Skocz do zawartości

Alde czy warto?


Kvasir

Rekomendowane odpowiedzi

5 godzin temu, Voku napisał:

Ogrzeje, ale nie w zimę. Zresztą u mnie działa do max 4C na zewnatrz.

A ja mam teraz starego dometica, który ma grzałkę i zimą mu nie straszną. Nazwałbym to farelką dachową. Tylko jako wspomagacz, nie da rady zimą ogrzać całości.

1 godzinę temu, Tofel napisał:

Witam,

Tak się uważnie przysłuchuję rozmowie i chyba, wygląda na to, że nie moc a sposób dystrybucji ciepła ma znaczenie.

Jeśli Wam zależy na ogrzewaniu z gazu no to ALDE. A jak i prąd wchodzi w grę to dopiero zabawa się zaczyna.

Kolega @vrs ma 100% racji. Sposób emisji i rozmieszczenie emiterów/kaloryferów w ALDE wymiata (to mogę sobie tylko wyobrazić). Kolega @peja76 ma rację - dołożyć inne małe źródło emisji ciepła w newralgicznym punkcie.

Niby to samo.

52982058_1200x798-ADRIA-FTP_PHOTOS_S18_CARAVAN_ADORA_GALLERY_9_Aldeand_Truma_heating.thumb.jpg.c1556a6ed8f3abd41f848d7b2863de3d.jpg

Ale jedni dmuchają

Heater_duct.jpg.749c6d19ac795efbf6c541ddf8e31ce7.jpg

(fot. z internetu)

Inni zaś stawiają na konwekcję i promieniowanie:

401e570104b4950719ffd7abc5099aec.png.1daeceb2b9a60f6b0fddc6ad8ada2337.png

alde-engine-heat-exchanger-gb.thumb.jpeg.309b7993e78b6ac5107cda353f456287.jpeg

To chyba byłoby najlepsze rozwiązanie.

Bo o to chodzi, by uzyskać coś takiego:

Alde-Compact.jpg.d5221520860f57b0ceb3f3d34d94343d.jpg

alde-heating-block-1.jpg.34d00bcdb86381c5123c2562ce59e04c.jpg

I warto zwrócić uwagę na brak wylotów na środek przyczepy. Nie są potrzebne.

Podstawowa kwestia - nie ogrzewać samego powietrza wewnątrz tylko ogrzać przyczepę.

I co bardzo ważne - zupełnie inny rodzaj powietrza w przypadku swobodnej konwekcji lub/i promieniowania.

Na forum już było jak inni sobie z tym poradzili.

Ja idę właśnie ich śladem ale na wzór alde/primus (jeśli chodzi o rozkład ciepła).

Pozdrawiam

ps. materiały Adria/Alde

 

Bardzo fajnie zaprezentowane. Mam nadzieję, że kiedyś uda się przetestować alde w jakimś sprzęcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, danielpoz napisał:

Combi ma układ rozprowadzenia taki sam jak zwykła truma.  

Ale nie ma pieca i komina na zewnątrz, a największe ciepło idzie od pieca i komina.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, peja76 napisał:

Ale nie ma pieca i komina na zewnątrz, a największe ciepło idzie od pieca i komina.

Przy vencie piec jest najwyżej letni a nawet chłodny. Komin fajnie grzeje szafę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Alde jest fajniejsze, nie ma wątpliwości. Wystarczyła mi chwila przebywania u Michała żeby zauważyć że powietrze jest jakieś inne, przyjemniejsze. Do tego brak dźwięku dmuchawy i rezonowania (ciężkiego do wyeliminowania) blachy koło wentylatorów. Wg mnie jeśli jest opcja to zdecydowanie warto dokupić. 

Nie mogę jednak pojąć tych ogromnych różnic temperatury. U mnie piec jest przy "łóżku rodziców" a młody śpi na podkowie. Tak jak pisze Daniel, obudowa pieca jest ledwo ciepła. Nawiew tylny nastawiam na 3 - 4 /5, przedni 1 - 2/5 i jest bardzo podobnie. Na pewno różnice nie są takie że na podkowie śpi się w zimnie a na francuskim jest za gorąco. Peja, myślę że jeden wyjazd to za mało żeby nauczyć się ogrzewania, serio. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, dudek_t napisał:

Tak jak pisze Daniel, obudowa pieca jest ledwo ciepła. Nawiew tylny nastawiam na 3 - 4 /5, przedni 1 - 2/5 i jest bardzo podobnie. Na pewno różnice nie są takie że na podkowie śpi się w zimnie a na francuskim jest za gorąco. Peja, myślę że jeden wyjazd to za mało żeby nauczyć się ogrzewania, serio.

Tomek, nie wiem czy Daniel tez ale Ty masz dwie dmuchawy. U Piotrka w Hobby jest tylko jedna. Żeby nie było ze znowu gadam na Hobby ale skądś się te różnice cenowe biorą. Zresztą w Hobby nawet w 650tce jest tylko jedna dmuchawa. Co dla mnie jest już kompletnym nieporozumieniem.

Druga sprawa to układ. Moim zdaniem układ z piecem na końcu przyczepy jest fatalny dla Trumy i zawsze bedą w tym układzie dwie strefy. Podobny układ ma u siebie @Mandrol ale on już ma ALDE.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, vrs napisał:

Tomek, nie wiem czy Daniel tez ale Ty masz dwie dmuchawy. U Piotrka w Hobby jest tylko jedna. Żeby nie było ze znowu gadam na Hobby ale skądś się te różnice cenowe biorą. Zresztą w Hobby nawet w 650tce jest tylko jedna dmuchawa. Co dla mnie jest już kompletnym nieporozumieniem.

Druga sprawa to układ. Moim zdaniem układ z piecem na końcu przyczepy jest fatalny dla Trumy i zawsze bedą w tym układzie dwie strefy. Podobny układ ma u siebie @Mandrol ale on już ma ALDE.

Hmm o jakich dwóch dmuchawach w zwykłej Trumie mówicie? Niby jak to jest zamontowane? 

EDIT. Już wiem, Wy mówicie po prostu o Trumie S 5004, bo ona ma dwa palniki i dwa wymienniki ciepła . Niestety w większości przyczep montowana jest Truma 3004...

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minut temu, jacek00 napisał:

EDIT. Już wiem, Wy mówicie po prostu o Trumie S 5004, bo ona ma dwa palniki i dwa wymienniki ciepła . Niestety w większości przyczep montowana jest Truma 3004...

Nie, to jest kwestia obudowy. Ta blacha za piecem może mieć miejsce na dwa venty albo na jeden. Niezależnie od tego czy masz 3004 czy 5004 to wysokość i szerokość obudowy pieca jest taka sama. Zmienia się tylko głębokość. 5004 jest głębszy bo składa się jakby z dwóch 3004

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, vrs napisał:

Nie, to jest kwestia obudowy. Ta blacha za piecem może mieć miejsce na dwa venty albo na jeden. Niezależnie od tego czy masz 3004 czy 5004 to wysokość i szerokość obudowy pieca jest taka sama. Zmienia się tylko głębokość. 5004 jest głębszy bo składa się jakby z dwóch 3004

No ok, ale drugi wentylator co robi? Bo jeden standardowo (jak u mnie) rozprowadza po prostu ciepło - czyli dmucha w rury, a drugi jak działa? Patrzę na jakieś manuale trumy i nic mi z tego nie wynika, chociaż patrząć na niektóre fotki to faktycznie są podłączone dwie dmuchawy - bo jeśli to rozwiązuje jakiś problem to można taką drugą dmuchawę samemu dołożyć, przecież to nic skomplikowanego.

A sam Ultraheat cokolwiek daje? Ma to sens?

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drugi robi to samo co pierwszy. Po prostu zamiast w dwie rurki dmuchasz na raz w cztery. Możesz dzięki temu regulować jakby dwie strefy w przyczepie. I dmuchając na polowe mocy / szumu mieć lepszy efekt niż jadąc na maksa na jednej dmuchawie.

Tak można dołożyć. Trzeba kupić drugą dmuchawę i inna obudowę pieca bo jedna dmuchawa jest zamontowana na środku a jak są dwie to po skosie. 

EDIT2

Rury tez musisz wtedy dołożyć za piecem do drugiej dmuchawy żeby to miało sens. 

Nie jest to takie trywialne jak sie wydaje

Edytowane przez vrs (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, vrs napisał:

Drugi robi to samo co pierwszy. Po prostu zamiast w dwie rurki dmuchasz na raz w cztery. Możesz dzięki temu regulować jakby dwie strefy w przyczepie. I dmuchając na polowe mocy / szumu mieć lepszy efekt niż jadąc na maksa na jednej dmuchawie.

Tak można dołożyć. Trzeba kupić drugą dmuchawę i inna obudowę pieca bo jedna dmuchawa jest zamontowana na środku a jak są dwie to po skosie. 

No i jeszcze kolejne rury do rozprowadzania ciepła dołożyć? Ile zachodu ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, jacek00 napisał:

No i jeszcze kolejne rury do rozprowadzania ciepła dołożyć? Ile zachodu ;) 

Tak jak napisałem. Żeby to zrobić dobrze to wcale nie jest to takie proste bo musisz dołożyć dwie niezależne rury i przejść nimi za szafą /kuchnią / łazienką / progiem itd. 

A przyczepa jak tego nie ma z fabryki to jest na to jakby „nieprzygotowana”

Wiec jest wycinanie mebli, rozkręcanie łazienki, wiercenie w podłodze itp. 

Ja w poprzedniej przyczepie po rozważeniu wszystkich za i przeciw odpuściłem ten temat. 

Ale piec miałem na środku przyczepy i zawsze dmuchawa jechaliśmy na wysokich obrotach.

Edytowane przez vrs (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, vrs napisał:

Tak jak napisałem. Żeby to zrobić dobrze to wcale nie jest to takie proste bo musisz dołożyć dwie niezależne rury i przejść nimi za szafą /kuchnią / łazienką / progiem itd. 

A przyczepa jak tego nie ma z fabryki to jest na to jakby „nieprzygotowana”

Wiec jest wycinanie mebli, rozkręcanie łazienki, wiercenie w podłodze itp. 

Ja w poprzedniej przyczepie po rozważeniu wszystkich za i przeciw odpuściłem ten temat. 

No nic, zobaczę jak się będzie sprawdzać ogdzewanie fabryczne w Knausie, chociaż trochę się obawiam tego umiejscowienia pieca. Najwyżej będę myślał o dołożeniu i usprawnieniu nawiewu, ale może z klimą centralnie. Też zimą nie jeździmy, ale w zasadzie pomyślałem, że czemu nie - po to ogrzewanie podłogowe między innymi, aby namówić żonę i na zimowe wyjazdy ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, dudek_t napisał:

 

Nie mogę jednak pojąć tych ogromnych różnic temperatury. U mnie piec jest przy "łóżku rodziców" a młody śpi na podkowie. Tak jak pisze Daniel, obudowa pieca jest ledwo ciepła. Nawiew tylny nastawiam na 3 - 4 /5, przedni 1 - 2/5 i jest bardzo podobnie. Na pewno różnice nie są takie że na podkowie śpi się w zimnie a na francuskim jest za gorąco. Peja, myślę że jeden wyjazd to za mało żeby nauczyć się ogrzewania, serio. 

?????????????:niewiem:  Nie masz czegoś przytkane??  U mnie dmuchawy chodzą na dwójce tylko gdy rozgrzewam cepkę po przyjeżdzie - wszystkie drzwi i szafki otwarte. Max. godzinę a potem dmuchawy chodzą na minimum a w nocy tylko jedna. Sam piec na 1-2 a gdy jest -15 to na 3. Nie mam takich różnic temperatur.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.