Jump to content
wmoszczenski

Problem z ogrzewaniem Truma

Recommended Posts

wmoszczenski

Dobry wieczór koledzy forumowicze!

Przymierzam się do jesiennego wyjazdu z cepką i chcę zapewnić rodzince ogrzewanie w chłodne wieczory.

Piecyk działa, iskrownik zasilany bateryjne działa, regulacja temperatury też. Problem pojawia się po włączeniu nawiewu trumavent: ciepłe powietrze z kanałów powietrznych leci tylko przez chwilę, po czym zaczyna lecieć zimne. Front piecyka też robi się zimny. Tak chyba być nie powinno?

W instrukcji piecyka nie znalazłem nic na powyższy temat. Czy trumavent służy wyłącznie schłodzeniu wnetrza przyczepy z gorące dni? Bo u mnie sprawdza się wyłącznie w tej roli...

Z góry dziękuję za pomoc.

Pozdrawiam, WM

Share this post


Link to post
Share on other sites
vrs

Może... podkręć ogrzewanie. 

Masz tylko wiatrak? Czy też AirMix’a?

Jakieś zdjęcia ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
czyś

Nie masz gdzieś w okolicach pieca czarnego suwaka (coś jak liniowy potencjometr) - mógłby być właśnie airmix, trzeba by go przesunąć w górę w stronę czerwonej strzałki. Jeżeli to ori airmix. Jeżeli piec działa, obejrzyj okolice pieca, może ktoś kiedyś zrobił sobie namiastkę airmixa po taniości i chwyt zimnego powietrza spod przyczepy (czerpnia pieca to norma, ale czy nie ma jeszcze dodatkowego otworu będącego wlotem zimnego powietrza do wiatraka). 

Ewentualnie sonda pieca (zgrubienie fi ok. 1 cm na kapilarze prowadzącej do palnika) mogła zostać przełożona ze swojego fabrycznego położenia w tak nieszczęśliwe miejsce, że po włączeniu wiatraka gorące powietrze z pieca wali prosto na sondę, więc po chwili piec wyłącza grzanie (wtedy bez włączenia wiatraka piec grzałby elegancko, z regulacją itp). Raczej nie ma możliwości żeby z trumaventem było coś tak poknocone, że zasysałby powietrze wylotami i dmuchał nim na piec. 

Trumavent nawet na 12v jak najbardziej rozprowadza ciepłe powietrze, a wersja 12V ma symbolicznej mocy silniczek. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
wmoszczenski
7 godzin temu, vrs napisał:

Może... podkręć ogrzewanie. 

Masz tylko wiatrak? Czy też AirMix’a?

Jakieś zdjęcia ?

Nawet jak ogrzewanie ustawię na "10", to po włączeniu trumavent temperatura szybko spada. Cepka jest nanparkingu strzeżonym, podjadę dziś i zrobię zdjęcia.

6 godzin temu, czyś napisał:

Nie masz gdzieś w okolicach pieca czarnego suwaka (coś jak liniowy potencjometr) - mógłby być właśnie airmix, trzeba by go przesunąć w górę w stronę czerwonej strzałki. Jeżeli to ori airmix. Jeżeli piec działa, obejrzyj okolice pieca, może ktoś kiedyś zrobił sobie namiastkę airmixa po taniości i chwyt zimnego powietrza spod przyczepy (czerpnia pieca to norma, ale czy nie ma jeszcze dodatkowego otworu będącego wlotem zimnego powietrza do wiatraka). 

Ewentualnie sonda pieca (zgrubienie fi ok. 1 cm na kapilarze prowadzącej do palnika) mogła zostać przełożona ze swojego fabrycznego położenia w tak nieszczęśliwe miejsce, że po włączeniu wiatraka gorące powietrze z pieca wali prosto na sondę, więc po chwili piec wyłącza grzanie (wtedy bez włączenia wiatraka piec grzałby elegancko, z regulacją itp). Raczej nie ma możliwości żeby z trumaventem było coś tak poknocone, że zasysałby powietrze wylotami i dmuchał nim na piec. 

Trumavent nawet na 12v jak najbardziej rozprowadza ciepłe powietrze, a wersja 12V ma symbolicznej mocy silniczek. 

 

Airmixa nie mam, zobaczę czy nie ma "bieda airmixa" czyli dodatkowego otworu w podlodze, jak domniemam.

Co do sondy pieca - gdzie powinna się znajdować, aby to działało jak należy?

Dzìękuję za Wasze sugestie!

Pozdrawiam, WM

Share this post


Link to post
Share on other sites
czyś

Sonda, czy inaczej - termostat pieca - to dla pieca 3002 zgrubienie średnicy ok. 1 cm i długości ok. 10 cm na kapilarze biegnącej od zaworu sterującego i palnika. Powinno to się znajdować pod obudową pieca, w jego frontowej części u dołu, tak, aby zasysane z wnętrza cepy powietrze opływające komorę spalania mogło opływać również termostat (termostat reaguje na temp. otoczenia). Trzeba uważać na samą kapilarę. 

Popatrz nawet w necie na zdjęcia tych pieców  ze zdjęta obudową.

Zakładając że nie ma usterki (bo w sumie bez włączania venta, piec działa i reguluje temperaturę), to przy takich objawach jak piszesz, ktoś mógł coś kiedyś poprzekładać, czy wetknąć termostat tak, że po włączeniu wentylatora opływa go nie powietrze z wnętrza, a to, które ogrzało się już od pieca. Może być też coś nie tak poskładane w obudowach, że  na włączonym wentylatorze strumień ogrzanego na obudowie pieca powietrza trafia na termostat. Nie wiem czy to wersja 12 v, czy 230V, ale w 12 v mogłyby być jeszcze teoretycznie odwrotnie wpięte bieguny (+ i -), wiatrak kręciłby się w drugą stronę (nie sprawdzałem co prawda czy może), wątpię żeby ktoś dał radę założyć odwrotnie turbinę na oś silnika (ale kto wie...). 

Zobacz jeszcze z tyły pieca, na trumavencie, czy wszystko jest ok z rozdziałem powietrza przód/tył - na wyjściu masz 2 króćce plastikowe ze sterowaniem klapą na przód - tył. Jak tam jest coś niedrożne (np. obłamana klapa, która blokuje przepływ powietrza) to turbina wentylatora nie mogąc przepchać powietrza do rur wylotowych mogłaby dmuchać przez piec, ciepłym po termostacie. 

Takie gdybania na logikę, bo to dziwne zachowanie pieca, tylko gdy włączony jest wentylator (z tego co piszesz, bez włączania wenta, piec działa prawidłowo). 

Zobacz po prostu, czy przy włączonym wentylatorze nie ma odwrócenia kierunku nadmuchu powietrza, czyli czy nie dmucha przez kratki piecyka albo gdzieś po obwodzie obudowy. Przy dość dużej precyzji działania termostatu (reaguje na temp. otoczenia) jakikolwiek podmuch ciepłego na termostat powodowałby może po kilkudziesięciu sekundach, jego ogrzanie i zgaszenie palnika roboczego. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
wmoszczenski

Czyś - dziękuję za Twoje cenne uwagi. Sprawdzę wszystko krok po kroku.

Pozdrawiam,

WM

Share this post


Link to post
Share on other sites
wmoszczenski

Aktualizacja:

Zgodnie z poradami kolegi Czyś, sprawdzilem drożność rur wychodzących z piecyka. Pozbierałem kurz pędzlem i odkurzaczem. Zajrzałem za piecyk, sprawdzilem czy powietrze po włączeniu trumy leci z a nie do piecyka i...wszystko działa! Tak na dobrą sprawę nic nie zrobiłem, żadnych zmian czy modyfikacji, no z wyjątkiem jednej rzeczy: na trójniku wychodzącym z piecyka, wajchę ustawiłem w środkowym położeniu. Dlaczego wcześniej nie chciało tak działać? Tak czy siak, wszystko działa. Zrobię test w chłodniejszy dzień i zobaczymy czy nadal bedzie ciepło i miło. 

Przy ustawieniu termostatu na 5-6, trumavent dmucha ciepłym powietrzem przy minimalnych i maksymalnych obrotach. Można jechać na jesienny wypad.

Kolegom VRS I CZYŚ jeszcze raz dziękuję za pomoc! 

Pozdrawiam, 

WM

20201007_174012.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
vrs

Ten podział ciepła przód / tył ustaw w taki sposób żeby więcej dmuchało w stronę z której masz dłuższe rury. Jak masz piecyk z przodu przyczepy to dmuchaj więcej w tył. Dodatkowo zamknij nawiew w łazience (która często jesto zaraz obok pieca i idzie tam dużo ciepłego powietrza a nie zawsze jest to potrzebne).

 

I udanego wyjazdu

Share this post


Link to post
Share on other sites
wmoszczenski

Dzięki za radę, pozdrawiam!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...