Jump to content
rozan99

Napięcie z prostownika w instalacji przyczepy

Recommended Posts

rozan99

Cześć. Dokładam akumulator do przyczepy w której fabrycznie go nie było. Aku będzie na stałe spięty z prostownikiem. Czy jak włącze prostownik aby ładował aku i pójdzie na całą instalację 14,4V zamiast 12V to czy może się coś uszkodzić co działa na 12V? Lodówka, ledy, pompki itp.? Może tak być czy powinien być założony jakiś stabilizator?

Share this post


Link to post
Share on other sites
PolariS

Ledy mogą tego nie przeżyć, wszystko zależy jakie są zamontowane. Akumulator na stałe utrzymywany na 14.4V to też zbyt wysoki bufor. Lodówka na 12V na postoju? Jaki typ lodówki? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ed

Jeżeli użyjesz ładowarki elektronicznej (np C3 Bosch) to nie powinno być problemu. U mnie taka instalacja działa od kilku lat (akumulator do moovera i jednocześnie do oświetlenia,  oraz pompek). Oczywiście lodówka w tej instalacji jest wykluczona. Szybko "wydoi" do zera akumulator.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jackvoyager
4 godziny temu, rozan99 napisał:

Cześć. Dokładam akumulator do przyczepy w której fabrycznie go nie było. Aku będzie na stałe spięty z prostownikiem. Czy jak włącze prostownik aby ładował aku i pójdzie na całą instalację 14,4V zamiast 12V to czy może się coś uszkodzić co działa na 12V? Lodówka, ledy, pompki itp.? Może tak być czy powinien być założony jakiś stabilizator?

Mam w przyczepie takie oryginalne stałe ładowanie dla akumulatora ,ale prąd ładowania jest 13,8 V jak mam podpięty samochód to ładowanie jest 14,2 V i wszystko działa nic się nie przepala jeśli ci oto chodziło .

Edited by jackvoyager (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
rozan99

Prostownik na stałe będzie podłączony ale nie na stałe włączony. Lodówka to Electrolux RM301, boilej i nawiew Truma też na 12V. Boje się, że jak włącze prostownik to napięcie 14,4V pójdzie na urządzenia 12V i je popali. Drugie pytanie mam takie czy jak zasilacz przyczepy daje 230V na gniazdka i 12V na urządzenia to czy jak podepnę w tym samym czasie wtyczkę od auta gdzie tez podaje 12V na przyczepę to coś się stanie?

Share this post


Link to post
Share on other sites
jackvoyager

Ogólnie nic bo w praktyce to placzenie jest równolegle czyli jakbyś podpiął jeszcze jeden akumulator .Jesli będą w przyczepie dzialac jakieś odbiorniki 12 v to będzie ciągnęło tez z aku auta ,także dzialajacy zasilacz będzie ladowal wszystkie aku te w aucie też..

Oczywiście mowimy tu o podpięciu auta tak gdy zasilanie jest stale 12V ,nie po stacyjce .

Gdy po stacyjce to do aku auta nie popłynie 12 V i odwrotnie do przyczepy z auta też nie popłynie.

Ja dla bezpieczeństwa aku auta zeby się nie rozładował zrobiłem polaczenie stałego 12V i po stacyjce,  tak że gdy silnik jest zgaszony nic nie płynęło w kierunku przyczepy montując w aucie przekaźnik który załącza się przy pracującym silniku .

I te 14,4 V nie powinno niczego popalić bo jak podepniesz przyczepe do auta to z auta płynie podobne napięcie ,to nie dziala tak ze odrazu przepala ,jak byś podal z 16 V to wtedy należy się spodziewać uszkodzeń.

Share this post


Link to post
Share on other sites
rozan99

Dzięki za odpowiedzi ;) Zastanawia mnie to że w aucie podczas pracy silnika jest około 14V a na odbiornikach już 12V czyli alternator podaje na aku prąd do ładowania a jakiś regulator napięcia podaje dalej prąd zmiejszony już do 12V. Dlatego zastanawiałem się czy w przyczepie nie powinno być podobnie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
chris_66
Dzięki za odpowiedzi Zastanawia mnie to że w aucie podczas pracy silnika jest około 14V a na odbiornikach już 12V


Masz takie samo napięcie w całym układzie, nie ma żadnych układów obniżających.
14,4 V to klasyka ładowania i nic nie stanie się


Wysłane z telefonu

Share this post


Link to post
Share on other sites
Krzysztof57
13 minut temu, rozan99 napisał:

Dzięki za odpowiedzi ;) Zastanawia mnie to że w aucie podczas pracy silnika jest około 14V a na odbiornikach już 12V czyli alternator podaje na aku prąd do ładowania a jakiś regulator napięcia podaje dalej prąd zmiejszony już do 12V. Dlatego zastanawiałem się czy w przyczepie nie powinno być podobnie.

Proponuję w tych rozważaniach precyzyjnie używać pojęcia prądu i napięcia. Używanie ich zamiennie bez ładu i składu do niczego nie doprowadzi. Fachowcy dostaną bólu zębów a niefachowcy  mogą doprowadzić do zbędnych start i kosztów.

Share this post


Link to post
Share on other sites
filipert
24 minuty temu, rozan99 napisał:

Dzięki za odpowiedzi ;) Zastanawia mnie to że w aucie podczas pracy silnika jest około 14V a na odbiornikach już 12V czyli alternator podaje na aku prąd do ładowania a jakiś regulator napięcia podaje dalej prąd zmiejszony już do 12V. Dlatego zastanawiałem się czy w przyczepie nie powinno być podobnie.

Jesteś pewny, że na odbiorniki idzie 12V?

Proponuję dokonać pomiarów :)

5 godzin temu, rozan99 napisał:

Drugie pytanie mam takie czy jak zasilacz przyczepy daje 230V na gniazdka i 12V na urządzenia to czy jak podepnę w tym samym czasie wtyczkę od auta gdzie tez podaje 12V na przyczepę to coś się stanie?

Poczytaj wątki dotyczące instalacji albo poczekaj aż ktoś zechce setny raz przedstawiać schematy.

Potrzebny jest przekaźnik aby przełączać miedzy źródłami zasilania.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...