Jump to content
schneider

Teardrop, budowa lekkiej przyczepki od nowa.

Recommended Posts

schneider
Godzinę temu, jacek00 napisał:

Kupiłeś drogi lifepo4 a szukasz oszczędności na chińskim regulatorze. Pamiętaj, że regulator kupujesz raz i masz spokój. Natomiast jeśli chcesz taniej to zawsze możesz kupić sprawdzonego Tracer AN Series https://mpcamp.pl/pl/p/REGULATOR-LADOWANIA-MPPT-TRACER-2210AN-20A-1224V/43107
 

Lifepo4 kupiłem, bo jest bardzo lekki, na czym mi głównie zależy. Poza tym to znam się na elektronice jak żaba na astrologi. Nie skapowałem się, że ten regulator jest chiński. Co ja bym zrobił bez forum, serdecznie dziękuję Jacek.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacek00
2 minuty temu, schneider napisał:

Lifepo4 kupiłem, bo jest bardzo lekki, na czym mi głównie zależy. Poza tym to znam się na elektronice jak żaba na astrologi. Nie skapowałem się, że ten regulator jest chiński. Co ja bym zrobił bez forum, serdecznie dziękuję Jacek.

 

Znaczy żeby nie było. Ten Tracer też jest chiński ;) No ale nie jest to jakiś no name, tylko już produkt który ma tam jakąś renomę i jest sprawdzony

Edited by jacek00 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
vrs

A w Niemcowni te LiFePo4 ładują zwykłymi ładowarkami. Czytałem gdzieś na jakimś ich forum karawaningowym że jak jest dobry BMS to on ogarnie nawet zwykłą ładowarkę typu trafo z przyczepy.

Edited by vrs (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
schneider
16 minut temu, vrs napisał:

A w Niemcowni te LiFePo4 ładują zwykłymi ładowarkami. Czytałem gdzieś na jakimś ich forum karawaningowym że jak jest dobry BMS to on ogarnie nawet zwykłą ładowarkę typu trafo z przyczepy.

Pewnie tak jest, ale ja kupiłem ze względu na wagę, ten mój 60 Ah waży tylko 6 kg. Regulator MPPT ma jakoś lepiej regulować energią. 

Budowa przyczepki stanęła na razie ze względu na ramę podwozia. Chciałem przerobić i wykorzystać przyczepkę podłodziową, ale ze względu na ocynk nikt nie chce jej spawać. W efekcie robię nową ramę z profila stalowego 30x30x2, którą będę cynkował ogniowo.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Suzu4x4
47 minut temu, vrs napisał:

A w Niemcowni te LiFePo4 ładują zwykłymi ładowarkami. Czytałem gdzieś na jakimś ich forum karawaningowym że jak jest dobry BMS to on ogarnie nawet zwykłą ładowarkę typu trafo z przyczepy.

nie tylko w Niemcowni, na forach w PL też niektórzy piszą że wkładają Lifepo4 do kamperów bez żadnych przeróbek zamiast kwasiaka i ładują z alternatora i jakoś to działa.

ja ładuję przez ładowarkę DC-DC i śpię spokojnie .

 

każdy aku możesz ładować czym chcesz, nawet zwykłym prostownikiem pytanie jak to wpłynie na jego trwałość.

  nowoczesne ładowarki mikroprocesorowe mają programy dedykowane dla danego typu akumulatora gdzie charakterystyki ładowania się różnią i różni się np.  napięcie końcowe w trybie spoczynku które  jest wyższe w Lifepo4 niż w kwasiakach.

 więc można powiedzieć że lifepo4 można naładować każdą ładowarką czy każdym sterownikiem solara ale czy będzie on bezpiecznie ładowany i zostanie w  pełni naładowany co zapewni jego maksymalną trwałość  tego nie byłbym taki pewien.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacek00
2 godziny temu, vrs napisał:

A w Niemcowni te LiFePo4 ładują zwykłymi ładowarkami. Czytałem gdzieś na jakimś ich forum karawaningowym że jak jest dobry BMS to on ogarnie nawet zwykłą ładowarkę typu trafo z przyczepy.

Nawet tutaj była o tym mowa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
vrs
1 godzinę temu, Suzu4x4 napisał:

ja ładuję przez ładowarkę DC-DC i śpię spokojnie .

Ale jak miałbym to podłączyć? Do trafo?

U mnie akumulator ładuje trafo (niezależnie od tego czy ladowanie idzie z samochodu czy z 230, zawsze idzie przez trafo) czyli mógłbym podłączyć tę dodatkową ładowarkę po prostu pod wyjście do ładowania akumulatora a do ładowarki tego LiFePo4 ? 

1 godzinę temu, Suzu4x4 napisał:

więc można powiedzieć że lifepo4 można naładować każdą ładowarką czy każdym sterownikiem solara ale czy będzie on bezpiecznie ładowany i zostanie w  pełni naładowany co zapewni jego maksymalną trwałość  tego nie byłbym taki pewien.

Tak, i są tacy co twierdzą że niedoladowywanie tych akumulatorów wychodzi im na dobre.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Suzu4x4
3 godziny temu, vrs napisał:

Ale jak miałbym to podłączyć? Do trafo?

nie ma znaczenia. ładowarka DC-DC przyjmuje napięcie w zakresie przykładowo 11-16V i na wyjściu daje tyle ile potrzeba dla danego typu akumulatora.

tylko pytanie czy jest taka potrzeba. ( u mnie jest inna sytuacja bo aku jest ładowany bezpośrednio z alternatora i to w dodatku inteligentego który ma duże skoki napięcia)

masz solary ?

2 godziny temu, vrs napisał:

Tak, i są tacy co twierdzą że niedoladowywanie tych akumulatorów wychodzi im na dobre.

i być może nawet mają rację . tylko ja wolę mieć naładowany aku na 100% i rozładowywać go do dajmy na to do 60 % niż naładowany na 70% i rozładowywać do 30%.

Share this post


Link to post
Share on other sites
vrs
28 minut temu, Suzu4x4 napisał:

ładowarka DC-DC przyjmuje napięcie w zakresie przykładowo 11-16V i na wyjściu daje tyle ile potrzeba dla danego typu akumulatora.

 

Na wejściu moje trafo dostarczy jej 13.4-13.8v. Martwi mnie tylko natężenie prądu. Moje trafo może serwować ciagle 15A ale z tego co czytałem o tym Orionie Victron’a to tam nie ma ograniczenia natężenia prądu na wejściu. Boję się po prostu żeby mi ta ładowarka nie spaliła trafo. 
 

Musze jeszcze o tym poczytać i poszukać czegoś z konfigurowalnym maksymalnym prądem wejściowym. 
 

 

28 minut temu, Suzu4x4 napisał:

tylko pytanie czy jest taka potrzeba. ( u mnie jest inna sytuacja bo aku jest ładowany bezpośrednio z alternatora i to w dodatku inteligentego który ma duże skoki napięcia)

No właśnie, u Ciebie jest na wejściu alternator który wytrzyma prad o większym natężeniu niż moje trafo. 
 

 

28 minut temu, Suzu4x4 napisał:

masz solary ?

Nie i nie planuje, o tym LiFePo4 myśle raczej jako o zamienniku mojego AGMa 95Ah. 

Edited by vrs (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Suzu4x4
8 minut temu, vrs napisał:

Na wejściu moje trafo dostarczy jej 13.4-13.8v. Martwi mnie tylko natężenie prądu. Moje trafo może serwować ciagle 15A ale z tego co czytałem o tym Orionie Victron’a to tam nie ma ograniczenia natężenia prądu na wejściu. Boję się po prostu żeby mi ta ładowarka nie spaliła trafo. 

Lifepo4 ma niską rezystancję wewnętrzną więc może przyjąć duży prąd ładowania który jest ograniczony przez BMS ( dla mojego aku to 150A) więc jak będzie rozładowany to przyjmie tyle co da ładowarka czyli ciągłe 15A. Więc jak chcesz żeby trafo nie c"chodziło" cały czas  na max  to trzeba znaleść coś co ograniczy prąd ładowania (może orion ma w aplikacji ? możesz chyba pobrać wersję demo i zainstalować na próbę) albo może aku z BMS z którym możesz łączyć się przez BT przez aplikację może BMS będzie miał taką funkcję ?   poszukaj na forach , dużo ludzi samemu buduje akumulatory lifepo4 kupując osobno ogniwa osobno BMS , widziałem też oferty aku z BMS z BT .

13 minut temu, vrs napisał:

No właśnie, u Ciebie jest na wejściu alternator który wytrzyma prad o większym natężeniu niż moje trafo. 

 instalacja w aucie może nie wytrzymać między innymi   dlatego ładuje przez konwerter.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
vrs

Muszę to dobrze rozkminić. 
Dzieki za ten filmik

Dobra koniec OT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...