Jump to content
goorek

Lekkie auto + ciężka przyczepa

Recommended Posts

goorek

Drodzy Państwo, 

Moja przyczepa ma DMC 1500, szerokość 2,5m. Auto, ktorym ciągnę teraz to mondeo mk4, F2=2300, O1=2000. Mam viatolla, mam B+E. Kulam sie zwykle do 90 km/h. Rozwazam jednak, czy nie sprzedac mondka (jest okazja po prostu go sprzedac) i tymczasowo ciągnąć ceedem 2 kombi, 1,6crdi 110 koni. Zdjecie jego dowodu w zalaczeniu. O1 sie zgadza, 1,33 sie nie zgadza ale załóżmy, że będę jezdzic tylko za granicą. 

Ja sobie zdaję sprawę, że najlepiej ciągnąć czymś dużym, żeby różnica DMC byla jak największa. Wszystko wiem. 

Ale pytanie i tak mam dla tych, co jeździli zestawami składającymi sie z mniejszych aut i większych przyczep - czy to naprawdę, już tak praktycznie, jest takie niewygodne czy męczące a nawet niebezpieczne?

Pozdrawiam. 

_20200827_162419.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacekzoo

Mam nadzieję że żartujesz... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
goorek
12 minut temu, jacekzoo napisał:

Mam nadzieję że żartujesz... 

Nie. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
byry007

Według papierów możesz tak jechać ale auto będzie się męczyć razem z autem ty . Jakąś większą górka i możesz mieć problemy z jazdą lub co gorsze z ruszeniem pod górę . Choć kiedyś ciągali niewiadówka maluchem i też dojechali .

Wysłane z mojego Redmi Note 7 przy użyciu Tapatalka
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stu

No cóż, pomijając przepisy, wszystko się da, tylko z głową... Miałem taki okres, że z braku innego holownika musiałem ciągnąć przyczepę DMC 1400 holownikiem który mógł maks 1100. Sposób był taki, że przyczepa jechała praktycznie pusta, zaś w holowniku było jak najwięcej ładunku (rowery na dach, kilkadziesiąt litrów wody, lodówka itp). Jak nie miałem pełnego bagażnika to ładowałem kilka bloczków betonowych :)  Dało się tak jechać jakieś 70-80 na godzinę, ale komfort był żaden. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
goorek

Ceeda moglbym zchipowac, teraz jest 110KM/260Nm. Po chipie byloby jakies 140/320 - to juzna spokojna jazde z przyczepa chyba by styknelo? 

Na razie to tylko rozwazania, po prostu wolalbym dozbierać kasy i w przyszlym roku kupic cos świeższego dużego.... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cezarr

1500x1.33=?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Koczaj

Nie możesz ciągnąć przyczepy której DMC  > MW holownika. Na zdjęciu widać, że MW holownika to 1345kg to jak chcesz ciągnąć przyczepę 1500kg??
Chodzi tutaj o przepis odnośnie uprawnienie kat. B. 
Z tego co mi wiadomo B+E tego nie zmienia. Chyba że ktoś ma inna wiedzę na ten temat.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
czyś

Z głową można wszystko, o ile wolno (załóżmy, że w kraju się teleportujesz razem z załogą i zestawem). Ale pomijając to, że nie wolno, nikt raczej nie napisze, że będzie ok, komfortowo, wygodnie, niemęcząco dla załogi i  holownika, bo nie będzie. Może być i niebezpiecznie. 

Sam czasem jeżdżę też zestawem na styku, krótkie trasy, ale z mniejszą (krótszą), węższą i sporo lżejszą (o 200kg) cepą, z podobnej klasy jak kijanka holownikiem. I już swoje 1300 kg uważam za granicę której nie przekroczę z tym samochodem. I nie chodzi o samą wagę, czy moc silnika, bo z tym problemu nie ma (a przynajmniej nie narzekam, bo dyszla nie musze urywać, przyda się jeszcze, i 90-95 km/h spokojnie jedzie) ale np. o zachowanie na wietrze, przy wyprzedzaniu/byciu wyprzedzanym (podmuch), na podjazdach/zjazdach - bo to tu czuje się relację wagi holownik/cepa i gabaryt cepy. W bezwietrzny dzień, na płaskiej jak stół autostradzie i będąc sam, to i ponad 100-kę pojadę, ale w normalnych warunkach, w normalnym ruchu trzeba naprawdę uważać. Silnik nie wątpię że uciągnie nawet i 1500kg. Ale sam gabaryt cepy, i do tego waga, robią swoje, i już (nie tylko cięższej, ale nawet większej w tej samej masie bym nie zapiął). Co innego holownik pokroju mondka, może i niedużo cięższy, ale nim jedzie się pewnie (większe rozstawy kół/osi w samym holowniku) - jest różnica. 

Tu nie chodzi o moc silnika, bo to co jest, na tyle ile można byłoby z taką cepą w miarę bezpiecznie jechać (80? 85?), da sobie spokojnie radę bez chipowania. Bardziej chodzi  całokształt, na który wpływa też poza masą, gabaryt przyczepy (2,5m szerokości, zdaje się 5,20 długości "mieszkalnej"). Proponowany zestaw to już  jak Dawid i Goliat, tylko że w tym przypadku większy Goliat może być już górą, jak bardzo Dawid by się nie starał. 

Wot, przekora. Odpowiedzi na zadane pytania znasz, ale oczekujesz że ktoś jednak napisze coś na odwrót...

4 minuty temu, Koczaj napisał:

Z tego co mi wiadomo B+E tego nie zmienia. Chyba że ktoś ma inna wiedzę na ten temat.

W Polsce nawet na B można, gdy zestaw nie przekracza 3,5t. Zmieniło się w 2011. Przy "B" wypadł warunek że MW holownika (liczona bez kierowcy) musi być większa od DMC przyczepy. Ale nadal jest w Konwencji Wiedeńskiej dla B, na B+E można, ztcw. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Koczaj

@czyś  czy jesteś pewien tego B+E ? Czy mógłbyś to czymś poprzeć? 


Cytując konwencję: 
https://www.gddkia.gov.pl/userfiles/articles/i/infrastruktura-rowerowa_3000/documents/konwencja_wiedenska.pdf

Artykuł 41 ustęp 4: 

4. Przy stosowaniu postanowień ustępu 1 i ustępu 2 litera c) niniejszego artykułu:
a) do pojazdów samochodowych kategorii B, wymienionych w załącznikach 6 i 7 do niniejszej
konwencji, może być dołączona lekka przyczepa; może do nich być także dołączona przyczepa,
której największa dopuszczalna masa przekracza 750 kg (1650 funtów), ale nie przekracza ona
masy własnej pojazdu samochodowego, oraz jeżeli największa dopuszczalna masa pojazdów
połączonych w ten sposób nie przekracza 3500 kg (7700 funtów);

b) do pojazdów samochodowych kategorii C lub D, wymienionych w załącznikach 6 i 7 do niniejszej
konwencji, może być dołączona lekka przyczepa, a powstały w ten sposób zespół pojazdów nadal
należy do kategorii C lub kategorii D.

 

Z tego co zrozumiałem to chodzi nie tyle o kat B tylko o pojazdy, które są na kat. B 

Share this post


Link to post
Share on other sites
czyś

Rozumiem to tak, że na "gołą" kat. B prawa jazdy, tj. prowadząc pojazd, do którego prowadzenia wystarcza kat. B, można ciągnąć w ramach kat. "B" przyczepę lekką (czyli zestaw do 4250DMC jeśli cepa jest cepą lekką) lub inną przyczepę, jeżeli łącznie spełnione są 2 warunki:

- DMC takiej "innej" (cięższej niż lekka) przyczepy nie przekracza MW pojazdu samochodowego (holownika) i

- zestaw (suma DMC) nie przekracza 3,5t.

Wtedy mieścisz się w kat. "B" ("gołej" B).

Dość pokrętne to jest.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Koczaj

@czyś rozumiem, że z tym B+E to Twoja interpretacja. Moja jest trochę inna.

Na pewno jak się nie ma 100% pewności to należy powstrzymać się od dawanie takich info bo można kogoś wprowadzić na minę np. w Austrii podczas kontroli dostać zakaz dalszej jazdy zestawem i mandacik? To chyba nie są wymarzone wakacje. A co dopiero jak się kupiło budkę DMC > MW holownika, bo albo zmiana przyczepy albo holownika. 

W konwencji jest napisane o podłączeniu przyczepy do samochodów na kat. B. 
Kategoria B+E wg mnie daje uprawnienia tylko do sumy zestawu > 3,5t

Share this post


Link to post
Share on other sites
roadwarrior23

Ja w tym roku się uśmiałem jak zobaczyłem że facet na kemping z rana, czyli jechał całą noc przyciągnął VW Caddy przyczepę Hobby 560 o szerokości 250 cm. Kilka innych kwiatków w tym roku też widziałem gdzie auta małe ciągnęły duże przyczepy. Policji na drogach mało to ludzie robią co chcą.

Share this post


Link to post
Share on other sites
goorek
Posted (edited)

Dobra pomysl bezsens jednak, szkoda bo bylby logistycznie fajny, zostaje wiec kupienie czegos za 15-20 tys pln, pomysly? Nie ogranicza mnie DMC (mam B+E) przygody z viatollem tez nie sa mi obce. 

Ktos zna temat Kii Sorento 1 2,5crdi? Mercedes W211 320 cdi? 

Edited by goorek (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacek00
Ja w tym roku się uśmiałem jak zobaczyłem że facet na kemping z rana, czyli jechał całą noc przyciągnął VW Caddy przyczepę Hobby 560 o szerokości 250 cm. Kilka innych kwiatków w tym roku też widziałem gdzie auta małe ciągnęły duże przyczepy. Policji na drogach mało to ludzie robią co chcą.
Ja rok w rok widuje kwiatki. W tym roku Kia Sportage ciągnąca wielką Adrię Alpinę o DMC 2000 kg czy Skodę Fabię, która ciągnęła Knausa Sport 500...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...