Skocz do zawartości

Napięcie z prostownika w instalacji przyczepy


rozan99

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć. Dokładam akumulator do przyczepy w której fabrycznie go nie było. Aku będzie na stałe spięty z prostownikiem. Czy jak włącze prostownik aby ładował aku i pójdzie na całą instalację 14,4V zamiast 12V to czy może się coś uszkodzić co działa na 12V? Lodówka, ledy, pompki itp.? Może tak być czy powinien być założony jakiś stabilizator?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ledy mogą tego nie przeżyć, wszystko zależy jakie są zamontowane. Akumulator na stałe utrzymywany na 14.4V to też zbyt wysoki bufor. Lodówka na 12V na postoju? Jaki typ lodówki? 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli użyjesz ładowarki elektronicznej (np C3 Bosch) to nie powinno być problemu. U mnie taka instalacja działa od kilku lat (akumulator do moovera i jednocześnie do oświetlenia,  oraz pompek). Oczywiście lodówka w tej instalacji jest wykluczona. Szybko "wydoi" do zera akumulator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, rozan99 napisał:

Cześć. Dokładam akumulator do przyczepy w której fabrycznie go nie było. Aku będzie na stałe spięty z prostownikiem. Czy jak włącze prostownik aby ładował aku i pójdzie na całą instalację 14,4V zamiast 12V to czy może się coś uszkodzić co działa na 12V? Lodówka, ledy, pompki itp.? Może tak być czy powinien być założony jakiś stabilizator?

Mam w przyczepie takie oryginalne stałe ładowanie dla akumulatora ,ale prąd ładowania jest 13,8 V jak mam podpięty samochód to ładowanie jest 14,2 V i wszystko działa nic się nie przepala jeśli ci oto chodziło .

Edytowane przez jackvoyager (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prostownik na stałe będzie podłączony ale nie na stałe włączony. Lodówka to Electrolux RM301, boilej i nawiew Truma też na 12V. Boje się, że jak włącze prostownik to napięcie 14,4V pójdzie na urządzenia 12V i je popali. Drugie pytanie mam takie czy jak zasilacz przyczepy daje 230V na gniazdka i 12V na urządzenia to czy jak podepnę w tym samym czasie wtyczkę od auta gdzie tez podaje 12V na przyczepę to coś się stanie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie nic bo w praktyce to placzenie jest równolegle czyli jakbyś podpiął jeszcze jeden akumulator .Jesli będą w przyczepie dzialac jakieś odbiorniki 12 v to będzie ciągnęło tez z aku auta ,także dzialajacy zasilacz będzie ladowal wszystkie aku te w aucie też..

Oczywiście mowimy tu o podpięciu auta tak gdy zasilanie jest stale 12V ,nie po stacyjce .

Gdy po stacyjce to do aku auta nie popłynie 12 V i odwrotnie do przyczepy z auta też nie popłynie.

Ja dla bezpieczeństwa aku auta zeby się nie rozładował zrobiłem polaczenie stałego 12V i po stacyjce,  tak że gdy silnik jest zgaszony nic nie płynęło w kierunku przyczepy montując w aucie przekaźnik który załącza się przy pracującym silniku .

I te 14,4 V nie powinno niczego popalić bo jak podepniesz przyczepe do auta to z auta płynie podobne napięcie ,to nie dziala tak ze odrazu przepala ,jak byś podal z 16 V to wtedy należy się spodziewać uszkodzeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi ;) Zastanawia mnie to że w aucie podczas pracy silnika jest około 14V a na odbiornikach już 12V czyli alternator podaje na aku prąd do ładowania a jakiś regulator napięcia podaje dalej prąd zmiejszony już do 12V. Dlatego zastanawiałem się czy w przyczepie nie powinno być podobnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi Zastanawia mnie to że w aucie podczas pracy silnika jest około 14V a na odbiornikach już 12V


Masz takie samo napięcie w całym układzie, nie ma żadnych układów obniżających.
14,4 V to klasyka ładowania i nic nie stanie się


Wysłane z telefonu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, rozan99 napisał:

Dzięki za odpowiedzi ;) Zastanawia mnie to że w aucie podczas pracy silnika jest około 14V a na odbiornikach już 12V czyli alternator podaje na aku prąd do ładowania a jakiś regulator napięcia podaje dalej prąd zmiejszony już do 12V. Dlatego zastanawiałem się czy w przyczepie nie powinno być podobnie.

Proponuję w tych rozważaniach precyzyjnie używać pojęcia prądu i napięcia. Używanie ich zamiennie bez ładu i składu do niczego nie doprowadzi. Fachowcy dostaną bólu zębów a niefachowcy  mogą doprowadzić do zbędnych start i kosztów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, rozan99 napisał:

Dzięki za odpowiedzi ;) Zastanawia mnie to że w aucie podczas pracy silnika jest około 14V a na odbiornikach już 12V czyli alternator podaje na aku prąd do ładowania a jakiś regulator napięcia podaje dalej prąd zmiejszony już do 12V. Dlatego zastanawiałem się czy w przyczepie nie powinno być podobnie.

Jesteś pewny, że na odbiorniki idzie 12V?

Proponuję dokonać pomiarów :)

5 godzin temu, rozan99 napisał:

Drugie pytanie mam takie czy jak zasilacz przyczepy daje 230V na gniazdka i 12V na urządzenia to czy jak podepnę w tym samym czasie wtyczkę od auta gdzie tez podaje 12V na przyczepę to coś się stanie?

Poczytaj wątki dotyczące instalacji albo poczekaj aż ktoś zechce setny raz przedstawiać schematy.

Potrzebny jest przekaźnik aby przełączać miedzy źródłami zasilania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.