Jump to content
Trucker Hiob

Buduję campervana w USA na bazie Transita.

Recommended Posts

danielpoz
27 minut temu, Commander napisał:

Pewnie to kwota ze wszystkimi podatkami.

No to tak jak wszędzie.😂

Share this post


Link to post
Share on other sites
Trucker Hiob
6 hours ago, Commander said:

Cześć.

Podobał mi się bardzo ten projekt. Może i Tobie się coś przyda...

Pytałem o wymiary, żeby coś wtryskiwać, ale doszedłem do wniosku, że sam na pewno wiesz jak to ma wyglądać. Najważniejsze...nie oszczędzać na izolacji...

Mam jeszcze pytanie.... Dlaczego nie bliźniaki? 

Przyda się każdy materiał, bo ciągle jestem na etapie uczenia się. Także uczenia się na błędach innych. 😉

Izolacja będzie prima sort, temat już "rozkminiony". Gorzej z elektryką, tu ciągle muszę się sporo dokształcić. 

Bliźniaki są opcją tylko w T350HD, którego cena zakupu jest wyższa o 3-4 tys dolarów, nie ma możliwości włożenia dyfra 3,31, a ponadto ja i tak chcę zmienić koła na większe i, być może, podwójne by się nie mieściły. Problem relatywnie dużej wagi pojazdu rozwiążemy dodając "sumosprings", albo poduszki powietrzne. 

5 hours ago, danielpoz said:

50tyś$? Czyli aż tak tanich samochodów tam nie ma. Chyba że w użytkowych ceny nie sa tak niskie jak w osobówkach. 

Wiele rzeczy jest tu tańszych niż w Europie, np dżinsy, elektronika i osobowe samochody, ale jeszcze więcej jest drogich, np. wszelkie usługi. Wartość nabywcza dolara to 1,7 złotego.

1 hour ago, Commander said:

Pewnie to kwota ze wszystkimi podatkami.

Podatki stanowią bardzo małą część ceny. Podatek drogowy 1500 dolarów, przygotowanie dokumentów 800 dolarów, inne opłaty 150, razem ok. 2500, a cena auta, z transportem 46 700, po uwzględnieniu rabatów w wysokości 1750 dolarów plus $500 dla pielęgniarek, jeśli auto kupi żona.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Commander
Posted (edited)
3 godziny temu, danielpoz napisał:

No to tak jak wszędzie.😂

O jak ty lubisz ze wszystkiego drwić....

Mam przyjaciół w USA. Kiedy weryfikuję przez nich ceny samochodów jakie są umieszczene na stronie dilera....uwierz, że różnica jest spora. To nie jest nasze brutto czy netto.... Przynajmniej dla mnie, a w każdym stanie są inne stawki.

Ale ja prosty chłop na etacie... Musisz mi wybaczyć.

Edited by Commander (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
danielpoz

Kolega podał cenę za która kupił auto. W czym tu jeszcze można szukać problemu? No chyba że na potrzeby rozbujania tematu... Tak, masz rację, drwię😎

Share this post


Link to post
Share on other sites
filipert
2 godziny temu, Trucker Hiob napisał:

Gorzej z elektryką, tu ciągle muszę się sporo dokształcić. 

no to tu masz prima sort temat na doktoryzowanie się

@smok_wawelski tez dużo prądu chce produkować więc tym bardziej powinien Ci temat przypasować

Share this post


Link to post
Share on other sites
Korona

Witaj Hiobie, witajcie forumowicze. Podoba mi się pomysł zrobienia własnego kampera, dlatego chciałbym zasugerować w czym można go zaprojektować w 3D. Jako w miare prosty w obsłudze, jednak płatny program do modelowania w 3D proponuje Sketchup. 

I teraz są dwie możliwości co do wersji programu:

1. Droższa (subskrybcja 300 dolarów za rok) -  można ją pobrać i zainstalować na komputerze. Lepsza przy bardziej rozbudowanym modelu 3D.

2. Darmowa - jest dostępna tylko online przez przeglądarkę internetową. Swoje projekty można zapisać na komputerze, a potem otwierać też przez przeglądarkę. W tej wersji programu zapisy są limitowane 100 razy na dzień i 1000 miesięcznie. Przy bardziej skomplikowanym modelu może się przycinać.

Link do strony z programem.

https://www.sketchup.com/

Aby zacząć aranżować wnętrze potrzebna jest baza. Tutaj także są dwie możliwości:

1. Droższa - jeżeli zależy nam żeby mieć model całego kampera to tutaj też trzeba rzucić groszem. W Twoim przypadku Hiobie, gotowe modele Forda Transit są dostępne w sklepach internetowych w przedziale od 15 do 200 dolarów. (

fupk3iux-900.jpg

2. Druga opcja wymaga jedynie naszego czasu. Na internecie są dostępne rysunki z wymiarami busów. Można przy ich pomocy wyznaczyć sobie graniczne płaszczyzny wnętrza busa i aranżować wnętrze nie przejmując się że nie ma karoserii :) Ostatecznie będzie to wyglądało podobnie do obrazu poniżej.

spacer.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Trucker Hiob
4 hours ago, Commander said:

Mam przyjaciół w USA. Kiedy weryfikuję przez nich ceny samochodów jakie są umieszczene na stronie dilera....uwierz, że różnica jest spora. To nie jest nasze brutto czy netto.... Przynajmniej dla mnie, a w każdym stanie są inne stawki.

Często "small print" wyjaśnia wiele. Np. cena może być podana z założeniem, że się wpłaci np. 20% z góry. Różne są też podatki w różnych stanach, ale podatków się w USA nie dodaje reklamując towar. Nawet w sklepach podatek doliczają przy kasie, więc jak coś kupujemy np. w sklepie "wszystko za dolara", to tam jest wszystko za dolara i siedem centów, czy też ile jaki stan nam wyciągnie z kieszenie. 

3 hours ago, filipert said:

no to tu masz prima sort temat na doktoryzowanie się

@smok_wawelski tez dużo prądu chce produkować więc tym bardziej powinien Ci temat przypasować

Dzięki, dzięki, na pewno przestudiuję z uwagą. Mam nadzieję, że coś zrozumiem... 

3 hours ago, Korona said:

Witaj Hiobie, witajcie forumowicze. Podoba mi się pomysł zrobienia własnego kampera, dlatego chciałbym zasugerować w czym można go zaprojektować w 3D. Jako w miare prosty w obsłudze, jednak płatny program do modelowania w 3D proponuje Sketchup. 

Dzięki, zobaczymy. Myślę, że darmowy może wystarczyć, bo tu nie chodzi o precyzyjne szczegóły, ale o "ideę". No chyba, że rzeczywiście stworzymy najpierw wirtualnego kampera z dokładnością do ułamka milimetra, to wtedy inna sprawa. Na razie kilka cm w tę, czy w tamtą stronę nie robi nam wielkiej różnicy. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waldek R

Hiobie, podsyłam Ci linka do elastycznego panela solarnego:

https://allegro.pl/oferta/elastyczny-panel-solarny-100w-12v-monokrystaliczny-9110535929

Temperatura pracy jest od -40 do 80C

Dlatego  na postoju nie będziesz miał prądu lub będziesz miał go mało.

Dodam jeszcze linka do zwykłego panelu, tam masz dane katalogowe.

https://renevo.pl/m310-card-PL.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites
Trucker Hiob
7 hours ago, Waldek R said:

Hiobie, podsyłam Ci linka do elastycznego panela solarnego:

https://allegro.pl/oferta/elastyczny-panel-solarny-100w-12v-monokrystaliczny-9110535929

Temperatura pracy jest od -40 do 80C

Dlatego  na postoju nie będziesz miał prądu lub będziesz miał go mało.

Dodam jeszcze linka do zwykłego panelu, tam masz dane katalogowe.

https://renevo.pl/m310-card-PL.pdf

Dzięki. To "-40 do 80C" to nie temperatura pracy ogniw, ale "Nominal Operating Cell Temperature". To nie znaczy, że poza tym zakresem to w ogóle nie działa. Poza tym to nie wyjaśnia jaką temperaturę osiągają cele w słoneczny dzień, gdy temperatura powietrza wynosi, powiedzmy, 30C. Z pewnością przylepione, elastyczne panele będą się bardziej nagrzewały, ale sztywne, mocowane na stelażu będą cięższe i zwiększą opory powietrza.

Być może zatem w ogóle z nich zrezygnujemy, instalując za miast nich np. 4kW generator, na wypadek gdyby nam się wyczerpały akumulatory. Koszt generatora to ok. 3 tys dolarów, koszt ogniw to znacznie mniej, ale generator będzie działał przez lata, a z ogniwami, sądząc po opiniach na Amazon, mają ludzie spore problemy. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Łza Włóczynutka

@Trucker Hiob Orientujesz się, czy Twoja wersja nadwozia (wymiarów paki) transita jest odpowiednikiem europejskiego L4H3?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gustav63

To niema znaczenia jak Van się nazywa, Van jest Vanem ponieważ jestem w stałym kontakcie z ludźmi którzy zbudowali własnymi rekami kamper którym o ponad 2 lat podrzuja i po Szkole Samochodowej i mam 57 lat wiem co podaje !!!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Trucker Hiob
3 hours ago, Łza Włóczynutka said:

@Trucker Hiob Orientujesz się, czy Twoja wersja nadwozia (wymiarów paki) transita jest odpowiednikiem europejskiego L4H3?

Jestem niemal pewien, że tak. Tutaj są podane wymiary europejskich wersji Transita i wygląda na to, że są identyczne z ich amerykańskimi odpowiednikami:  https://vandimensions.com/database/ford/transit-2014  

32 minutes ago, Gustav63 said:

To niema znaczenia jak Van się nazywa, Van jest Vanem ponieważ jestem w stałym kontakcie z ludźmi którzy zbudowali własnymi rekami kamper którym o ponad 2 lat podrzuja i po Szkole Samochodowej i mam 57 lat wiem co podaje !!!

Super, Gustav63, ale ja naprawdę nie bardzo rozumiem czemu mi wklejasz te wszystkie linki? 

A wracając do tematu, za tydzień jedziemy w góry na trzy dni wypożyczonym Transitem. Myślę, że po tym wyjeździe trochę łatwiej będzie nam się zorientować czego tak naprawdę potrzebujemy i chcemy. 

W tym momencie skłaniamy się do tego, by pozostać tylko przy elektryczności, fabryczny podwójny alternator plus 8-12 baterii LiFePo4 o pojemności 100 Ah każda. Ciągle nie jestem pewien, czy chcę 12-voltowy zestaw, czy pójść w kierunku 24, czy 48V. Dwunastowoltowa instalacja ma swoje zalety: Jest prosta, bez zbędnych pośrednich kroków. Prądnica na 12V, odbiorniki na 12, albo 120V, więc wystarczy ładowarka B2B i inwerter 12/120V i wszystko hula. Jednak chcąc mieć inverter na prąd zmienny 120V o mocy 3000W, może nawet 4000W, potrzebne nam wyższe napięcie na wejściu. W ogóle to z tym prądem jest tak, że ciągle muszę się jeszcze wiele nauczyć. Nie brakuje miejsc w Necie, gdzie te nauki można pobierać, ale brakuje czasu, by to wszystko zdążyć zobaczyć i oleju w głowie, by to ogarnąć. :wacko:

Jeśli chodzi o "hydraulikę", to także jeszcze nie do końca wiemy w jakim kierunku pójść. Prysznic będzie nietypowo szeroki jak na kampervana. Zamiast typowych 24 cali, zrobimy co najmniej 30, czyli  75 cm. Najlepiej kwadrat, 75x75 cm. Do tego zamknięty obieg wody z filtrami i grzałka, która grzeje tylko wtedy, gdy woda płynie, ale jeszcze takiej elektrycznej nie znalazłem. Myślę jednak, że na pewno takie są. Ale jeżeli ktoś z Was ma jakieś sugestie w tej materii, chętnie posłucham i zobaczę. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...