Skocz do zawartości

Nocne ładowanie akumulatorów bez 230V


filipert

Rekomendowane odpowiedzi

Kontroler ma za zadanie przekazanie mocy z PV do akumulatora z możliwie jak najmniejszymi stratami. Pomijam wydajność paneli i czy faktycznie tyle dadzą. Ale moc to moc i przy 300W z paneli nawet kontroler może dać i więcej niż 20A na akumulator.
Kontroler MPPT to taka bardziej rozbudowana przetwornica STEP DOWN.  Na filmie widać ile napięcia i jaki prąd daje panel i co z tym robi kontroler, jakim prądem zaczyna ładować akumulator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 272
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

2 minuty temu, Paweł7 napisał:

Kontroler ma za zadanie przekazanie mocy z PV do akumulatora z możliwie jak najmniejszymi stratami. Pomijam wydajność paneli i czy faktycznie tyle dadzą. Ale moc to moc i przy 300W z paneli nawet kontroler może dać i więcej niż 20A na akumulator.
Kontroler MPPT to taka bardziej rozbudowana przetwornica STEP DOWN.  Na filmie widać ile napięcia i jaki prąd daje panel i co z tym robi kontroler, jakim prądem zaczyna ładować akumulator.

Ale tak by było w przypadku Tracera, co zresztą potwierdziłeś.

Jak w Victronie ograniczymy prąd ładowania do 15A, to potencjalna nadwyżka pójdzie w gwizdek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, filipert napisał:

Jak w Victronie ograniczymy prąd ładowania do 15A, to potencjalna nadwyżka pójdzie w gwizdek

Dokładnie tak... Może nie tyle w gwizdek, bo to mi się kojarzy ze stratami np. w postaci ciepła, czy spadku napięcia na przewodach.
Tutaj nadwyżki mocy po prostu nie wykorzystamy.

Ja bym nie korzystał z trybu ECO MODE bo on i tak pobiera energię. Gdzieś na jakimś filmie pokazującym pracę trybu ECO na amperomierzu nie wyglądało to tak fajnie. Przetwornica co chwilę uruchamiała się w celu sprawdzenia czy coś nie zostało do niej podłączone. W tedy szarpała prąd jak podczas startu.
To chyba ten film:

https://www.youtube.com/watch?v=f9GTldsdAK0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do bezpieczników między kontrolerem i akumulatorem, słusznie Ibuster zwrócił uwagę, że 50A to za dużo. Wolałbym żeby mi się spalił bezpiecznik na kablu który sam zamontowałem i szybko wymienię w razie czego, niż bezpiecznik w Victronie. Co prawda tam jest elektroniczne ograniczenie ale jest też normalny topikowy wlutowany w płytę z tego co kojarzę.
Ja dobieram bezpieczniki do potencjalnie płynących prądów, nawet jeżeli przewód jest w stanie przenieść 10 razy więcej.
Dlatego wydaje mi się, że miedzy cyrixem a akumulatorem 100A to też przesada, nigdy tam tyle nie poleci. Obliczyłbym ile jest nam w stanie pobrać przetwornica do ładowania akumulatorów wózka + 20% i taki bym zastosował.
Przy szeregowym łączeniu akumulatorów nie potrzeba dawać między nimi bezpiecznika, możesz spokojnie z niego zrezygnować.
Ten który idzie od kontrolera, 50A to też za dużo 20A to wystarczająca wartość.

Edytowane przez Paweł7 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, Paweł7 napisał:

Ja bym nie korzystał z trybu ECO MODE bo on i tak pobiera energię. Gdzieś na jakimś filmie pokazującym pracę trybu ECO na amperomierzu nie wyglądało to tak fajnie. Przetwornica co chwilę uruchamiała się w celu sprawdzenia czy coś nie zostało do niej podłączone. W tedy szarpała prąd jak podczas startu.
To chyba ten film:

https://www.youtube.com/watch?v=f9GTldsdAK0

To chyba nie ten film, na nim jest dowód, ze tryb ECO MODE pozwala wydłużyć o wiele godzin zasilanie kompresorowej lodówki w stosunku do tradycyjnej przetwornicy.

W karcie AZO jest info, ze wykrywa pobór od 1W, wiec założyłem, że bez poboru nic się nie uruchamia.

Dla mnie ten tryb to spokojna głowa, że jak np. TV załączę wieczorem (na razie jest na 230V) i zapomnę wyłączyć przetwornicę to przez noc zjedzie tylko około 1A. Normalnie wyłącznik, tylko pytanie, czy ten pstryczek "0/1" rozłącza, czy trzeba odcinać "+"?

2 minuty temu, Paweł7 napisał:

Dlatego wydaje mi się, że miedzy cyrixem a akumulatorem 100A to też przesada, nigdy tam tyle nie poleci. Obliczyłbym ile jest nam w stanie pobrać przetwornica do ładowania akumulatorów wózka + 20% i taki bym zastosował.

Ten został ze schematy gdzie miał lecieć prąd (12V) bez przetwornicy.

4 minuty temu, Paweł7 napisał:

Przy szeregowym łączeniu akumulatorów nie potrzeba dawać między nimi bezpiecznika, możesz spokojnie z niego zrezygnować.

No ale zawsze jest to przewód pod napięciem.

?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4:15 na tym filmie jest mowa że co 60sekund jest pomiar napięcia. I gdzieś widziałem że jest to duży pik prądowy.
Trzeba by to w praktyce sprawdzić ile tak naprawdę jest w stanie wyciągnąć z akumulatora w trybie ECO.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, Paweł7 napisał:

Dlatego wydaje mi się, że miedzy cyrixem a akumulatorem 100A to też przesada

Ja w Osiołku zmusiłem alternator do podania 80paru amper "na auto"...dlatego ja uważam że bez przesady z tą minimalnością...ja mam 150A...wiem że to u mnie to skrajność, ale wydaje mi się że w "studyjnych" warunkach byłbym wstanie przekroczyć 100A...

Mały bezpiecznik to dobro...ale jak się spali i jeszcze nie do końca kontrolujemy czy on na pewno działa...to już może być źródłem "problemu"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Misio napisał:

Ja w Osiołku zmusiłem alternator do podania 80paru amper "na auto"...dlatego ja uważam że bez przesady z tą minimalnością...ja mam 150A...wiem że to u mnie to skrajność, ale wydaje mi się że w "studyjnych" warunkach byłbym wstanie przekroczyć 100A...

No ok, między akumulatorami może tyle popłynąć. Choć w oryginalnych elektroblokach z kamperów są 20A bezpieczniki a akumulatory są "spinane" przez przekaźnik z prądem łączeniowym rzędu 70A.
Tu w tym przykładzie cyrix ma zasilać przetwornice 300W.

 

22 minuty temu, filipert napisał:
23 minuty temu, Paweł7 napisał:

Przy szeregowym łączeniu akumulatorów nie potrzeba dawać między nimi bezpiecznika, możesz spokojnie z niego zrezygnować.

No ale zawsze jest to przewód pod napięciem.

?

Jeśli będziesz miał te akumulatory na tyle daleko od siebie że potencjalne odłączenie się przewodu od klemy mogłoby gdzieś czegoś dotknąć o przeciwnym potencjale to tak. Ale jeśli masz je koło siebnie to jest bezcelowe. Mam w pracy baterię akumulatorów do UPS napięcie sumaryczne ponad 200V, między akumulatorami nie ma bezpieczników.
Czy w wózku masz między akumulatorami bezpiecznik?

28 minut temu, filipert napisał:

Dla mnie ten tryb to spokojna głowa, że jak np. TV załączę wieczorem (na razie jest na 230V) i zapomnę wyłączyć przetwornicę to przez noc zjedzie tylko około 1A. Normalnie wyłącznik, tylko pytanie, czy ten pstryczek "0/1" rozłącza, czy trzeba odcinać "+"?

Ja kupiłem TV za 400PLN i samemu przerobiłem na 12V. Żadnych przetwornic. TV pobiera około 1,5A przy 12,7V im wyższe napięcie tym mniejszy prąd.
TV 24cale z tunerem satelitarnym, oczywiście cyfrowa naziemna, 2 wejścia USB, itd.
Przetwornica będzie Ci pobierać 2-3 razy tyle tylko na własne potrzeby + to co weźmie TV z kolejną przetwornicą.
Nie wiem ile oglądacie TV ale tu da się dużo prądu zaoszczędzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Paweł7 napisał:

Ja kupiłem TV za 400PLN i samemu przerobiłem na 12V. Żadnych przetwornic. TV pobiera około 1,5A przy 12,7V im wyższe napięcie tym mniejszy prąd.
TV 24cale z tunerem satelitarnym, oczywiście cyfrowa naziemna, 2 wejścia USB, itd.
Przetwornica będzie Ci pobierać 2-3 razy tyle tylko na własne potrzeby + to co weźmie TV z kolejną przetwornicą.
Nie wiem ile oglądacie TV ale tu da się dużo prądu zaoszczędzić.

Jasne że będzie 12V, ale wszystko po kolei ? 

 

 

13 minut temu, Paweł7 napisał:

Czy w wózku masz między akumulatorami bezpiecznik?

 

IMG_20210408_133817.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Paweł7 napisał:

I ten bezpiecznik jest między akumulatorami ? Jeszcze jakieś bezpieczniki są na trasie Akumulatory - sterowanie wózkiem?

Tak, ten jest tylko na połączeniu miedzy akumulatorami ale przewody mają po około 30 cm. Z drugiej strony jest bezpiecznik na "+".

Jednak, to konstrukcja ze starego wózka a jak jest w obecnym to nie zajrzę teraz. Jednak ideę rozumiem, że bezpiecznik uzależniamy od ryzyka.

Edytowane przez filipert (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, lbuster napisał:

No ale potem regulator to musi przerobić na 12V i mamy 25A :( W rzeczywistości max jakieś 20A

Życzyć tego - ale to nierealne - chyba że na równiku Jeśli wyciśnie się realnie  z tych paneli 250W to będzie dobrze.
Wydaje mi się że regulator 20A  jest tak skonstruowany że raczej nie przerobi na więcej niż 20A :) 

Cytat

Victron 100/20 - datasheet:   

Nominal PV power, 12V 1a,b)  290W
Max. PV short circuit current 2)  20A

1a) If more PV power is connected, the controller will limit input power.
1b) The PV voltage must exceed Vbat + 5V for the controller to start.
 Thereafter the minimum PV voltage is Vbat + 1V
2) A PV array with a higher short circuit current may damage the controller.

 Victron podaje w karcie wyrobu warunki żeby nie ujarać pudełka:   napięcie obwodu otwartego < 100V   i prąd zwarcia  < niż prąd nominalny regulatora -  jeśli są spełnione to nadmiar w  gwizdek i tyle - przynajmniej ja to tak rozumiem - uważam że są spełnione tak jak piszesz przy szeregowym jest również spełniony warunek mocy max panelu 290W - raczej nie widzę tu specjalnego problemu 

Jeśli chodzi o sterowanie  "niebieski konektor" obok wyłącznika  - tłumaczył to @Kristofer u mnie tutaj i widze że robisz tak samo dając z EBLa

Czy wziąłeś  @filipert pod uwagę po stronie 24V:
- kolejną stratę na przetwornicy ?
- stopień  zużycia  i pojemności akumulatorów połączonych w baterię 24V szeregowo ?

 

7 godzin temu, lbuster napisał:

Czy Cyrix nie puści prądu z alternatora na aku pokładowy?

Puści puści - jak rozruchowy będzie pełny  i o to właśnie  chodzi :)  - zobacz ten wycinek instalacji u mnie  - jest taki sam i właśnie temu ma służyć :)
I tu powstaje istotne wg mnie pytanie  - skoro przyjmujesz założenie że chcesz ograniczyć prąd lądowania aku pokładowego do 15A - jaki prąd poleci na niego z altka przez Cyrixa - bo tu nie mamy na tej linii żadnego ograniczenia prądowego.
  Nie widzę też bezpiecznika na obwodzie altek-Cyrix - czemu ? nie przewidujesz ? nie wrysowałeś ? przyjąłeś że jest na aku rozruchowym ?

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, filipert napisał:

Tak, ten jest tylko na połączeniu miedzy akumulatorami ale przewody mają po około 30 cm. Z drugiej strony jest bezpiecznik na "+".

Jednak, to konstrukcja ze starego wózka a jak jest w obecnym to nie zajrzę teraz. Jednak ideę rozumiem, że bezpiecznik uzależniamy od ryzyka.

Dokładnie, wózek pewnie ma stalową konstrukcję i 30cm przewodu może gdzieś bez problemu czego dotknąć.
Jeśli to będzie w przyczepie, akumulatory będziesz mieć jeden przy drugim to ryzyka za bardzo nie ma.

 

10 minut temu, smok_wawelski napisał:

Czy wziąłeś  @filipert pod uwagę po stronie 24V:
- kolejną stratę na przetwornicy ?
- stopień  zużycia  i pojemności akumulatorów połączonych w baterię 24V szeregowo ?

Inaczej nie da się ich ładować z instalacji 12V.

 

13 minut temu, smok_wawelski napisał:

Puści puści - jak rozruchowy będzie pełny  i o to właśnie  chodzi :)  - zobacz ten wycinek instalacji u mnie  - jest taki sam i właśnie temu ma służyć :)

@filipert - nie widzę bezpiecznika na obwodzie altek-Cyrix - czemu ? nie przewidujesz ? nie wrysowałeś ?

Nie ma tu akumulatora rozruchowego. 
To jest schemat instalacji z przyczepy z układem "awaryjnego" ładowania akumulatorów z wózka.
Ale bezpiecznik na złączu od strony alternatywnych źródeł jest wskazany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, Paweł7 napisał:

Nie ma tu akumulatora rozruchowego. 

Czy aby pewno ?
Żółty prostokąt - alternator - a co on ładuje tylko na budę ?  :lol:
Stąd Paweł wziąłem to pytanie - spoko załapałeś mnie prawidłowo :ok:

Rozumiem że w miejscu strzałki 12V dajemy normalnie z pokładu a w razie potrzeby przełączamy na zewn źródło awaryjne 

28 minut temu, Paweł7 napisał:

Inaczej nie da się ich ładować z instalacji 12V.

Da się panie - równolegle - ino trza by przełączyć :lol:
Na chwile się wyłączyłem z tego wątku a on galopował - nie doczytałem teraz dokładnie  całego wątku ale chyba pamiętam że było tam wcześniej jakieś uwarunkowanie konieczności dania w szereg i 24V

Dobra pożartowane,  wyjasnione ale teraz tak poważnie -  bezpiecznik na tej linii to jasne wg mnie konieczny ale dałbym go raczej nie na złączu a na żródle zasilania i co z tym ograniczeniem  15A które  było założeniem  jak poleci z altka/agregatu/innego czorta  przez Cyrixa na pokładowy  ?  Lekko obciążony altek przywali np 50-70A  Cyrix puści  a @filipert chciał 15A żeby nie katować tej zelówki.

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

55 minut temu, smok_wawelski napisał:

Czy aby pewno ?
Żółty prostokąt - alternator - a co on ładuje tylko na budę ?  :lol:
Stąd Paweł wziąłem to pytanie - spoko załapałeś mnie prawidłowo :ok:

Rozumiem że w miejscu strzałki 12V dajemy normalnie z pokładu a w razie potrzeby przełączamy na zewn źródło awaryjne 

Da się panie - równolegle - ino trza by przełączyć :lol:
Na chwile się wyłączyłem z tego wątku a on galopował - nie doczytałem teraz dokładnie  całego wątku ale chyba pamiętam że było tam wcześniej jakieś uwarunkowanie konieczności dania w szereg i 24V

Dobra pożartowane,  wyjasnione ale teraz tak poważnie -  bezpiecznik na tej linii to jasne wg mnie konieczny ale dałbym go raczej nie na złączu a na żródle zasilania i co z tym ograniczeniem  15A które  było założeniem  jak poleci z altka/agregatu/innego czorta  przez Cyrixa na pokładowy  ?  Lekko obciążony altek przywali np 50-70A  Cyrix puści  a @filipert chciał 15A żeby nie katować tej zelówki.

Przecież to przyczepa, gdzie... którędy jakim przewodem poleci 50-70A?
Cyrix ma tu za zadanie włączenie przetwornicy która ma za pośrednictwem kontrolera ładować aku wózka ( 2 w szeregu ).
Taka złączka ma nam pozwolić na ładowanie z różnych źródeł. Z alternatora jest to równoznaczne z podpięciem pod akumulator rozruchowy samochodu do którego na stałe jest zainstalowane złącze by móc się szybko podłączyć tą przetwornicą, unikniemy w ten sposób kombinowania z klemami, nie pewnym stykiem czy przypadkowym odwrotnym podłączeniu klem pod akumulator. Taka sama złączka będzie podpięta pod akumulator hotelowy, cyrix ma pozwolić na ładowanie aku z wózka gdy ten już będzie podładowany przez panele. Jest też możliwość ładowania akumulatorów z wózka bez ich wyciągania.  Filipert ma dwa komplety aku do wózka, gdy jeden będzie w wózku i terenie drugi zostaje w przyczepie i będzie ładowany.
Tak w skrócie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.