Skocz do zawartości

Akcyza na kampery (silnik powyżej 2.0l) - nowa ustawa tuż tuż


Slawka

Rekomendowane odpowiedzi

Ciekawi mnie, czy na chwilę obecną ciężarowy może mieć w części ładunkowej
- stałą zabudowę (to chyba tak bo są rozmaite auta-warsztaty z zabudowami specjalistycznymi, pełne jakichś narzędzi i maszyn - chociażby do obsługi telekomunikacji czy energetyki - tylko pytanie czy one są zarejestrowane jako ciężarowe, czy też jako jakieś tam specjalne)
- otwieralne okna
- zamontowane na stałe siedzenia/fotele (służące nie do przewozu pasażerów, tylko wykorzystywane w czasie postoju, tylko jak to udowodnić?)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 253
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Wydaje mi się (ale wydaje) że jeśli zachować ścianę grodziową między kabiną a częścią ładunkową, a miejsca do siedzenia w części ładunkowej nie wskazywałyby na przeznaczenie ich do przewozu osób (brak pasów itp.) i w czasie jazdy nikt nie będzie przewożony w części ładunkowej, tylko w kabinie przed ścianą grodziową na miejscach konstrukcyjnie przeznaczonych (siłą rzeczy 2 albo 3 osoby, jeśli po prawej zamiast fotela jest tzw. ławka), a rzeczoną zabudowę da się zdemontować nie pozbawiając samochodu cech samochodu ciężarowego,  nikt nie powinien się czepić. Zabudowy tzw. serwisowe, czasami dość wymyślne, zwykle nie powodują żeby samochód trzeba było rejestrować np. jako "specjalny".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zabudowa, części zamienne,  narzędzia, materiały  a nawet szafki i siedzenia służące do siedzenia na nich w czasie postoju w ciężarowym za grodzią to ładunek - wymagania określa PORD w art. 61 i inne przepisy oraz normy związane np. norma EN 12195  czy Ustawa Prawo Przewozowe a w międzynarodówce  Konwencja CMR

Teraz to co pisze @czyś - można zdemontować,  niektóre przepisy mówią o trwałym zamocowaniu - żaden ze znanych mi  przepisów  nie mówi natomiast o tym co to jest rwałe zamocowanie czy chodzi o zamocowanie na wiek wieków czy o jego trwałość mechaniczną  podczas przewozu - mnie uczono że śruba z nakrętka to połączenie rozłączne a nie trwałe :)  pas dobrze zapięty w fabryczne punkty mocować też jest trwały, rozpórka też, regał z gratami przykręcony właściwie do podłogi też  :) Nie potrafię się odnieść autorytatywnie na moja logikę przyjąłbym tak jak @czyś jeśli można zdemontować to  auto pozostaje  ciężarowym 
Ok graty zabudowy kempingowej też można zdemontowac ale tu mamy inna polkę  - ok zdemontujemy ale nie ma grodzi stąd spec-kemp a nie ciężarowy który musi mieć gródż.  I takoż samo serwisówka latająca bez grodzi musi zostać przerejestrowana na specjalny. Wyjątek jeśli posiada tzw. gródź kurierska z homologacją wtedy może pozostać ciężarowym   

Trzeba by dokładnie przeryć pod w/w kątem Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych  pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia i przepisy związane bo chyba tu będzie odpowiedź - czy jednoznaczna poza grodzią - śmiem wątpić :) 

Z siedzeniami i udowadnianiem - nie ma udowadniania - nie ma być na nich ludzi podczas jazdy i tyle blaszak czy ciężarówka ma siedzenie kierowcy i ławkę lub fotel  z pasami - tylko na nich można jechać  niezależnie od tego czy to Dukaciak czy Scania.  Zakres uprawnień organów kontrolujących określa PORD w art. 129 i art. 129a

Z oknami sprawa wg mnie jest bardziej skomplikowana bowiem wynika to chyba z homologacji pojazdu - wg mnie jeśli wytniesz okno w blasze może być to ok bo w sumie nie naruszasz elementów nośnych  - jeśli wytniesz słupek na pewno jest kicha - ale to tylko moja interpretacja i logika
Natomiast realnie - nikt poza bardzo dociekliwym diagnostą  lub bardzo dociekliwym krokodylkiem sie tego nie czepi bo wersje ciężarówek blaszaków są przeróżne i nikt tego nie ogarnia.
Jak stwierdzić na pierwszy rzut oka przy kontroli czy dany Dukaciak miał przesuwne boczne okno fabrycznie albo czy miał szybę w drzwiach przesuwnych  -  owszem da się to zrobić tylko ile to zachodu  więc chyba nikt tego nie docieka bo gania po drogach cała kupa rożnych wersji 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra wracamy do akcyzy - niestety prawdopodobnie potwierdzają się moje obawy
Liczyłem że jak zniknął spec-kemp z art 1 pkt 35  i przeskoczył po poprawce senackiej do art. 28a z terminem na lipiec 2022 byłem pełen nadziei i właściwie miałem tu dziś napisać że włażę pod stół i odszczekuje powątpiewanie w Pana Posła i Pana Senatora

Niestety - to co napisałem zaczyna się potwierdzać

W dniu 30.03.2021 o 23:39, smok_wawelski napisał:

No i fajnie wszędzie euforia ale  ja tego nadal nie rozumiem i jedno w sprzeczności z drugim

Mój imiennik pisze:  Cytat
Krzysztof Bosak  @krzysztofbosak
" Mamy to! Dzięki współpracy wszystkich sił polit. udało się o rok odsunąć w czasie wejście w życie 18,6% akcyzy na budowane w Polsce samochody na ciężarowych podwoziach! Poprawka przygotowana przeze mnie i złożona przez senatora  @Robert_Dowhan  przyjęta http://sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/agent.xsp? symbol=glosowania&NrKadencji=9&NrPosiedzenia=27&NrGlosowania=62"

Poprawka przeszła  w głosowaniu 62
18) dodaje się art. 28a w brzmieniu:
„Art. 28a. Jeżeli dokonanie w pojeździe samochodowym, innym niż samochód osobowy, zarejestrowanym na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, zmian  konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy, o którym mowa w art. 100 ust. 1a pkt 1 ustawy zmienianej w art. 1, w tym na samochód osobowy będący samochodem kempingowym, nastąpiło przed dniem 1 lipca 2022 r., obowiązek podatkowy z tytułu dokonania tych zmian konstrukcyjnych powstaje z dniem 1 lipca 2022 r.”;"

No i dobra zrobiłem z ciężarowego i przerejestrowałem przed  01-lipca-2022 wiec nastąpiło przed   i  dalej ustawa mówi obowiązek podatkowy z tytułu tychże zmian które zrobiłem następuje 01-lipca-2022 - czyli co należy zabulić 01-lipca-2022 ?   Na mój rozum to tylko odwleka czas a nie likwiduje obowiązek zapłaty  -  chyba że jest to jakieś dziwne określenie prawne znaczące co innego  a kluczem wydaje mi się definicja pojęcia "powstanie obowiązku podatkowego"

 

Potwierdza to dzisiaj w interpretacji dość poważne żródło bo Gazeta Prawna to raczej nie brukowiec a w dodatku  powołuje się na opinię senatora Dowhana  o częściowym tylko sukcesie i powołuje się również na opinie kilku fachowców w branży prawnej -  smutne to ale  skłaniam się niestety do tego że mam czas tylko do końca czerwca a nawet krócej bo WK działaja jak działają a nie mam jak dotąd  interpretacji jak liczy się termin dokonania zmian konstrukcyjnych tczyli to o czym  tu gdybaliśmy ze Sławką  - OSKP - WK - inny ?

Cytat

Kto planuje przerobić w drugiej połowie tego roku niemiecki samochód dostawczy na polskiego kampera, będzie musiał do kosztów doliczyć podatek.
Natomiast samą daninę trzeba będzie zapłacić fiskusowi o 12 miesięcy później. To pociągnie za sobą dalsze konsekwencje, bo trzeba będzie dłużej czekać na rejestrację przerobionego pojazdu.............

Senator Robert Dowhan, autor poprawki, która pozwoliła na odroczenie płatności podatku, nie kryje w rozmowie z DGP, że jego sukces jest tylko częściowy. .................

Początkowo wydawało się, że deklarację podatkową trzeba będzie złożyć w urzędzie skarbowym w ciągu 14 dni od dokonania przeróbki (czyli w standardowym terminie przewidzianym w ustawie), a najpóźniej po 30 dniach zapłacić podatek akcyzowy.
Jednak na ostatnim etapie prac nad nowelizacją wprowadzono zmianę. W art. 29 ustawy nowelizującej (tej z 30 marca br.) zapisano, że obowiązek podatkowy z tytułu zmian konstrukcyjnych powstanie dopiero 1 lipca 2022 r........

żródło: Gazeta Prawna - pod linkiem pełna treść artykułu

Niestety choć długopis sie chyba jeszcze ostrzy - wydaje mi się to ze koniec złudzeń a euforia Pana Posła była  tak jak napisała Sławka eforią polityczną z pokonania PiS w głosowaniu a nie odwleczeniem akcyzy na rok.....

I tyle  - koniec snów o budowie kamperów DIY .........    ja i paru innych może jeszcze zdążymy - następni już niestety nie.......
Uderzy to niestety też w sektor profi  który trochę tego w Polsce jednak  tłucze......
Tu jest piękny kraj nad Wisła ale tu jednak nadal ciężko się oddycha ..........

Cytat

Krzysztof Bosak  @krzysztofbosak
" Mamy to! Dzięki współpracy wszystkich sił polit. udało się o rok odsunąć w czasie wejście w życie 18,6% akcyzy na budowane w Polsce samochody na ciężarowych podwoziach! Poprawka przygotowana przeze mnie i złożona przez senatora

Tak Panie Pośle mamy to a raczej maja nas........   to marne odsuniecie........

 

 

 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minutes ago, smok_wawelski said:

niestety prawdopodobnie potwierdzają się moje obawy

No niestety dwie znajome prawniczki  podzielają stanowisko. 

Co do definicji "momentu dokonania zmian". Sprawdziłam jak to było z hakiem, który założyłam w swoim samochodzie w zeszłym roku. Stacja diagnostyczna potwierdziła prawidłowo założony hak 28.02.2020. 10.03.2020 złożyłam w WK dokument informujący o dokonanej zmianie. W dowodzie rejestracyjnym mam datę 28.02.2020.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super - dzieki za info dobre i to 
Dla mnie jako technika również wykonującego badania tyle że inne bo w NDT  to 100% logiczne - zmiana konstrukcyjna zostaje potwierdzona w momencie badania technicznego. Do tego czasu zmiana jest przypuszczalna/niepotwierdzona  na OSKP następuje potwierdzenie i staje się zmiana a dalej to czynności ewidencyjne

W sumie nie moge powiedzieć że nie ciesze się z lipca 2021 - tak bardzo sie ciesze ale jednak też pozostaje mi  mocne zniesmaczenie po euforii polityków i mediów  z sukcesu który  w sumie  jest głownie sukcesem politycznym - a gospodarczo w skali kraju może nawet nie jest sukcesem a utrudnieniem  co również potwierdzają eksperci w linkowanym artykule.

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minute ago, smok_wawelski said:

utrudnieniem  co również potwierdzają eksperci w linkowanym artykule.

Odnoszę wrażenie, że eksperci też trochę się nakręcają. Jeśli podatek jest odroczony, to dlaczego WK ma żądać dokumentu potwierdzającego fakt, że nie musisz jej płacić. Stoi napisane w ustawie, że masz czas do 01.07.2022 dostarczyć dokument potwierdzający zapłatę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na pewno - to takie trochę odreagowanie
A w sumie WK to też trochę państwo w państwie - co maja do rożnych papierów a żadaja choćby OC - dla mnie proste od acyzy jest UCS a nie WK   OC obowiazuje mnie z mocy prawa i przed prawem jestem odpowiedzialny za to czy je mam a nie przed WK  więc najlepiej  każdy niech robi swoje.

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, smok_wawelski napisał:

I tyle  - koniec snów o budowie kamperów DIY .........    ja i paru innych może jeszcze zdążymy - następni już niestety nie.......

bez przesady 3% wincyj nie odstraszy majsterkowiczów, tym bardziej, że gotowce też będą droższe o te 3%. Za to udział forda w tym rynku wzrośnie zauważalnie, Bardzo zauwaalnie :)
 
no i zostanie jeszcze bajpas przepisów pozostając przy ciężarowym z grodzią.

Edytowane przez Łza Włóczynutka (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście że to nie największa tragedia świata  - tak po prostu sarkastycznie napisałem
Zajrzyj jednak na to  forum na którym nie idzie się podobno ogarnąć - popatrz czy to na pewno 3% czy może 6 razy tyle 18,6% i nie pisz głupot - 3/4 ludzi o ile nie więcej  buduje silnikach powyżej 2 litry - jakoś Ford wybitnie nie cieszy się wzięciem u budujących i niepodzielnie królują, tu trojaczki, mesie, renówka oraz rzadziej iveco i vw a Forda jakoś prawie nie widać  w budowach.   Jak jest w segmencie profi - nie wiem - nie sledze tego i szczerze mówiąc dużo mniej mnie to obchodzi.
Powtórzę jeszcze raz -  najbardziej mnie wkurza to że  rząd opodatkowuje darowiznę pracy budujących na własny użytek którą to darowiznę  robią sami sobie  wiec jest to grupa zerowa w której darowizna normalnie jest zwolniona od podatku a wartość tej pracy wyceniona nawet po 20-30zł za rbh stanowi znaczący udział w cenie kampervana która jest przyjmowana do wyceny dla nałożenia  akcyzy - to jest po prostu logicznie chore. Części czy wyposażenie które kupują budujący też są już raz opodatkowane o ile tylko raz - no toż z kiego kolejny raz podatek i za co ?  Czemu nie można do czorta zrobić np tak jak było kiedyś z darowizną substancji mieszkaniowej - zwolnic ale jak sprzedasz na zarobek w przeciągu jakiegoś czasu to opodatkować  - gdyby tak było nie powiedziałbym ani słowa a tak to gryzę zęby bo cisną mi się same słowa niecenzuralne.

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie wprowadzenie kolejnego podatku w kraju, gdzie mamy jedno z najwyższych - jak nie najwyższe opodatkowanie w Europie - jest złe. Druga sprawa to niepotrzebne komplikowanie. Po co tak kombinować - ten płaci, ten nie płaci, ten płaci tyle procent ten płaci inny procent. Podatek powinien być równy dla wszystkich, nie było by żadnego kombinowania.

9 godzin temu, smok_wawelski napisał:

czy to na pewno 3% czy może 6 razy tyle 18,6% i

Wiem o tym, ale skoro jest opcja płacić 3 to po co płacić 18?
 

9 godzin temu, smok_wawelski napisał:

niepodzielnie królują, tu trojaczki, mesie, renówka oraz rzadziej iveco i vw a Forda jakoś prawie nie widać  w budowach.

Bo gatunek ludzki to konformiści, (lub biologicznie: gatunek stadny wyposażony w natywne machnizmy stadne). Nie czytają, nie analizują, nie myślą za dużo tylko robią to co wszyscy, czyli to co tzw "baran przewodni"  Ale jak wejdzie akcyza, zaraz paru przodowników się zabierze za auta, które dają 3% akcyzy a reszta stada pójdzie za nimi.

54y5hm.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to się zgadza - drakońska dysproporcja akcyzy wymusi wręcz to że ludzie zaczną iść w niższa pojemność

Nawiasem ta 6 cio krotna różnica czym jest uzasadniona przy 2,0 i 2.3 ???? ekologicznie i ekonomicznie różnica nie jest aż taka w takiej krotności.

To może nawet i dobre ale to nie jakość czy przydatność Forda zdecyduje a wymuszenie finansowe więc nie będzie to sukcesem Forda z dwulitrówką czy mniejszym motorem. default_smile.png

Widzisz Hiob kleci na Fordzie z wyboru a nie z przymusu finansowego jak my bedziemy klecicic gryzac zęby tutaj w PL

Argument o stadzie nie jest zbyt trafiony bowiem to będzie zaganiane siłą pieniądza stado a nie stado dobrowolnie podążające za przewodnikiem a to jest zasadnicza różnica. W ten sposób można wymusić wszystko.

Lubisz białe bułki sru wysoka akcyza i będziecie psioczyli i wcinali grahamki i ten przewodni baran i Ty tylko czy będą Wam one smakować ?

 

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spora część ludzi kleci na trojaczkach ale nie wiedzą dlaczego. Czyli wybrali to nie dla parametrów, tylko "bo wszyscy tak robią".

 

37 minut temu, smok_wawelski napisał:

Nawiasem ta 6 cio krotna różnica czym jest uzasadniona przy 2,0 i 2.3 ?

"ojcowie narodu" myślą kategoriami z lat 50-tych ubiegłego wieku, kiedy pojemność silnika była jakimś tam wyznacznikiem kategorii czy nawet klasy samochodu. (maluchy miały 650, duże fiaty 1500, a takie większe silniki to już zagraniczne luksusowe ;)

Gdyby mieli pojemniejszą czaszkę to by pewnie wymyślili jakiś współczynnik pojemności bagażnika do mocy silnika, po którym można rozpoznać, czy autojest luksusowe czy to tylko dostawczy bus.

Ale że od takiego współczynnika czaszki by im popękały to wrzucili dostawczaki do jednego worka z jaguarami

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, Łza Włóczynutka napisał:

Spora część ludzi kleci na trojaczkach ale nie wiedzą dlaczego. Czyli wybrali to nie dla parametrów, tylko "bo wszyscy tak robią".

 

 

Tak tak bo klienici trojaczków to debile w przeciwieństwie do właścicieli fordów?

 

Zrozum że trojaczki mają lepsze wymiary niż ford i to jest główny powód wybierania tych aut. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.