Jump to content
Trucker Hiob

Buduję campervana w USA na bazie Transita.

Recommended Posts

smok_wawelski

Webasto  przykład:   https://allegro.pl/oferta/webasto-thermo-top-zcd-5kw-diesel-montaz-11h-10244210111?reco_id=c8cf78b4-748e-11eb-8fd6-246e964e28a0&sid=f8bddad5d737919e6c726c989b66bdbe96499e13bc806f55bd0c404f69ac7020

Wymiennik - przykład: https://allegro.pl/oferta/wymiennik-ciepla-20-plytowy-5-20kw-3-4-dn20-8559609569

Tak jak pisałem - źródło ciepła webasto, ciepła woda wymiennik, ogrzewanie podłogówka  już wrzucona na PEXie + 2 nagrzewnice jedna paka druga mała z cinquecento dla łazienki
Głowna nagrzewnica włączana tylko do uzyskania 18-19stC nim nie nagrzeje się podłogówka później już sama podłogówka da radę, łazienka wiadomo to pomieszczenie zawsze robimy cieplejsze a i nawiew dla wysuszania się też przyda. Sterowanie zapewni zwykły bimetaliczny lub elektroniczny termostat a pilot albo zegar czy telestart je usprawnią :) 
Dodatkowe włączenie w obieg silnika pozwoli mi na 2 rzeczy - bus stoi na zewnątrz ciepłe auto gdy będę chciał jechać w zimie np jak osobówka mi padnie  i w drugą stronę nagrzać zasobnik cwu podczas jazdy na  wycieczke :)  po mojemu good idea :) 

Edited by smok_wawelski (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waldek R

Super, miałem zamiar zakupić dostawczaka i go przerobić tak jak to Hiob robi ale teraz wstrzymałem się ze względu na sytuację na świecie. Pomysł z tym webasto mokrym bdb. 

Obecnie użytkuję ogrzewanie postojowe powietrzne/dizel jestem z niego bardzo zadowolony, ale do kamerka teraz założył bym to wodne, gdy będę go budował.

Hiobie a z tym zasilaniem z sieci to rzeczywiście wystarczy zrobić na wyjściu z inwertera 12V/120V gniazdko i albo włączać wtyk inwertera solarnego do tego gniazdka albo przełączyć wtyczką inwerter solarny do gniazdka sieciowego na postoju. Proste bez zbędnych dodatkowych elementów.

Share this post


Link to post
Share on other sites
smok_wawelski

Nie znam firmy - nie znalazłem tez żadnych opinii ale i nie szukałem zbyt mocno - StandHeitz na swojej stronie też nic nie mówi - coś mi tu skośnymi oczkami zalatuje albo w najlepszym wypadku czymś podobnym jak Planar w suchych - oczywiście mogę się mylić w przypuszczeniach ale suchy StandHeitz to identyko z suchym z Ali :) 
W suchych dużo tańszy Planar czy chińczyk w sumie niewiele już odbiega jakościowo od Ebersprchera czy Webastao suchego o trwałości nie wiem różnica cen jest porażająca - ludzie kupują zarówno Planara i skośnookie również raczej chwalą  - nie wykluczam że i tu z mokrym  StandHeitz tak  może być.
Jeśli by tak było to może warto zastanowić się nad nówką w cenie regenerowanego Webasto bo cena jest praktycznie ta sama lecz zauważ ze zarówno na aukcji allegro jak i na stronie StandHeitz.pl nic nikt nie mówi o gwarancji a  wodne analogowe ori Webasto po regeneracji kupuje się za tę cenę z gwarancją 12mies - po mojemu można się zainteresować ale w trybie ostrożnie :)  utwierdza mnie jeszcze w tym fakt ze strona StaindHeeintz top sklep z gatunku ryż mysz i powidło :) 

Edited by smok_wawelski (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waldek R

Znalazłem kilka regenerowanych webasto ale nie było przy nich sterowników. Podejrzewam że te oryginały mają sterowanie z komputera samochodu. Czy ktoś wie coś więcej na temat  tych regenerowanych webasto, jak to sterować itp. ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
czyś
4 godziny temu, Waldek R napisał:

Znalazłem kilka regenerowanych webasto ale nie było przy nich sterowników. Podejrzewam że te oryginały mają sterowanie z komputera samochodu. Czy ktoś wie coś więcej na temat  tych regenerowanych webasto, jak to sterować itp. ?

Zaraz, a znalazłeć kompletne (samodzielne) webasto, czy same podgrzewacz silnika od np. diesla? Kompletny autonomiczny system powinien mieś sterownik, dogrzewacz (czy podgrzewacz) może być sterowany z ECU.

Share this post


Link to post
Share on other sites
smok_wawelski

Ok system autonomiczny - tylko to bardzo rozbudowane i do zastosowania w budowanym kamperze/kampervanie  jako postojowe nie jestem pewien czy trzeba iść tak daleko aż w taki pełny system.
Ja osobiście wole prostotę - webasto analog sterownik dla pieca w piecu i całe sterowanie to raptem  jakiś termostat np. bimetaliczny
Spoko można to rozbudować, zegarem, pilotem czy telestartem - czy coś więcej nam potrzeba ?
Tak jak pisałem nie problem mi do tego jeszcze wrzucić zawory trójdrożne które zepną mi to z układem chłodzenia silnika beż żadnego systemu w rozwiniętej wersji dla leniwych moga być to elektrozawory :) 

6 godzin temu, Waldek R napisał:

Znalazłem kilka regenerowanych webasto ale nie było przy nich sterowników.

Podlinkuj może to były właśnie regenerowane analogi - jest tego sporo na rynku wtórnym i jest to bardzo prawdopodobne że były to własnie one
Systemowych nowszych Webasto w pełnym komplecie ze sterownikami jest stosunkowo mało na rynku wtórnym w używkach.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Trucker Hiob

Schemat elektryczny "z grubsza" jak to planuję w moim vanie. Wszelkie uwagi mile widziane. Schemat jeszcze poprawię, ale z braku czasu zrobię to później. Oczywiście nie pokazałem na nim busbarów, bezpieczników, przełączników, ani "minusowych" kabli.  Na razie kupione są baterie, reszta może być zmieniona, ale mam już pewnych faworytów, linki poniżej. Nie ma też jeszcze zamieszczonego ogrzewania wody, też to dodam później.

 

899216081_Camper(2).thumb.jpg.d1dc72648bba89691f65a27ccf2b3936.jpg

 

https://www.ebay.com/itm/3kVA-24V-60A-MPPT-Solar-Off-Grid-Inverter-with-charger-110V-120V-for-US-Market/264405407372

https://bigbattery.com/products/24v-hawk/

Inverterhttps://www.amazon.com/WZRELB-3000W-Inverter-Generator-Converter/dp/B0799HMH8N/ref=sr_1_6  albo  https://www.amazon.com/Inverter-3000Watt-120Volt-Display-GIANDEL/dp/B07NZN4K48/ref=sr_1_7  albo https://www.amazon.com/Reliable-Inverter-Voltage-Converter-Display/dp/B01M5L0A5L/ref=sr_1_11  

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
anonimus g

1. spytaj się producentów białej przetwornicy, czy ona podaje 120V z wejścia na wyjście gdy na chwile odepniesz akumulatory 24V, poprostu czy jak ma na wejściu 120V czy omija akumulatory 24V, ale raczej tak jest

2. jeżeli z pkt.1 przetwornica wykożystuje 120V z wejścia podając na wyjście to nie masz strat i wtedy z czarnej przetwornicy daj 120V tylko do białej, a urządzenia 120V zasilaj tylko z białej

3. gdybyś urządzenia 120V zasilał z białej albo czarnej przetwornicy to problematyczne będzie przełączenie bo możesz coś uszkodzić

4. na wyjściu 120V zarówno z czarnej jak i białej przetwornicy zastosój zabezpieczenie przeciwporażeniowe oraz drugie nadprądowe, kosztuje pare dolarów

5. można pomyśleć tylko o awaryjnym wykożystaniu czarnej przetwornicy jakby biała padła, no ale to raczej rozwiązanie awaryjne stosowane ręcznie i bardzo sporadycznie

6. kable 120V z podwujną izolacją

7. teraz co z parkingiem, wyciągasz wtyczke ręcznie 120V z czarnej przetwornicy i wpinasz w gniazdko na kempingu, tyle

Edited by anonimus g (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waldek R

odp. 1 - ten inwerter może pracować bez akumulatora, ma kilka trybów pracy, w jednym z trybów jest transparentny dla sieci więc nie ma na nim strat.

Połączenie czarnego invertera i sieci elektrycznej na sztywno spowoduje uszkodzenie invertera, tego czarnego, ze względu na przesunięcie fazowe pomiędzy jednym i drugim a pewnie inwerter jest słabszy od elektrowni.  :)

Pewnie bezpieczniki 30A wystarczą, ale trzeba przeliczyć pobór prądu przez wszystkie podpięte urządzenia, odnośnie bezpiecznika różnicowego można go dać na wejściu z sieci energetycznej. 

Jak dodasz mnie do tego programu rysującego to dorysuję miejsca, tak będzie najszybciej.

 

Edited by Waldek R (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waldek R

Moc jest to iloczyn prądu i napięcia P=U*I. Więc im wyższe napięcie tym mniejszy prąd dla tej samej mocy odbieranej. Przewody jakie używamy przy połączeniu akumulatorów mają swoją rezystancję. Dla AWG=0, rezystancja to 0.00016 Ohma na każdy metr długości, co daje nam przy prądzie 100A spadek 0.016V. Moc tracona na na metrze to 100A*0.016V= 1.6W. Dla tych samych parametrów, dla AWG=1, rezystancja to 0.00041 Ohma na każdy metr, co daje dla prądu 100A spadek 0.041V, 100A* 0.041V= 4.1W, przy tym przewodzie będziemy już mogli odczuć że przewód jest cieplejszy. Dlatego zasada jest taka aby przewody wysoko prądowe były jak najkrótsze.

Jeżeli teraz weźmiemy dwa inwertery 24V i 48V to możemy wyliczyć prąd jaki będzie pobierany z akumulatora. Dla 3kW i dla napięcia akumulatorów 24V prąd będzie 3kW/24V=125A. Dla 3kW i dla napięcia akumulatorów 48V prąd pobierany z akumulatorów to 3kW/48V=62,5A.

Dla akumulatorów 24V HAWK - LIFEPO4 - 170AH – 4KWH czas pracy przy poborze 3kW to około 1.3h pracy.

Dla akumulatorów 48V HAWK - LIFEPO4 - 170AH – 8KWH czas pracy przy poborze 3kW to około 2.6h pracy.

Teraz zajmijmy się ładowaniem akumulatorów. Dla akumulatorów 24V jak i 48V HAWK - LIFEPO4 - 170AH – 4KWH. Dla prądu ładowania 50A czas ładowania dla obu przypadków to 3,5H.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Trucker Hiob

Tutaj poprawiona wersja schematu: 

1987160342_Vanelectric(2).thumb.jpg.b6c728565748956577a31a609d9f43b1.jpg

 

Ciągle nie wiem jakie parametry mają mieć solary i jak je połączyć

Share this post


Link to post
Share on other sites
Trucker Hiob

 

On 2/26/2021 at 4:39 PM, Waldek R said:

 

Jak dodasz mnie do tego programu rysującego to dorysuję miejsca, tak będzie najszybciej.

 

Namiary wysłane mailem

54 minutes ago, Waldek R said:

Moc jest to iloczyn prądu i napięcia P=U*I. Więc im wyższe napięcie tym mniejszy prąd dla tej samej mocy odbieranej. Przewody jakie używamy przy połączeniu akumulatorów mają swoją rezystancję. Dla AWG=0, rezystancja to 0.00016 Ohma na każdy metr długości, co daje nam przy prądzie 100A spadek 0.016V. Moc tracona na na metrze to 100A*0.016V= 1.6W. Dla tych samych parametrów, dla AWG=1, rezystancja to 0.00041 Ohma na każdy metr, co daje dla prądu 100A spadek 0.041V, 100A* 0.041V= 4.1W, przy tym przewodzie będziemy już mogli odczuć że przewód jest cieplejszy. Dlatego zasada jest taka aby przewody wysoko prądowe były jak najkrótsze.

Jeżeli teraz weźmiemy dwa inwertery 24V i 48V to możemy wyliczyć prąd jaki będzie pobierany z akumulatora. Dla 3kW i dla napięcia akumulatorów 24V prąd będzie 3kW/24V=125A. Dla 3kW i dla napięcia akumulatorów 48V prąd pobierany z akumulatorów to 3kW/48V=62,5A.

Dla akumulatorów 24V HAWK - LIFEPO4 - 170AH – 4KWH czas pracy przy poborze 3kW to około 1.3h pracy.

Dla akumulatorów 48V HAWK - LIFEPO4 - 170AH – 8KWH czas pracy przy poborze 3kW to około 2.6h pracy.

Teraz zajmijmy się ładowaniem akumulatorów. Dla akumulatorów 24V jak i 48V HAWK - LIFEPO4 - 170AH – 4KWH. Dla prądu ładowania 50A czas ładowania dla obu przypadków to 3,5H.

 

Tu głównie chodzi o to, że jak połączę najpierw dwie baterie szeregowo, kablem 6 AWG 3 stopy, https://bigbattery.com/products/anderson-sb175-connectors/ a potem dołączę do tego kabla drugi, SB175->oczko, https://www.batterycablesusa.com/0-gauge-anderson-cable  to jaki prąd może maksymalnie płynąć przez te kable, żeby mi się nie stopiły? Te 6 AWG będą wystarczające, gdy przetwornica Renogy da maksymalne zasilanie z solarów i samochodowych aku?  Tutaj manual tej przetwornicy:  https://store-fhnch.mybigcommerce.com/content/RIV4835CSH1S/RIV4835CSH1S-Manual.pdf 

Edited by Trucker Hiob (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...