Skocz do zawartości

Jak działa webasto mokre?


Rekomendowane odpowiedzi

Zamieniliśmy przyczepę na kamper z webastem na olej ogrzewającym wodę. Jest bardzo skuteczne, szybko ok 1 -2 min grzeje wodę, można ustawić temperaturę wody, zamontowane jest pod samochodem,  wewnątrz są tylko kolanka chyba mosiężne przez , które można przypuszczać przepływa ogrzana woda.

Osobno i w innym miejscu mamy webasto ogrzewające powietrze.  Nie są ze sobą połączone i mają osobne tłumiki.

Podczas kontroli na stacji okazało się, że z rurki pod samochodem jest niewielki wyciek czerwonego płynu.

Moje pytanie na jakiej zasadzie działa takie ogrzewanie wody?

Czy może w obiegu znajdować się płyn chłodniczy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy masz połaczone webasto mokre z obiegiem chłodzenia silnika czy jaklo dodatkowe ogrzewanie np. podłogówka czy nagrzewnica z rozprowadzeniem powietrza ale nawet jeśli nie jest połaczone z układem chłodzenia silnika to bardzo prawdopodobne że obieg webasto jest napełniony płynem chłodniczym na co wskazuje kolor wycieku.

Schemat działania webasto mokrego na filmiku  - tu właczone w obieg chłodzenia silnika ale może być też jako oddzielny obieg grzewczy - zasada działania jest ta sama
Sterowania też mogą być różne od najprostszego wyłacznika przy webasto analogowym po zegary priogramowalne, telestart itp...

 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podgrzewanie wody w części mieszkalnej nie ma nic wspólnego z chłodzeniem silnika . Może ,,Webasto" podgrzewa płyn nie zamarzający w obiegu zamkniętym podgrzewający wymiennik ciepła . Coś jak na foto zapożyczone z sieci .

webasto-water-heater-installation-example.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, smok_wawelski napisał:

Nie wiem czy masz połaczone webasto mokre z obiegiem chłodzenia silnika czy jaklo dodatkowe ogrzewanie np. podłogówka czy nagrzewnica z rozprowadzeniem powietrza ale nawet jeśli nie jest połaczone z układem chłodzenia silnika to bardzo prawdopodobne że obieg webasto jest napełniony płynem chłodniczym na co wskazuje kolor wycieku.

Schemat działania webasto mokrego na filmiku  - tu właczone w obieg chłodzenia silnika ale może być też jako oddzielny obieg grzewczy - zasada działania jest ta sama
Sterowania też mogą być różne od najprostszego wyłacznika przy webasto analogowym po zegary priogramowalne, telestart itp...

 

Webasto mokre nie jest połączone z silnikiem jedynie ze zbiornikiem paliwa samochodowym.

Nie ogrzewa powietrza tylko i wyłącznie wodę.

Temperaturę reguluję przekręcając pokrętło.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Kimkolwiek napisał:

Podgrzewanie wody w części mieszkalnej nie ma nic wspólnego z chłodzeniem silnika . Może ,,Webasto" podgrzewa płyn nie zamarzający w obiegu zamkniętym podgrzewający wymiennik ciepła . Coś jak na foto zapożyczone z sieci .

webasto-water-heater-installation-example.jpg

Niby jasne ale nie rozumie. Woda ciepła - czerwona, woda zimna -  ciemny niebieski, różowa i jasny niebieski nie wiem ? Zapewne różowy to płyn chłodniczy?

Nie wiem gdzie u mnie może być dmuchawa i właściwe nie rozumie jej roli.

Czyli płyn chłodniczy byłby w bojlerze wody i podgrzewał wodę w jakiejś instalacji zanurzeniowej ? a samo webasto pośrodku?

Chyba potrzebuję łopatologi  na wytłumaczenie zasady działania. Urządzenia gazowe w przyczepie były znacznie łatwiejsze.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tnijcie proszę cytaty - te filmiki i obrazki są zbędne w cytatach - gdy posty z nimi sa o jeden czy 2 wyżej

 

8 godzin temu, Kimkolwiek napisał:

Podgrzewanie wody w części mieszkalnej nie ma nic wspólnego z chłodzeniem silnika .

Tego nie sposób było stwierdzić  po tym co @bozka napisała w 1szym poście. 
Układy z webasto bywają różne. 
U mnie np. robię podłogówka,  2 nagrzewnice,  wymiennik cwu i połączenie z silnikiem  -  wielu ludzi robi tak albo inaczej  - zatem nie można tak twierdzić że webasto nie ma nic wspólnego z obiegiem chłodzenia silnika
Nawiasem - nigdy nie włączyłbym tak nagrzewnicy wodnej w szereg z bojlerem  bez zaworów lub termostatu - w pokazanym na rys układzie w lecie gdy grzejemy wodę niepotrzebnie grzejemy nagrzewnicę i robimy saunę w kabinie - powinien być przynajmniej termostat
Na rysunku nie oznaczono również istotnego elementu - jest to zapewne obieg otwarty więc powinien być zbiorniczek wyrównawczy inaczej wzrost cisnienia mógłby rozwalić obieg czynnika grzewczego
Ale rozumiem że to tylko  rys poglądowy

 

OK- teraz już wiemy że to webasto to tylko podgrzewacz cwu i idźmy tą drogą - łopatologicznie

Webasto to krótko mówiąc piec grzewczy na olej jak piszesz (są również na benzynę )
Webasto pobiera tenże olej napędowy ze zbiornika paliwa bo to ten sam diesel co silnik i spala go w swojej komorze nagrzewając czynnik grzewczy (płyn chłodniczy) w obiegu  webasto a pompka w webasto powoduje że ten płyn krąży  - obieg oznaczony magenta
Obieg zimnej i ciepłej wody to odrębny obieg   - oznaczony  niebieski+czerwony
Te 2 obiegi łaczy wymiennik (bojler)    oznaczony 4
zasada ogrzewania jest taka że  w tym bojlerze jest woda a w niej wężownica w której krąży ogrzewany przez webasto  płyn chłodniczy i oddaje swoje ciepło wodzie - co pokazałem umownie kropkami od niebieskich do czerwonych 
Informacyjnie - Zamiast tego bojlera może być zastosowany wymiennik płytowy trochę inaczej zbudowany ale robiący to samo co bojler

Na rysunku który nieco zmodyfikowałem oznaczyłem: 

Niebieski - zimna woda pobierana ze zbiornika wody
Czerwony  - ciepła woda do łazienki itp
Magenta - obieg płynu chłodniczego webasto

1 - zbiornik wody
2 - pompa wody
3 -  webasto mokre z własną pompą obiegu czynnika grzewczego (np. płynu chłodniczego)
4 - bojler/wymiennik
5 - nagrzewnica (przez nią tłoczy powietrze wentylator - powietrze ogrzewa sie od czynnika z webasto)
może nie być tego elementu u Ciebie @bozka bo piszesz że jako ogrzewanie masz webasto suche
webasto mokre pracuje zatem zapewne tylko na potrzeby ciepłej wody  - aczkolwiek jakbym miał 2 webasta to zrobiłbym tak żeby móc wykorzystywać oba do grzania kabiny ale to tylko moje zdanie :) 

6 - zbiorniczek wyrównawczy

webasto-bozka.jpg

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powinnam była jeszcze dodać informację, że jest tylko jeden obieg wody ogólnie w kamperze ,bez podziału instalacji na ciepła i zimną. Jeżeli chcę podgrzać wodę  to oprócz przycisku obiegu wody włączam przycisk ciepłej wody i wtedy włącza się webasto mokre.

Chyba jasne. Muszę pójść do kampera i pomyśleć....

Pytanie tylko jeżeli jest wyciek płynu chłodniczego to gdzie go uzupełnić? Oczywiście oprócz likwidacji   wycieku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba troszkę nie masz racji - ciepła i zimna schodzą się najprawdopodobniej w mieszalniku - to odpowiednik domowej baterii termostatycznej  zapewnia to uzyskanie cwu o temperaturze odpowiedniej do uzytku,  gdyż woda ogrzana przez webasto mogłaby być za gorąca.  Nie sposób mi odpowiedzieć nie mając danych o instalacji ani jej nie widząc.  W profilu widzę kampervan Ducato - gotowiec czy robiony DIY ?   Jeśli DIY możne być to rożnie zrobione jeśli gotowiec przypuszczam że zrobiono na mieszalniku bo to typowe rozwiązanie.

Cieszę się ze jasne  - płyn będzie chyba najlepiej uzupełnić przez zbiorniczek wyrównawczy analogicznie jak uzupełnia się płyn chłodniczy w samochodzie
Jeśli wyciek był znaczny być może instalacja będzie wymagać odpowietrzenia  jeśli nie ma odpowietrzników,  może zapewni to praca webasto i kilkakrotne dolewanie płynu.

Trochę tu gdybam sorry ale ciężko radzić Ci wyczerpująco i właściwie nie widząc i nie znając instalacji -  dla konkretnej porady konieczny byłby szkic/schemat  lub dokładny opis Twojej instalacji webasto :) 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

W końcu udało mi się zdjęcia zrobić. Teraz dopiero namieszam.

Doszło jeszcze jedno urządzenie, które jest w zabudowie po lewej (Promag). Udało mi się zrobić zdjęcie tylko tabliczki znamionowej.   Wynika, że to właśnie jest boiler a ten zbiornik  (CMM) dobrze widoczny to zasobnik płynu grzewczego ??????

Czy płynem grzewczym jest zwykły płyn do chłodnic samochodowych?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

%� ��633282810.jpeg

part000001.jpg

kamper webasto mok..jpg

kamper IV.jpg

kamper VI.jpeg

kamper VII.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 20.03.2021 o 13:09, bozka napisał:

Doszło jeszcze jedno urządzenie, które jest w zabudowie po lewej (Promag).

To   jest to wymiennik płytowy - 30płyt to dość spora moc grzewcza  przypuszczam że ok 20-30kW lecz tylko przypuszczam  bo nie znam wymiarów a to nie tylko ilość płyt a również wielkość ma znaczenie - Promag to po prostu producent http://promagsklep.pl/108-wymiennik-ciepla-plytowy-30-plyt-25-kw.html -   u siebie stosuje go do grzania ciepłej wody użytkowej.   Działa to tak samo  jak  domowy grzejnik przepływowy tyle że wodę grzeje płyn z webasto a nie prąd -  gorący płyn z układu webasto przepływa przez wymiennik od wody oddzielony jest falowanymi płytami poprzez które ogrzewa sie woda -  jak na załączonym rysunku  -  przypuszczam że jeśli jest wymiennik płytowy to nie ma bojlera 
Czy ciepłą wodę masz  z zimnej po 2min od włączenia webasto ?  Tak jak piszesz w 1szym poście ?  i czy możesz tej wody ciepłej lac dużo jak pracuje webasto czy np. po 5-10 litrach się kończy ?  - jeśli możesz lać ciągle ciepła  to nie ma bojlera a robi to wymiennik płytowy - bojler nie byłby w stanie zagrzać nawet kilku litrów wody w tym czasie.
Natomiast CIMM 5 Litres to najzwyklejsze naczynie przeponowe  a nie bojler - ma ono za zadanie kompensować rozszerzalność ciepłą płynu lub wody w układzie analogicznie jak jest to robione w instalacjach domowych CO z obiegiem zamkniętym to samo masz tu w Castoramie https://www.castorama.pl/naczynie-do-cwu-cimm-acs-5-l-id-76070.html w tym układzie w kamperze może równiez być zastosowane aby niwelowac różnice cisnienia w przerywanej pracy pompy wodnej - prosto mówiąc daje to to że pompa nabija cisnienie co jakiś czas a przepona utrzymuje je na stałym poziomie w instalacji i kranach - czyli po prostu tak jak jest w domowych instalacjach z hydroforem :) 
Wlew płynu jeszcze nadal szukanie przed Tobą 
Webasto jest normalne 5kw - standardzik  

 

spacer.png

 

W dniu 20.03.2021 o 13:09, bozka napisał:

Czy płynem grzewczym jest zwykły płyn do chłodnic samochodowych?

Przypuszczam że tak ale sorry na podstawie dotychczasowych informacji i zdjęć nie mogę tego powiedzieć na 100% - znajdż wlew który moze być na zbiorniczku wyrównawczym  obiegu płynu  webasto poznasz  płyn na glikolu jest tłustawy i ma specyficzny zapach. Gdzieś ten wlew musi być bo przecież jakoś napełniono układ

 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisz dokąd idzie PEX w niebieskim peszlu wychodzący z białego trójnika bo jeszcze mam pewną wątpliwość
Nie zaszkodziłby też opis gdzie ida pozostałe węże ten plasitikowy z biała dużą nakrętką np. - gumowe grube to najprawdopodobniej obieg płynu webasto
Na zdjęciach niestety owszem widzimy elementy instalacji a nie jej schemat całości stąd trudno mówić wszystko na 100%
Czy wykonawcza zabudowy lub sprzedawca nie dał Ci takiego schematu ?   Wg mnie powinien

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 7.03.2021 o 19:15, smok_wawelski napisał:

Chyba troszkę nie masz racji - ciepła i zimna schodzą się najprawdopodobniej w mieszalniku - to odpowiednik domowej baterii termostatycznej  zapewnia to uzyskanie cwu o temperaturze odpowiedniej do uzytku,  gdyż woda ogrzana przez webasto mogłaby być za gorąca.  Nie sposób mi odpowiedzieć nie mając danych o instalacji ani jej nie widząc.  W profilu widzę kampervan Ducato - gotowiec czy robiony DIY ?   Jeśli DIY możne być to rożnie zrobione jeśli gotowiec przypuszczam że zrobiono na mieszalniku bo to typowe rozwiązanie.

 

Przepraszam, że długo mnie nie była ale musiałam mieć czas na "przemyślenia".

Jest tylko jeden obieg wody. Na  100% to wiem.

Czarnym pokrętłem ustawiam temperaturę wody ciepłej na zasadzie prób i błędów (zima, Lato) i włączam przycisk, który znajduje się wewnątrz. Wcześniej włączam pompkę wody (wtedy mam tylko zimną).

Wszystko jest zrobione przez poprzedniego właściciela. Niestety , kontakt jest nazwę to niepełny.

W dniu 7.03.2021 o 19:15, smok_wawelski napisał:

Jeśli wyciek był znaczny być może instalacja będzie wymagać odpowietrzenia  jeśli nie ma odpowietrzników,  może zapewni to praca webasto i kilkakrotne dolewanie płynu.

Odpowietrznik, przynajmniej tak wygląda jest w górnej części urządzenia CIMM ACS przykryty nakrętką, której nie da się zakręcić do oporu. Ale nie ma tam wlewu.Chyba, że odpowietrznik można bez dewastacji urządzenia odkręcić i przez powstały otwór dolać płyn grzewczy ???

Z drugiej strony na tabliczce tego zbiornika jest pokazany zakres temperatur i pompka . Co w tym konkretnym przypadku może znaczyć to pojęcia nie mam.

W dniu 23.03.2021 o 20:14, smok_wawelski napisał:

 Promag przypuszczam że jeśli jest wymiennik płytowy to nie ma bojlera 
Czy ciepłą wodę masz  z zimnej po 2min od włączenia webasto ?  Tak jak piszesz w 1szym poście ?  i czy możesz tej wody ciepłej lac dużo jak pracuje webasto czy np. po 5-10 litrach się kończy ?  - jeśli możesz lać ciągle ciepła  to nie ma bojlera a robi to wymiennik płytowy - bojler nie byłby w stanie zagrzać nawet kilku litrów wody w tym czasie.

 

 

 

Ciepła wodę mam po 2-3 minutach od włączenia webasto,  mam ją przez ok może 2,3 litry , następnie przez 10-15 sekund jest zimna i znowu ciepła przez kilka litrów.

W dniu 23.03.2021 o 20:45, smok_wawelski napisał:

Napisz dokąd idzie PEX w niebieskim peszlu wychodzący z białego trójnika bo jeszcze mam pewną wątpliwość
Nie zaszkodziłby też opis gdzie ida pozostałe węże ten plasitikowy z biała dużą nakrętką np. - gumowe grube to najprawdopodobniej obieg płynu webasto
 

Pex idzie pod samochód do webasto, natomiast plastikowy z biała nakrętką nie wiem gdzie bo nie wiem jaką rolę odgrywa czerwone pokrętło???

Gumowy gruby to na pewni obieg płynu grzewczego. Tam właśnie tylko, że pod samochodem był wyciek. Jest już zrobiony.

Do tej pory nie wiem jak duży był ubytek tego płynu . Jeszcze nie włączałam grzania  wody bo boję się jakiejś destrukcji. Gdybym wiedziała gdzie uzupełnić zrobiłabym próbę.

Dalej mało wiem, barrrrdzo mało i proszę pomóżcie.....

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, bozka napisał:

Czarnym pokrętłem ustawiam temperaturę wody ciepłej na zasadzie prób i błędów (zima, Lato) i włączam przycisk, który znajduje się wewnątrz. Wcześniej włączam pompkę wody (wtedy mam tylko zimną).

zatem to jakiś mieszacz  - rzecz podobna jak bateria termostatyczna w domu

43 minuty temu, bozka napisał:

Odpowietrznik, przynajmniej tak wygląda jest w górnej części urządzenia CIMM ACS przykryty nakrętką, której nie da się zakręcić do oporu.

To po prostu zawór którym możesz dobić powietrza do naczynia przeponowego CIMM ACS  - od obiegu wody jest własnie oddzielony przeponą
Tabliczka z pompka określa parametry tego powietrza 

Czerwone pokrętło to najprawdopodobniej tzw grupa bezpieczeństwa - nastawia się nim ciśnienie zadziałania zaworu bezpieczeństwa gdyby nastąpił nadmierny wzrost ciśnienia

43 minuty temu, bozka napisał:

Ciepła wodę mam po 2-3 minutach od włączenia webasto,  mam ją przez ok może 2,3 litry , następnie przez 10-15 sekund jest zimna i znowu ciepła przez kilka litrów.

To by wskazywało na wymiennik płytowy i jego widzimy jako PROMAG na focie ale z kolei  druga część informacji nieco temu przeczy - może być to tak zrobione że pompa podaje przez wymiennik, ogrzana woda jest kumulowana w zbiorniku  po osiągnięciu ciśnienia pompa się wyłącza  a po zużyciu wody ciśnienie spada i pompa załącza się ponownie i cykl się powtarza
Nie zarzeknę się nie znając całości układu ale śmierdzi mi to po ilości wody tym że ciepła jest ładowana do  CIMM ACS i stamtąd pobierana na instalację

Frapuje mnie to  że piszesz że biały pex w niebieskim peszlu idzie do webasto - po połączeniu z mieszaczem z czarnym pokrętłem który nastawia Ci temp wody to wygląda obieg wody a nie płynu i nie widzę powodu aby był połączony z obiegiem płynu webasto - sprawdź to

43 minuty temu, bozka napisał:

Gumowy gruby to na pewni obieg płynu grzewczego. Tam właśnie tylko, że pod samochodem był wyciek. Jest już zrobiony.

Jest jeden to musi być i drugi podobny  -  zobacz na zamieszczanym  z YT wcześniej obieg webasto - płyn krąży wkoło przewodami i poprzez webasto

Spróbuj to co uda się ustalić,  naszkicować na kartce i wrzucić fotę jak co i gdzie leci 

 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.