Jump to content
Sign in to follow this  
ipy

Leniwy regulator MPPT

Recommended Posts

ipy

Cześć.

Mam pytanie do osób używających takiego regulatora jak mój. Był to najtańszy regulator MPPT 10A, kupiony w porządnym sklepie z fotowoltaiką. Mój egzemplarz nazywa się PreVent, ale występuje też pewnie pod wieloma innymi nazwami.

Pierwsze problemy miałem z nim, kiedy był podłączony w poprzednim kamperze do pojedynczego panela 100W. Pomimo rozładowanego akumulatora, nie ładował, przy napięciu z solara rzędu 18V. Kiedy, mając pusty akumulator przy słonecznej pogodzie, zastąpiłem go wożonym na wszelki wypadek najtańszym regulatorem PWM 10A, ten wykorzystywał każdy ułamek volta żeby ładować.

Teraz, w nowym kamperze mam 2 panele po 100W, połączone szeregowo. Włączyłem testowo sporo odbiorników i akumulator rozładował się do połowy. Regulator, mając do dyspozycji od 17 do 24V, znów nie podawał prądu na akumulator. Na ostatnim wyjeździe w słoneczną pogodę nie mieliśmy w ogóle prądu, bo regulator stwierdził że dzisiaj nie ładujemy, choć miał 40V do dyspozycji.

Czasami pomoże reset- odpięcie na chwilę solarów i akumulatora. Wówczas regulator po jakimś czasie się ocnknie i zacznie ładować. Ale ogólnie, jest bardzo niechętny żeby wykorzystać spore napięcie do podładowania rozładowanego akumulatora. A niby MPPT miał robić cuda, żeby akumulator miał pełen brzuszek.

Akumulator 100Ah kwasowy, skonfigurowany w regulatorze jako Liqid.

O co może chodzić?

 

1.jpg

2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
piotrowin
3 godziny temu, ipy napisał:

O co może chodzić?

Może uszkodzony element, może zimy lut a może majfriendowi ręka się omskła jak składał.
Reklamuj lub wyrzuć i kup nowy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ipy

Sklep 4sun.eu usiłuje wmówić mi, że regulator maksymalnie przyjmuje napięcie 40V z solarów, choć naklejka na obudowie podaje 45V.

Regulator idzie do śmietnika, sklep odradzam.

Wątek do zamknięcia.

Naklejka.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
czyś

Temat do zamknięcia, ale...

Przy podłączeniu 2 paneli 100W do regulatora 10A, czy to szeregowo, czy równolegle, problemem może być już nie tyle napięcie, a moc trafiająca na regulator z paneli, powodująca odcięcie. Każdy regulator mierzy napięcie, natężenie, i określa moc - jeżeli którykolwiek z tych parametrów wykracza poza zakres (dwa pierwsze - mierzone, trzeci - obliczony), aktywuje zabezpieczenia na obwodzie paneli.

Z drugiej strony dziwne jest dla mnie przy szeregowym podłączeniu paneli napięcie wynosiło 17-24V - albo nie jest to szeregowo (tylko równolegle), albo coś jest uwalone. 17-24V to raczej byłyby napięcia pojedynczego panelu, a nie 2 połączonych szeregowo (napięcia sumowałyby się). Albo nie są połączone szeregowo, a jednak równolegle, wtedy napięcia byłyby ok.

Nie zmienia to faktu, że przy obu rodzajach połączeń, moc trafiająca na regulator byłaby tak czy siak za duża jak na jego parametry, patrz wyżej. 

Jeśli pojedynczy panel miałby dawać 17-24V, to nie dziwiłoby mnie że przy 2 połączonych szeregowo nawet panel obsługujący 45V nie obsłużyłby napięcia sięgającego 48v (te 48V nie będzie w warunkach mocy maksymalnej, najwyższe napięcia są na granicy działania paneli i w fazie obwodu otwartego, ale natężenie dąży do 0).   

Niezależnie, warto byłoby spojrzeć, jaki ma ustawiony próg napięcia rozpoczęcia ładowania, jeżeli da się to wyświetlić na wyświetlaczu. To może być winowajcą takiego stanu, a jest to kwestia softu/ustawień. 

Inna bajka, ze najtańsze regulatory MPPT są przeważnie niewiele warte. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ipy

Panele są połączone szeregowo, jak pisałem w pierwszym poście. Napięcie 17,4 V mierzone było wieczorem. W ciągu dnia sięgało 41V. Po zmianie regulatora na PWM, również 10A, następowało natychmiastowe ładowanie- nawet w tej chwili regulator PWM pięknie ładuje (nowy MPPT jest w drodze).

Omawiany regulator MPPT miał identyczne problemy z ładowaniem w poprzednim kamperze, na 1 solarze 100W. Dokładnie ta sama sytuacja: napięcie na panelu około 20V, a akumulator nie był w ogóle ładowany.

Ale to już historia, regulator trafił do odpadów.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...