Skocz do zawartości

Przepisy DMC a ewentualny regres przy kolizji.


Rekomendowane odpowiedzi

WItam jestem pośrednio i bezpośrednio związany z przyczepami i często musze przeciagnąć jakiś zestaw , czesto zawodowo .  Nigdzie nie moge znaleść konkretnej odpowiedzi na moje pytanie .

Mianowicie czy za ciągniecie przyczepy DMC 750  pojazdem ( najczesciej fiat dolbo maxi ) q1 1000kg , q2 500kg w dowodzie moge poniesc jakies konsekwencje prawne. Mam kat B

Rozumiem ze przy kontroli moge dostac zakaz jazdy i mandat ale jestem ciekawy jak ma sie sprawa przy kolizji z mojej winy ? Czy w takim przypadku ubezpieczyciel może zarzadac regresu od sprawcy , czyli mnie ?

Dodam że zestaw zazwyczaj jest nie zaladowany , i na pewno nie przekroczy masy dmc  3500kg . Więc teroretycznie prawo jazdy B wystarcza. 

W ustawie o regresie sa opisane przesłanki i sa to tylko : wina umyslna / bycie pod wplywem / ucieczka /brak oc 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 43
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

11 minut temu, doblomaxi napisał:

WItam jestem pośrednio i bezpośrednio związany z przyczepami i często musze przeciagnąć jakiś zestaw , czesto zawodowo .  Nigdzie nie moge znaleść konkretnej odpowiedzi na moje pytanie .

Mianowicie czy za ciągniecie przyczepy DMC 750  pojazdem ( najczesciej fiat dolbo maxi ) q1 1000kg , q2 500kg w dowodzie moge poniesc jakies konsekwencje prawne. Mam kat B

Rozumiem ze przy kontroli moge dostac zakaz jazdy i mandat ale jestem ciekawy jak ma sie sprawa przy kolizji z mojej winy ? Czy w takim przypadku ubezpieczyciel może zarzadac regresu od sprawcy , czyli mnie ?

Dodam że zestaw zazwyczaj jest nie zaladowany , i na pewno nie przekroczy masy dmc  3500kg . Więc teroretycznie prawo jazdy B wystarcza. 

W ustawie o regresie sa opisane przesłanki i sa to tylko : wina umyslna / bycie pod wplywem / ucieczka /brak oc 

 

 

A ta przyczepa z DMC 750kg to z hamulcem czy bez hamulca? Bo tu będzie istota sprawy.

No i DMC tego Doublo.

Edytowane przez Piotrekm13 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to skoro przyczepa DMC 750, a według dowodu możesz ciągnąć 500...

Więc na pewno może być mandat. Może być zakaz jazdy, chyba że zaraz podjedzie inny holownik.  Ogólnie wszystko może być.

No i ubezpieczyciel też ma furtkę do wykorzystania, nawet jak kolizja nie była teoretycznie z twojej winy, to możesz zostać pociągnięty do odpowiedzialności. Jak to konkretnie wygląda, to już nie wiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

39 minut temu, doblomaxi napisał:
dzieki za odpowiedz . 
tez własnie szukam kogoś kto sie orientuje szczególnie w ubezpieczeniach OC 

Z tytułu OC regresu w takim wypadku nie będzie. W przypadku OC regres jest tylko możliwy w przypadkach wymienionych w ustawie o OC. Czyli w przypadku jazdy po pijaku, bez uprawnień, celowego i umyślnego spowodowania zdarzenia drogowego, ucieczki z miejsca zdarzenia lub spowodowania wypadku pojazdem pochodzącym z przestępstwa.

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, jacek00 napisał:

Z tytułu OC regresu w takim wypadku nie będzie. W przypadku OC regres jest tylko możliwy w przypadkach wymienionych w ustawie o OC. Czyli w przypadku jazdy po pijaku, bez uprawnień, celowego i umyślnego spowodowania zdarzenia drogowego, ucieczki z miejsca zdarzenia lub spowodowania wypadku pojazdem pochodzącym z przestępstwa.

Literalnie czytając ustawę tez mi sie tak wydaje .  Sytuacja jest dość rzadko spotykana , może wypowie sie ktos kto miał taka . Albo ktos kto robi w ubezpieczeniach . 

Czytając forum znalazłem kilka odrebnych postów,  Ze regres może być

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach



Literalnie czytając ustawę tez mi sie tak wydaje .  Sytuacja jest dość rzadko spotykana , może wypowie sie ktos kto miał taka . Albo ktos kto robi w ubezpieczeniach . 
Czytając forum znalazłem kilka odrebnych postów,  Ze regres może być


W ustawie krąg przypadków jest zamknięty. Więc w przypadkach innych niż wymienione w ustawie ubezpieczyciel nie może robić regresu. Nie ma tutaj nawet pola do manewru.

Nie wiem na jakiej podstawie ludzie piszą, że jednak regres może być Wg mnie ludzie piszą to co im się tak wydaje a niekoniecznie to o czym mówią przepisy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pewnie tak 

Jakby byłe regres  za Przekroczenie DMC to połowa ciezarowych i busów co miała kolizje by płaciła .  Tak mi sie  przynajmniej wydaje . Tak myślę:)

Nawet jakby do jakiegoś miejskiego auta wsadzić 4 chłopów po 120kg a do bagaznika ze trzy worki cementu to dmc przekroczone :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

53 minuty temu, doblomaxi napisał:

pewnie tak 

Jakby byłe regres  za Przekroczenie DMC to połowa ciezarowych i busów co miała kolizje by płaciła .  Tak mi sie  przynajmniej wydaje . Tak myślę:)

Nawet jakby do jakiegoś miejskiego auta wsadzić 4 chłopów po 120kg a do bagaznika ze trzy worki cementu to dmc przekroczone :)

Ale w tym momencie mówisz o czymś innym. Bo wg tego postu papiery są ok tylko przeładowane. A w pierwszym poście piszesz p niezgodności w papierach. 
 

co nie zmienia faktu że regres nie zadziała, ale tutaj są dwie inne sytuacje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak , rozpędziłem sie w sensie tego DMC. Ja mam zazwyczaj niezaładowane niczym . Mam tylko niezgodność pozycji Q w dowodzie z dmc przyczpy . Mieszczę sie na KAT B i nie jestem przeładowany. 

Dziękuje za wszystkie wypowiedzi , trochę mi to rozjaśniło sytuację. 

Jeeli ktoś ma cos do dodania w temcie to chętnie poczytam 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

1 godzinę temu, doblomaxi napisał:

Tak , rozpędziłem sie w sensie tego DMC. Ja mam zazwyczaj niezaładowane niczym . Mam tylko niezgodność pozycji Q w dowodzie z dmc przyczpy . Mieszczę sie na KAT B i nie jestem przeładowany.

W teorii przeładowania nie ma. Pozycja Q to MMC przyczepy a nie jej DMC. Więc jak ciągniesz przyczepę o MMC zgodnej z Q to przekroczenia w teroii nie będzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 27.02.2021 o 16:19, doblomaxi napisał:

A orientuje śie ktos jakie konsekwencjie przy zatrzymaniu przez policje ITD w sytuacji opisanej w 1 poście

Nie ma tu zastosowania przepis o przeładowaniu,  nie ma tu znaczenia DMC przyczepy - ma tu znaczenia masa całkowita przyczepy ciągnionej  bowiem z DR bezpośrednio wynika że bez najazdu możesz zapiąć 500kg i ani kilograma więcej - pytanie zatem brzmi jaka jest MRz przyczepy ciągnionej ,  
Z Policją możesz dyskutować choć przypuszczam że będa blednie interpretować Q2 jak DMC  z  ITD raczej nie podyskutujesz bo po prostu wrzuca Cię na wagę i po dyskusji. Jaka decyzje podejmie policjant nie wiem, inspektor ITD wydaje mi sie że zakaże dalszej jazdy
Bolał Cie regres - wg mnie to nie jest największy ból. Oby nie zabolało więcej jeśli buda będzie ważyć więcej niz 500kg co w przypadku przyczepy kempingowej z DMC 750kg jest prawdopodobne.  W skrajnym przypadku gdy ta przyczepa będzie miała MRz większa niż 500kg   i np  wypełznie Ci z rowu tropiciel węży a Ty nie wyhamujesz i zginie człowiek oraz  biegły sadowy stwierdzi że droga hamowania była wydłużona ze wzgl. na brak hamulca najazdowego i MRz przyczepy większą niż Q2 w DR  -  grozi Ci nawet na dłuższy czas szkocki wzorek w oknach na podst. art. 155 k.k

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.