Jump to content
Patrykos

Pomiar prądu na wyjściu regulatora solarnego.

Recommended Posts

Patrykos

Dzień dobry,

Akumulator bardzo powoli się ładuje z paneli a warunki słoneczne są świetne. Ten sam Aku ładuje się z alternatora bez problemu podejrzewam uszkodzenie regulatora pwm.

Jak to sprawdzić?

Napięcie na wyjściu z paneli jest właściwe tj. 18v. Napięcie na wyjściu z regulatora jest takie samo jak akumulatora. 

Jak zmierzyć natężenie i ile amper powinno być na wyjściu z regulatora w słoneczny dzień? 

P.

IMG_20210113_105320.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacek00

Badziewny regulator to i badziewne ładowanie ;) Jakiej mocy masz w ogóle solar? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Patrykos

Solar 2x100w, przez dwa lata zestaw działał bez zarzutu, Aku 120ah kwasiak. Auto nie raz stało tydzień bez odpalania silnika i system bez problemu zapewniał wystarczający prąd z dnia na dzień. 

Wiem że regulator jest tani ale proszę o merytoryczne wyjaśnienie jak mogę sprawdzić czy nie uległ awarii. 

P.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ed

Jeszcze raz potwierdza się stare porzekadło "jestem za biedny żeby kupować byle co". Między akumulator a regulator włącz amperomierz pamiętając o kolejności rozłączania/załączania solara-akumulatora - poszukaj na ten temat jest dużo na Forum

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacek00
33 minuty temu, Patrykos napisał:

Solar 2x100w, przez dwa lata zestaw działał bez zarzutu, Aku 120ah kwasiak. Auto nie raz stało tydzień bez odpalania silnika i system bez problemu zapewniał wystarczający prąd z dnia na dzień. 

Mógł paść solar, może solary są brudne, pora zimowa też nie sprzyja ładowaniu z solara. Powodów może być multum.

Cytat

Wiem że regulator jest tani ale proszę o merytoryczne wyjaśnienie jak mogę sprawdzić czy nie uległ awarii. 

Jeśli sprawdziłeś jakie napięcie wychodzi z solarów to sprawdz jeszcze jakie napięcie idzie z regulatora do aku. Bierz też poprawkę na to, że masz regulator PWM, który sam w sobie ogranicza Ci moc paneli solarnych. 

Edited by jacek00 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
czyś

Albo na czas załączania amperomierza (amperomierz - szeregowo) zakryj solary czymś nie przepuszczającym światła. 

Natomiast co do pomiarów teraz - zimą - nawet w południe nie zdziwi mnie, że prąd z solarów do aku to będzie 0,2-0,3A gdy jest zachmurzenie 100%, 6-7A gdy jest słońce. Cudów nie ma, zima. Alternator "dmuchnie" w akumulatory 20-30A, więc nie dziwi, że się ładują, tym bardziej, że to napięcie (12,2V) wskazuje na spore rozładowanie akumulatorów. Przed jakimikolwiek pomiarami zacząłbym od porządnego naładowania akumulatorów do pełna, bo zimą przy dominującym zachmurzeniu, małym prądem tych aku się nie podniesie. 

Napięcie "schodzące" z paneli to żaden wyznacznik, tam też można wpiąć amperomierz, i będzie  widać natężenie prądu schodzącego z paneli.  

Sprawdź, co masz podpięte na stałe - zwykły voltomierz z diodowym wskaźnikiem, czy czujnik LPG, czy wzmacniacz anteny, ciągnące po 80-200 miliamperów, potrafią zimą skutecznie rozładować nawet 120Ah. Kiedy myłeś panele? Mocno ukurzone też licho działają zimą, a że na cepach/kamperach leżą na płask, to same się nie oczyszczą i syf się zbiera.

W przypadku PWM-a to, że tani regulator, to jeszcze nic nie znaczy. Można dać i drogi MPPT, ale przy podpięciu paneli typowym dla instalacji 12V (czyli ok. 18V na zejściu z paneli), zysk z drogiego regulatora będzie prawie żaden. Mając panele wysokonapięciowe (ok. 44V), albo spinając te 18-ki szeregowo, MPPT coś by tam dało, zwaszcza przy jesiennych szarówkach czy zimą, ale też nie ma co oczekiwać cudów. 

 

  

Edited by czyś (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Patrykos

Czyś dzięki za rzeczową odpowiedź. Wygląda na to że panele i regulator są ok. Aku prawdopodobnie uległ głębokiemu rozładowaniu.

Pozdrawiam, 

P.

Share this post


Link to post
Share on other sites
BUMERANG
21 godzin temu, Patrykos napisał:

Aku prawdopodobnie uległ głębokiemu rozładowaniu.

Ładuj go początkowo jak najmniejszym prądem, dopiero po kilku godzinach jak napięcie wstanie prądem 1/10 pojemności.

Jak masz ładowarkę automatyczną budżetową to zacznij ładowanie na ustawieniu motocykl lub podobnym.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kombinator

Może akumulator masz już pełny? Sprawdzaj prąd płynący z solara i za regulatorem pod obciążeniem, np. podepnij coś mocno żrącego prąd pod akumulator i wtedy sprawdzaj prądy.

Parę dni testowałem sobie solar stawiając go w wąskim oknie za szybą i przy nie w pełni oświetlonym (częściowo zacienionym) solarze, dawał 1,5 A prądu albo gdy zdjąłem obciążenie z akumulatora - dużo mniej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...