Patrykos Posted Wednesday at 09:54 AM Dzień dobry, Akumulator bardzo powoli się ładuje z paneli a warunki słoneczne są świetne. Ten sam Aku ładuje się z alternatora bez problemu podejrzewam uszkodzenie regulatora pwm. Jak to sprawdzić? Napięcie na wyjściu z paneli jest właściwe tj. 18v. Napięcie na wyjściu z regulatora jest takie samo jak akumulatora. Jak zmierzyć natężenie i ile amper powinno być na wyjściu z regulatora w słoneczny dzień? P. Quote Share this post Link to post Share on other sites
jacek00 Posted Wednesday at 10:04 AM Badziewny regulator to i badziewne ładowanie Jakiej mocy masz w ogóle solar? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Patrykos Posted Wednesday at 10:22 AM Solar 2x100w, przez dwa lata zestaw działał bez zarzutu, Aku 120ah kwasiak. Auto nie raz stało tydzień bez odpalania silnika i system bez problemu zapewniał wystarczający prąd z dnia na dzień. Wiem że regulator jest tani ale proszę o merytoryczne wyjaśnienie jak mogę sprawdzić czy nie uległ awarii. P. Quote Share this post Link to post Share on other sites
ed Posted Wednesday at 10:49 AM Jeszcze raz potwierdza się stare porzekadło "jestem za biedny żeby kupować byle co". Między akumulator a regulator włącz amperomierz pamiętając o kolejności rozłączania/załączania solara-akumulatora - poszukaj na ten temat jest dużo na Forum Quote Share this post Link to post Share on other sites
jacek00 Posted Wednesday at 10:53 AM (edited) 33 minuty temu, Patrykos napisał: Solar 2x100w, przez dwa lata zestaw działał bez zarzutu, Aku 120ah kwasiak. Auto nie raz stało tydzień bez odpalania silnika i system bez problemu zapewniał wystarczający prąd z dnia na dzień. Mógł paść solar, może solary są brudne, pora zimowa też nie sprzyja ładowaniu z solara. Powodów może być multum. Cytat Wiem że regulator jest tani ale proszę o merytoryczne wyjaśnienie jak mogę sprawdzić czy nie uległ awarii. Jeśli sprawdziłeś jakie napięcie wychodzi z solarów to sprawdz jeszcze jakie napięcie idzie z regulatora do aku. Bierz też poprawkę na to, że masz regulator PWM, który sam w sobie ogranicza Ci moc paneli solarnych. Edited Wednesday at 10:56 AM by jacek00 (see edit history) Quote Share this post Link to post Share on other sites
czyś Posted Wednesday at 10:59 AM (edited) Albo na czas załączania amperomierza (amperomierz - szeregowo) zakryj solary czymś nie przepuszczającym światła. Natomiast co do pomiarów teraz - zimą - nawet w południe nie zdziwi mnie, że prąd z solarów do aku to będzie 0,2-0,3A gdy jest zachmurzenie 100%, 6-7A gdy jest słońce. Cudów nie ma, zima. Alternator "dmuchnie" w akumulatory 20-30A, więc nie dziwi, że się ładują, tym bardziej, że to napięcie (12,2V) wskazuje na spore rozładowanie akumulatorów. Przed jakimikolwiek pomiarami zacząłbym od porządnego naładowania akumulatorów do pełna, bo zimą przy dominującym zachmurzeniu, małym prądem tych aku się nie podniesie. Napięcie "schodzące" z paneli to żaden wyznacznik, tam też można wpiąć amperomierz, i będzie widać natężenie prądu schodzącego z paneli. Sprawdź, co masz podpięte na stałe - zwykły voltomierz z diodowym wskaźnikiem, czy czujnik LPG, czy wzmacniacz anteny, ciągnące po 80-200 miliamperów, potrafią zimą skutecznie rozładować nawet 120Ah. Kiedy myłeś panele? Mocno ukurzone też licho działają zimą, a że na cepach/kamperach leżą na płask, to same się nie oczyszczą i syf się zbiera. W przypadku PWM-a to, że tani regulator, to jeszcze nic nie znaczy. Można dać i drogi MPPT, ale przy podpięciu paneli typowym dla instalacji 12V (czyli ok. 18V na zejściu z paneli), zysk z drogiego regulatora będzie prawie żaden. Mając panele wysokonapięciowe (ok. 44V), albo spinając te 18-ki szeregowo, MPPT coś by tam dało, zwaszcza przy jesiennych szarówkach czy zimą, ale też nie ma co oczekiwać cudów. Edited Wednesday at 11:03 AM by czyś (see edit history) Quote Share this post Link to post Share on other sites
Patrykos Posted Wednesday at 12:29 PM Czyś dzięki za rzeczową odpowiedź. Wygląda na to że panele i regulator są ok. Aku prawdopodobnie uległ głębokiemu rozładowaniu. Pozdrawiam, P. Quote Share this post Link to post Share on other sites
BUMERANG Posted Thursday at 10:19 AM 21 godzin temu, Patrykos napisał: Aku prawdopodobnie uległ głębokiemu rozładowaniu. Ładuj go początkowo jak najmniejszym prądem, dopiero po kilku godzinach jak napięcie wstanie prądem 1/10 pojemności. Jak masz ładowarkę automatyczną budżetową to zacznij ładowanie na ustawieniu motocykl lub podobnym. Quote Share this post Link to post Share on other sites