Skocz do zawartości

bus L1H2 czy skupiac sie na miejscach parkingowych


darpipl

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Czy może ktoś mi powiedzieć czy przy wyborze busa skupiać się na takiej jego wielkości aby mógł parkować na standardowych miejscach parkingowych o dł. 5m? i wysokości do 2,5 m tak aby można bylo stanac na noc w podziemnych parkingach dla osobówek?

Moje pytanie wynika  z tego że chciałbym mieć możliwość w zimie nocowania a parkingach podziemnych nawet płatnych jeśli zajdzie taka konieczność. Poza tym aby była możliwość nocowania na parkingach przy centrach handlowych na miejscach dla zwykłych osobówek być zaparkowanych. Nie wem i dlatego pytam. Może ktoś zechce mnie przekonać że moje myślenie nie jest ok albo cos. 

Jeśli ktoś mogłaby mi doradzić albo jakis link ktory by mi wyjasnil moje wapliwosci byłbym wdzięczny. Dziekuje z góry za wszelką pomoc w tej sprawie.

 

Serdecznie pozdrawiam

Dariusz

Edytowane przez darpipl (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można zapomnieć o parkowaniu na miejscach dla osobówek jakimkolwiek podwyższonym busem, poza np. pokroju trafica L2H1 czy VW T4-T6 przedłużanym. Ducato H1 nawet nie wejdzie, o ile garaż nie jest wyższy niż minimum wymagane przepisami (np. ducato III najniższe ma 2254mm)

Wysokość:

Jeśli chodzi o miejsca parkingowe i garażowe w garażach wielostanowiskowych itp., to przepisy przewidują wysokość 2,2 m, ale to tylko teoria, bo to wysokość w świetle konstrukcji budynku (podłoga-sufit), natomiast wrota w świetle min. 2 m i do przewodów/instalacji od posadzki min. 2 m. 

Tak to wygląda od 2018 r., jeśli chodzi o miejsca dla osobówek, i już coraz więcej obiektów jest pod te normy.

Długość: 

Minimalna długość miejsca parkingowego to 5m. Np. trafic L1 no problem, L2 ma już ponad 5m, i może jesdzcze jakoś wejdzie na styk lekutko wystając, bardziej problematyczne jest wjechanie na to miejsce. Starsze obiekty zdarza sie że mają bliżej 4,50-4,70 m, i wtedy będzie ciasno.

Ducato III L1 ma już 4963 mm i to byłby max, l2 to już ponad 5,4 m.

Zdarza mi się traficem L1H1 wjeżdżać do hal garażowych pod windę niemalże, lub zostawiać go na miejscu parkingowym, ale to dostawczak bez niczego na dachu - wjeżdża wszędzie, po złożeniu anteny, ale ma 1,95 m, w przeróbce na kampervana już może być problem, gdy dołoży się np. okna dachowe, wywietrzniki, kominki, solary [okna wystają ok. 8c nad dach] - a jeśli zjeżdża się ze spadku przed bramą - na sicher braknie miejsca, gdyby nawet auto z dodatkami miało 199 cm (tylne koła mogą być jeszcze na górce, gdy przód już w garażu, nad środkiem samochodu braknie prześwitu). Jak obiekt jest zaprojektowany i wykonany pod minimum wymagane przepisami - braknie wysokości. O ile jeszcze wrota, poziomu posadzek itp, zwykle projektuje się z małym naddatkiem na "tolerancje wykonawcze", żeby na gotowo było te 2,20 od posadzki do sufitu czy spodu podciągów i belek, i 2,0 w świetle bramy, to jeżeli chodzi o instalacje prowadzone pod sufitem w halach garażowych, raczej trzeba się liczyć z tym, że skrzętnie wykonawcy pilnują tylko wymiaru 2 m (robią robotę po wykonaniu konstrukcji i posadzki, więc żadnych innych tolerancji nie muszą się trzymać) i tylko ten wymiar jest święty, a jakikolwiek naddatek ponad to, zapewniam, skrzętnie wykorzystują na np. rozprowadzenie  kolizji instalacji czy zapewnienie spadków w instalacjach. 

Jak wiesz, gdzie będziesz tak stawiał, miara albo łata w garść i sprawdzaj wysokości, może się da, ale musisz znać wysokość samochodu, plus to, co na dachu, i przewidzieć czy zmieścisz się w bramę zjeżdżając ze spadku.  

Uwzględnij jeszcze, że do wielu obiektów parkingowych możesz nie zostać wpuszczony - zakaz LPG, a i czasami obsługa bywa wyczulona na cokolwiek co przypomina kampera/kampervana - butle, i niestety, nie wjedziesz. 

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie standardowych miejsc parkingowych oznaczonych znakiem "P" (płatny czy nie ) i tabliczką T-30 , pamiętać należy że przeciętny bus tam nie zaparkuje zgodnie z przepisami bo zazwyczaj ma DMC > 2,5t.  Bez oznaczenia "P" , na chodniku można również do 2,5t. Na szczęście rzadko egzekwowany przepis, ale np. w takim Zakopanem ktoś się zainteresuje.

 

images.jpg

t30.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, darpipl napisał:

chciałbym mieć możliwość w zimie nocowania a parkingach podziemnych

To jest dziwny pomysł. Dlaczego chcesz to robić? 
Większość znanych mi takich parkingów jest zamykana na noc (szlabanami) i nie wiem czy by nie próbowali odholować pozostawionego tam auta. Galerie handlowe miewają bardzo egzotyczne zabezpieczenia i nie wykluczone że aktywował byś jakiś alarm gdyby auto się poruszyło poza normalnymi godzinami pracy. 

Naziemne parkingi z kolei są na tyle duże, że zaparkujesz nawet najdłuższym basem (zajmie 2 miejsca).

moim zdaniem więc nie ma sensu się ograniczać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, MazurR napisał:

Odnośnie standardowych miejsc parkingowych oznaczonych znakiem "P" (płatny czy nie ) i tabliczką T-30 , pamiętać należy że przeciętny bus tam nie zaparkuje zgodnie z przepisami bo zazwyczaj ma DMC > 2,5t.  Bez oznaczenia "P" , na chodniku można również do 2,5t. Na szczęście rzadko egzekwowany przepis, ale np. w takim Zakopanem ktoś się zainteresuje.

 

images.jpg

t30.jpg

2,5t DMC ???

To przecież przeciętny van typu Sharan może mieć więcej. Miałem starego z DMC 2400, ale pamiętam że nowsze miały więcej.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, MazurR napisał:

Odnośnie standardowych miejsc parkingowych oznaczonych znakiem "P" (płatny czy nie ) i tabliczką T-30 , pamiętać należy że przeciętny bus tam nie zaparkuje zgodnie z przepisami bo zazwyczaj ma DMC > 2,5t.  Bez oznaczenia "P" , na chodniku można również do 2,5t. Na szczęście rzadko egzekwowany przepis, ale np. w takim Zakopanem ktoś się zainteresuje.

 

images.jpg

t30.jpg

Zaraz, trochę porządkująco :)

D-18 - "parking" - zezwala na postój pojazdów i zespołów pojazdów z wyjątkiem przyczep kempingowych (chyba że jest pod nim tabliczka T-23e dopuszczająca przyczepy kempingowe). 

Jeżeli pod D-18 jest  którakolwiek z tabliczek T30... - to z automatu oznacza, że parkować mogą tylko pojazdy samochodowe do DMC 2,5 t (§ 52 rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych), i to tylko pojedyncze pojazdy (nie ma słów "zespołów pojazdów", czyli jak jest T-30 - tylko pojedyncze pojazdy)

Na chodniku można postawić cały samochód osobowy, motocykl, motorower, rower i wózek rowerowy, do 2,5 t. I to w zasadzie pojedynczy pojazd (nie ma słów "zespoły pojazdów"). Jak jest w DR wpis inny niż "osobowy", to nawet gdy DMC nie przekracza 2,5t - aby można było zaparkować całym samochodem na chodniku, musiałoby to być miejsce specjalnie oznakowane (odpowiednia tabl. T-23... plus ew. opis).

Każdy pojazd samochodowy do 2,5t (a zatem i "specjalny", "dostawczy", "van" i np. pickupy) - można ustawić częściowo na chodniku - kołami jednego boku lub przedniej osi.  Znowu - pojedynczy pojazd (nie ma słów "zespoły pojazdów")

(to wynika z art. 47 ustawy Prawo o ruchu drogowym)

Poza sytuacjami opisanymi wyżej i sytuacji kiedy co innego wynika ze znaków - nie ma ograniczenia w parkowaniu na jezdni przy krawędzi (jak najbliżej krawędzi) jezdni, równolegle do niej  [art. 46 ust. 2 uPord], w zasadzie w obszarze zabudowanym do do 16 t lub 12 metrów masy/długości pojazdu/zespołu pojazdów.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Piotrekm13 napisał:

2,5t DMC ???

To przecież przeciętny van typu Sharan może mieć więcej. Miałem starego z DMC 2400, ale pamiętam że nowsze miały więcej.

 

 

6 godzin temu, czyś napisał:

Jeżeli pod D-18 jest  którakolwiek z tabliczek T30... - to z automatu oznacza, że parkować mogą tylko pojazdy samochodowe do DMC 2,5 t (§ 52 rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych), i to tylko pojedyncze pojazdy (nie ma słów "zespołów pojazdów", czyli jak jest T-30 - tylko pojedyncze pojazdy)

O ile policja i straż miejska się tego nie czepia, to boleśnie przekonałem się o tym przepisie w stolicy wyrabiając do XC60 abonament mieszkańca. Gość w punkcie obsługi mieszkańca do systemu wprowadza prawie wszystkie dane samochodu, łącznie z DMC  (ta w moim przypadku to 2505kg). Wyrabiałem jednocześnie dwa abonamenty dla dwóch samochodów, najpierw dla "małego" i tam bez problemu mogłem wybrać strefy najbliżej domu. Jak przyszło do XC60, to nagle z ekranu "zniknęło" ok 80% dostępnych stref do wybrania (łącznie ze wszystkimi blisko domu). Pytam gościa, WTF?, sam na początku nie wiedział o co chodzi, dopiero po chwili zobaczył, że DMC przekracza 2.5t i większość parkingów w mojej okolicy jest oznaczona albo tabliczką, albo w całości są na szerokich chodnikach - mają to w systemie! Na duży samochód dostałem kartę mieszkańca z najbliższą strefą 500m od domu :blink:

A wszystko się sprowadza do faktu, że to przepis jeszcze z PRL, gdzie na drogach były 126p, 125p i polonezy. Teraz prawie każdy SUV ma DMC powyżej 2.5t...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łza, to wyżej to tabliczki T-30[...] - dotyczą wyznaczenia sposobu parkowania.

Na MOPach masz tabliczki T-23[...] oznaczające których pojazdów znak dotyczy. T-30[...] na MOPach to w zasadzie w obrębie stacji paliw, gastronomii i w strefach dla osobówek. To są inne tabliczki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, pjetko napisał:

A wszystko się sprowadza do faktu, że to przepis jeszcze z PRL, gdzie na drogach były 126p, 125p i polonezy. Teraz prawie każdy SUV ma DMC powyżej 2.5t...

Teraz wcale nie buduje się lepszych chodników, tu już nie chodziło o "komunistyczny" :) rozmiar samochodu, a dostosowanie do nośności chodnika, a na chodniku - studzienek, klap włazów. Teraz też normatywy dla chodników są normatywami dla chodników, po prostu nawierzchnie na ciągach dla pieszych nie mają takiej nośności jak jezdnia i nie pod to się je projektuje. 

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.