Skocz do zawartości

Dołożenie drugiej osi w przyczepie jednoosiowej


Rosolsky

Rekomendowane odpowiedzi

Czy ktoś już przerabiał taki temat pod kątem prawnym? Jak to ugryźć? Nie chodzi mi o stricte technikalia, bo to sobie ogarnę bez problemu, ale czy faktycznie nie muszę nic zmieniać w dowodzie, czy muszę jakieś zaświadczenia z warsztatu, rzeczoznawcę czy coś? 
Przygotowuję się do przeróbki przyczepy pod użytkowanie trochę bardziej poza drogami utwardzonymi a przede wszystkim na używanie jej totalnie na dziko. DMC mam 1200, ale wiem że mogę to zwiększyć, więc o masy się nie boję. Chodzi mi jedynie o kwestię formalno-prawne. 

PS. Użyłem oczywiście szukajki, ale nie znalazłem nic zbliżonego... chyba kiepsko szukam albo faktycznie nikt wcześniej na taki pomysł nie wpadł? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co na prawdę chcesz uzyskać ? Zwiększenie dzielności zestawu w terenie?, Dopasowanie nietypowego rozłożenia obciążeń? , zmniejszenie nacisku jednostkowego ?  ( O, to rozumiem).. .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oglądając filmiki np. od kangurów zauważyłem, że dwuosiówki są dużo stabilniejsze w terenie - jak jedno koło wpada w dziurę, to drugie w jakimś stopniu je podtrzymuje. 
Zmniejszenie nacisku na oś również jest nieocenione, ze względu na mniejsze zakopywanie się np. w piasku. 
Na fejsbuku wiele osób mi pisało, że dwuosiówki są zdecydowanie lepsze w prowadzeniu na asfalcie, co też nie jest bez znaczenia, bo jednak po czarnym przyczepa również będzie jeździć. 
W związku z tym, że i tak rozbieram przyczepę do zera i wykonuję ramę pomocniczą, to pomyślałem od razu o dołożeniu drugiej osi. Jestem bardzo przekonany do tego, szczególnie że nawet moje małe doświadczenie w przyczepach dwuosiowych (towarówki z wypożyczalni) jest takie, że dużo płynniej jadą. 
Niemniejsze znaczenie ma fakt, że z wyremontowaną przyczepą będę obierał raczej kierunki bardziej dzikie, a nie hiszpański kemping nad brzegiem morza. Na drogach Rumunii, Ukrainy czy Albanii na pewno koła dostaną szkołę zycia, więc lepiej żeby było ich więcej :D 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Rosolsky napisał:

 Na drogach Rumunii, Ukrainy czy Albanii na pewno koła dostaną szkołę zycia, więc lepiej żeby było ich więcej :D 

 

Nie wymyślaj problemów, setki ba tysiące ludzi śmiga tam z przyczepami i wszystko gra?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, Rosolsky napisał:


Na fejsbuku wiele osób mi pisało, że dwuosiówki są zdecydowanie lepsze w prowadzeniu na asfalcie, co też nie jest bez znaczenia, bo jednak po czarnym przyczepa również będzie jeździć. 
 

Ci powiem to jest dobre   "dwuosiówki są zdecydowanie lepsze w prowadzeniu na asfalcie " - ale jakie, laweta, mała towarowa przyczepka ??????

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach



czy faktycznie nie muszę nic zmieniać w dowodzie, czy muszę jakieś zaświadczenia z warsztatu, rzeczoznawcę czy coś?
...
Chodzi mi jedynie o kwestię formalno-prawne. 


W DR masz rubrykę Liczba osi, więc na pewno coś trzeba w papierologii zmieniać.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wziąłeś pod uwagę jednego aspektu. U Kangura przyczepa ma zupełnie inną budową zasadniczą konstrukcji. Rzekłbym "pancerną".

Natomiast to co jest w Europie to "dykta i styropian".  Drążyłem kiedyś twoje dylematy.

Do tego wysokość podwozia - duuuuuuuuużo wyżej jak jełuropejki + specyficzne zawieszenie. Nie oglądaj więcej YT  :-))

  W terenie i tak wszystko rozwalisz co tu sklecisz.

W skrócie - zanim zaczną te twoje dwie osie mieć znaczenie na drogach o których piszesz to z twojej przyczepy zostanie tylko "platforma".

Nie ta konstrukcja , nie to przeznaczenie. Bez urazy ale to jest dmuchanie wydumanego problemu. Nie widzę sensu takiego działania.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Jarosław69 napisał:

Nie ta konstrukcja , nie to przeznaczenie. Bez urazy ale to jest dmuchanie wydumanego problemu. Nie widzę sensu takiego działania.

 

Nie zapytałeś, czy nie wziąłem pod uwagę :) Model przyczepy to efekt dwóch lat poszukiwań, na szczęście zakup to był strzał w dziesiątkę, ogromnym fartem. 
Przyczepa, którą wybrałem i już dawno kupiłem, jest na całym świecie z powodzeniem wykorzystywana do takiego celu, ze względu na swoja nietypową konstrukcję. Magicy zmieniają w nich zawieszenie na resory a poziom podłogi jest taki, że trzeba wchodzić po drabinie. Przełknąłem mniejszą ilość miejsca niż w standardowych wiórpłytach właśnie dla solidności konstrukcji.
Specjalnie zaznaczyłem, że poszukuję osób, które posiadają wiedzę i doświadczenie odnośnie dodania osi do przyczepy (tu akurat nie ma znaczenia przeznaczenie przyczepy, może ktoś dodawał do lawety...), bo szukam tej konkretnej informacji :) Czy ktoś dodał oś i sprawdził pod kątem formalnoprawnym, co musi zrobić, żeby wszystko było legal. 
Na obecnym etapie nie mam na celu udowadnianie innym, że mój pomysł ma sens. Nie szukam również poklasku dla takiego pomysłu, niemniej jednak będę na pewno relacjonował budowę oraz wychodzi na to, że sam przetrę szlaki odnośnie legalizacji kwestii osi. 
Prawda jest taka, że Bracia Wright też zapewne słyszeli od wszystkich na około "to se ne da". :)
 

3 godziny temu, jacekzoo napisał:

Jeżeli odległość między osiami jest mniejsza jak 1m to wtedy wpisuję się jedną oś mimo, że są dwie. Ale nie wiem jak to wygląda przy takiej rzeźbie

Czytałem o tym, jest to dosyć powszechna opinia i generalnie ludzie nawet dawali przykłady przyczep gdzie są dwie osie, a w dowodzie jest liczba 1. Obecnie w sumie nie znalazłem też innej opinii i coraz bardziej jestem skłonny pójść tą drogą. Niestety zapytać w wydziale komunikacji czy na skp ciężko, bo z offroadowego doświadczenia wiem, że baaardzo różne, często skrajne teorie mają osoby z powyższych :D 

3 godziny temu, peja76 napisał:

Ci powiem to jest dobre   "dwuosiówki są zdecydowanie lepsze w prowadzeniu na asfalcie " - ale jakie, laweta, mała towarowa przyczepka ??????

 

Pytałem na grupach karawaningowych, więc domyślam się, że odpowiadający mieli na myśli przyczepy kempingowe a nie dłużyce ? 

Edytowane przez Rosolsky (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam w podpisie :D 

Nie chcę się za bardzo rozwlekać nad koncepcją, bo nie tego dotyczy ten wątek, ale aby może troszeczkę naświetlić, wrzucę kilka info
Eriba Troll, 2000 rok produkcji. Łazienka, kuchnia, lodówka, dwa łóżka, ogrzewanie itd... Standard. To co widać na pierwszym zdjęciu. Żona nie była w zestawie ? 
Na drugim zdjęciu widać, dlaczego właśnie tą wybrałem, mimo że była droższa niż wiele lat młodsze inne przyczepy, nie mówiąc już o angielkach. 

To ramoklatka, która obłożona jest blachą aluminiową. Dach laminat. Całość tworzy monolit, nie jest nigdzie klejone, jest po prostu pospawane. 

Trzecie zdjęcie pokazuje jedną z setek uwiecznionych w internecie przygotowanych do jazdy wszędzie tam, gdzie wiórpłyta by się już dawno zdezintegrowała. 

Z ciekawostek - produkują je do dziś, koszt około 100 tys, okropnie trzymają cenę, mają nawet wersję fabrycznie przystosowaną do terenu - aczkolwiek subtelnie, koła terenowe i ciut większy skok zawieszenia. 

20200501_181940.jpg

0cbf7bb19399ac829b0d6cb1ee4a59e5.jpg

bd84c02d560b041476c049d6e3e1fb8a.jpg

Edytowane przez Rosolsky (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

8 godzin temu, Rosolsky napisał:

Pytałem na grupach karawaningowych, więc domyślam się, że odpowiadający mieli na myśli przyczepy kempingowe a nie dłużyce ? 

Może i pytałeś ale czy ktoś z nich jeżdił z dwoma osiami, na pewno będzie dużo ciężej szał, do tej małej przyczepy co pokazujesz na fotkach nie zakładał bym drugiej osi jest to mała przyczepa i w zupełności starczy jedna ośka, na moja narobisz się i zamiast sobie polepszysz to sobie pogorszysz , dwie osie zawsze bardziej trzęsą autem, jedna oś moim zdaniem będzie lepiej pracować po bezdrożach:D, Jak pewno patrzyłeś na YT to duże przyczepy mają dwie osie a małe jedną także nie wymyślaj ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, peja76 napisał:

 

Może i pytałeś ale czy ktoś z nich jeżdił z dwoma osiami, na pewno będzie dużo ciężej szał, do tej małej przyczepy co pokazujesz na fotkach nie zakładał bym drugiej osi jest to mała przyczepa i w zupełności starczy jedna ośka, na moja narobisz się i zamiast sobie polepszysz to sobie pogorszysz , dwie osie zawsze bardziej trzęsą autem, jedna oś moim zdaniem będzie lepiej pracować po bezdrożach:D, Jak pewno patrzyłeś na YT to duże przyczepy mają dwie osie a małe jedną także nie wymyślaj ?

Ale drugiej strony patrząc, dla nas dwie osie oznaczają zwiększoną masę i zwiększony gabaryt i to raczej siły boczne mają wpływ na komfort jazdy. Ciężko porównać dwie identyczne gabarytowo przyczepki aby miały raz jedną a raz dwie osie. Wydaje mi się też, że jeśli jedziemy po dziurach na jednaj osi i oponie "C" nabitej do 4 atm a dwoma osiami na zwykłych gumach 2,5 atm, to ta druga opcja zapewni lepszą amortyzację.

Niemniej @Rosolsky, dla takiego maluszka druga oś może być przerostem formy nad treścią.

9 godzin temu, Rosolsky napisał:

Niestety zapytać w wydziale komunikacji czy na skp ciężko, bo z offroadowego doświadczenia wiem, że baaardzo różne, często skrajne teorie mają osoby z powyższych :D 

Pisz do różnych WK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.