Jump to content
Dioblik

Truma 5002 regulacja temperatury

Recommended Posts

Dioblik

Witam Szanowne Grono

Jako że szykuje się aby pojezdzić o tej porze roku mam pytanie dotyczące piecyka.

W mojej przyczepie jest zamontowany piec truma 5002 , po lewej mam pokretło ze skalą od 0-10 i zarazem odpalam tą gałką. Plastikowa tuleja ( z numerkami skali) galki jest luźna wzgledem blaszanej obudowy . Wywnioskowalem że  pozycja 1 odpowiada mniej wiecej godzinie  "6"  zakrecam w kierunku ruchu wskazowek zegara do pozycji zero. 

Piecyk grzeje elegancko , zastanawiam się tylko jak pracuje termostat który odpowiednio moduluje płomieniem. Jak ustawiam na pozycje numer 1 to śmiało mam 24 stopnie w przyczepie przy temperaturze zero na zewnątrz.  Mam podejrzenia ,że albo jednak coś zle mam z gałką regulacją a wlasciwie z jej pozycją albo termostat otwiera zawor gazowy na maksa. Wiem że od spodu piecyka jest tzw.termopara która mierzy temperature. Poprosiłbym was o poradę , jaka jest prawidłowa pozycja gałki termosatu? Na jakim ustawieniu moge uzyskać nie wiecej jak 20 stopni w przyczepie? Po prawej mam pokrętło regulatora wentylatora. Jest opcja 5 stopniowej regulacji dmuchawy i opcja auto , jak to się ma do pracy pieca? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
vrs
1 godzinę temu, Dioblik napisał:

Jak ustawiam na pozycje numer 1 to śmiało mam 24 stopnie w przyczepie przy temperaturze zero na zewnątrz.

Jak to zmierzyłeś? W którym miejscu?

Ustaw ten wentylator na tyle na ile jesteś w stanie wytrzymać hałas. Idealnie byłoby mieć maks na wentylatorze ale to może być ciężkie do wytrzymania jak ktoś jest nie przyzwyczajony. 

Ten wentylator jest po to żeby ciepłe powietrze z pieca poszło na ściany i różne zakamarki a nie koncentrowało się na środku przyczepy. 

Bez niego będziesz miał bardzo duże różnice temperatur. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dioblik
Godzinę temu, vrs napisał:

Jak to zmierzyłeś? W którym miejscu?

Ustaw ten wentylator na tyle na ile jesteś w stanie wytrzymać hałas. Idealnie byłoby mieć maks na wentylatorze ale to może być ciężkie do wytrzymania jak ktoś jest nie przyzwyczajony. 

Ten wentylator jest po to żeby ciepłe powietrze z pieca poszło na ściany i różne zakamarki a nie koncentrowało się na środku przyczepy. 

Bez niego będziesz miał bardzo duże różnice temperatur. 

Wentylator nie przeszkadza mi jak chodzi na 5-tce. Termometry mam 2, jeden z tyłu przy podkowie i jeden z przodu. Oba mają podobne wysokie wskazania.  Generalnie zastanawiam się czy czasem piec za bardzo nie grzeje.

Aktualnie siedzimy w środku przyczepy ,na zewnątrz minus 2 a ja wyłaczyłem trume godzine temu bo było za ciepło a chodziła na jedynce z nadmuchem na 3.

Coś chyba z termostatem mam nie tak , bo nie chce mi się wierzyć aby na jedynce miała taką moc.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacekzoo

A nie masz przekręconego wskaźnika? U mnie jest tak 7DA543B4-D368-41B7-819A-949077CD21E0.thumb.jpeg.488efb36c63ac27a2104aa9688d31ca3.jpeg

przy temp ok zera daje na okolice 3-3,5 i mamy w środku 23st na wysokości głowy. Buda 560tka

Share this post


Link to post
Share on other sites
vrs

Tez mi się wydaje że coś za bardzo Ci grzeje ten piec. Czy jak się nagrzeje to się wyłącza ? Przestaje szumieć? 

Generalnie powinno to tak działać że ustawiasz piec powiedzmy na 2 i on sam się włącza jak potrzebuje. Tzn jak nie grzeje to masz tylko świeczkę.  

Z tego co pamietam to nigdy nie ustawiłem takiego pieca na więcej niż 6. Nawet przy temperaturach rzędu -30 na zewnątrz. Na ogół 2-3 robiło robotę. 

Tylko ja miałem jeszcze grzałkę elektryczną Ultraheat. 

Może się jeszcze ktoś wypowie kto samym piecem grzeje. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dioblik

20201122_081116.heic20201122_081731.heic

12 godzin temu, jacekzoo napisał:

A nie masz przekręconego wskaźnika? U mnie jest tak 7DA543B4-D368-41B7-819A-949077CD21E0.thumb.jpeg.488efb36c63ac27a2104aa9688d31ca3.jpeg

przy temp ok zera daje na okolice 3-3,5 i mamy w środku 23st na wysokości głowy. Buda 560tka

Wskaźnik - pokrętło jest u mnie z lewej strony. Tulejka z cyferkami była luźna , ale po zakręceniu pokrętła maksymalnie w strone zgodną z ruchem wskazówek zegara zorientowałem się gdzie jest pozycja "zero" i to odpowiada twojemu zdjęciu powyżej.

Dziś rano zdjąłem obudowę i odpaliłem piec na chwilę i słychać jak poruszam pokrętlem to płomień się zwiększa i maleje. Zrobie eksperyment z suszarką i podczas pracy pieca powiedzmy na "2" podgrzeje powietrze wokól czujnika termostatu "cygara". Zobacze czy jest jakaś reakcja , jeśli tak to będzie znaczyło ze w miejscu czujnika jest za zimno , albo czujnik do wymiany. Czy dobrze kombinuje? 

Nie wiem jak zrobić aby te fotki normalnie się wyświetlały...

20201122_081116.heic 20201122_081121.heic 20201122_081731.heic

Edited by Dioblik
Fotki (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
vrs
5 godzin temu, Dioblik napisał:

Nie wiem jak zrobić aby te fotki normalnie się wyświetlały

Muszą być w jakimś normalnym formacie. Np jpeg.

u mnie te Twoje zdjęcia się nie otwierają

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dioblik

Jesteśmy na wyjeździe weekendowym. Odpaliłem trume i zostawiłem na 1 , po 2 godzinach w przyczepie 34 stopnie ...Pytanie brzmi czy ktoś może podpowiedzieć gdzie moge kupic kapilarę termostatu do pieca trumatic 5002?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dioblik

Mały update sytuacji z regulacją temperatury w moim piecyku. Postanowiłem zrobić rzecz najwłasciwszą i kupiłem nowy zawór gazowy z termostatem , uszczelnieniem wydechu itd.  Zawór kupiłem w Trumie Kraków, 2 lata gwarancji. Pan z trumy sugerował założyć też filtr , ślady oleju w zaworze unieważniają gwarancję. A polewanie cieżko chodzącego mechanizmu zaworu nazwał głupotą...

Edited by Dioblik (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
vrs

Wiadomo że pan z serwisu najbardziej lubi sprzedawać nowe zawory. 

Chyba każdy serwis tak działa. 

Ten olej to jest wiedza tajemna :]

Daj znać jak będzie po wymianie. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dioblik
2 godziny temu, vrs napisał:

Wiadomo że pan z serwisu najbardziej lubi sprzedawać nowe zawory. 

Chyba każdy serwis tak działa. 

Ten olej to jest wiedza tajemna :]

Daj znać jak będzie po wymianie. 

Pan był miły - jak najbardziej spoko. Zakup nowego zaworu to był mój pomysł. Byłem w weekend na campingu i jak się obudziłem o 12 w nocy to w centrum przyczepy miałem 35 stopni , i w nocy otwierałem drzwi i okna aby wygonic tropikalny żar... Zadzwoniłem do gościa z Opalenicy który naprawia te piece. Miał termostat za 350 zł tylko że z modelu 3002 , trochę krótszy ale twierdził że może być . Więc termostat 350 , jego robota 150 i wysłanie/odesłanie pieca kurierem szacuje 60 zl , razem to okolice 600 zł. I za tą kase miałbym " rzeźbę " która nie wiadomo jak długo pochodzi. Po rozmowie z tym gościem wpadłem na pomysł (jeszcze na campingu) Podgrzać termostat zapalniczką podczas pracy palnika. Wcześniej próbowałem suszarką bez rezultatu. Po jakiś 7 sekundach grzania płomieniem zapalniczki termostat zareagowal i plomień głownego palnika zgasł - czyli ok. Po paru sekundach i ostudzeniu płomień powrócil. Wniosek był taki że trzeba zadziałać długo i bardzo wysoką temperaturą. Pomyślałem, że skoro jest jakaś reaķcja termostatu to być może  w zaworze jakiś tłoczek zbyt cięzko chodzi. Dało mi to nadzieje , więc czym prędzej piec na stól (oczywiscie po powrocie z campingu) Rozebrałem zawór , wycìagnalem termostat . Nie dysponujać danymi serwisowymi o długości mieszka termostatu w stanie spoczynku i "wzwodu" zrobiłem znowu eksperyment z zapalniczką i miarķą. Wtedy okazało się że  mieszek jest dziurawy i jest mały wyciek podczas "wzwodu" czyli wtedy kiedy przymyka główny palnik a własciwie palniki w moim przypadku.  Wyciek pomniejszył objetosc czynnika i stąd długa reakcja plus wìeksza temeratura aby zadziałał termostat. Odpalilem też piec na stole aby mieć pojecie przed i po mojej ingerencji.

Także jedyna słuszna opcja to nowy zawór za równe 900 zł i będę mógł spac spokojnie w mojej budzie bez obaw o moją rodzinę. 

P.s. Wczesniej korzystajac z porad na forum dałem krople bądz  dwie na mechanizm w nadzieji, że to pomoże. Wiedząc już jak jest zbudowany  ten zawór, śmiało moge powiedzieć że pomyśl z olejem jest lekko mówiąc głupi.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...