Skocz do zawartości

Odbudowa instalacji w starej budzie - potrzebne uwagi :)


KonradS

Rekomendowane odpowiedzi

Zabrałem się za przeglądanie instalacji mojego nabytku. Na pierwszy rzut trafiła instalacja elektryczna. Wg poprzedniego właściciela w pełni sprawna, etc., ale wiadomo, że najlepiej sprawdzić...

Przewód przyłączeniowy do przyczepy
Szybkie przemierzenie przedłużacza (30mb; jakiś podejrzanie cienki przewód...) omomierzem wykazało brak połączenia na przewodzie PE. Pewnie niektórzy już zgadli - przedłużacz w 95% do wyrzucenia - przewód DWUŻYŁOWY a wtyk 230V niehermetyczny. Ostała się wtyczka przyłączeniowa do przyczepy (niebieska). Stary przewód od odkurzacza Karcher (3x2,5 linka, 5mb) pozwolił na zbudowanie "przyłącza testowego". JESZCZE nie podłączam...

Bezpieczniki 12V
Radośnie. Tylko tak mogę nazwać to , co znalazłem. Teoretycznie 3 obwody: pompka (4A), oświetlenie (7,5A) i lodówka (10A). W praktyce 10A zamiast 4A i 30A zamiast 10A :( Wymieniam komplet.

e001.jpg.ef52edaa525d298159266bec58d097ca.jpg

Bezpiecznik 230V
Konia z rzędem temu, kto da głowę, czy to 10A czy 16A już nie mówiąc o tym, jaka to klasa  :(.

e002.jpg.753c88c584efb9a29d90c74249d77260.jpg

Skrzynka
Idąc za ciosem postanowiłem zajrzeć do skrzynki. I tu zapada decyzja i przebudowie całości :D

e003.jpg.603d63bc757f3bf951ff4cfeb77b9775.jpg

 

Planowanie - pytania
Szybki plan jest taki - staram się nie wymieniać przewodów a jedynie połączyć je sensownie i bezpiecznie. Nie jestem pewien:
- jaki dać bezpiecznik nadprądowy 230V ? Skłaniam się ku B10, gdyż nie planuję dużych poborów (ładowarka do smartfona, ładowarka do laptopa, MOŻE czajnik 800W, dodatkowa lampka). Gdybym dał B16, to wówczas przymierzałbym się do przedłużacza 3 x 2,5 mm2 a tak to zawsze mogę przyłączyć się bezpiecznie oszczędnościowym 3 x 1,5 mm2 i spać spokojnie.
- czy gniazdo zewnętrzne 230V powinno być zabezpieczone tym bezpiecznikiem? Obecnie NIE jest. Wiem, że część preferuje zasilanie urządzeń poza przyczepą z gniazda na wtyku przyłączeniowym, czyli bez zabezpieczenia, ale jakoś mi to nie pasuje do końca...
- czy są jakieś listwy rozdzielające do konektorów na 230V mające po 5 a nawet 6 odczepów? Znalazłem takie tylko do 24V. Obecnie mam 2 listwy 4 x 4 odczepy i widzę, że połowa okablowania to mostki pomiędzy sekcjami. Chciałbym to jakoś uporządkować.

Nie do końca też rozumiem logikę bloku 12V. Domyślam się, że mam tam 2 wejścia, ich przełącznik, jakiś rodzaj prostownika i trzy wyjścia
e004.jpg.90c27f98dcc8423d40434be6ae29aafc.jpg

Nie wiem (jeszcze nie sprawdziłem) czy przewody opisane "akumulator" nie biegną przypadkiem do wtyku 13-pinowego... (gdzieś do pinów 9-13 ?) To chyba byłoby sensowne, gdyby ktoś chciał zasilać lodówkę w czasie jazdy. Jeżeli tak to zastanawiam się nad ich odcięciem na stałe lub przez przełącznik - preferowane. Tu wychodzi ze mnie "lama" - może te przewody są zasilane tylko wtedy gdy pracuje silnik samochodu i przełącznik nie jest potrzebny? W końcu lodówkę też (chyba) można wyłączyć :)Wskażecie jakąś lekturę?

Źródła światła
W chwili obecnej za oświetlenie robią lampki 2 x 10W. Pomimo obecności włączników trójstanowych (liczyłem na stany 0, 10W i 20W) budowa pozwala tylko na 0 i 20W). Rozważałem instalację źródeł LED, ale widzę, że w komentarzach często pojawia się problem kiepskiego "prostowania" prądu przez komponenty jak na ww bloku i szybkiego niszczenia LED-ów. Można tam wlutować jakiś lepszy mostek czy gra niewarta świeczki? Jeżeli niewarta to czy dobrym pomysłem jest dołożenie osobnego zasilacza do LED 230V/12V i przepięcie całego toru oświetlenia na wyjście tego zasilacza (mam nadzieję, że da się zrozumieć, co chce zrobić...)?

Tyle na pierwszy wpis - liczę na jakieś komentarze / podpowiedzi :)
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze gratuluję pomysłu.
Sam kupiłem przyczepę z pewnych rąk (jakieś 7l temu), już po przeróbkach itp.
Ale podobnie jak Ty, wolałem sprawdzić co i jak, że gdyby coś się stało to wiem gdzie szukać.
Po oględzinach stwierdziłem, że jak nie zrobię po swojemu to nie będę spokojny.

W standardzie miałem taki prosty „energoblok” jak Ty, ale z dołożonym aku pokładowym i dodatkowymi „przełącznikami”. Postanowiłem to wszystko wywalić i zrobić po swojemu.
Jak doszukasz temat S&A o przeróbkach przyczepy w dziale elektrycznym to tam masz wszystko opisane krok po kroku.

W skrócie... po pierwsze przewód podłączeniowy zawsze linka w dobrej izolacji 3x2,5mm^2, z poprawną „biegunowością” przewodów w wryczkach. Ja za namową@Kristofer sam sobie zrobiłem 2x10 + 20m ze wszystkimi możliwymi przejściówkami z H07RN-F, przede wszystkim ze względu na odporność przewodu na przejeżdżanie po nim - bo niejednokrotnie na campach ciągniesz prąd przez drogę.
Gniazdo podłączeniowe wymieniłem na nowe z podłączeniem do skrzynki na nowym bezpieczniku z kontrolką czy zasilanie dochodzi.
Z 230V korzystałem tylko z instalacji fabrycznej do gniazdek i do ładowarki do aku. Resztę przerobiłem na 12V łącznie z oświetleniem.
Czyli de facto prąd zewnętrzny służył głównie do ładowania aku.
Od akumulatora przez kontroler wychodziło całe zasilanie na cepę. Dołożyłem więcej gniazdek 12v i USB do ładowania sprzętów.
Dzięki temu mogłem mieć swoją skrzynkę bezpieczników i nie ryzykować podłączenia przez stare urządzenia.
Takie rozwiązanie przez lata mnie nie zawiodło.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Adasiuuu napisał:

W standardzie miałem taki prosty „energoblok” jak Ty, ale z dołożonym aku pokładowym i dodatkowymi „przełącznikami”. Postanowiłem to wszystko wywalić i zrobić po swojemu.
Jak doszukasz temat S&A o przeróbkach przyczepy w dziale elektrycznym to tam masz wszystko opisane krok po kroku.

Myślę, że doszukałem się wątku :) To TEN (dla ew. innych czytających)

Czytając go trochę sobie rozjaśniłem w głowie w temacie energobloku - jak przestanie lać to pójdę szukać pod które pint na wtyczce jest podłączony (obstawiam 10 i 11, ale okaże się). Niestety Twój wątek (miałeś akumulator) w żaden sposób nie rozjaśnia tematu "prostowania" prądu do oświetlenia ?. Szukam dalej informacji. Oczywiście chciałbym wszystko "dobrze i tanio" a jak się nie da to "dobrze", ale aku nie przewiduję :D

5 godzin temu, Adasiuuu napisał:

Ja za namową@Kristofer sam sobie zrobiłem 2x10 + 20m ze wszystkimi możliwymi przejściówkami z H07RN-F, przede wszystkim ze względu na odporność przewodu na przejeżdżanie po nim - bo niejednokrotnie na campach ciągniesz prąd przez drogę.

To jest fajne info. Nie planowałem, ale... Kiedyś w czasie budowy domu zrobiłem sobie 3 x 10mb, ale czy był to H07RN-F to nie pamietam. Jeden "dostał nóg" w czasie budowy więc może warto pomyśleć o czymś nowym ;) Widzę, że 50mb H07RN-F to jakieś 300 PLN. Dorzucę chyba do tego hermetyczne UniSchuko i będę miał kolejne "przydomowe" przedłużacze 20mb i 30 mb (no, do kosiareczki to słabo :D ) a przejściówki załatwią sprawę na kempingu.

@Adasiuuu - jeszcze tylko pytanie o bezpieczniki - czy Ty masz podwójny (zintegrowany) na wejściu 230V do przyczepy? Wtedy można się nie martwić o to, na którym przewodzie do przyczepy "dotarła" faza, ale o ile pamiętam nie wszystkie urządzenia lubią takie układy (choć stary już jestem i nie pamiętam, czy nie chodziło głównie o zasilanie 3-fazowe i potencjalne napięcie międzyfazowe przy braku połączenia do przewodu neutralnego?).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro aku nie przewidujesz to rzeczywiście zasilacz „domowy” do LED wydaje się być niezłym rozwiązaniem na pierwszy rzut oka. Co prawda nie przerabiałem tematu, stąd nie znam jego słabych stron.
Choć przyznam, że nie do końca rozumiem powód pozostania jedynie zależnym od 230V, ale pewnie to już przemyślałeś ;p

„S-kę” miałem zwykłą bo na podłączeniu do przyczepy (zaraz przed wtykiem CEE) miałem złącze oparte o Schuko ( a kontrolka wpięta do fazy), wiec wystarczyło obrócić wtyk o 180’ żeby faza była na odpowiednim przewodzie.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś na szybko wpis o poprawieniu okablowania i zabezpieczeń.

Zamiast starego "esa" założyłem zblokowaną parę B10 (obydwie żyły z przerwaniem) + lampkę sygnalizującą podpięcie przyczepy (sygnał brany PRZED zabezpieczeniami).
Listwy konektorów podzieliłem tak, aby na jednej umieścić wtyki neutralne i fazowe a na drugiej ochronne. Idealnie byłoby wszystko na jednej listwie (kolejno neutralne, ochronne, fazowe), ale miejsca na taka listwę nie ma a dokładać kolejnej puszki nie chcę). Wszystkie konektory neutralne i fazowe "nabawiły się" osłonek z koszulki termokurczliwej. Przy okazji widać wymienione bezpieczniki w bloku 12V - widoczny na samym dole zabezpiecza linię z akumulatora samochodowego. Na razie jest tam 10A - w sumie nic poza lodówką (a tam także 10A) nie powinno być na tej linii. Nieselektywnie, ale nie chciałem dawać 15A. Najwyżej wymienię "parkę". Wiązka do samochodu to osobna historia na kolejny wpis.

e005.jpg.f0346dff9090205deb018e46c2996035.jpg

Ukończony blok 230V bez i z osłoną. W sumie to widać przykładowy opis przewodów (tu 230V do transformatora). Wszystkie przewody przemierzone pod ciągłości i opisane - przydatne przy ew. dalszych modyfikacjach :)

e006.jpg.c68061151359e160be62440ef6df303b.jpg

e007.jpg.d5960b1c6bd1bdd9724cbc9cb4ecf522.jpg

Do poprawy: gniazdo 230V zewnętrzne (faza po prawej stronie - wszędzie indziej doprowadziłem do standardu czyli po lewej).
Do wymiany: super byłoby wymienić pojedyncze gniazda 230V typu Schuko na typ "z bolcem", ale nie szukałem jeszcze.
Do dorobienia: gniazdo 230V przy stoliku - zupełny brak gniazd w "okolicy" :( Do zrobienia jak powstanie stolik :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.