Jump to content
filipert

Nocne ładowanie akumulatorów bez 230V

Recommended Posts

filipert
13 godzin temu, smok_wawelski napisał:

ad.2 
czy ten EBL nie ma czasem stabilizatora ? czy nie lepiej byłoby zasilać obwody oświetlenia LED z niego ? 

 Obwody LED będą zasilane z EBLa 

Takie info wyczytałem (wersja DE tłumaczona translatorem):

Cytat

Obciążalność prądowa * Można przyjąć maksymalny prąd znamionowy odpowiedniego bezpiecznika na wyjściach 12V. Zobacz załączony schemat blokowy. * Jednak maksymalny całkowity prąd wszystkich odbiorców wynosi: ... przy zasilaniu sieciowym: 20A ... przy eksploatacji pojazdu ciągnącego: 15 A, patrz bezpiecznik w pojeździe. 1.1.2.1 Zasilanie ... ... po podłączeniu do sieci Napięcie wyjściowe * 12 V. Prąd wyjściowy * 20 A w całym zakresie napięcia sieciowego, ograniczony elektronicznie Obwody ochronne * Ochrona przed przegrzaniem * Ochrona przed przeciążeniem dzięki elektronicznemu ograniczeniu prądu ... bez podłączenia do sieci * Zabezpieczenie przeciwzwarciowe przez wbudowany bezpiecznik samochodowy typu FK2 Zasilanie * Wszystkie odbiorniki podłączone do elektrobloku są zasilane energią, z wyjątkiem urządzeń podłączonych do wyjścia TV, poprzez 13-pinowe złącze przyczepy kempingowej z akumulatora rozruchowego pojazdu ciągnącego. Maksymalny dopuszczalny prąd do EBL 117 to 15A. Zobacz schemat blokowy EBL 117 i bezpiecznik w pojeździe.

schemat też nie wskazuje na stabilizowanie:

SHAUDT_elektroblock_EBL117_foto.jpg.f387e436b6778153a19343c2576a822a.jpg

Tak więc gdzieś wypadało by ograniczyć napięcie albo stosować żarówki z wbudowanymi regulatorami. 

Do centralnego ograniczenia wymyśliłem np. taki ściemniacz PWM ale wtedy tylko na obwody oświetlenia.

ada6ac14622eeeb8d79b385cf90aef8d.jpg

Ściemniacz (dimmer) manualny 12V DC 96W 8A led-sklep24.pl (led-sklep24.pl)

Przy okazji dowiedziałem się, że fabryczne zasilanie TV, które też ma gniazdo zapalniczki, również będę musiał puścić przez dodatkową skrzynkę bezpieczników.

Wtedy schemat wyglądałby tak:

image.thumb.png.30193d12181bb1979634c7002e69e193.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kdl

Przejrzyj temat o tym oświetleniu przedsionka tam jest sporo o ledach i ich zasilaniu. Obecnie też jestem na tym etapie i właśnie przerabiam wszystkie lampy tak żeby ustabilizować napięcie. Jeżeli wiesz gdzie wychodzi napięcie z elektrobloku tylko na lampy to masz z górki ☺👍 a jakie masz tam napięcie sparawdzaleś? 

A co do tego sciemniacza to ja bym się zastanowił poczytaj opinie o nim. 

Nie chcesz dać miedzy aku a tracerem hebla?

Share this post


Link to post
Share on other sites
filipert
Godzinę temu, Kdl napisał:

Jeżeli wiesz gdzie wychodzi napięcie z elektrobloku tylko na lampy to masz z górki ☺👍 a jakie masz tam napięcie sparawdzaleś? 

To się sprawdzi, na razie nie ma solarnej elektrowni więc napięcia są stabilne.

Godzinę temu, Kdl napisał:

A co do tego sciemniacza to ja bym się zastanowił poczytaj opinie o nim. 

A jakiś konkret? Chodzi o typ, czy o ten konkretny?

Godzinę temu, Kdl napisał:

Nie chcesz dać miedzy aku a tracerem hebla?

Tam się nie daje hebla. Ewentualnie bezpiecznik z dużym zapasem, jest u mnie na schemacie ale zastanawiam sie czy go użyję.

Hebel jest potrzebny wyżej, między Tracerem a solarem aby bezpiecznie odpiąć akumulator. Gdybyś heblem odciął akumulator przy załączonych solarach, to spalisz sterownik.

Share this post


Link to post
Share on other sites
smok_wawelski

Pogadaj z jakimś elektronikiem to skleci Ci taki stabilizatorek za małą kasę. Z kitów AVT też coś takiego było polutować nie problem to proste układy z paru elementów. Władujesz toto w pudełko i po bólu,. W handlu też są takowe gotowce. Na światełkach LED chyba przecież nie będzie jakichś obłędnych mocy.

 

Wysłane przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
filipert
5 minut temu, smok_wawelski napisał:

Pogadaj z jakimś elektronikiem to skleci Ci taki stabilizatorek za małą kasę. Z kitów AVT też coś takiego było polutować nie problem to proste układy z paru elementów. Władujesz toto w pudełko i po bólu,. W handlu też są takowe gotowce

Poszperam tu i tam.

5 minut temu, smok_wawelski napisał:

Na światełkach LED chyba przecież nie będzie jakichś obłędnych mocy.

30-50W to będzie max total czyli powiedzmy, że 5A prądu to już z zapasem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kdl
16 godzin temu, filipert napisał:

A jakiś konkret? Chodzi o typ, czy o ten konkretny?

O ten i takie inne podobne wyobrazasz sobie taki kontroler który przeniesie 8A a w środku plyteczka jak od pilota haha

16 godzin temu, filipert napisał:

Tam się nie daje hebla. Ewentualnie bezpiecznik z dużym zapasem, jest u mnie na schemacie ale zastanawiam sie czy go użyję.

To akurat dziwnie bo sporo tutaj poczytalem i przeanalizowałem schematów i większości jest ten hebel. A jak będziesz odłączać regulator od aku? Bedziesz zdejmować kleme czy odpinac kable od trecera?

W razie W czyli jakiegos pozaru albo uszkodzenia aku jak to rozlaczysz? 

Tak to masz racje w pierwszej kolejności panele ☺ w normalnym użytkowaniu

A do rozlaczania ja bede mial rozlacznik 2P z bezpiecznikami

Tu nie chodzi o to czy napiecie jest stabilne czy nie ale jakie masz to napiecie. Bo jak sam już pewnie doczytales to wieksze napiecie pierdziela ledy. 

Ja np z zasilacza z przyczepy mam 14V stabilne jak w pape strzelil ale to jednak nie 12V

Share this post


Link to post
Share on other sites
filipert
30 minut temu, Kdl napisał:

A jak będziesz odłączać regulator od aku? Bedziesz zdejmować kleme czy odpinac kable od trecera?

A po co go odłączać? Jeśli np. w celu wymiany lub ewentualnego zimowania,  to i tak odpięcie na klemach.

41 minut temu, Kdl napisał:

W razie W czyli jakiegos pozaru albo uszkodzenia aku jak to rozlaczysz? 

W razie pożaru akumulator byłby chyba ostatnią rzeczą którą bym się zajmował

43 minuty temu, Kdl napisał:

To akurat dziwnie bo sporo tutaj poczytalem i przeanalizowałem schematów i większości jest ten hebel.

Może i mają ale pewnie kilka postów dalej, ktoś zwraca na to uwagę. Każdy zrobi jak uważa, ja nie zamontuję w tym miejscu, nie widzę powodów a jest to dodatkowe ryzyko spalenia regulatora.

38 minut temu, Kdl napisał:

Ja np z zasilacza z przyczepy mam 14V stabilne jak w pape strzelil

Ja mam 12V z elektrobloku przy zasilaniu 230V ale zakładam, że po podpięciu akumulatora i przy prądzie ładowania będzie dobijać do 15V

 

46 minut temu, Kdl napisał:

O ten i takie inne podobne wyobrazasz sobie taki kontroler który przeniesie 8A a w środku plyteczka jak od pilota haha

Nie wiem czy można taką analogię zrobić ale zobacz jakie prądy przenoszą maleńkie regulatory PWM

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kdl

Przepraszam za takie chaotyczne pisanie ale tuż przed robotą pisałem i tak raz raz ☺

Share this post


Link to post
Share on other sites
filipert

Spoko, połapałem się o co chodzi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kdl
7 minut temu, filipert napisał:

Może i mają ale pewnie kilka postów dalej, ktoś zwraca na to uwagę. Każdy zrobi jak uważa, ja nie zamontuję w tym miejscu, nie widzę powodów a jest to dodatkowe ryzyko spalenia regulatora.

A bezpiecznik to nie jest dodatkowe ryzyko spalenia regulatora? Jak Ci chlasnie bezpiecznik to i tak spalisz. 

Można się kłócić i każdy zrobi jak chce ale u mnie najwygodniej będzie zastosowanie hebla do aku. 

Po podpieciu aku napewno będą różne napięcia i tu jest pies pogrzebany żeby wtedy działały ledy ☺

Ale to masz na myśli te regulatory PWN co w necie sa co maja po 30A te chińskie?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kdl

Kolejny wątek zszedł nie na ten temat co powinien hehe. Może niech się wypowie ktoś bardziej doświadczony bo mówie ja z solarami dopiero zaczynam a w robocie mam do czynienia z troche większymi prądami ☺ 

Share this post


Link to post
Share on other sites
smok_wawelski
9 godzin temu, Kdl napisał:

A bezpiecznik to nie jest dodatkowe ryzyko spalenia regulatora? Jak Ci chlasnie bezpiecznik to i tak spalisz. 

Nie ma się co kłócić - założenie dla bezpieczników jest bardzo proste i nie tylko w instalacjach pv ma zabezpieczać na wypadek zwarcia lub przeciążenia - lepiej niech szlag trafi regulator niż dużo droższą przyczepę lub auto  czy dom :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
tarapukuara

Czołem.

Panowie najpierw podłączamy akumulator do kontrolera ładowania, po to aby rozpoznał przy jakim napięciu ma pracować 12 czy 24 V. Odłączenie akumulatora w trakcie pracy nie powoduje uszkodzenie kontrolera ładowania. Kontroler wewnątrz ma bezpieczniki ale wlutowane, chyba łatwiej wymienić bezpiecznik na kabelku niż wewnątrz urządzenia?

Niebezpieczne dla kontrolera ładowania może być dopiero podłączenie 12 woltowego akumulatora jeśli jest już podłączony 24V panel.

Z akumulatora mały prąd? A jaki jest prąd rozruchowy? Prąd zwarcia może być 10 razy większy! Tam musi być bezpiecznik bo mało że spali przyczepę to może jeszcze wybuchnąć jak przygazuje wodorem!

Po stronie paneli bezpiecznik jest zbędny, dlatego że prąd zwarcia jest o 5% większy od prądu znamionowego i żaden bezpiecznik tam nie zadziała.

Na wyjściu na odbiorniki użycie bezpiecznika jest już chyba dla wszystkich oczywiste.

Share this post


Link to post
Share on other sites
filipert
3 godziny temu, tarapukuara napisał:

Panowie najpierw podłączamy akumulator do kontrolera ładowania, po to aby rozpoznał przy jakim napięciu ma pracować 12 czy 24 V. Odłączenie akumulatora w trakcie pracy nie powoduje uszkodzenie kontrolera ładowania. Kontroler wewnątrz ma bezpieczniki ale wlutowane, chyba łatwiej wymienić bezpiecznik na kabelku niż wewnątrz urządzenia?

No tak, ale zadziałanie bezpiecznika na kablu między akumulatorem a regulatorem w konsekwencji spowoduje przepalenie zabezpieczenia wewnętrznego. Niemniej, bardzo cenna informacja, że nie "pali" się cały regulator, tylko jego zabezpieczenie.

Jeszcze raz dzięki Bartku, za poświęcony czas i rozjaśnienie wielu kwestii.

Mam kilka wniosków

1. Zmniejszenie potencjalnej mocy panela poniżej 300W, ze względu na niewielki akumulator podstawowy 110Ah i zbyt wysoki prąd ładowania który może szkodzić jego (aku) żywotności.

2. Również ze względu na żywotność akumulatora będę chciał wyeliminować duży pobór 230V a docelowo używać go tylko awaryjnie.

3. Podjęcie próby usunięcia ze schematu przekaźnika zabezpieczającego akumulator przed rozładowaniem, ze względu na straty jakie będzie generował. To by oznaczało puszczenie wszystkich odbiorników przez złącza Tracera i wymaga skrupulatnego liczenia jeszcze raz całego zapotrzebowania.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
filipert

Co do przekaźnika, to Bartek miał słuszne zastrzeżenie, jeśli cewka przekaźnika ma około 2W, to dziennie taki moduł zje 4 Ah, to sporo. 

Obliczyłem jeszcze raz na spokojnie max pobór prądu

Ładowarka laptopa około = 4A

USB QC 3.0 - 1,5Ax3 = 4,5A

USB-C PD - 2A x 2 = 4A

TV = 3A

Światło max = 5A

Pompka wody = 5A

________________________

Suma powyższego = 25,5A

Tracer nominalnie ma obciążalność styków 20A

generalnie trudno sobie wyobrazić aby wszystko równocześnie działało ale można na wszelki wypadek rozważyć podpięcie pompki bezpośrednio do akumulatora, z pominięciem Tracera.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...