoś z Kolegów robił taką modernizacje?

  • Odpowiedzi 55
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Opublikowano

A zastanawiałeś się nad zmianą akumulatora na większy? Może to jest prostsze i tańsze rozwiązanie? Ile Ah ma twój obecny akumulator?

Opublikowano

Skorzak, dla wyjaśnienia dodam, że chodzi mi o montaż akumulatora jako źródła zasilania na 12V do przyczepki. Tego od auta nie mam zamiaru wykorzystywać jako zasilania w przyczepce.

Opublikowano

Hmm, ja zrozumiałem, że w przyczepie masz już jeden akumulator, a chcesz dołożyć drugi....

Pzdr, Kuba

Opublikowano

Należy jeszcze odpowiedzieć na pytanie:

- czy akumulator będzie ładowany ?

a) w trakcie jazdy,

:niewiem: w miejscu postoju z prostownika 230/12V

e) z baterii solarnych

d) ładowany przed wyjazdem

- jaki rodzaj akumulatora preferujesz ?

a) żelowy

:czacha: kwasowy

- czy jest możliwe umieszczenie go w przednim luku bagażowym?

- jak wiele potrzeba energii?

- jakiej pojemności w Ah, a co za tym idzie jaka waga akumulatora ?.

Ogólna zasada wpięcia akumulatora jest prosta - jak najbliżej miejsca o największym poborze energii (najczęściej jest to miejsce przewidziane fabrycznie na podłączenie baterii), a jeżeli jest to niemożliwe należy odpowiednio dobrać przekrój przewodów od akumulatora. Jednakże pełna odpowiedź jest możliwa po odpowiedzi na powyższe pytania. Grzegorz

Opublikowano

Panowie sam się zastanawiałem nad podłączeniem dodatkowej baterii -> tylko, że nikt tu nie napisał konkretnie jak to zrobić!

archisan co wynika z twoich pytań? w niczym nie pomogłeś jak to zrobić :czacha: fakt, że pytania są ok ale nie na temat...

Ja mam jakieś doświadczenia elektroniczne i nie wiem tak naprawdę jak to zrobić więc co mowic o osobie nie mającej bladego pojecia;/

a z Waszych podpowiedzi nic nie wynika więc ja postawię pytania i proszę o odpowiedź na temat :look: jak ktoś zna odpowiedź na którekolwiek :zlo:

1.Zakładamy , że przyczepa nie ma fabrycznego miejsca na akku. i montujemy go pod szafa koło zasilacza.

2.Ze znalezieniem właściwego przewodu problemu nie ma ;) jak ktoś ma takowy to nie podejmuje się tego robić sam :niewiem:

3.Akku podpinamy pod przewód zasilający cała przyczpę w 12v I teraz pytania:

A1 -> co ładować będzie akku? (wiadomo że może to być solar lub cokolwiek?)

A2->Czy należy dokupić prostownik?

A3->Czy po podłączeniu 220v Akku jest odłączany automatycznie ? bo działa wtedy nam zasilacz220/12V na tych samych kablach 12V.

 

Zapraszam do dyskusji na temat .

Pozdrawiam

Opublikowano

Ja zrobiłem tak:

aku w szafie za piecem. Podłączenie do skrzynki 12V w szafie. Z tej skrzynki wypiąłem zasilanie lodówki - 12V ma tylko z auta. Docelowo aku ma być ładowane automatycznym prostownikiem z funkcją podtrzymania. Prąd ładowania nie powinien przekraczać 4A.

Opublikowano
1.Zakładamy , że przyczepa nie ma fabrycznego miejsca na akku. i montujemy go pod szafa koło zasilacza.

 

Jeśli ktoś ma boczny luk bagażowy - myślę że to najlepsze miejsce , dodatkowo jakaś szczelna skrzynka bo jakoś te opary trzeba odprowadzić na zewnątrz , no chyba że aku ma odprowadzenie oparów wyprowadzone w postaci bocznej rurki to po problemie , kawałek wężyka i sprawa z głowy

Opublikowano

archisan, odpowiadam na pytania:

akumulator ma być ładowany przed wyjazdem, można go wcisnąć do luku bagażowego i pod szafę ( za termę ) raczej będzie to akumulator kwasowy jakieś 55Ah lub jakieś 76Ah ale może uda się tak zrobić, że będę w posiadaniu akumulatora żelowego

Opublikowano

myślę że prostym i łatwym rozwiązaniem będzie podłączenie dodatkowych przewodów + i - w miejscu gdzie podłączony jest podstawowy akumulator i poprowadzenie ich tam gdzie chcesz mieć dodatkowy akumulator

Opublikowano

W dziale: Ważne tematy / Instrukcja obsługi do wszystkich przyczep, zamieściłem link do schematu Hobby 460. Jest w nim narysowany schemat zasilacza i podłączenie akumulatora. Jeżeli masz jakiś nietypowy zasilacz, możesz do niego podłączyć przekaźnik, który będzie przełączał zasilanie z zasilacza lub akumulatora do obwodu zasilania przyczepy (styki COM : obwód 12 V zasilania przyczepy, NC : + akumulatora, NO : + zasilacza).

Opublikowano
Effendi, musisz spojrzeć na instalację 12V w przyczepie, bo inaczej to jest rozmowa o niczym

 

jak o niczym? :niewiem: co masz na myśli?

 

już na nią patrze od kilku dni i jakoś nic mi na myśl nie przychodzi :czacha: stąd prośba o jakąś pomoc, sugestie, dobre rady

Opublikowano

Effendi - odpowiadam, wg tego co podałeś:

- jeżeli akumulator kwasowy to najlepszym miejscem jest luk bagażowy z przodu, łatwo wyjąć, nie ma problemu z oparami podczas ładowania ale należy przy tym sprawdzić późniejsze obciążenie haka akumulator 76Ah sporo waży, (lub rozwiązanie o którym pisał Jarekkow wtedy akumulator w środku). Dla żelowego obojętnie. Osobiście polecam akumulator żelowy do środka.

- piszesz że ładowanie akumulatora będzie w domu - wobec tego odpada największy odbiornik -Lodówka czyli możemy się podpiąć praktycznie wszędzie. Ale najlepszym wg mnie jest fabryczne miejsce podłączenia baterii lub zasilacza (i o to prawdopodobnie chodziło alfie) u mnie jest to puszka (listwa przyłączeniowa w pobliżu lodówki) albo miejsce do którego jest podłączony kabel 12V zasilający lodówkę. O ile przyczepa jest przystosowana do zasilania 12V z samochodu miejscem podłączenia może być złącze w przyczepie na końcu przewodu między przyczepą a samochodem. (jednakże patrz tekst za UWAGA)

- nie piszesz nic o o zasilaczu w przyczepie uznałem że brak jest go na wyposażeniu, więc nie wykonujemy układu automatycznego lub ręcznego przełączania zasilacz-akumulator

A teraz -Jak to zrobić?

- wstaw akumulator, umocuj go tak aby się nie przesuwał, miejsce jw

- na akumulator zamocuj klemy a do nich podłącz przewody każdy po 2,5mm2 (żyły wielodrutowe)

- zaraz za akumulatorem wstaw bezpiecznik (o ile energia jest potrzebna jedynie na oświetlenie i TV lub radio) wystarczy 15A - to po to jak piszesz "aby nie doprowadzić do jej uszkodzenia i pożaru"

- przewody doprowadź do punktu przyłączenia o którym pisałem wcześniej układając je w miejscu uniemożliwiającym ich uszkodzenie podczas załadunku lub użytkowania przyczepy

- przy podłączaniu przewodów sprawdź polaryzację

UWAGA

o ile masz przewód między przyczepą i samochodem przystosowany do gniazda 13pin to daj znać bo mogą pojawić się problemy. Trzeba wówczas najpierw zająć się przewodem. Chyba że akumulator będzie podłączany po odczepieniu samochodu i odłączany przed jego podczepieniem.

Żeby nie było :niewiem: podłączałem akumulator u siebie i wszystko działa :czacha:

Zadane pytania wcześniej były po to aby móc się przygotować do odpowiedzi i aby odpowiedź mogła być pełna.

Pozdrawiam Grzegorz

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.