Skocz do zawartości

Wymiana poszycia dachu Adria Altea 542PK


AdriaN542

Rekomendowane odpowiedzi

Jako że jest to mój pierwszy post na forum chciałbym wszystkich serdecznie przywitać ?

Od 7 lat jestem użytkownikiem przyczepy Adria Altea 542PK z 2005 roku. Noszę się z zamiarem a raczej z koniecznością wymiany poszycia dachowego które zostało uszkodzone. Rozcięta blacha na długości 2cm. Podejrzewam że to rozcięcie mogę mieć od zeszłego sezonu bądź dłużej  bo już w kilku miejscach na dachu zaczęła utleniać się blacha (mikrodziurki). Wewnątrz przyczepy dach pokrywa płyta w stylu HDF która uległa zawilgoceniu jak i również sąsiadującą z nią prawa ściana.
W przyszły weekend chciałbym już zaczynać powoli naprawę przyczepy.
W związku z tym mam pytanie czy remont najlepiej zacząć od zewnątrz (ściągnięcie poszycia dachu) czy od wewnątrz demontaż szafek/mebli i płyty HDF.
Na pewno zawilgoceniu uległy deski konstrukcji dachu bo przez płyte czuję pod palcem że są miękkie.
Wszystkie uwagi i porady będą dla mnie bardzo cenne. Na bieżąco postaram się też umieszczać  w tym wątku relacje z postępów prac. 

Na dach zamiast blachy aluminiowej chcę zastosować laminat poliestrowy. 

Pozdrawiam wszystkich. 
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie, to zły i bardzo pracochłonny kierunek . Laminat poliestrowy będzie chyba ważył dużo więcej niż blacha aluminiowa co spowoduje niekorzystne podniesienie środka ciężkości, no i inaczej " pracuje " niż blacha. Dodatkowo obawiam się, że ze względu na większą grubość laminatu nie będą się zgadzały pasowania listew , itp.

Ja bym oczyścił i nakleił folię samoprzylepną w  dobranym kolorze, na najbardziej zniszczone miejsca 2 lub 3 warstwy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsze 2 sprawy
- czy masz halę, wiatę, stodołę lub coś podobnego ?
- czy masz kogoś do pomocy albo rusztowanie ?
Przypuszczam że możesz niedoszacować pracochłonności a idzie pora deszczowa i zima. Dach to stosunkowo duży element demontaż w 1 osobę z drabinki czarno to widzę.

Zacząłbym od demontażu dachu i poszycia zewnetrznego - tylko to pozwoli na rzetelną ocenę stanu konstrukcji.
Niewykluczone że demontaż mebli będzie konieczny jeśli zgniła konstrukcja do której są mocowane.
Laminat czy blacha - nie mowilbym nie ale porownałbym masę i własności mechaniczne. To jednak odległy nieco temat.
Jak będziesz miał ściągnięte poszycie dachu można będzie określić możliwość jego naprawy w pełni rzetelnie i kombinować jak to zrobić.

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Krzysztof57 napisał:

Według mnie, to zły i bardzo pracochłonny kierunek . Laminat poliestrowy będzie chyba ważył dużo więcej niż blacha aluminiowa co spowoduje niekorzystne podniesienie środka ciężkości, no i inaczej " pracuje " niż blacha. Dodatkowo obawiam się, że ze względu na większą grubość laminatu nie będą się zgadzały pasowania listew , itp.

Ja bym oczyścił i nakleił folię samoprzylepną w  dobranym kolorze, na najbardziej zniszczone miejsca 2 lub 3 warstwy.

 

Właśnie chcę zrobić to porządnie bo przyczepa oraz jej układ bardzo mi odpowiada i chciałbym jeszcze z 5 lat ją użytkować.

Jakoś folia samoprzylepna nie bardzo mi odpowiada ze względu na to że boję się o jej trwałość i odporność na warunki atmosferyczne.

Rozglądałem się za blachą aluminiową ale nic nie znalazłem w takim wymiarze i kolorze. 

Chce użyć laminatu jak poniżej - opis ze strony sprzedającego poniżej:

 

"Laminat Flexline Gloss, grubość 1,5 x szer. 2400mm. 

Laminat stosowany jako poszycie do pojazdów kempingowych, przyczep gastronomicznych, izoterm itp.

Laminat poliestrowy jest tworzywem sztucznym z żywic poliestrowych wzmocnionych włóknem szklanym. Materiał opracowany do zastosowań, gdzie stawiane są  wysokie optyczne i estetyczne wymagania. Włókna materiału zostały zakryte przez dodatkową warstwę.  Wysokiej jakości powłoka żelkotu nadaje dobrą odporność na UV i warunki pogodowe.  Powierzchnia błyszcząca, biała.

Cechy:

- trwały i wytrzymały,

- wysokie walory optyczne,

- odporny na UV,  warunki pogodowe i czynniki chemiczne, termiczne i mechaniczne,

- dość niski ciężar właściwy

- ma właściwości izolacyjne,

- odporny na odkształcenia mechaniczne,

- powierzchnia jest gładka i łatwa do utrzymania w czystości,

-zgodny z przepisami o przewozie i składowaniu żywności,

- czysty w obróbce,

- o jednolitej strukturze materiału.

 

Właściwości:

- gęstość 1,37 g/cm3   (norma ISO 1183-1A)

- zawartość włókna szklanego 20% (ISO 1172)

-gramatura 1,5 kg/m2 "

tworzywo.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I wszystko ok. Ale czy dla naprawy oczywiście porządnej naprawy ale tylko 2cm przeciętej blachy trzeba wymieniać cały dach na laminat ?

Jasne że skoro wilgoć weszła i zgniło trzeba to blaszysko ściągnąć i zweryfikować lub naprawić konstrukcję ale wymiana całego dachu aby załatwić 2cm przecięcia wydaje mi się przerostem formy nad treścią.

Owszem jeśli są dodatkowo mikro dziurki na znacznej powierzchni taka wymiana jest w pełni uzasadniona

 

Proponowana folia - wg mnie to dobre tylko na rozwiązanie doraźne i na krótką metę.

 

 

 

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, smok_wawelski napisał:

Pierwsze 2 sprawy
- czy masz halę, wiatę, stodołę lub coś podobnego ?
- czy masz kogoś do pomocy albo rusztowanie ?
Przypuszczam że możesz niedoszacować pracochłonności a idzie pora deszczowa i zima. Dach to stosunkowo duży element demontaż w 1 osobę z drabinki czarno to widzę.

Zacząłbym od demontażu dachu i poszycia zewnetrznego - tylko to pozwoli na rzetelną ocenę stanu konstrukcji.
Niewykluczone że demontaż mebli będzie konieczny jeśli zgniła konstrukcja do której są mocowane.
Laminat czy blacha - nie mowilbym nie ale porownałbym masę i własności mechaniczne. To jednak odległy nieco temat.
Jak będziesz miał ściągnięte poszycie dachu można będzie określić możliwość jego naprawy w pełni rzetelnie i kombinować jak to zrobić.

Wysłane przy użyciu Tapatalka
 

 

Mam dostęp do stodoły w której aktualnie przyczepa stoi więc z zadaszeniem nie ma problemu, pomocnik też się znajdzie, drabiny również.

W ten weekend jak czas pozwoli postaram się ściągnąć blachę zewnętrzną z dachu i zobaczyć co się pod nią skrywa oczywiście zdjęcia będę wrzucał na bieżąco.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Good idea

Tylko w ten sposób oceniasz konstrukcję

Blachę umyj oczyść dokładnie od spodu i przeglądanij również pod slońce lub światło pomoże to ocenić wielkość erozji i perforacji mikrodziurek

 

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, smok_wawelski napisał:

I wszystko ok. Ale czy dla naprawy oczywiście porządnej naprawy ale tylko 2cm przeciętej blachy trzeba wymieniać cały dach na laminat ?
Jasne że skoro wilgoć weszła i zgniło trzeba to blaszysko ściągnąć i zweryfikować lub naprawić konstrukcję ale wymiana całego dachu aby załatwić 2cm przecięcia wydaje mi się przerostem formy nad treścią.

Proponowana folia - wg mnie to dobre tylko na rozwiązanie doraźne i na krótką metę.



Wysłane przy użyciu Tapatalka
 

 

Właśnie tak jak pisałem na początku przecięcie ma długość tylko 2cm ale na całości widoczne jest bardzo dużo mikrodziurek które spowodowane są pewnie utlenianiem blachy.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

56 minut temu, AdriaN542 napisał:

 

Właśnie chcę zrobić to porządnie bo przyczepa oraz jej układ bardzo mi odpowiada i chciałbym jeszcze z 5 lat ją użytkować.

Jakoś folia samoprzylepna nie bardzo mi odpowiada ze względu na to że boję się o jej trwałość i odporność na warunki atmosferyczne.

Rozglądałem się za blachą aluminiową ale nic nie znalazłem w takim wymiarze i kolorze. 

Chce użyć laminatu jak poniżej - opis ze strony sprzedającego poniżej:

 

"Laminat Flexline Gloss, grubość 1,5 x szer. 2400mm. 

Laminat stosowany jako poszycie do pojazdów kempingowych, przyczep gastronomicznych, izoterm itp.

Laminat poliestrowy jest tworzywem sztucznym z żywic poliestrowych wzmocnionych włóknem szklanym. Materiał opracowany do zastosowań, gdzie stawiane są  wysokie optyczne i estetyczne wymagania. Włókna materiału zostały zakryte przez dodatkową warstwę.  Wysokiej jakości powłoka żelkotu nadaje dobrą odporność na UV i warunki pogodowe.  Powierzchnia błyszcząca, biała.

Cechy:

- trwały i wytrzymały,

- wysokie walory optyczne,

- odporny na UV,  warunki pogodowe i czynniki chemiczne, termiczne i mechaniczne,

- dość niski ciężar właściwy

- ma właściwości izolacyjne,

- odporny na odkształcenia mechaniczne,

- powierzchnia jest gładka i łatwa do utrzymania w czystości,

-zgodny z przepisami o przewozie i składowaniu żywności,

- czysty w obróbce,

- o jednolitej strukturze materiału.

 

Właściwości:

- gęstość 1,37 g/cm3   (norma ISO 1183-1A)

- zawartość włókna szklanego 20% (ISO 1172)

-gramatura 1,5 kg/m2 "

 

Dla mnie laminat to dobry wybór. Stosuje go się w szczególności na dachy ze względu na większą wytrzymałość. Poszycie z laminatu będzie faktycznie cięższe. Metr kwadratowy blachy Al 0,5mm to ok 1,36kg, laminatu 1,5mm to przy 20%szkła ok. 2kg. Chyba nie podniesienie to znacząco środka ciężkości przyczepy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a więc dzisiaj udało się ściągnąć poszycie z dachu... Praktycznie na całości (poza deskami nad łóżkami piętrowymi z tyłu) wszystkie deski przemoczone.

Pod uszczelką listwy aluminiowej kantowej widać jak utleniła się blacha.

Wewnątrz na suficie jest jednak sklejka 2mm + jakaś okleina/tapeta wcześniej myślałem że to jakiś hdf.

Teraz zasadnicze pytanie jak się do tego zabierać demontować od wewnątrz czy od zewnątrz ?

Sklejka 2mm jest raczej niedostępna, pytanie jakbym zastosował grubszą sklejkę np.3mm bądź 4mm i do tego dopasował nowe cieńsze deski aby zachować oryginalną grubość dachu ? 

Wszystkie sugestie mile widziane ponieważ to mój pierwszy taki remont :) i nie chciałbym już na samym początku popełnić jakiś grubszych błędów.

 

IMG_20201031_161042.jpg

IMG_20201031_160834.jpg

IMG_20201031_160840.jpg

IMG_20201031_160846.jpg

IMG_20201031_135601.jpg

IMG_20201031_135612.jpg

IMG_20201031_135632.jpg

IMG_20201031_143826.jpg

IMG_20201031_163100.jpg

IMG_20201031_163114.jpg

IMG_20201031_163530.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grubo :(

obawiam się, że skoro woda dotarła wszędzie, gdzie na razie zajrzałeś, to pewnie poszła w dół... obym się mylił

Jak Ty to widzisz?

 

Fajnie, że wrzuciłeś zdjęcia, często oglądając przyczepy, widzę potrzebę powiększenia lub dodania otworu w dachu a tu doskonale widać jak przewody potrafią fantazyjnie być ułożone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

48 minut temu, filipert napisał:

Grubo :(

obawiam się, że skoro woda dotarła wszędzie, gdzie na razie zajrzałeś, to pewnie poszła w dół... obym się mylił

Jak Ty to widzisz?

 

Fajnie, że wrzuciłeś zdjęcia, często oglądając przyczepy, widzę potrzebę powiększenia lub dodania otworu w dachu a tu doskonale widać jak przewody potrafią fantazyjnie być ułożone.

Obawiam się prawej strony ściany tam gdzie komin pieca bo podejrzanie wygląda okleina od wewnątrz... Zajrzę tam w przyszły weekend bo muszę zdemontować łóżko oraz szafę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.