Skocz do zawartości

Holowanie przyczepy Kia Carens


przbab99

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, 

mam zamiar kupić swoją pierwszą przyczepę i mam mały dylemat. Otórz posiadam dwa samochody:

1.Kia Carens IV 2013 r. silnik benzynowy 1,6 Gdi 136KM, 170 Nm przy 3000 obr. DMC przyczepy z hamulcami wg dowodu to 1300kg

2. Ford Focus MK4 ST-line 2018 r. silnik benzynowy 1.5 Ecoboost 150 KM, 240Nm przy 1650 obr. DMC przyczepy to 1500kg.

Teoretycznie wszystko przemawia za zainstalowaniem haka w Focusie, jednak Carens jest większym samochodem, można go bardziej dociążyć, jest wyżej zawieszony itd. Minusem jest to że mam mniejszy wybór w asortymencie przyczep (szukam czegoś dla 2 dorosłych i dwojki dzieci, 11 i 7 lat).

Proszę o rady. Może ktoś ciągnie przyczepy podobnymi samochodami.

Z góry dzięki. Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie sugeruj się do końca danymi z DR.
Przyczepy kempingowe nie mają hamulca uruchamianego z pozycji kierowcy, a najazdowy.
Najczęściej tu ogranicza przelicznik 1.33


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, Adasiuuu napisał:

Nie sugeruj się do końca danymi z DR.
Przyczepy kempingowe nie mają hamulca uruchamianego z pozycji kierowcy, a najazdowy.
Najczęściej tu ogranicza przelicznik 1.33


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Hamulec najazdowy jest obsługiwany z pozycji kierowcy. Kierowca naciska na pedał hamulca, a dalej siła bezwładności robi swoje. 

Jak by nie było tego zapisu to by wystarczył ręczny przy zaczepie, bez najazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Piotrekm13 napisał:

Hamulec najazdowy jest obsługiwany z pozycji kierowcy. Kierowca naciska na pedał hamulca, a dalej siła bezwładności robi swoje. 

Ciekawe jak hamulec najazdowy obsługujesz z pozycji kierowcy. W momencie naciśnięcia pedału hamulca w samochodzie hamulec bezwładnościowy przeciez się nie uruchamia razem z hamulcem roboczym w aucie.

7 minut temu, Piotrekm13 napisał:

Jak by nie było tego zapisu to by wystarczył ręczny przy zaczepie, bez najazdu.

Jakiego zapisu? Hamulec bezwładnoścowy nie jest hamulcem, nie spełnia wymogów dla hamulca. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, jacek00 napisał:

Ciekawe jak hamulec najazdowy obsługujesz z pozycji kierowcy. W momencie naciśnięcia pedału hamulca w samochodzie hamulec bezwładnościowy przeciez się nie uruchamia razem z hamulcem roboczym w aucie.

Ok, tu chyba się zagalopowałem z teorią. Chyba rzeczywiście chodzi o układy pneumatyczne i takie tam.

17 minut temu, jacek00 napisał:

Jakiego zapisu? Hamulec bezwładnoścowy nie jest hamulcem, nie spełnia wymogów dla hamulca. 

Ale tutaj ty się chyba rozpędziłeś... To w takim razie na jakiej podstawie ciągamy swoje przyczepy, jeśli według twojej definicji nie mają one hamulca?

Według tego to moja przyczepa nie ma hamulca i moim samochodem mogę ciągnąć przyczepę bez hamulca o max. DMC 715kg. Ciągam taką o DMC 1200. Nielegalnie?

Edytowane przez Piotrekm13 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach



Ale tutaj ty się chyba rozpędziłeś... To w takim razie na jakiej podstawie ciągamy swoje przyczepy, jeśli według twojej definicji nie mają one hamulca?


Nie mają hamulca a mają hamulec najazdowy (bezwładnościowy) który jest dopuszczony do użytku pod warunkiem stosowania przelicznika.


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znowu na chłopski rozum. Ludzie, spójrzcie do przepisów, i będzie jasność, a nie zabobon i ciemnogród.

W przepisie stoi jak wół, "uruchamiany z miejsca kierowcy jednym ruchem łącznie z hamulcem roboczym pojazdu ciągnącego" (ewidentnie najazdowy nie spełnia tych warunków, to nie kierujący go uruchamia, nie ze swojego miejsca, i na pewno nie jednym ruchem z uruchomieniem hamulca pojazdu ciągnącego), a przy wyjątku z przelicznikiem jest wyraźnie mowa "dopuszcza się hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy)". Przepisy nie pozostawiają żadnej wątpliwości. 

3 minuty temu, Piotrekm13 napisał:

Ale tutaj ty się chyba rozpędziłeś... To w takim razie na jakiej podstawie ciągamy swoje przyczepy, jeśli według twojej definicji nie mają one hamulca?

Według tego to moja przyczepa nie ma hamulca i moim samochodem mogę ciągnąć przyczepę o max. DMC 715kg. Ciągam taką o DMC 1200. Nielegalnie?

Wg naszych przepisów, hamulec najazdowy to nie do końca hamulec, a rozwiązanie dopuszczalne warunkowo. Więc nie ma co czepiać się słów. Po prostu hamulca najazdowego nie można traktować jako hamulec, o którym mowa w par. 14 ust. 5 lit. b) rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów. Inaczej: przyczepa albo ma hamulec (o którym mówi par. 14 ust. 5 lit. b) ), albo hamulec najazdowy (par. 14 ust. 7). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, przbab99 napisał:

Teoretycznie wszystko przemawia za zainstalowaniem haka w Focusie, jednak Carens jest większym samochodem, można go bardziej dociążyć, jest wyżej zawieszony itd. Minusem jest to że mam mniejszy wybór w asortymencie przyczep (szukam czegoś dla 2 dorosłych i dwojki dzieci, 11 i 7 lat).

Carens z tej dwójki wydaje się bardziej "pękaty", ale 1.6Gdi nie powala, z cepą raczej 1200-1300 kg (taka raczej wchodziłaby w grę) i załogą 2+2+bambetle, ciąganie tego będzie męczące i okupione sporym spalaniem. Foka spali mniej, i łatwiej da radę z cepą. Fakt, nieco wyższe zawieszenie, i krótszy tylny zwis przemawiają za carensem, focusem będzie się jeździć z bardziej dobitym tyłem, ale za to normalnie jechać, a nie tylko okładać bez litości batem zdychającą szkapę (turbobenzyna a wolnossak to całkowicie różne bajki przy holowaniu).

Wrzuć masy (własne) i DMC obu, wydaje mi się że są dość podobne, a w sumie np. focus ma bagażnik zdaje się cirka 600l (608?) vs 536 w Carensie, a na niższej foce łatwiej w razie potrzeby "obsłużyć' bagażnik dachowy (box/rowery) - jest po prostu niżej. M. zd. Carens z cepą będzie tylko ładniej (bardziej proporcjonalnie) wyglądał, i niewiele poza tym. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Carens: masa własna 1383, DMC 2000

2. Focus: masa własna 1329, DMC 1905

Dodam jeszcze ze Focus to automat oraz hatchback. Gdyby był combi to bym się nie zastanawiał do którego zamontować hak ?

Edytowane przez przbab99 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37 minut temu, przbab99 napisał:

1. Carens: masa własna 1383, DMC 2000

2. Focus: masa własna 1329, DMC 1905

Dodam jeszcze ze Focus to automat oraz hatchback. Gdyby był combi to bym się nie zastanawiał do którego zamontować hak ?

Wybór jest jeden. To  Focus!

Rowery na dach i pojedzie.... Szukaj przyczepy 1200. W tej masie można znaleźć 6 osobowego Burstnera z piętrusem..

Edytowane przez Commander (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może być. Jeśli obok boxa będzie rower to też będzie dobrze. Jazda z przyczepką to nie tylko przyspieszanie, ale i hamowanie oraz stabilność w czasie jazdy. 

Moim zdaniem będzie to sprawnie jechało. Kia z podobnymi gabarytami zniszczyła by Cię na stacji. Myślę że 14 na 100 byłaby szansa zobaczyć.

Póki co rowery dzieci na dach,. A swoje na dyszel. O ile jest taka opcja.

Edytowane przez Commander (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam jeszcze że ze względu na to iż przyczepa będzie w części z dofinansowania to musi być nowa a nie z drugiej ręki, ale w tym przypadku to chyba bez znaczenia bi masa jest masą.

P.S a te rowery na dachu to jakoś tak poprawiają stabilność czy jak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.