Skocz do zawartości

Zasilanie 12V Elektrolux RM4230


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Po podłączeniu aku do przyczepy nie działała lodówka na 12V. Doszedłem po przewodach do energobloku, gdzie jest bezpiecznik 15A na lodówkę. Sęk w tym, że nie dochodzi do niego napięcie 12V. Po przepięciu na inny obwód lodówka się załączyła. Z tyłu płytki jest jakaś czerwona część. Jednak nie wiem do czego to służy??? Na biało jest zaznaczone podłączenie lodówki (nr.11). Na innym obwodzie trochę się nagrzało przez kilka min włączonej lodówki. Chciałbym pociągnąć do auta dodatkowe przewody do lodówki, aby ładować w czasiw jazdy. Nie wiem tylko dlaczego to fabryczne podłączenie nie działa?

Sam przewód podłączenia aku w przyczepie robił elektryk poprzedniego właściciela. Dodał nową skrzynkę z dwoma bezpiecznikami aut 12V i 230V. Tak aby wybierać źródło zasilania. To niby działa dobrze. Płytka z bezpiecznikami jest rsczej oryginalna. 

20210511_132901.jpg

20210511_132523.jpg

20210511_132549.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 11.05.2021 o 15:25, Artur1983Jed napisał:

Po podłączeniu aku do przyczepy nie działała lodówka na 12V

I nie powinna działać. Lodówka ma być wpięta bezpośrednio ( a raczej pośrednio przez bezpiecznik ) do instalacji samochodu pod piny 10 i 11 w gnieździe 13 PIN. Czyli zasilanie po zapłonie.

 

W dniu 11.05.2021 o 15:25, Artur1983Jed napisał:

Z tyłu płytki jest jakaś czerwona część.

To przekaźnik. Prawdopodobnie przełącza zasilanie miedzy akumulatorem, a holownikiem z pinów 9 i 13.

W dniu 11.05.2021 o 15:25, Artur1983Jed napisał:

Na innym obwodzie trochę się nagrzało przez kilka min włączonej lodówki.

Najprostsza droga do spalenia energobloku. Raczej tak nie eksperymentuj. Jak chcesz sprawdzić lodówkę to podepnij odpowiednie przewody od zasilania lodówki na 12V bezpośrednio do akumulatora. I też nie za długo bo rozładujesz akumulator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, BUMERANG napisał:
W dniu 11.05.2021 o 15:25, Artur1983Jed napisał:

Po podłączeniu aku do przyczepy nie działała lodówka na 12V

I nie powinna działać. Lodówka ma być wpięta bezpośrednio ( a raczej pośrednio przez bezpiecznik ) do instalacji samochodu pod piny 10 i 11 w gnieździe 13 PIN. Czyli zasilanie po zapłonie.

Czyli przez ten bezpiecznik 15A, który jest w energobloku z oznaczeniem lodówki? Bo jeśli tak to przewody z pinu 10 i 11 powinny być doprowadzone pod ten przekaźnik? Sęk w tym że gniazdo przyczepy jest 7 pinowe.... Chyba ze srandardowo robili podłączenie lodówki 12V pod energoblok, nawet pomimo wtyczki 7 pinowej?? Chyba, że ktoś zmienił wcześniej z 13 na 7. Chociaż nie widzę sensu takiej operacji.... 

 

5 godzin temu, BUMERANG napisał:

Najprostsza droga do spalenia energobloku. Raczej tak nie eksperymentuj. Jak chcesz sprawdzić lodówkę to podepnij odpowiednie przewody od zasilania lodówki na 12V bezpośrednio do akumulatora. I też nie za długo bo rozładujesz akumulator.

Tak to jest jak się ma ograniczoną wiedzę w tym temacie?Dobrze, że się nie spalił. Byłby kolejny wydatek.

Lodówka niby działa. A byłem pewien, że nie jest podłączona do 12V skoro jest 7pinów. Teraz trzeba albo zmieniać instalacje w aucie na 13 i w przyczepie. Albo ciągnąc dodatkowy przewód na jakiejś innej wtyczce. Czytałem też o opcji z przeciwmgielnym. Choć przewód do przeciwmgielnego będzie pewnke za słaby.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 12.05.2021 o 21:58, Artur1983Jed napisał:

Teraz trzeba albo zmieniać instalacje w aucie na 13 i w przyczepie. Albo ciągnąc dodatkowy przewód na jakiejś innej wtyczce.

Polecam 13 pin. Raz ciągniesz odpowiednio grube przewody bezpośrednio od AKU (z bezpiecznikami), jeden stały, drugi po stacyjce (przekaźnik) i będzie Ci się to rozwiązanie odwdzięczać ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 18.05.2021 o 15:15, lbuster napisał:

Polecam 13 pin. Raz ciągniesz odpowiednio grube przewody bezpośrednio od AKU (z bezpiecznikami), jeden stały, drugi po stacyjce (przekaźnik) i będzie Ci się to rozwiązanie odwdzięczać ;) 

Sytuacja trochę się rozjaśniła po rozebraniu wtyczki przyczepy.... Otóż wtyczka jest 13pinowa, pomimo, że wygląda na 7pin. Jest to jakiś typ West Multicon (holenderski). 

Na pin 9 jest lodówka, na pin 10 oswietlenie + pompka, na pin 13 masa. Tak sprawdziłem na krótko z aku. Chyba ok? Na pin 9 trzeba puścić zasilanie po zapłonie. Na 10 bezpośrednio z aku auta. ?

20210529_161007.thumb.jpg.a8745f1c722444d384744dc620fb1d87.jpg

Tylko, że na allegro wtyczka wygląda inaczej bo ma takie mini piny a moja wtyczka ma blaszki

Screenshot_20210529-163324_Allegro.thumb.jpg.5d3e500f973fabefaed867594dc0cdb5.jpg

I teraz mam pytanie czy jak wymienie gniazdo na to West to moja wtyczka z blaszkami zamiast tych cienkich pinów podejdzie do tego nowego gniazda??? Czy ktoś to przerabiał?  

 

Screenshot_20210529-163306_Allegro.thumb.jpg.4355baa80ca6c69d1ff286bca1d27bf0.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmień na standardową wtyczkę  13 pin i tak samo gniazdo w aucie. Pociagnij zasilanie od akumulatora samochodu do gniazda. Jedno przez przekaznik, kablem 6mm2 a drugie bezposrednio, kablem 2,5mm2. Oczywiscie z bezpiecznikami.

Nie kombinuj z podpinaniem pod przeciwmgielne bo możesz sobie instalację w samochodzie popsuć. Mam sprawdzone na sobie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Piotrekm13 napisał:

Zmień na standardową wtyczkę  13 pin i tak samo gniazdo w aucie. Pociagnij zasilanie od akumulatora samochodu do gniazda. Jedno przez przekaznik, kablem 6mm2 a drugie bezposrednio, kablem 2,5mm2. Oczywiscie z bezpiecznikami.

Nie kombinuj z podpinaniem pod przeciwmgielne bo możesz sobie instalację w samochodzie popsuć. Mam sprawdzone na sobie.

 

Nie będę kombinował z przeciwmgielnym. Tym bardziej, że mam tą instalację w przyczepie w oryginale pod 13 pin. Pozostaje wymienić tylko gniazdo auta z okablowaniem na 13pin. Myslalem żeby dać to gniazdo west multi w aucie.

Jest ono uniwersalne, bo bez przejściówek 7pin ową przyczepkę można podpiąć. Dla mnie to plus bo często towarówkę zaczepiam. Minusem jest koszt bo gniazdo jest droższe. Jakby ta moja wtyka pasowała do tego gniazda multi pasowała to zastosowałbym to gniazdo. Lub wymienić tez wtykę w budce na to multi, co by byl komplet. 

Lub tak jak mówisz, dać zwykłe 13pin. Komplet jest ok. 25 zł tańszy, wliczając przejściówkę....:niewiem:

W instrukcji tej lodówki producent zaleca przewód 4mm2, Ty piszesz o 6mm2 do gniazda. Ok, będzie napewno lepszy ten grubszy. Ale z tego co patrzyłem we wtyczce przyczepy to oryginalnie w instalacji jest max 2,5mm2. To normalny przekrój w instalacjach przyczep z lodówką 12V? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Artur1983Jed napisał:

Lub tak jak mówisz, dać zwykłe 13pin. Komplet jest ok. 25 zł tańszy, wliczając przejściówkę....:niewiem:

W instrukcji tej lodówki producent zaleca przewód 4mm2, Ty piszesz o 6mm2 do gniazda. Ok, będzie napewno lepszy ten grubszy. Ale z tego co patrzyłem we wtyczce przyczepy to oryginalnie w instalacji jest max 2,5mm2. To normalny przekrój w instalacjach przyczep z lodówką 12V? 

Te Multicony i inne wynalazki nie są zbyt popularne, więc jeśli nie chcesz mieć problemów przy zmianie holownika, przyczepy, podczepieniu przyczepy znajomego to najlepiej zwykłe 13 pin, plus ewentualnie przejściówka na zwykłe 7 pin. Ale tutaj jest twój wybór. Standard, czy kombinacje pod siebie.

Jeśli chodzi o przekroje to nie jestem elektrykiem, a cała moja wiedza na ten temat pochodzi z tego forum. 2,5mm to jest absolutne minimum, przy którym lodówka "cos tam chłodzi". Chyba kolega ed (jeśli dobrze pamiętam) robił nawet eksperymenty z różnymi przekrojami i wyszło mu że przy 6mm2 jest dopiero dobrze. Najlepiej jak bys poczytał troche wątków o lodówkach oraz wiązkach, podłączeniu haka itp., to sobie stworzysz swój obraz co jest dla ciebie najlepsze.

Ja mam pociągnięte 6mm2 w samochodzie oraz wymieniałem wiązkę w przyczepie to również dałem zwykłą wiązkę do świateł (7x1,5mm2), oraz dodatkowe kable (we wspólnym peszlu) do zasilania lodówki i odbiorników. Do lodówki 6mm2 a do reszty 2,5mm2. Te do lodówki ciągnąłem "na krótko" do samej lodówki, omijając wszelkie skrzynki, złączki itp. Nie wiem natomiast jak by to się miało teraz jak bym chciał podłączyć akumulator, żeby się ładował z instalacji samochodu.

Powtarzam - poczytaj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Podczepię się pod temat. Przeczytałem już sporo na tym forum i wiele mi się rozjaśniło.  

Problem: Po podpięciu przyczepy nie ma zasilania na przyczepie - po podaniu 12V z akumulatora na piny 9 przyczepy światło działa. Nie wiem czy lodówka, nie sprawdzałem. Na pewno problem leży po stronie auta.

 

Poszukałem wczoraj w bagażniku jak wiązka haka jest podpięta i trochę mnie zmroziła pajęczyna kabli - wszystko połączone na takie oto szybko złączki

Pierwsze pytanie - czy to standard? 

477234_1.jpg.83c68f5a3c103c2701c83252804ee255.jpg

 

W bagżniku znalazłem tez jeden wolny przewód - gruby i moduł.  Po przemierzeniu tego grubego przewodu oporność 0 wykazuje na pin 9.

 

IMG_20210629_185524.thumb.jpg.36d8734239e8b5a1335ec6d54e94d90d.jpg

IMG_20210629_185539.thumb.jpg.72151d4e71918a684b8f511d27631329.jpg

 

Więc ok.

Mam w bagażniku fabryczne gniazdo 12V na 120W więc pociągnę z niego kabel i będę miał stały plus na pinie 9, a tym samym zasilanie 12V w przyczepie.

Pytanie co z lodówką? Moduł zapewne nie puści mi 12V na pin 10 po stacyjce gdy podam prąd na ten wolny przewód? Wiem że trzeba by mieć jeszcze tam przekaźnik. I teraz pytanie z mojej strony - wygodniej by mi było przekaźnik zamontować w przyczepce i np. zamiast plusa ze stacyjki dać plus ze świateł.

Plus ze świateł oczywiście jako sterujący przekaźnikiem tylko. Zasilanie poszło by z 9pinu.

 

Nie mam żadnego wolnego kabla w wiązce który mógłbym podpiąć pod plus po stacyjce.

 

 Jakie są wasze rady?

 

 

 

 

 

 

 

Edytowane przez beniamin82 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, beniamin82 napisał:

Podczepię się pod temat. Przeczytałem już sporo na tym forum i wiele mi się rozjaśniło.  

Problem: Po podpięciu przyczepy nie ma zasilania na przyczepie - po podaniu 12V z akumulatora na piny 9 przyczepy światło działa. Nie wiem czy lodówka, nie sprawdzałem. Na pewno problem leży po stronie auta.

Poszukałem wczoraj w bagażniku jak wiązka haka jest podpięta i trochę mnie zmroziła pajęczyna kabli - wszystko połączone na takie oto szybko złączki

Pierwsze pytanie - czy to standard? 

W bagżniku znalazłem tez jeden wolny przewód - gruby i moduł.  Po przemierzeniu tego grubego przewodu oporność 0 wykazuje na pin 9. Więc ok.

Mam w bagażniku fabryczne gniazdo 12V na 120W więc pociągnę z niego kabel i będę miał stały plus na pinie 9, a tym samym zasilanie 12V w przyczepie.

Pytanie co z lodówką? Moduł zapewne nie puści mi 12V na pin 10 po stacyjce gdy podam prąd na ten wolny przewód? Wiem że trzeba by mieć jeszcze tam przekaźnik. I teraz pytanie z mojej strony - wygodniej by mi było przekaźnik zamontować w przyczepce i np. zamiast plusa ze stacyjki dać plus ze świateł.

Plus ze świateł oczywiście jako sterujący przekaźnikiem tylko. Zasilanie poszło by z 9pinu.

Jeśli chodzi o te szybkozłączki to jest to raczej standard, choć można zrobić lepiej. Co do pajęczyny, to, obojętnie czy szybkozłożczki, czy jakieś lutowanie, i tak świadczy to o jakości usługi. Jak ktoś chce zrobić porządnie to bedzie tam jako taki porządek.

Z gniazda zapalniczki może być słabo. Jeśli chodzi o jakieś pompki, nieduże światełka to może ok. ale najlepiej prosto z akumulatora. W te 120W nie wierzę za bardzo. Kiedyś miałem coś podłączone tak, że mi zaczęło śmierdzieć plastikiem z gniazda.

Jeśli chodzi o lodówkę to jedynie ciągnąć prosto od akumulatora, no i najlepiej gruby kabel. Sterowanie przekaźnikiem może być od świateł. Jak masz automat do świateł, to nawet fajnie działa, bo włącza lodówkę dopiero jak skoczy napięcie po załączeniu ładowania. Plus jest taki że przy odpalaniu samochodu masz cały prąd na rozrusznik, i nic ci go wcześniej nie zabiera co w pewnych sytuacjach może być wyznacznikiem " odpalę albo nie odpalę". Ja niestety mam od razu ze stacyjki sygnał. 

16 minut temu, beniamin82 napisał:

 

Nie mam żadnego wolnego kabla w wiązce który mógłbym podpiąć pod plus po stacyjce.

 

Piszesz tutaj o wiązce przy kablu przyczepy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W wiązce haka był tylko jeden wolny przewód. Który oporność 0 wykazywał na pinie 9 w gniazdku haka (samochód).

Nie wiem gdzie podpięty jest plus po stacyjce - na pinie 10 nie ma zasilania.

Co do gniazdka zaplniczki w bagażniku to ono ma zasilanie na stałe, nawet po wyłączeniu samochodu i wyciągnięciu kluczyków.
Gniazd o zapalniczki na przedniej desce działa po plusie ze stacyjki.

Wnoszę stąd że są osobne obwody - ściągnę schemat instalacji zafiry A i zobaczę. Napis 120w jest fabryczny.

Wysłane z mojego VOG-L29 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, beniamin82 napisał:


Wnoszę stąd że są osobne obwody - ściągnę schemat instalacji zafiry A i zobaczę. Napis 120w jest fabryczny.

 

Ok, może ten stały plus do pompek i światełek to by wydało, żeby podłączyć do zapalniczki. To niech się inni też wypowiedzą, czy "wystarczy prądu"

Ale lodówkę i tak sugeruję ciągnąć od akumulatora i to niecienkim przewodem. Niektórzy zalecają nawet 6mm, żeby się lepiej prąd "ślizgał". 

A przy założeniu że i tak ciągniesz kabel do lodówki, to już niewielki problem pociągnąć jeszcze "stały plus" za jedną robotą. Masz wtedy przekaźnik pod maską, oraz montujesz oddzielne bezpieczniki zaraz przy akumulatorze. Później prosto tymi kablami aż do gniazda. 

Swego czasu drążyłem na tym forum mocno temat montażu haka, z naciskiem, aby było zasilanie lodówki dobrze zrobione.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli lodówkama jakoś sensownie chodzić to trzeba wykonać od początku do końca nową instalacje z przewodem min 4mm² i odpowiednim złączem 

Wiadomo że to rozwiązanie jest by lodówka pracowała podczas jazdy 👍 na postoju gaz lub 230V

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy wiązka do 13 pinowego gniazda ma przewód do pinu 10?

Nie znalazlem w bagażniku żadnego nie podłączonego przewodu oprócz 9 tki.


Wysłane z mojego VOG-L29 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.