Skocz do zawartości

Nowy podatek


Benior

Rekomendowane odpowiedzi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 281
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Bardzo dobry pomysł i już dawno powinien być wprowadzony Ciekawe czy tylko będzie się to toczyło zmiany na osobowy czy też specjalny? Powinno być jasno i czytelnie, -każda zmiana przeznaczenia! 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak powinno być. Nie może być tak że ktoś kupuje osobówkę i płaci akcyzę, a cwaniak kupi busa, dokupi kanapę i już ma osobówkę bez akcyzy. 

Albo ktoś kupuje Lochę za 500 koła i stówę ma w kieszeni bo zestaw narzędzi sobie włoży do kufra.

 

Inna sprawa że ta akcyza (poniżej 2L) jest tak niska że nikt kto buduje kampera tego nie zauważy, więc nie ma o co kopi kruszyć. 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, Cathay napisał:

Lochę za 500 koła i stówę ma w kieszeni bo zestaw narzędzi sobie włoży do kufra.

to nawet nie wiedziałem, że taki szacher macher jest możliwy. Trza było zamiast cytryny lochę kupić ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki przepis może nie przejść, bo uderzył by w posłów i senatorów ? (tzn, nie że blaszaki=>kampery tylko ekskluzywne auta "ciężarowe" => osobowe).

Już ponad rok temu miało to obowiązywać i jakoś wtedy nie przegłosowali

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

45 minut temu, Łza Włóczynutka napisał:

Taki przepis może nie przejść, bo uderzył by w posłów i senatorów ? 

Co do osobówek to tyczy się aut używanych czy sprowadzanych. Furtka raczej dla szarej strefy niż dla tych co normalnie zarabiają. 

Koleaga Cathay dobrze naświetlił proceder lecz to nie takie łatwe i nie jest bez wad. Sprawa marginalna i tyczy się bardzo drogich aut. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 hours ago, Cathay said:

Inna sprawa że ta akcyza (poniżej 2L) jest tak niska że nikt kto buduje kampera tego nie zauważy, więc nie ma o co kopi kruszyć. 

To zależy kto, na czym tego kampera buduje. Ani Fiat, ani Peugeot ani Citroen ani nawet Mercedes, i jeśli się nie mylę to nawet Renault Master, nie mają obecnie silników poniżej 2 l. I tu trzeba doliczyć 18,6% wartości akcyzy do średniej wartości netto takiego pojazdu. Ceny kamperów wszystkich firm zabudowujący w tym modelu w Polsce wzrosną o o około 20%. Jeśli te firmy nie eksportują kamperów i żyją z rynku lokalnego, to oznacza dla nich katastrofę. A w Niemczech nie dość, że nie ma akcyzy, to z powodu pandemii VAT na kampery obniżono do 16%. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak, tylko ford na dzień dzisiejszy ma silnik 2.0 (Pewnie dlatego ostatnio zaczęły się pojawiać w większej ilości kampery na transitach 2.0).
Nie wiem czy jest  to implementacja przepisów narzuconych z Brukseli, czy pomysł naszych - jeśli to pierwsze i wszystkie kraje będą musiały wcześniej czy później go zaimplementować, to szybko pojawią się silniki 2.0 w większości blaszaków.

(coś tu pachnie mi jakąś kolejną "EU-ekologią" ta akcyza, a polskie rządy od lat zajmują się głównie implementacją prawa wymyślanego przez PE - ale nie mam czasu drążyć tematu czy tak jest naprawdę)

Edytowane przez Łza Włóczynutka (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Slawka napisał:

To zależy kto, na czym tego kampera buduje. Ani Fiat, ani Peugeot ani Citroen ani nawet Mercedes, i jeśli się nie mylę to nawet Renault Master, nie mają obecnie silników poniżej 2 l. I tu trzeba doliczyć 18,6% wartości akcyzy do średniej wartości netto takiego pojazdu. Ceny kamperów wszystkich firm zabudowujący w tym modelu w Polsce wzrosną o o około 20%. Jeśli te firmy nie eksportują kamperów i żyją z rynku lokalnego, to oznacza dla nich katastrofę. A w Niemczech nie dość, że nie ma akcyzy, to z powodu pandemii VAT na kampery obniżono do 16%. 

Zaczną budować na autach które mają silniki do 2l. Tu będzie o tyle sprawiedliwie że auta z importu też będą sprzedawane na tych samych warunkach. ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minutes ago, Łza Włóczynutka said:

Nie wiem czy jest  to implementacja przepisów narzuconych z Brukseli

Akcyza to nasz "narodowy" wymysł ;)

30 minutes ago, Łza Włóczynutka said:

Pewnie dlatego ostatnio zaczęły się pojawiać w większej ilości kampery na transitach 2.0

To widać w statystykach  najpopularniejszych marek https://www.motorhome.pl/rynek-kamperow-w-polsce/

24 minutes ago, danielpoz said:

Tu będzie o tyle sprawiedliwie że auta z importu też będą sprzedawane na tych samych warunkach. ?

Tu się zgodzę. Ale lepiej nie wiedzieć jakie kampery przyjechały do Polski jako samochody ciężarowe w ostatnich latach ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minutes ago, danielpoz said:

Który działa też i w innych krajach. 

W których i w jakich wysokościach? Chyba nigdzie nie ma granicy tak nisko na poziomie 2 l. Powinnam dodać pewnie to do poprzedniej odpowiedzi.

Idea akcyzy wzięła się od chęci ograniczenia ilości samochodów, które najbardziej zanieczyszczają środowisko. Ale już  od dawna jest podatkiem od luksusu. Szczególnie jeśli próg jest ustalony na poziomie 2 l, bo niektóre silniki o pojemności 2.2 l są bardziej ekologiczne niż ich mniejsze wersje wcześniejsze - patrz Citroen, Peugeot. Akcyza jeśli już musi być, to powinna być zależna od emisji poziomu spalin a nie od pojemności silnika.

A płacenie akcyzy od wartości zabudowy części mieszkalnej to już w ogóle jest jakiś absurd, niezależnie czy kamper z importu czy zabudowa robiona w Polsce. To tak jakby ktoś chciał wprowadzić akcyzę od przyczep, a nie tylko od samochodów, które je ciągną.

Edytowane przez Slawka (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minutes ago, danielpoz said:

Podatek akcyzowy to podatek od dóbr  luksusowych czyli zbytków? tak z zasady?

"Akcyza jest nakładana na dobra, aby ograniczyć ich spożycie, lub ze względu na wysoką akumulację zysku (niskie koszty produkcji, a wysokie spożycie). Obecnie stała się obszernym i łatwym wpływem pieniędzy dla budżetu państwa poprzez nakładanie na tzw. dobra infrastrukturalne (energia, paliwa itp.) lub konsumowane na masową skalę (np. używki)."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.