Trucker Hiob Posted December 20, 2020 🙄 A miało być miło. To jednak jest silniejsze od jakiejkolwiek próby rozmowy bez krytykanctwa i negatywizmu. Jak już nie możemy krytykować Polaków i Amerykanów, to przynajmniej skrytykujmy tych, co tamtych krytykują. W takim razie może wrócimy do mojej zagadki? Kto pierwszy na świecie zastosował świecące diody jako oświetlenie samochodu? Dla utrudnienia dodam, że to nie Audi i że to było w czasach, gdy ja jeszcze w krótkich majtkach biegałem się bawić do piaskownicy. Quote Share this post Link to post Share on other sites
mundek28 Posted December 20, 2020 O,uchodżca pełen szacun ale przed czym uchodziłeś? Quote Share this post Link to post Share on other sites
jacekzoo Posted December 20, 2020 57 minut temu, Trucker Hiob napisał: A miało być miło. To jednak jest silniejsze od jakiejkolwiek próby rozmowy bez krytykanctwa i negatywizmu. To jednak nie kumam o co Tobie chodzie. Właśnie napisałem, że najbardziej krytykują Ci co nie mają o tym pojęcia i nie powinni krytykować. To źle i też Ci nie pasuje Godzinę temu, Trucker Hiob napisał: Kto pierwszy na świecie zastosował świecące diody jako oświetlenie samochodu? Lexus Quote Share this post Link to post Share on other sites
Trucker Hiob Posted December 20, 2020 21 minutes ago, mundek28 said: O,uchodżca pełen szacun ale przed czym uchodziłeś? Szacun? Za co? Chyba jedynie można mi pogratulować szczęścia, że udało mi się opuścić ludową ojczyznę dwa miesiące przed wojną Polsko-Jaruzelską i to bez odbycia służby w LWP. A przed czym uchodziłem? Lepszym pytaniem byłoby czego poszukiwałem. "Za chlebem, panie, za chlebem". Napiszę więcej o tym jak skoczkowie przestaną skakać. Just now, jacekzoo said: To jednak nie kumam o co Tobie chodzie. Właśnie napisałem, że najbardziej krytykują Ci co nie mają o tym pojęcia i nie powinni krytykować. To źle i też Ci nie pasuje O nic, JackuZoo, o nic. Przepraszam, jeśli odebrałeś moją, żartobliwą w swym zamierzeniu, uwagę, jako jakiś atak na swoją osobę. A wracając do zagadki, to sam na nią odpowiem, bo jest ona podchwytliwa i nie dałem Wam szans, byście odgadli. chyba, że któryś z Was był, lub jest fanem książek Nienackiego o Panu Samochodziku. Otóż właśnie Nienacki opisując i pojazd Pana Samochodzika i w "Fantomasie" Renault Alpine ciotki, pisze o "diodowych reflektorach" jakie te pojazdy miały. Oczywiście Nienacki pokręcił, bo na motoryzacji to on się nie znał i zapewne miał na myśli "jodowe" reflektory, bo tak się mówiło wtedy na halogeny, ale fakt pozostaje faktem - Panu Samochodzikowi i ciotce drogę oświetlały diody. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Trucker Hiob Posted December 20, 2020 (edited) Przerwa w skokach, Żyła prowadzi, a ja napiszę jak to z tym uchodźstwem było. Ludzie wędrują po świecie z różnych powodów. Biznesowe i turystyczne pominę, bo to inna kategoria i pozostają nam emigranci, którzy albo uciekają przed prześladowaniami, albo szukają miejsca, gdzie mogliby godniej żyć, ale są też i tacy, co chcieliby wykorzystać systemy opieki społecznej w rozwiniętych krajach, czy wręcz zrobić tam rewolucję i zamienić ten dobrobyt w dokładnie taki sam syf, z którego uciekają. Nie trudno się domyśleć, że ja należałem do tej grupy poszukującej godniejszego życia. Gdy dotarłem do Austrii w październiku 81 roku i zgłosiłem się do obozu dla uchodźców, miałem w zasadzie wybór ograniczony do trzech opcji: Wyjazd do Australii, Kanady, albo Stanów. Wtedy jeszcze także RPA przyjmowała imigrantów, ale stamtąd to raczej ludzie już uciekali. Wielu chciałoby zostać legalnie na stałe w Europie Zachodniej, ale to było niemalże niewykonalne. Nikt wtedy nawet nie marzył o tym, że za kilkanaście lat Polska stanie się częścią tej Europy. Kanada i Australia przyjmowały imigrantów ekonomicznych, Stany tylko politycznych, a ja byłem zakręcony na punkcie USA, więc musiałem się starać o azyl polityczny. Więcej o tym opowiedziałem na filmie, który opublikowałem niedawno na moim kanale na YT, więc po prostu wkleję link do tego filmu. Nagrałem też wcześniej film o emigracji w ostatnich latach, więc też go tutaj zamieszczę, a jeśli któryś z moich gości miałby pytania, chętnie odpowiem. Jak wyjechałem z Polski: https://youtu.be/Ew1Y0NZYJ1U Islam, emigracja i miłość bliźniego: https://youtu.be/PUr0mgTNeDk Edited December 20, 2020 by Trucker Hiob (see edit history) Quote Share this post Link to post Share on other sites
Trucker Hiob Posted January 13 (edited) On 12/18/2020 at 4:32 PM, Commander said: Więc.... skoro to Ford to może swap 5.0 ? Prawdę mówiąc niedawno odkryłem, że EcoBoost Forda w hamerykańskim Transicie ma taki moment obrotowy, jak 5.0 V8 Forda w Mustangu GT, na dodatek przy znacznie niższych obrotach. Poza tym... chyba nie pochwaliłem się jeszcze pneumatycznym zawieszeniem? Wiem, wiem, wszystko zrobiłem źle, ale zaraz po Waszych radach poprawię: Poza tym... sprzedałem maluszka, Cougara i Mercedesa, więc jest kasa na kolejne usprawnienia samochodu. 😉 Edited January 13 by Trucker Hiob (see edit history) Quote Share this post Link to post Share on other sites
Trucker Hiob Posted February 3 Żona mnie goni, żebym zaczął wreszcie kupować elementy elektrycznego wyposażenia samochodu, a ja ciągle nie jestem pewien koncepcji. Na razie wydaje się, że jestem pewien trzech rzeczy: 1. Będą panele słoneczne, w miarę duże, tzn ograniczone tylko miejscem na dachu. 2. Prąd od silnika będzie ciągnięty z akumulatorów samochodowych, więcej o tym poniżej. 3. Akumulatory "domowe" to będzie grupa aku LiFePo4, 24V, w sumie 800 Ah Nadal nie mogę się zdecydować, czy pójść drogą akumulatory samochodowe - przetwornica na 120V - zasilanie baterii "domowych, jak na tym planie: ...czy też pójść inną drogą: B2B z aku auta na 12->24V, jak to jest w tym schemacie: Transit Electrical System V2.3 (Smaller) (2).pdf Jeden i drugi byłby nieco zmieniony do moich potrzeb, ale chodzi o koncepcję. Chyba najbliższe dwa dni będę, ponownie, analizował wszystkie za i przeciw, ale czasem mam wrażenie, że jestem jak ten osiołek, któremu w żłobie dano... Quote Share this post Link to post Share on other sites
Trucker Hiob Posted February 21 Ktoś (to znaczy Waldek 🙂 ) mi zwrócił uwagę na offgridowe, że tak ładnie napiszę po polsku, inwertery/ładowarki, które znakomicie upraszczają elektrykę w moim vanie. Takie urządzenie, które można np. zobaczyć tutaj: https://www.ebay.com/itm/4800w-24v-Split-phase-solar-inverter-charger-110-220vac-80A-MPPT-solar-charger/273934876067 albo tutaj: https://www.ebay.com/itm/3kVA-24V-60A-MPPT-Solar-Off-Grid-Inverter-with-charger-110V-120V-for-US-Market/264405407372 łączy funkcję kontrolera od solarów z inteligentną ładowarką z zasilania zewnętrznego, czy też z zasilania z inwertera zmieniającego prąd 12V na 120. Zatem, jeśli się nie mylę, wystarczy mieć inwerter 12V->120V dający prawdziwą sinusoidę, np. coś takiego: https://www.amazon.com/WZRELB-3000W-110-120V-Inverter-System/dp/B07XRP1GTF/ref=sr_1_1_sspa?crid=1MJ39KQI5U4SD plus solary na dachu i praktycznie mamy już caly system gotowy: Dziękuję Waldkowi za zwrócenie mi uwagi na to urządzenie i za rysunek. Waldek to wirtualny pasażer w mojej ciężarówce, a z zawodu programistą/elektronikiem. Mam nadzieję, że może uda się go tutaj zaprosić. Wygląda więc na to, że pójdę w tym kierunku. Przetwornica 12->120 plus off grid inverter/charger, który też obsłuży solary. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Waldek R Posted February 21 Witaj Hiobie. Jestem, możemy tu kontynuować nasze rozważania. Bardzo dobrym rozwiązaniem wydaje mi się Twój pomysł aby silnik samochodu mógł podgrzewać wodę. W przypadku ogrzewaczy elektrycznych ich moc jest co najmniej 2kW, wiec to całkiem spora ilość energii. Jeżeli będziesz się wybierał w zimniejsze klimaty to proponuję abyś rozważył ogrzewanie postojowe. https://allegro.pl/oferta/promocja-ogrzewanie-postojowe-piec-webasto-5kw-12v-10235530966. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Trucker Hiob Posted February 21 Witaj, Waldek. My raczej będziemy podążać za słońcem, ale jakieś zimniejsze noce na pewno się pojawią. To ogrzewanie, które podlinkowałeś, to diesel, a my mamy benzynowy silnik, ale są też takie urządzenia na benzynę. Na razie jednak jeszcze się nie zdecydowałem na zakup czegoś takiego. Silnik samochodowy dość długo "trzyma ciepło" i produkuje go sporo, więc z wymiennikiem prysznic po zakończeniu jazdy nie byłby żadnym problemem, ale trochę się nam to gryzie z koncepcją prysznica o zamkniętym obiegu wody. Myślę o takim urządzeniu: http://www.isotherm-parts.com/product-range/isotemp-waterheaters/square/slim-square-water-heater-4.2-gal-115v-750w To tylko 750W i tylko 16 litrów, ale do prysznica o zamkniętym obiegu wody powinno wystarczyć. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Waldek R Posted February 21 (edited) Ja bym sprawdził czy o ile stopni ten podgrzewacz podniesie temperaturę wody przy jednym przepływie. ja mam przepływowy ogrzewacz o mocy 3kW pozwala on na podgrzanie wody od ok 18C do 36C przy małym przepływie (mały kranik z sitkiem). Albo będziesz musiał wodę przepuszczać kilka razy. Na FL o na wysokości Orlando/Tampa w okresie zimowym temperatura w nocy spada do kilku stopni, sporadycznie zdążają się przymrozki. Przeciętnie jest to 10-15C, dlatego nawet tam w zimie jakoś będziesz się dogrzewał. W dzień jest około 20-25C. To urządzenie powinno Ci wystarczyć, przy 16l podgrzanych do odpowiedniej temp wydaje się być idealne. Edited February 21 by Waldek R (see edit history) Quote Share this post Link to post Share on other sites
smok_wawelski Posted February 21 (edited) 18 minut temu, Trucker Hiob napisał: To ogrzewanie, które podlinkowałeś, to diesel, a my mamy benzynowy silnik, ale są też takie urządzenia na benzynę. Na razie jednak jeszcze się nie zdecydowałem na zakup czegoś takiego. Jest tego od groma do wyboru i koloru i diesle i benzynowe- ogrzewanie na paliwo również można wykorzystać do podgrzewania wody użytkowej. Ja za poradami kologów z CT postawiłem na sprawdzone rozwiązanie działające podobnie jak elektryczny grzejnik przepływowy Źródło ciepła to webasto mokre a sprawę grzania wody użytkowej załatwi wymiennik płytowy Dodatkowo mam zamiar to połączyć zaworami trójdrogowymi z obiegiem chłodzenia silnika Z webastem suchym też da się zrobić grzanie wody ale to bardziej skomplikowane i mniej efektywne bo trzeba energię cieplna przekazać przez bojler/wymiennik Edited February 21 by smok_wawelski (see edit history) Quote Share this post Link to post Share on other sites
Waldek R Posted February 21 To webasto mokre mnie zainteresowało. Możesz podesłać linka ? Quote Share this post Link to post Share on other sites
smok_wawelski Posted February 21 6 minut temu, Waldek R napisał: Ja bym sprawdził czy o ile stopni ten podgrzewacz podniesie temperaturę wody .... Cześć Waldek Pozwolę sobie podrzucić liczydełka aby Hiob nie musiał sobie łamać głowy https://www.wolframalpha.com/input/?i=5000+watt+%2F+(4.18+joules+per+gram+kelvin+difference+*66+gram) https://pl.galanshop.eu/electricity-calculator 2 minuty temu, Waldek R napisał: To webasto mokre mnie zainteresowało. Możesz podesłać linka ? Każde mokre analogowe sie nada - ja mierzę w używke ale zaraz podzruce i webasto i wymiennik Quote Share this post Link to post Share on other sites
Waldek R Posted February 21 Bardzo dobry kalkulator. Warto to przeliczyć. Może lepiej jednak ogrzewanie i grzanie wody zrobić na webasto wodnym ? Szybciej zagrzeje, może to być obieg zamknięty wody jak preferujesz i przy okazji masz ogrzewanie ( np możesz zrobić ogrzewanie podłogowe ). Hiobie wybacz ale będę podsyłał linki z polski, łatwiej mi teraz. https://allegro.pl/oferta/ogrzewanie-wodne-nagrzewnica-standheiz-12v-5kw-10018674770?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_mtrzcj_czesci_pla_czesci-samochodowe&ev_adgr=Części+samochodowe+-+Ogrzewanie+postojowe+i+chłodnictwo+samochodowe&gclid=Cj0KCQiApsiBBhCKARIsAN8o_4hI3eGDddgzGZ7P-qDin6h9MBgiYrWlWdOTXx0WBAuc_bIbdvM6eXUaAq62EALw_wcB Quote Share this post Link to post Share on other sites