Skocz do zawartości

Jeden duży panel - czy to dobry pomysł?


Babu

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

czytam od paru dni o panelach solarnych do kamperów i umyśliłam sobie w końcu zainstalować na mojej przyczepie taki zestaw:

- panel monokrystaliczny 310W (https://www.4sun.eu/baterie-sloneczne-monokrystaliczne/panel-monokrystaliczny-ege-310m-60)

- regulator ładowania MPPT Tracer 30A (aby mieć jeszcze "powietrze" na ewentualne dodatkowe panele)

- akumulator 220Ah (żelowy lub może jednak zwykły samochodowy - podobno też daje radę, co przeczytałam tu: http://www.fanklub-niewiadowek.com/niewiadowki/zrob_to_sam/we_wnetrzu_niewiadowki/elektrycznosc.html)

Wzorowałam się na gotowych zestawach dostępnych w sprzedaży, dlatego wydaje mi się, że tak powinno być ok...z drugiej strony jestem kompletnie zielona i jednak nie do końca pewna, czy to się na pewno "trzyma kupy" ;)? Może lepiej jednak kupić 2-3 mniejsze panele, niż jeden duży (choć czytałam, że kontroler MPP da sobie z nim bez problemu radę).

Czy ktoś z Was byłby taki miły i mógłby rozwiać moje wątpliwości :)?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwa panele solarne zamiast jednego umożliwiają spięcie ich szeregowo. Powoduje to większe napięcie pracy zestawu, a co za tym idzie większą wydajność. Przy tej samej mocy masz więcej prądu wyprodukowanego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@tamtam

Dzieki, w sumie to pojemnosc akumulatora wydawala mi sie jedyna "jasna" kwestia w moim wyborze ;). 

Na podstawie tabelki na https://suntrack.pl/baterie-sloneczne/2521-panel-sloneczny.html (na samym dole strony), czy na przyklad tego kalulatora: https://www.renogy.com/calculators, jak rowniez wyjasnien na http://www.fanklub-niewiadowek.com/niewiadowki/zrob_to_sam/we_wnetrzu_niewiadowki/elektrycznosc.html - cytat ponizej,  wyszlo mi, ze 220Ah to nawet moze byc troche za malo...jesli mialbys chwile czasu, to chetnie sie dowiem wiecej tj. jaki akumulator bylby najlepszy do tego panelu? 

"No to wracamy do akumulatora. Akumulator lubi być ładowany prądem nie większym niż 10cio godzinny. Czyli jak akumulator ma 55Ah to ładować nie więcej niż 5,5A. W naszych warunkach ( przyczepa, znośne warunki klimatyczne 18-25 st C i brak poboru prądów rozruchowych rzędu kilkaset amper i rano łagodny początek ładowania))możemy sobie pozwolić na trochę (+20-30%) większe prądy. Czemu o tym piszę? Bo jak już znamy moc panela i rodzaj regulatora możemy oszacować maksymalny prąd ładowania. czyli: panel 100W regulator PWM. Taki panel będzie miał prąd około 5,5A czyli akumulator powinien być 55Ah ale nie mniejszy niż 40Ah. Albo panel 100W regulator MPPT. I=P/U=100W/12V=8,333A czyli akumulator 80Ah ale nie mniejszy niż 64Ah. Teraz wracamy do pogody;) Na ile pochmurnych dni ma wystarczyć nasz akumulator? Tu niestety też nie możemy przegiąć. Jeśli będziemy ładować akumulator prądem mniejszym niż 20to godzinny to istnieje ryzyko niedoładowania akumulatora, a tego też nie lubi:(. "

 

@BUMERANG

Ten panel ma juz wyzsze napiecie niz typowe panele "12V", wiec mylalam, ze w gre wchodzi tylko spiecie rownolegle...?

 

P.S. Przepraszam za brak polskich znakow.

Edytowane przez Babu (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Babu napisał:

Ten panel ma juz wyzsze napiecie niz typowe panele "12V"

Faktycznie. Wcześniej nie rzuciłem okiem na dane techniczne. Trzeba by zobaczyć ile wytrzyma regulator. Niemniej zawsze dwa w szereg powinny być sprawniejsze od jednego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zacząłbym od policzenia jakie masz zapotrzebowanie energetyczne  dobowo i przyjęcia założeń 
1/  ilości dób pozostawania bez źródła innego zasilania   
2/ nasłonecznienia w porze roku w której będziesz używać zestawu  PV i miejsc pobytu   
oraz  co pewnie już zrobione sprawdzenia czy dane gabaryty panelu mieszczą się pomiędzy elementami dachu
 

Kolejna sprawa 320W - to tylko na nim pisze - realna moc będzie duzo mniejsza - zobacz pojęcia STD i  NOCT oraz istotę kata padania promieni słonecznych zobacz też to TUTAJ

Nie do końca to jest tak że na wyższym napięciu będzie efektywniej - trzeba zerknąć na charakterystykę i panelu a przede wszystkim regulatora a własnie w przypadku tego Tracera  nie do końca tak jest   zerknij na wykresy w manualu https://www.epsolarpv.com/upload/file/1811/Tracer-AN-SMS-EL-V1.0.pdf

220Ah - spory klocek spora waga - może lepiej 2x110Ah - w kieszeń nie zaglądam ale jeśli budżet by puszczał to warto zastanowić się nad np 120Ah LiFePo4
Kwas vs gel - oba dadzą rade  - nie wiem jakie pobory prądu przewidujesz jak je umiejscowisz - to buda czy van ?     
Jeśli Van - kombinuj z cyrixem CT aby wpomóc ładowanie PV przez alternator podczas jazdy
Zapraszam do mojego wątku gdzie rozkminialiśmy z Kolegami moją elektrykę  TUTAJ   może coś Ci się z tej rozkminy przyda - długawe..... 
Ja startowałem od  założeń 320W panela i 2x100Ah w kwasie - na dziś jest decyzja 450W w jednym kawałku i 3210AN oraz wskazanie na aku LiFePo4 chociaż w stosunku do  pierwotnych założeń  pobór energii będzie nieco mniejszy bo wylatuje przetwornica 12/230  - ale głównym powodem wiosna-jesień-zima

 

 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Babu 1. Nigdy nie osiągniesz 100% wydajności z solara. Temat walkowany na forum wiele razy. L
Jeśli w lato to max przez 3do4h osiągniesz ok 60 może 70 %. Przez pozostałe 4-5h bedzie to o wiele mniej. Na dodatek dochodzi to czy stoisz na całkowicie odsłoniętym miejscu czy też jakiś mały kawałek cienia padnie na solar a to juz są inne warunki. Do tego spada wydajnosc solara gdy rośnie temperatura. Wczesna wiosna i jesienią jest inny kąt padania słońca w Polsce wiec znów nizsza sprawność. Jak dzien z chmurami to nie naładujesz itd itp. Poszukaj na forum.
Do tego straty na kablach na kontrolerze solarnym oraz sam kontroler potrzebuje do działania kilka A na dobę.
Najlepiej policz najpierw zapotrzebowanie na energię elektryczna jak radzi Smok.
Potem dobieraj solara i aku. Na forum jest dużo wątków.

Wysłane z mojego SM-N970F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.