Skocz do zawartości

Jeden duży panel - czy to dobry pomysł?


Babu

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

czytam od paru dni o panelach solarnych do kamperów i umyśliłam sobie w końcu zainstalować na mojej przyczepie taki zestaw:

- panel monokrystaliczny 310W (https://www.4sun.eu/baterie-sloneczne-monokrystaliczne/panel-monokrystaliczny-ege-310m-60)

- regulator ładowania MPPT Tracer 30A (aby mieć jeszcze "powietrze" na ewentualne dodatkowe panele)

- akumulator 220Ah (żelowy lub może jednak zwykły samochodowy - podobno też daje radę, co przeczytałam tu: http://www.fanklub-niewiadowek.com/niewiadowki/zrob_to_sam/we_wnetrzu_niewiadowki/elektrycznosc.html)

Wzorowałam się na gotowych zestawach dostępnych w sprzedaży, dlatego wydaje mi się, że tak powinno być ok...z drugiej strony jestem kompletnie zielona i jednak nie do końca pewna, czy to się na pewno "trzyma kupy" ;)? Może lepiej jednak kupić 2-3 mniejsze panele, niż jeden duży (choć czytałam, że kontroler MPP da sobie z nim bez problemu radę).

Czy ktoś z Was byłby taki miły i mógłby rozwiać moje wątpliwości :)?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwa panele solarne zamiast jednego umożliwiają spięcie ich szeregowo. Powoduje to większe napięcie pracy zestawu, a co za tym idzie większą wydajność. Przy tej samej mocy masz więcej prądu wyprodukowanego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@tamtam

Dzieki, w sumie to pojemnosc akumulatora wydawala mi sie jedyna "jasna" kwestia w moim wyborze ;). 

Na podstawie tabelki na https://suntrack.pl/baterie-sloneczne/2521-panel-sloneczny.html (na samym dole strony), czy na przyklad tego kalulatora: https://www.renogy.com/calculators, jak rowniez wyjasnien na http://www.fanklub-niewiadowek.com/niewiadowki/zrob_to_sam/we_wnetrzu_niewiadowki/elektrycznosc.html - cytat ponizej,  wyszlo mi, ze 220Ah to nawet moze byc troche za malo...jesli mialbys chwile czasu, to chetnie sie dowiem wiecej tj. jaki akumulator bylby najlepszy do tego panelu?