Skocz do zawartości

Oldżi

Rekomendowane odpowiedzi

Przeszukałam forum oraz internet, ale nie znalazłam. Musiałam rozebrać część ściany wewnętrznej z powodu zalania i potrzebuje uzupełnić lukę tą samą sklejką, niestety nigdzie nie znalazłam nawet podobnej. Jest to coś w podobnie do paneli ściennych, ale kładzone w całości a nie pojedyncze panele do siebie. Kolor noe gra roli, chodzi tylko o wzór. Może ktoś widział? Zdjęcia w załączniku

IMG_20210930_161635.jpg

IMG_20210930_161713.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciężko będzie to dostać, kiedyś też szukałem i bez skutku - w starszych przyczepach było to popularne to coś niby laminowana HDF i frezowana aby stworzyć imitacje boazerii/paneli 
Mozna by było spróbować coś takiego zrobić klejąc pocięty na pasy  laminat HPL na sklejkę - laminatów HPL jest od groma szło by na pewno podebrać coś podobnego - kłopotem jest niestety dostanie małej ilości laminatu przeciwprężnego na stronę spodnią ale tu przy pasach wydaje mi się ze można by chyba z niego zrezygnować
Rożnica będzie też taka że rowki będą ciut płytsze bo laminaty HPL mają grubość 0,5 - 0,8mm.  No i konieczne byłyby jakieś dystansy żeby  równolegle  nakleić pasy laminatu ponieważ przy uzyciu klejów kontaktowych mamy tylko jedno podejście :) 
Mozna by też nakleić HPL w całości na sklejke i frezować ale tu 2 sprawy z ręki tego nie zrobi konieczne by było dobre prowadzenie frezarki ręcznej lub robić to maszynowo.   Drugim aspektem jest to ze HPL jest bardzo twardy więc konieczny porządny frez do laminatów co rodzi spore koszty.
Samego klejenia laminatu HPL na sklejkę nie musisz się bać to dość proste - zobacz: https://www.youtube.com/watch?v=upT7k-o2B2Q

 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bierzesz sklejkę o pasującej grubości, kolorze itd. Piła tarczowa typu zagłębiarka (festool itd). Prowadnica by starczyła na długość elementu i nacinasz 2-3mm na głębokość.

Jeżeli nie masz takiego sprzętu, to sądzę że nawet domorosły ale ogarnięty majsterkowicz Ci to zrobi za parę pln. To tak naprawdę 10min roboty.

To na zdjęciu to coś dębowego o ile mnie stare oczy nie mylą. Powinieneś dostać taką płytę. Co prawda może nie być tanio.

 

W dniu 3.10.2021 o 03:02, smok_wawelski napisał:

...kłopotem jest niestety dostanie małej ilości laminatu przeciwprężnego na stronę spodnią ale tu przy pasach wydaje mi się ze można by chyba z niego zrezygnować
Rożnica będzie też taka że rowki będą ciut płytsze bo laminaty HPL mają grubość 0,5 - 0,8mm.  No i konieczne byłyby jakieś dystansy żeby  równolegle  nakleić pasy laminatu ponieważ przy uzyciu klejów kontaktowych mamy tylko jedno podejście :)

 

 

Wygnie się bez naklejenia czegokolwiek tylko na jedną stronę. Próbowaliśmy kilkakrotnie tak zrobić, ze względu na grubość materiału akurat nam potrzebnego. I za każdym razem banan. Mniejszy, większy ale zawsze się robił z czasem.

Edytowane przez ahaed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 6.10.2021 o 20:50, ahaed napisał:

Piła tarczowa typu zagłębiarka (festool itd). Prowadnica by starczyła na długość elementu i nacinasz 2-3mm na głębokoś

Frez i prosta frezarka ręczna jeśli będzie miała prowadnicę tez spoko da radę

 

W dniu 6.10.2021 o 20:50, ahaed napisał:

To na zdjęciu to coś dębowego

Szkutniczą  dębowa  1/1 i 1/2 idzie kupić  choć tania nie jest   - ale tu bym obstawiał ze to jest coś jaśniejszego niż dąb - miałem coś podobnego w starej budzie
Moznaby też popróbować coś z 1/2 podbejcować  i zbliżyć się kolorem - tu może być problem z podobieństwem słoi

 

W dniu 6.10.2021 o 20:50, ahaed napisał:

Próbowaliśmy kilkakrotnie tak zrobić, ze względu na grubość materiału akurat nam potrzebnego. I za każdym razem banan. Mniejszy, większy ale zawsze się robił z czasem.

W sumie tak masz racje -  przecięcia to tylko jedna płaszczyzna w drugiej płaszczyźnie np wysokości  jest dość duzy wymiar i tu banan jest prawdopodobny bez przeciwprężnego
Kleją też karton zamiast przeciwprężnego ale w to bym nie szedł - wdaje mi się że to nie da skutku
 

 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 7.10.2021 o 22:40, smok_wawelski napisał:

Frez i prosta frezarka ręczna jeśli będzie miała prowadnicę tez spoko da radę

 

Dobrze myślisz. Weź tylko pod uwagę, że tarcza z piły ma 2-2.6-3mm. A najmniejszy frez...o ile dobrze pamiętam to 6mm. Nie przypominam sobie by były mniejsze. Może są 5mm. A to już nie robi "szczeliny".

 

Zabij mnie, nie pamiętam już jakimi dokładnie produktami się to robiło. Ale idzie rozjaśnić dąb, aż do stanu dębu bielonego. Chociaż w przypadku tego ostatniego, to technika malowania oraz użytych farb jest inna.

 

Nie klej nigdy nic z jednej strony. Przerabiałem to nie raz. Nie ma opcji by było proste. Chyba, że to element 30x30cm. I tak sie wygnie, tylko tego nie widać aż tak.

Robiłem nie jednokrotnie meble na zamówienie, farby typu połysk itd. Widać wszystko. Jak kupę w lesie.

Karton dawaliśmy gdy na górę szło HPL. Przy fornirach, kupowało się najtańszy fornir jaki jest na rynku i olać szpary czy pęknięcia. Ważne by coś "prostowało" element.

 

Tak po za tematem:

Wierzycie, że farby, kleje itd schną w 24h?  ;)

To powiem Wam, że profesjonalnie malowanie mebli. Tym bardziej z płyt mdf... to warstwa lakieru...48h czekania ...szlifowanie, lakier...48h czekania...

Auta to coś innego. Metal nie jest tak chłonnym materiałem. Materiały drewnopochodne potrafią pociągnąć lakier, kleje itd nawet kilka dni po ich "teoretycznym" wyschnięciu. O ile w samych konstrukcjach nie ma to ogólnie znaczenia. To przy wykończeniu już tak.

Edytowane przez ahaed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może pomyśl o zwykłej sklejce wodoodpornej, i daj do oklejenia fornirem (zrobią takie "bonia" bez problemu, albo nakleją wstęgę), albo na sklejkę naklej fornir naturalny we wstędze, z odpowiednimi przerwami, np.: 

Fornir dębowy z klejem, szerokość 210 mm, cena 1mb - 24,80 zł - Allegro.pl - Raty 0%, Darmowa dostawa ze Smart! - Ostróda - Stan: nowy - ID oferty: 10563277086

Sorry za link do alle...

Trzeba by to jeszcze delikatnie dogładzić i polakierować bezbarwnym. 

Cieżko kupić gotowe sklejki od razu okleinowane

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 12.10.2021 o 19:54, ahaed napisał:

Dobrze myślisz. Weź tylko pod uwagę, że tarcza z piły ma 2-2.6-3mm. A najmniejszy frez...o ile dobrze pamiętam to 6mm. Nie przypominam sobie by były mniejsze. Może są 5mm. A to już nie robi "szczeliny".
 

Frez do sklejki nie problem - nawet fi 0,5mm - natomiast problem zrobić takim frezem i ręczna frezarką :) 
Ale 2,5-3,0 to już całkiem realne - robiłem wielokrotnie -  nawet nie tak dawno nie tylko żłobiłem a wycinałem otwór drzwi w ścianie łazienki busa i parę innych rzeczy - mam typową frezarkę z chwytem freza  fi 8 a ciąłem frezem fi robocze 3,0 :) 
Oczywiście masz racje - najmniejsza typowa tulejka frezarek ręcznych to średnica chwytu freza fi 6 ale frezy z chwytem fi 6 , fi 8  czy nawet większą są też z mniejszym fi części roboczej a tulejki też idzie mniejsze znaleźć i posiłkować się wtedy np. frezami do CNC .   Można też zejść w narzędzia typu Proxon czy Dremel - owszem  jest to zabawa ale  niekiedy trzeba odłożyć Festool/a  :) 

Czasem zajmuję się renowacją antyków, z reguły są to meble i zegary Boulle głównie robię  mosiądz (odtwarzanie markieterii i grawerowanie) ale zdarza mi się tez porobić coś w drewnie, sporo też widzę tego w pracowniach z którymi  współpracuję - rzeczywiście przy fornirze .tak się robi jak piszesz 
Amatorsko normalnych dzisiejszych  mebli użytkowych  tez skleciłem trochę ale w sumie z samym HPL doświadczenia mam raczej małe - z tego co podpowiadali mi znajomi meblarze z HPL robi się często też podobnie jak z fornirem  - na spód jako przeciwprężny  wykorzystuje się wybrakowany laminat - a idea jest właśnie taka jaki piszesz żeby prostowało  i jak sama nazwa wskazuje "przeciwprężny" :) 

W dniu 12.10.2021 o 19:54, ahaed napisał:

Karton dawaliśmy gdy na górę szło HPL. Przy fornirach, kupowało się najtańszy fornir jaki jest na rynku i olać szpary czy pęknięcia. Ważne by coś "prostowało" element.

Jeśli możesz napisz kilka słów o Twoich doświadczeniach z kartonem w charakterze przeciwprężnego - jaki karton używałeś, jak duże powierzchnie tym robiłeś,  jaki skutek - prośba o to info bo mam jeszcze trochę mebelków do zrobienia w busie i właśnie zamierzam zrobić to w HPL .
Cejba niby fajna lekka ale jako materiał konstrukcyjny i powierzchnia to "rzepa" jest miękka łatwo uszkodzić powierzchnie a lakierowanie czymś twardym to tak średnio mi pasuje - wolałbym zrobić to w HPL ale tu właśnie utykam na przeciwprężnym niedostępnym w małych ilościach i szukam sprawdzonych w praktyce rozwiązań zastępczych podobnego typu  jak wspomniany karton 

W dniu 12.10.2021 o 19:54, ahaed napisał:

To powiem Wam, że profesjonalnie malowanie mebli. Tym bardziej z płyt mdf... to warstwa lakieru...48h czekania ...szlifowanie, lakier...48h czekania...

a czasem jeszcze raz powtórka  48h :)  - zrobić płaszczyznę na lustro nie jest łatwo czy to na meblu czy to na aucie  - ale fakt na aucie leci to chyba troszkę szybciej - choć biorąc cały proces przygotowania po blacharce to nie byłbym taki pewien 

 

W dniu 12.10.2021 o 20:48, czyś napisał:

Cieżko kupić gotowe sklejki od razu okleinowane

Wybór fornirów jest stosunkowo mały - w dębie i buku kupi 4 i 5mm bez problemu nawet wysyłkowo   z innymi fornirami - masz racje raczej ciężko
Dąb i buk -  np. w meble.pl - tną formatki, wysyłają oraz  Legrand-Wood - Kety - wysyłają  - miałem brać u nich na busa ale koniec końców poszło inaczej

 

 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Smoku.

Czytałem Twojego posta, ale mam teraz małe urwanie głowy. Postaram się w weekend poszukać materiał, co dawaliśmy na drugą stronę przy klejeniu HPL. Teoretycznie powinien być typowo przeciwprężny ale przy mniejszych formatkach stosowaliśmy coś całkiem innego. Po prostu było tanie i działało.

Pomyśl jeszcze nad klejem kontaktowym. Do przyczepy w niektórych miejscach można przecież dociąć formatkę na wymiar i klej kontaktowy. Jak element jest niespecjalnie duży, jest zamontowany, jest to np jakaś płyta pomiędzy szafkami czy coś itd. To czemu nie? Nie "pociągnie" go. Tzn teoretycznie nie. Mówię o formatkach 50x50cm? To spokojnie można robić. 1x1m to wiadomo, że już będzie widać "banana".

 

 

"bo mam jeszcze trochę mebelków do zrobienia w busie i właśnie zamierzam zrobić to w HPL"

 

Możesz rozwinąć myśl lub dać linka co tam robisz? Jestem wzrokowcem, muszę widzieć?

Robiłem bardzo długo przy meblach kuchennych na wymiar, meblach na specjalne zamówienia i cuda jakie widać tylko w internetach. Od wiórówki, sklejki, mdf, po blaty kompozytowe, forniry na wysoki połysk, gięte meble ( przy okazji: nie zastanawiajcie się czasem nad tym. To tylko w necie wygląda na proste ;) ). To co się czasem robiło, to nawet nikt z nas nie wierzył, że się uda  ? . Zaraz znajdziemy razem jakiś pomysł byś to ogarnął, bo widzę, że z amatorem nie rozmawiam :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 15.10.2021 o 11:16, ed napisał:

Robiąc kiedyś dodatkowe półki w Niewiadce -  konstrukcja z listew i sklejki a powierzchnie czołowe oklejałem laminatem za pomocą butaprenu - ten klej nie wymaga  stosowania warstwy przeciwprężnej.

Nie wiem jak to się stało, że przeoczyłem Twój wpis. Przepraszam.

O ile element jest dobrze zamontowany np: płyta przyklejona do ściany. Lub niewielki element jak krawędzie o których mówisz. Oki. Działa.

Ale tak jak Smok chce robić ogólnie jakieś mebelki. To powygina bez warstwy z drugiej strony. Na kontaktowym nie wygnie Ci od razu. Ale po kilku dniach może być małe zdziwienie przy dużych elementach.

 

Edit: myślałem, że połączy moje posty. Mój błąd.

Edytowane przez ahaed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, ahaed napisał:

Czytałem Twojego posta, ale mam teraz małe urwanie głowy. Postaram się w weekend poszukać materiał, co dawaliśmy na drugą stronę przy klejeniu HPL.

dzięki za odzew - spokojnie - nie nerwowo to nie chleb czy lekarstwo :) 

13 godzin temu, ahaed napisał:

"bo mam jeszcze trochę mebelków do zrobienia w busie i właśnie zamierzam zrobić to w HPL"
Możesz rozwinąć myśl lub dać linka co tam robisz? Jestem wzrokowcem, muszę widzieć?

To po prostu zabudowa busa - częściowo jest wykonana, część jeszcze została do zrobienia - cejba nie nadaje się na wierzch  bez twardego lakieru stąd laminowanie.
Nawiasem cejba  - jedyną jej zaletą jest lekkość ale konstrukcyjnie to porażka -  to "rzepa" nie materiał.
Wymiary formatek do laminowania różne od malutkich frontów szafek górnych do pawlacza nad kabina gdzie długość ok 1,8m  ale tu faktycznie można prężyć konstrukcją,
Największą rozpiętością miał być dach sklejka+ HPL ale to odpadło,  jest też brana pod uwagę łazienka cała w HPL i klocek kuchenny bo być może wywalę to co zrobiłem na szybko częściowo z meblówki łącząc z cejbą  do zmiany przeznaczenia na spec-kemp - niestety konieczność ucieczki przed akcyzą wymusiła pewne szybkie i trochę niestandardowe rozwiązania meblowe  :) 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, smok_wawelski napisał:

  jest też brana pod uwagę łazienka cała w HPL

 

Przemyśl to jeszcze. HPL jest fajnym materiałem, nie jest specjalnie trudny w obróbce. Ale... jak dasz go do łazienki, to przemyśl najpierw co dasz w rogach. Bo silikon się słabo trzyma. Tzn trzyma się ogólnie, ale potrafi dość szybko odejść. Trzeba by to robić jakimś sikaflexem, tu już Wy macie większe pojęcie.

 

9 godzin temu, smok_wawelski napisał:

 cejba nie nadaje się na wierzch  bez twardego lakieru stąd laminowanie.

Nawiasem cejba  - jedyną jej zaletą jest lekkość ale konstrukcyjnie to porażka -  to "rzepa" nie materiał.

 

To fakt, zresztą twarde lakiery lub nawet lakiery, które ludzie czasem nazywają "płynnym szkłem". Mają jedna poważną wadę: nadają się jedynie do domu i rzeczy, które się omija z daleka. Uderzenie w róg czy upadek kubka, powstaje "pajączek". A tym się nic nie da zrobić bez malowania na nowo.

Gdybyś jednak nie miał wyjścia i musiał gdzieś malować ten wynalazek, to jest coś takiego jak izolant. Nie podkład. Izolant stosuje się na płyty mdf wykańczane pod połysk. Zamyka pory w materiale i nie pozwala by był chłonny.

http://www.lakiery-werk.pl/produkty/lakiery-na-meble/izolanty/292-bl193-izolant-bialy-do-mdf

Np coś takiego. Dopiero potem na to podkład i lakier. To coś musi schnąć pełne 24h w pomieszczeniu gdzie jest wentylacja lub jakikolwiek obieg powietrza, te 10 minut czy to co tam piszą, to bzdura.

 

9 godzin temu, smok_wawelski napisał:

Wymiary formatek do laminowania różne od malutkich frontów szafek górnych do pawlacza nad kabina gdzie długość ok 1,8m  ale tu faktycznie można prężyć konstrukcją,

 

Ale tam nie masz szerokiego elementu. Dałbym chyba normalnie i tyle. I tak będzie dokręcone do konstrukcji.

Edytowane przez ahaed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.