Skocz do zawartości

Pomiar prądu na wyjściu regulatora solarnego.


Patrykos

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry,

Akumulator bardzo powoli się ładuje z paneli a warunki słoneczne są świetne. Ten sam Aku ładuje się z alternatora bez problemu podejrzewam uszkodzenie regulatora pwm.

Jak to sprawdzić?

Napięcie na wyjściu z paneli jest właściwe tj. 18v. Napięcie na wyjściu z regulatora jest takie samo jak akumulatora. 

Jak zmierzyć natężenie i ile amper powinno być na wyjściu z regulatora w słoneczny dzień? 

P.

IMG_20210113_105320.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Solar 2x100w, przez dwa lata zestaw działał bez zarzutu, Aku 120ah kwasiak. Auto nie raz stało tydzień bez odpalania silnika i system bez problemu zapewniał wystarczający prąd z dnia na dzień. 

Wiem że regulator jest tani ale proszę o merytoryczne wyjaśnienie jak mogę sprawdzić czy nie uległ awarii. 

P.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze raz potwierdza się stare porzekadło "jestem za biedny żeby kupować byle co". Między akumulator a regulator włącz amperomierz pamiętając o kolejności rozłączania/załączania solara-akumulatora - poszukaj na ten temat jest dużo na Forum

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, Patrykos napisał:

Solar 2x100w, przez dwa lata zestaw działał bez zarzutu, Aku 120ah kwasiak. Auto nie raz stało tydzień bez odpalania silnika i system bez problemu zapewniał wystarczający prąd z dnia na dzień. 

Mógł paść solar, może solary są brudne, pora zimowa też nie sprzyja ładowaniu z solara. Powodów może być multum.

Cytat

Wiem że regulator jest tani ale proszę o merytoryczne wyjaśnienie jak mogę sprawdzić czy nie uległ awarii. 

Jeśli sprawdziłeś jakie napięcie wychodzi z solarów to sprawdz jeszcze jakie napięcie idzie z regulatora do aku. Bierz też poprawkę na to, że masz regulator PWM, który sam w sobie ogranicza Ci moc paneli solarnych. 

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Albo na czas załączania amperomierza (amperomierz - szeregowo) zakryj solary czymś nie przepuszczającym światła. 

Natomiast co do pomiarów teraz - zimą - nawet w południe nie zdziwi mnie, że prąd z solarów do aku to będzie 0,2-0,3A gdy jest zachmurzenie 100%, 6-7A gdy jest słońce. Cudów nie ma, zima. Alternator "dmuchnie" w akumulatory 20-30A, więc nie dziwi, że się ładują, tym bardziej, że to napięcie (12,2V) wskazuje na spore rozładowanie akumulatorów. Przed jakimikolwiek pomiarami zacząłbym od porządnego naładowania akumulatorów do pełna, bo zimą przy dominującym zachmurzeniu, małym prądem tych aku się nie podniesie. 

Napięcie "schodzące" z paneli to żaden wyznacznik, tam też można wpiąć amperomierz, i będzie  widać natężenie prądu schodzącego z paneli.  

Sprawdź, co masz podpięte na stałe - zwykły voltomierz z diodowym wskaźnikiem, czy czujnik LPG, czy wzmacniacz anteny, ciągnące po 80-200 miliamperów, potrafią zimą skutecznie rozładować nawet 120Ah. Kiedy myłeś panele? Mocno ukurzone też licho działają zimą, a że na cepach/kamperach leżą na płask, to same się nie oczyszczą i syf się zbiera.

W przypadku PWM-a to, że tani regulator, to jeszcze nic nie znaczy. Można dać i drogi MPPT, ale przy podpięciu paneli typowym dla instalacji 12V (czyli ok. 18V na zejściu z paneli), zysk z drogiego regulatora będzie prawie żaden. Mając panele wysokonapięciowe (ok. 44V), albo spinając te 18-ki szeregowo, MPPT coś by tam dało, zwaszcza przy jesiennych szarówkach czy zimą, ale też nie ma co oczekiwać cudów. 

 

  

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, Patrykos napisał:

Aku prawdopodobnie uległ głębokiemu rozładowaniu.

Ładuj go początkowo jak najmniejszym prądem, dopiero po kilku godzinach jak napięcie wstanie prądem 1/10 pojemności.

Jak masz ładowarkę automatyczną budżetową to zacznij ładowanie na ustawieniu motocykl lub podobnym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Może akumulator masz już pełny? Sprawdzaj prąd płynący z solara i za regulatorem pod obciążeniem, np. podepnij coś mocno żrącego prąd pod akumulator i wtedy sprawdzaj prądy.

Parę dni testowałem sobie solar stawiając go w wąskim oknie za szybą i przy nie w pełni oświetlonym (częściowo zacienionym) solarze, dawał 1,5 A prądu albo gdy zdjąłem obciążenie z akumulatora - dużo mniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.