Skocz do zawartości

Czy nowe auto z oszczędnym silnikiem uciągnie przyczepę? (Silniki 1.0 100km)


Lukaszwpodrozy

Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 4.01.2022 o 20:17, czyś napisał:

Prawie zawsze (o ile producent nie przewidział inaczej) zależy od masy własnej. 

§ 3 warunków technicznych:

Dopuszczalna masa całkowita przyczepy bez hamulca, ciągniętej przez samochód osobowy, samochód ciężarowy i specjalny o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, nie może przekroczyć:
1) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego;
2) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tych pojazdów samochodowych przez producenta lub połowy ich masy własnej powiększonej o 75 kg, należy przyjąć mniejszą wartość;
3) 750 kg.

Ust 2 czytać trzeba: połowa sumy: masy własnej i 75 kg. 1294+75=1369, podzielone na 2 dawałoby 684,5 kg.

Czasami jest to wpisane wprost w homologacji, czasem homologacja nie określa takiego parametru - i wtedy sprawę załatwia w/w przepis (chyba, ze z homologacji wynika, że nie dopuszcza się holowania przyczepy - np. zdaje się matiz, niektóre sportowe mazdy) 

Również w pojazdach homologowanych poza Polską przyjmuje się jako regułę 50% MW pojazdu liczonej z "normatywną" masą kierującego 75kg, zaokrąglone w dół do pełnych dziesiątek. 1294+75=1369, 1369*50%=684,5kg ~680kg.
 

Ciekawy jestem dlaczego Toyota w Highlanderze nowym dała bez hamulców 700kg (z hamulcami jest  2000kg). Masa własna auta jest 2050-2130kg w zależności od wersji. Chyba że to jakiś błąd w ofercie Toyoty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 113
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Producent nie musi dawać maksimum dopuszczalnego przepisami, tym bardziej jeśli oferuje samochód na różnych rynkach, w Europie i poza. 

Różne czynniki o tym decydują, różne próby są wykonywane. Wystarczy, że zrobi się próbę mocniejszego hamowania w zakręcie, i wyjdzie, że cepa bez hamulca zagraża wywrotką albo zrobieniem scyzoryka.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale sam przyznasz Czyś, że to jest śmieszne, że wielka Toyota Highlander może ciągnąć 700 kg a mały wyperdek BMW 1 może ciągnąć 750 kg, gdzie MW Toyoty jest na poziomie DMC BMW :D

38 minut temu, czyś napisał:

Wystarczy, że zrobi się próbę mocniejszego hamowania w zakręcie, i wyjdzie, że cepa bez hamulca zagraża wywrotką albo zrobieniem scyzoryka. 

No ale wtedy nadal mi nie pasuje cepa z hamulcem 2000 kg ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli cepa jest z hamulcem, to nie pchnie tyłu Toyki z pełną siłą swojej bezwładności np. poza zakręt. Przy ostrzejszym hamowaniu siły na heblach w cepie są spore, póki cepa będzie próbowała pchać tył holownika, póty działają, proporcjonalnie do siły nacisku na holownik (przy ostrzejszym przyhamowaniu szybciej zerwą przyczepnosć koła cepy, niż zadziała abs w holowniku, czyli cepa hamuje na maxa, w praktyce - przy awaryjnym hamowaniu, wprawdzie na prostej, cepę 1300 ze sprawnym hamulcem, zapiętą do golfa kombi mniej było czuć niż towarwą 500kg niehamowaną).  W cepie niehamowanej "ogon" jest to masa całkowicie bezwładna, im mocniej hamujesz, tym bardziej napiera. 

Producent tak określił,  basta, nic się nie da zrobić. 

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, czyś napisał:

Jeśli cepa jest z hamulcem, to nie pchnie tyłu Toyki z pełną siłą swojej bezwładności np. poza zakręt. Przy ostrzejszym hamowaniu siły na heblach w cepie są spore, póki cepa będzie próbowała pchać tył holownika, póty działają, proporcjonalnie do siły nacisku na holownik (przy ostrzejszym przyhamowaniu szybciej zerwą przyczepnosć koła cepy, niż zadziała abs w holowniku, czyli cepa hamuje na maxa, w praktyce - przy awaryjnym hamowaniu, wprawdzie na prostej, cepę 1300 ze sprawnym hamulcem, zapiętą do golfa kombi mniej było czuć niż towarwą 500kg niehamowaną).  W cepie niehamowanej "ogon" jest to masa całkowicie bezwładna, im mocniej hamujesz, tym bardziej napiera. 

Producent tak określił,  basta, nic się nie da zrobić. 

No na to wygląda że producent tak określił, ale wydaje mi się że tutaj jest coś raczej związanego z "hybrydowością' i jakimiś elementami z tym związanymi. Auto jest duze i ciezkie i na pewno nie ma znaczenia czy przyczepa bez hamulców moze akurat mieć 700kg a nie 750kg bo w takim przypadku raczej byłoby to pomijalne, to nie jest jakiś mały Golf, tylko 5m długosci i szerokość 2m. Może tez jakies kwestie globalne wchodza w gre i jakies dziwne regulacje formalne na rynkach innych niż EU.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, golob napisał:

Ciekawy jestem dlaczego Toyota w Highlanderze nowym dała bez hamulców 700kg (z hamulcami jest  2000kg). Masa własna auta jest 2050-2130kg w zależności od wersji. Chyba że to jakiś błąd w ofercie Toyoty.

Kolega ma Previę i taż 700kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.