Skocz do zawartości

Zabezpieczenie P-poż w przyczepach i kamperkach


kaimar

Rekomendowane odpowiedzi

 

ps. Mimo wszystko podejdźmy do tematu poważnie

 

Jestem jak najbardziej za.Ale jestem za skupieniem się też na profilaktyce a nie tylko na samym gaszeniu pożaru.Trzeba uświadomić karawaningowcom zagrożenia, np. że kabel elektryczny biegnący gdzieś pod łóżkami po drewnianych listwach jest potencjalnym żródłem pożaru.W supermarketach można kupić tanie bateryjne czujniki dymu.Ilu z nas ma takie zainstalowane w przyczepie czy kamperze.Anglicy mają chyba wszyscy.Sugeruję założenie osobnego wątku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 147
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Profilaktyka..racja ale kazdy powinien sam zadbac o wlasne bezpieczenstwo a niestety wielu to najzwyczajniej lekcewazy. Bo np. sa wazniejsze sprawy, bo trzeba szybko dojechac i siasc przy flaszce podczas gdy przyczepa np. kopie albo z grzejnika czuc gazem. Takie rzeczy sie zdarzaja i nikt tego nie zaprzeczy

Przede wszystkim samokontrola i troche wiecej wyobrazni Panie i panowie :lol:

Kazdy dorosly wie, ze prad stwarza pewne zagrozenie, a w obiektach, ktore w 100% zbudowane sa z materialow bardzo palnych to juz nie trzeba wspominac, ze byle jak wykonane samorobki moga doprowadzic do tragedii.

 

Mariusz, ja mimo wszystko na prosbe Redaktora Naczelnego skupie sie w artykule na czym innym. Watek i dyskusja niewiele wniesie, chyba, ze wypowiadac sie beda Ci co sie na tym znaja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to wreszcie temat ruszył jak należy.

Przypomnę tylko, że kiedyś próbowałem "ruszyć" ten temat przy pomocy filmy z "Top Gear" ale o ile pamiętam nie wzbudzał emocji.

To, że ktoś się spali z własnej głupoty to jego sprawa, ale nie chciałbym mieć przez takiego kogoś spierniczonego urlopu bo ogień się przeniósł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

 

Mam propozycję, może należy zrobić listę zalecanych drobnych, średnich i dużych zabezpieczeń. Nie wszyscy (w tym także ja) wiedzieli, że czujnik dymu kupiony za niewielkie pieniądze jest cokolwiek wart. Może warto zawrzeć jakieś sugestie co jest ważne na etykiecie takiego produktu : np. czujka dymowa, czujka gazowa, gaśnica, jak prowadzić wspomniane już kable (peszle) ... itd.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwolilem sobie wydzielic dyskusje do osobnego watku, nie zwiazanego z prasa, tutaj podyskutujmy o technice. :-)

 

Jezeli chodzi o przewody instalacji elektrycznej to mozemy je prowadzic po drzewie, przeciez producenci tak robia.

Pamietac nalezy o tym aby przewod byl w podwojnej izolacji!.

W przypadku kiedy jest pojedyncza, latwiej ja uszkodzic poprzez uderzenie czyms ostrym i trudno to potem zauwazyc. Zazwyczaj dowiadujemy sie o tym jak nas "trzepnie"

Osobiscie nie polecam stosowania do izolowania kabelkow tzw. tasmy szkota. Jest bardzo popularna ale niestety w wysokich temperaturach robi sie bardzo miekka i wiotka. Klej sie rozjezdza i zwarcie gotowe. Lepiej uzyc tradycyjnej tasmy izolacyjnej lub stosowac koszulki termokurczliwe.

Co do czujek...hmm nie znam tych wynalazkow na baterie, jezeli chodzi o te budowane w obiektach to sprawa ma sie zupelnie inaczej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o przewody instalacji elektrycznej to możemy je prowadzić po drzewie, przecież producenci tak robią.

 

Co do czujek...hmm nie znam tych wynalazków na baterię, jeżeli chodzi o te budowane w obiektach to sprawa ma sie zupełnie inaczej.

 

Szacowna polska firma znana Ci zapewnie Polon Alfa produkuje czujki na baterie:

http://www.polon-alfa.com.pl/kupno/index.php?p=productsMore&iProduct=23

Co do jakości i przydatności tej czujki Marcinie chyba jako strażak nie masz chyba wątpliwości.

Na rynku zdarzaja się też tanie czujki na baterie i to nawet jonizacyjne, pochodzące z USA i posiadające certyfikaty wymagane na tamtejszym rynku.

Co do przewodów to żadna izolacja czy sposób mocowania nie pomoże gdy dopuścimy do zwarcia - zwarty kabel z akumulatora to zapalniczka. Bezpieczniki, bezpieczniki i jeszcze raz bezpieczniki oraz ogólny dobry stan instalacji elektrycznej. I to tej na 12V też.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trudno sie z Mariuszem nie zgodzic.

Bezpieczniki to podstawa i to nie takie podreperowane drutem 1,5mm :pub: 2 w srodku tylko oryginalne.

Takich czujek nigdy nie probowalem instalowac w przyczepie ale sadze, ze osoby palace beda ja musialy miec czesciej wylaczona niz w fazie czuwania. :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

 

Jaką gaśnicę wybrać - oznaczenia, waga, czy uzależnić ją od wielkości przyczepy, kampera, namiotu ?

Data ważności gaśnicy jest -1 rok, co po roku ? czy zawozić ją

do dalszej "legalizacji", czy też zostawić bo i tak powinna działać, czy też

kupić nową. Bo jeśli do karawaningu przydatna jest taka małą gaśnica 1 kg

to zakup nowej jest na tę chwilę śmiesznie niski, rzędu 20-30 zł. Co Wy na to ?

 

Druga sprawa to przewody elektryczne. Czy mógłby ktoś w prosty sposób określić symbol, grubość itd kabli użytecznych dla Nas, oraz w przybliżeniu jaki

prąd wytrzymuje. Wiem, że podobny temat był już poruszany, ale może byśmy

jakoś to usystematyzowali.

 

Czy może wprowadziliśmy taką tabelkę w któej wpisywane by były odpowiednie elementy wpływające na p-poż np. :

 

Gaśnica A B C ...... 1 kg przyczepa 5 m

Gaćnica A B C ...... 5 kg camper 6.5 m

 

Kabel 1.5 12 V 15 A pompka, lampka 30 W

Kabel 2.5 12 V 30 A ................

 

 

w/w przykłady są z "głowy" i nie mają absolutnie poparcia technicznego.

 

Co Wy na to ? Jak ktoś miałby sprawdzone jakieś elementy i rozwiązania zgłaszałby je do Marcina T. Zdaje sobie sprawę, że w pewnym momencie pojawi się przy niektórych nazwa producenta, nazwa sklepu, ale na tym chyba polega "polecanie" danej rzeczy jeśli jest dobra.

 

PS Ja mam taką samochodową 1 kg.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra, dobra, z tym zglaszaniem to bez przesady. Jestem tylko zwyklym strazakiem a nie "strazakiem dyzurnym kraju" :lol:

 

Panowie, najwiekszym problemem dzis jest to, ze ludzie nie potrafia uzyc gasnicy. To ze ja maja to dopiero 30% sukcesu, sprawna gasnica to drugie 30% a juz umiejetnosc posluzenia sie to sukcesfull. Najwieksza uwage nalezy zwrocic na gasnice proszkowe typu "z". W zbiorniku takiej gasnicy znajduje sie proszek i osobno naboj z gazem. Bardzo czesto bywa tak, ze przystepujac do gasznia pozaru zrywamy zawleczke, naciskamy dzwignie zaworu a tu pssssssssssst i ani grama proszku, gaz uciekl, proszek dalej tam gdzie byl. Aby temu zapobiec, nalezy zbic zawor i puscic go dajac w tym momencie otwartemu nabojowi z gazem wzburzyc proszek w zbiorniu. Teoretycznie powinno sie to dziac natychmiast ale jako, ze gasnice w samochodach i przyczepach warunki maja ciezkie, proszek potrafi sie mocno zbrylic. Raz na jakis czas potrzasajcie swoja gasnica, powinno sie wyczuwac w niej ruch proszku. Bardzo wazne sa coroczne kontrole takiej gasnicy i to nie polegajace na przyklejeniu naklejki (zwracajcie na to uwage przy legalizacji!!!!). Przy przegladzie konserwator powinien gasnice otworzyc, sprawdzic stan proszku i co wazne sprawdzic naboj. Na butli naboju jest podana jego waga brutto i poprzez zwazenie naboju mozna stwierdzic, ze jest on pelny. Tak, zdarza sie, ze gaz z niego samoistnie i powoli ucieka i po to robi sie legalizacje aby takie niespodzianki wylapac. Jezeli konserwator zerknie tylko na zawleczke i przyklei naklejke to znaczy, ze wlasnie wyrzuciliscie do kosza kilka zlotych.

 

Mozna tez uzywac gasnic typu "x", sa rozpoznawalne po malym manomentrze, ktory pokazuje cisnienie panujace w zbiorniku. To jest gasnica pod stalym cisnieniem, czyli i proszek i gaz sa w jednym zbiorniku i uzycie jej jest mniej zawodne. Zwracac uwage nalezy tylko na manometr, aby jego strzalka znajdowala sie na zielonym polu co gwarantuje sprawnosc.

 

Dobra, wiem, przynudzam jak diabli. Inne informacje i to jak tym wynalazkiem gasic bedzie w artykule naszego czasoposma. Na prosbe Redaktora Naczelnego bede takowy tworzyl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Druga sprawa to przewody elektryczne. Czy mógłby ktoś w prosty sposób określić symbol, grubość itd kabli użytecznych dla Nas, oraz w przybliżeniu jaki prąd wytrzymuje. Wiem, że podobny temat był już poruszany, ale może byśmy jakoś to usystematyzowali.

 

W zadny przypadku nie wolno do tego w ten sposob podchodzic. Kazdy porzadny producent przewodow do napiecia stalego 12V okresla jaki max prad lub moc moze przez niego plynac. Wzor: V x A = W to podstawa. Ograniczamy wynik o 10-20% zapas i dobieramy do tego bezpiecznik glowny.

 

To wszystko i tak nic nie pomoze. :lol: Najwazniejsze sa polaczenia - to tu najczesciej dochodzi do zwarc i ognisk pozaru niezaleznie od poziomu napiecia zasilania. Warto tu zobaczyc rozwiazania dla car-audio.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Witam

Podłączyłem się do tego wątku bo sprawa tyczy zabezpieczeń p-poż

Wczoraj nabyłem czujkę dymu bateryjną - jedyne 14,99 - polecam

Może to zbytek a może nie, ale zabezpieczeń nigdy dość :palacz: - ale powiem Wam, że po "ochuchaniu" dymem z papierosa DZIAŁA i to bardzo głośno.

Pozdrawiam

Pabloo

ps "toto"wygląda jak mały plastikowy krążek (średnica z 10-12cm) - zanabyłem drogą kupna w OBI w Warszawie. Fotę wrzucę z domu :-]

Fota:

Mój CZUJNIK :swieca: wygląda tak :-]

post-8635-imported-2ce3be98-2917-4e0b-a8ae-7fe4435426e6_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajna sprawa, zwlaszcza za tak smieszne pieniadze.

Proponowalbym aby jeszcze znalezc urzadzenie monitorujace przyczepe pod katem obecnosci tlenku wegla. Oczywiscie tez w tej cenie...bo gdzie zanabyc takie za 200 to wiadomo. :palacz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.