Jump to content
filipert

Nocne ładowanie akumulatorów bez 230V

Recommended Posts

filipert
2 minuty temu, Tofel napisał:

Witam,

W Twoich pracach modernizacyjnych i podczas precyzyjnego planowania rozmieszczenia dodatkowych elementów wyposażenia - choć to może zabrzmieć śmiesznie - może pomóc waga do pomiaru nacisku dyszla przyczepy na hak. W ten sposób mógłbyś być w miarę na bieżąco w temacie rozkładu masy w przyczepie.

Pozdrawiam

Dzięki, wagę mam i cały czas mam za małą wartość na haku.

Żeby tu nie śmiecić rozkładem mas, zapodałem temat we właściwszym miejscu ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Paweł7

Coś do przodu w tytułowym temacie? Z ciekawości pytam :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
filipert
27 minut temu, Paweł7 napisał:

Coś do przodu w tytułowym temacie? Z ciekawości pytam :D

Dla wózka stanęło na Twojej propozycji czyli przetwornica + regulator z auta. 

Teraz priorytetem jest jednak budowa elektrowni dla budki i utknąłem na wyborze solara. 

W grę wchodzi mono 310W na tyle i tu jest dylemat rozkładu mas lub 2x 150-185W czyli rozwiązanie 2x droższe ale korzystniejszy uklad. Oba rozwiązania z panelami 24V czyli o napięciu około 40V i wtedy równolegle. 

Jeszcze przeliczam budżet i poluję na coś ciekawego z elastycznych ale tu obawiam się dużego spadku mocy w upały. 

Jak powstanie elektrownia, to na początek spróbuję ręcznie podpinać wózek na 24V z panela dachowego na zmianę z 12V w przyczepie. 

Jeszcze znalazłem taki sprzęt dla wózka 

https://www.amazon.pl/dp/B08LZGSP1M/?coliid=I2712JZ9K1CN0P&colid=1FKR3S812CY32&psc=1&ref_=lv_ov_lig_dp_it

Ale to już raczej fanaberia 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
Paweł7
22 godziny temu, filipert napisał:

Dla wózka stanęło na Twojej propozycji czyli przetwornica + regulator z auta. 

Po świętach sprawdzę w praktyce przetwornicę STEP-UP i zobaczę jak to się będzie zachowywać. Wiele zależy od właśnie przetwornicy no i kontrolera. Ten na którym ja testuję jest jednym z najtańszych i dość starym kontrolerem. Pooglądam też co ma do zaoferowania internet.
Co do tej przetwornicy, istotne jest czy przewidujesz awaryjne ładowanie z samochodu, czy tylko "spokojne" nocne albo dzienne ładowanie np. drugiego kompletu akumulatorów. Tańsze łagodne i dłuższe, no i lepsze dla akumulatorów.

Z solarami nie pomogę, bo doświadczenia zbyt wiele nie mam, tyle co u siebie na dachu kampera. Z drugiej strony chyba nigdy nie słyszałem by komuś tradycyjny panel odfrunął 🤔. Elastyki fajna sprawa, ale mają wady o których tu ludzie piszą. Są też droższe i czy nie lepiej dać tradycyjny i go odpowiednio zabezpieczyć? Jakieś owiewki, by pod niego nie wiało itp 🤔.

Z tymi panelami 24V i połączeniu równoległym to nic tylko drugi kontroler ( może nawet PWM ) i przełączać tylko panele. Dwa włączniki/bezpieczniki i to wszystko. Gdy ładujesz pokładowe odłączasz ten dla wózka i odwrotnie.
Takie rozwiązanie eliminuje konieczność przepinania akumulatorów i zagrożeń z tym związanych. No i ułatwia życie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
filipert
6 godzin temu, Paweł7 napisał:

Co do tej przetwornicy, istotne jest czy przewidujesz awaryjne ładowanie z samochodu, czy tylko "spokojne" nocne albo dzienne ładowanie np. drugiego kompletu akumulatorów. Tańsze łagodne i dłuższe, no i lepsze dla akumulatorów

Z samochodu również, bezpośrednio wózek. Jeśli 2 komplet aku ładowanych z solarów to założyłem, że ładowany też 24V ale z jednego regulatora, przełączane akumulatory. 

Ale też można by ładować aku pokładowy a z niego tak jak pierwotnie na schemacie wózkowe tylko przez przetwornicę i też załączane przez Cyrixa. 

 

6 godzin temu, Paweł7 napisał:

Z tymi panelami 24V i połączeniu równoległym to nic tylko drugi kontroler ( może nawet PWM ) i przełączać tylko panele. Dwa włączniki/bezpieczniki i to wszystko. Gdy ładujesz pokładowe odłączasz ten dla wózka i odwrotnie.
Takie rozwiązanie eliminuje konieczność przepinania akumulatorów i zagrożeń z tym związanych. No i ułatwia życie.

To też jest ciekawe rozwiązanie ale w poprzednim wariancie kilka % tracimy na przetwarzaniu napięć a tu kilka % na braku mppt. Faktycznie, ten sposób jest bezpieczniejszy dla ręcznego przepinania ale rozwiązanie z cyrixem jest w pełni automatyczne. 

Pytanie tylko czy Cyrix poprawnie by działał między akuimulatorem a przetwornicą. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Paweł7
16 godzin temu, filipert napisał:

Pytanie tylko czy Cyrix poprawnie by działał między akuimulatorem a przetwornicą.

Prawdopodobnie nie zadziała bo cyrix porównuje napięcia akumulatorów. Podłączenie z jednej strony przetwornicy dla cyrixa = brak drugiego akumulatora.

Może trzeba by poszukać takich kontrolerów?

https://www.4sun.eu/regulatory-mppt/regulator-ladowania-mppt-duo-racer-20a-na-2-akumulatory

https://allegro.pl/oferta/regulator-ladowania-solar-2-akumulatory-10a-7875431000?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_DIO_pla_firma_przemysł&ev_adgr=Maszyny+i+urządzenia&gclid=EAIaIQobChMIoeSt7e3i7wIVVe3tCh0HWwe-EAQYAiABEgKYe_D_BwE

https://suntrack.pl/regulatory-duo/2493-regulator-mppt-duo-165w.html
 

Oczywiście to nie propozycja ale może watro poszperać i poczytać 🤔

Share this post


Link to post
Share on other sites
Misio

Na 90% cyrix zadziała nie widząc akumulatora drugiego...miałem taki przypadek gdy był odpięty akumulator rozruchowy, w pewnym momencie pokazało się napięcie na instalacji - bo solar zaczął ładować, naładował na tyle aku hotelowy że cyrix zaskoczył...

Share this post


Link to post
Share on other sites
filipert
W dniu 4.04.2021 o 13:50, Paweł7 napisał:

Prawdopodobnie nie zadziała bo cyrix porównuje napięcia akumulatorów. Podłączenie z jednej strony przetwornicy dla cyrixa = brak drugiego akumulatora.

A czy przetwornica może puszczać prąd zwrotnie?

13 godzin temu, Misio napisał:

Na 90% cyrix zadziała nie widząc akumulatora drugiego...miałem taki przypadek gdy był odpięty akumulator rozruchowy, w pewnym momencie pokazało się napięcie na instalacji - bo solar zaczął ładować, naładował na tyle aku hotelowy że cyrix zaskoczył...

Tak też rozumiałem działanie z instrukcji ale dalej czytając jest jak Paweł pisze więc dziwne...

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Paweł7
W dniu 5.04.2021 o 08:06, Misio napisał:

Na 90% cyrix zadziała nie widząc akumulatora drugiego...miałem taki przypadek gdy był odpięty akumulator rozruchowy, w pewnym momencie pokazało się napięcie na instalacji - bo solar zaczął ładować, naładował na tyle aku hotelowy że cyrix zaskoczył...

Czyli nie porównuje a tylko mierzy napięcia i jak z którejś strony napięcie osiągnie odpowiedni poziom po prostu włącza przekaźnik.
Jest to o tyle niebezpieczne, że kiedyś koledze mechanizm wycieraczek prawie palców nie połamał bo zapomniał odpiąć akumulator.
Odpinamy aku, naprawiamy coś a tu nam cyrix robi niespodziankę :D.

Czyli przetwornica powinna zostać zasilona jak aku się podładuje...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Misio

Dokładnie...

Też byliśmy mocno zdziwieni jak zaczęło nam iskrzyć  pod maską...na szczęście to diesel...przy benzynę by pewnie skończyło by się zapłonem...

Share this post


Link to post
Share on other sites
filipert

Takie wypociny do krytyki

image.thumb.png.5784d9af7a884ce493b2eb563a2d6c3a.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
lbuster

Victron 20A może być za mały dla dwóch paneli 150W. Będzie pracował przy max swojej wydajności albo ...

Victron <-> AKU jest bezpiecznik 50A a Victron <-> EB bezpiecznik 20A. Nie znam się, ale znaczna różnica.

Czy Cyrix nie puści prądu z alternatora na aku pokładowy?

Przetwornica Sinus ma jakiś włącznik?  Bo nie widzę hebla. Co to jest to sterowanie z EB?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
filipert
Godzinę temu, lbuster napisał:

Victron 20A może być za mały dla dwóch paneli 150W. Będzie pracował przy max swojej wydajności albo ...

Panele połączone szeregowo dadzą prąd dla przykładu 40V co daje 300W / 40V = 7,5A :)

Z drugiej strony ograniczę prąd ładowania do 15A bo aku ma tylko 110Ah ale pewnie rzadko kiedy będzie aż tyle.

Godzinę temu, lbuster napisał:

Victron <-> AKU jest bezpiecznik 50A a Victron <-> EB bezpiecznik 20A. Nie znam się, ale znaczna różnica.

Te 50A, to zabezpieczenie zwarciowe na prąd z akumulatora i jest celowo przewymiarowany a 20A na wyjściu to tyle ile ma zabezpieczenie wewnętrzne regulatora.

Godzinę temu, lbuster napisał:

Czy Cyrix nie puści prądu z alternatora na aku pokładowy?

Tak to może wyglądać ale alternator i cyrix nie będą razem pracować. Przetwornica dostanie albo prąd z "pełnego" aku pokładowego przez Cyrixa albo z zewnętrznego źródła 12V.

Poprawiłem

image.thumb.png.30ca815209489fed916d643589f18d8d.png

 

1 godzinę temu, lbuster napisał:

Przetwornica Sinus ma jakiś włącznik?  Bo nie widzę hebla. Co to jest to sterowanie z EB?

Z instrukcji:

"Opcjonalnie do uruchomienia przetwornicy można również wykorzystać niebieski konektor (5) znajdujący się na obudowie, oznaczony jako sterowanie. W tym celu należy połączyć go z „+” napięcia 12V (IPS-1000S) lub 24V (IPS-1200S). Może to być np. stacyjka samochodu. Po pojawieniu się na nim napięcia przetwornica zostanie włączona, a po zaniku napięcia zostanie wyłączona."

Share this post


Link to post
Share on other sites
lbuster
32 minuty temu, filipert napisał:

Panele połączone szeregowo dadzą prąd dla przykładu 40V co daje 300W / 40V = 7,5A :)

No ale potem regulator to musi przerobić na 12V i mamy 25A :( W rzeczywistości max jakieś 20A

34 minuty temu, filipert napisał:

Z drugiej strony ograniczę prąd ładowania do 15A bo aku ma tylko 110Ah ale pewnie rzadko kiedy będzie aż tyle.

Ograniczenie OK, ale nie wiem, czy regulator pozwala, by prąd przychodzący był rzędu 20A :( 

36 minut temu, filipert napisał:

Z instrukcji:

"Opcjonalnie do uruchomienia przetwornicy można również wykorzystać niebieski konektor (5) znajdujący się na obudowie, oznaczony jako sterowanie. W tym celu należy połączyć go z „+” napięcia 12V (IPS-1000S) lub 24V (IPS-1200S). Może to być np. stacyjka samochodu. Po pojawieniu się na nim napięcia przetwornica zostanie włączona, a po zaniku napięcia zostanie wyłączona."

Rozumiem, że to jest z instrukcji przetwornicy. Czyli w energobloku podłączysz to pod jakiś włącznik, czy to jakieś bardziej zaawansowane rozwiązanie?

Pytanie, czy przetwornica nie zużywa prądu podczas wyłączenia przez ten niebieski konektorek? Ja także mam takie zdalne włączanie przetwornicy ale niezależnie od tego zastosowałem hebel. Wolę mieć pewność, że jak zostawiam przyczepę na dłuższy czas, to nic nie pobiera mi prądu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
filipert
3 minuty temu, lbuster napisał:
49 minut temu, filipert napisał:

Panele połączone szeregowo dadzą prąd dla przykładu 40V co daje 300W / 40V = 7,5A :)

No ale potem regulator to musi przerobić na 12V i mamy 25A :( W rzeczywistości max jakieś 20A

49 minut temu, filipert napisał:

Z drugiej strony ograniczę prąd ładowania do 15A bo aku ma tylko 110Ah ale pewnie rzadko kiedy będzie aż tyle.

Ograniczenie OK, ale nie wiem, czy regulator pozwala, by prąd przychodzący był rzędu 20A :( 

Prąd "przychodzący" to ten z paneli i w omówionym przykładzie wyniesie 7,5A. Victron 100/20 obsłuży prąd do 100V i 20A.

Dlatego Victron, ponieważ pozwala przy przewymiarowanym panelu na ograniczenie prądu ładowania i ja ustawię na 15A. W karcie tego regulatora jest nawet nominalna moc panela 290W więc teoretycznie system jest na granicy nominału.

13 minut temu, lbuster napisał:

Rozumiem, że to jest z instrukcji przetwornicy. Czyli w energobloku podłączysz to pod jakiś włącznik, czy to jakieś bardziej zaawansowane rozwiązanie?

Pytanie, czy przetwornica nie zużywa prądu podczas wyłączenia przez ten niebieski konektorek? Ja także mam takie zdalne włączanie przetwornicy ale niezależnie od tego zastosowałem hebel. Wolę mieć pewność, że jak zostawiam przyczepę na dłuższy czas, to nic nie pobiera mi prądu.

Na moje, to zwykły włącznik i raczej go pominę.

Przetwornica Azo z trybem Eco Mode zużywa 0,15A  więc na dłuższy postój oczywiście trzeba ją wyłączać ale sądziłem, ze to realizuję tym włącznikiem

image.png.b266984d30909626881f46e294adcdfe.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...