Skocz do zawartości

Żle podłączyłem klemy akumulatora .


sosek

Rekomendowane odpowiedzi

Sam się dziwię jak do tego doszło ale się stało . Podłączyłem odwrotnie klemy akumulatora takie zaciskane na szybko . Sytuacja jest taka że jak przyczepa ( adria ) jest podłączona do 230 to wszystko działa oprócz ładowarki  z gniazdem od zapalniczki . Natomiast przy zasilaniu 12v z akumulatora nie działa spłuczka kibla , krany , światełko na zewnątrz , wiatrak od lodówki . Bezpieczniki sprawdzone i są ok. Macie jakieś pomysły , zasilacz mam taki jak tu 

Elektryk odkrył że na 2 bezpiecznikach jest tak że na wejściu jest napięcie a na wyjściu nie ma , taka sytuacja ma miejsce przy 12v a na 230 wszystko chodzi oprócz tego gniazda zapalniczki . Macie jakieś pomysły , tylko nie krzyczcie z tym złym podłączeniem aku bo to się już nie odstanie . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, sosek napisał:

Elektryk odkrył że na 2 bezpiecznikach jest tak że na wejściu jest napięcie a na wyjściu nie ma

A jak on to odkrył?

Rozbierz zasilacz i zobacz czy scieżki sie nie popaliły. Ale najpierw sprawdź bezpieczniki wyjmując je pojedyńczo .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak było podłączone 12v z aku to wyjmował bezpiecznik przykładał w lewą lewą dziurkę gdzie wchodzi nóżka bezpiecznika i tam w dwóch bezpiecznikach napięcia niema a w 3 jest. 

Zagadka brzmi czemu przy 230v wszystko działa oprócz tego gniazda zapalniczki ? To jak to jest że przy 12v nie przepuszcza a po 230v przepuszcza są 2 ścieżki czy jak? 

To jest moje rozumowanie osoby która się nie zna. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mając nazwy ani typu energobloku jaki masz u siebie to Ciężko jest określić czy to że na 2 bezpiecznikach jest a na 3-cim nie ma to jest prawidłowe. Typ, zdjęcia i dokładnie numer bezpiecznika na którym jest a na którym nie ma. Może być tak że na 2 bezpieczniki podane jest napięcie z transformatora i jest obecne gdy przyczepa podpięta do sieci. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam zdjęcia. tmp-cam-4004553229018146911.jpg.f8054f1d2b0ef86da8e88d68593f8dca.jpgtmp-cam-6332666767468598737.jpg.d8e14f48a4ab412797e099ca35eefac1.jpgTe zaznaczone nie działają przy zasilaniu 12v z aku . Nie wiem czy to nie błąd że nie zmusiłem elektryka żeby sprawdził co się dzieje jak podłączyć 230v ale on nie chciał. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wieczorem będą zdjęcia , multimetr ( miernik? ) mogę pożyczyć z tym że trzeba mi wszystko jak dziecku wytłumaczyć. W ogóle chciałbym kulturalnie zrobić elektrykę tylko muszę znaleźć wykonawcę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam zdjęcia. 

 

 

20200720_193640.thumb.jpg.c7ee65079a710585364a20298082aaf1.jpg20200720_193718.thumb.jpg.053cd73fd59c643ad9ef33fe215a3d6d.jpg20200720_193727.thumb.jpg.750808c1757f542f4e2e03aa05cbb717.jpg

Wygląda na rzeźnie ale tak było od zakupu.  Chciałbym zrobić z tym porządek ale najpierw pomóżcie mi przywrócić brakujące 12v z aku które przed moją pomyłką działało. 

 

 

 

 

Edytowane przez sosek (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A wcześniej to działało?

Na pinach 12 i 13 powinieneś mieć podłączony akumulator, u Ciebie pin 12 jest wolny.  Poza tym same ścieżki przy wsuwkach są jakieś pomodzone. Pomiędzy pinami 4 i 5 jest jakiś luźny przewód, od czego to? Idź po przewodach od akumulatora do energobloku i szukaj.  Zakładam że przy akumulatorze nie ma żadnych bezpieczników (choć być powinny) Masz panel PV w przyczepie? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, PolariS napisał:

A wcześniej to działało 

Na pinach 12 i 13 powinieneś mieć podłączony akumulator, u Ciebie pin 12 jest wolny.  Poza tym same ścieżki przy wsuwkach są jakieś pomodzone. Pomiędzy pinami 4 i 5 jest jakiś luźny przewód, od czego to? Idź po przewodach od akumulatora do energobloku i szukaj.  Zakładam że przy akumulatorze nie ma żadnych bezpieczników (choć być powinny) Masz panel PV 

Wszystko działało , mam panel i jest podłączony tak że kable idą od regulatora bezpośrednio do akumulatora. Dam zdjęcia. Kupiłem bezpiecznik od solarow żeby dać przed regulatorem.  Wszystko się stało po odwrotnym podłączeniu klem .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj instrukcja  do Twojego energobloku.

Poczytałem trochę i wynika z niej że napiecie z akumulatora powinno być podane na pin 13 (+) a - na listwę przykręconą do obudowy. Zmierz napięcie miernikiem ustawionym na zakres 20V lub więcej przykładając do tych miejsc sondy i sprawdź co się na mierniku pojawia.

Akumulator masz podłączony w sposób :

1. Panel PV do regulatora, akumulator do regulatora wyjście z regulatora do energobloku

czy:

2. Panel PV do regulatora, akumulator do regulatora, akumulator do energobloku.

Która z wersji?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20200720_222432.thumb.jpg.9381c4bc41b91d420ac56955428a279a.jpgWersja 2 , znalazłem takie coś 20200720_222432.thumb.jpg.9381c4bc41b91d420ac56955428a279a.jpg

To między 4 i 5 to jest podłączone na taką dodatkową wsuwkę czyli pod 4.20200720_222440.thumb.jpg.23b9904731b57b557883baba9b7fbaa8.jpg

Odnośnie wersji podłączenia. 

20200720_221535.thumb.jpg.6e81bc0552e8e9aa548c2e9138b1b191.jpg

U góry kluczyk od  movera . Na dole wtyczka taka jak do podłączania przyczepy  do samochodu. W  tych listwach idą kable od podłogówki.  Niezły bajzel. 

 

A od tego wszystko się stało. 

20200720_222124.thumb.jpg.68fe0f44904ca419ff437c8f31458cf7.jpg

Te kable od podłogówki też chciałbym skrócić,  są tam też od ogrzewania spustu wody na zewnątrz,  ktoś jeździł zimą. 

Edytowane przez sosek (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego, co widzę, to sprawa absolutnie nie nadaje się na poradę "zdalną", zwłaszcza przy Twoich realnych możliwościach, o których wspomniałeś, chyba, że ktoś weźmie odpowiedzialność za nieprzewidziane następstwa takich porad ... :niewiem:
Choć widać niewiele, to nawet widoczne fragmenty tego elektrycznego "bałaganu", dają fatalny obraz całości. Instalacja wymaga kompleksowego uporządkowania.
Moim zdaniem, warto powierzyć sprawę fachowcowi, ale ogarniętemu w tematach instalacji karawaningowych. Masz dużo szczęścia, że przyczepa jeszcze się nie spaliła ;)

PS
Przypuszczam, że jeśli zasilanie "akumulatorowe" podawane na zasilacz, podawane jest z kontrolera PV, a akumulator został podłączony odwrotnie, to niestety, ale "uszkodzony" został kontroler, więc na zasilacz napięcie z niego nie wychodzi. Jeśli akumulator podłączony jest do zasilacza z pominięciem kontrolera, to uwaliłeś mostek prostowniczy. To diagnoza tak na szybko, bez pomiarów.
Na przewodach od akumulatora, nie ma jakichkolwiek zabezpieczeń. Nawet, jeśli one gdzieś tam jednak są, to z pewnością nie są w miejscu, w którym być powinny, a to jest prosta droga do spalenia "budy". Jest tu zbyt wiele niejasności i nieprawidłowości, dlatego uważam, jak na wstępie.
Zasilacz występuje przynajmniej w kilku odmianach (np. różnice w oznaczeniu literowym) oraz dodatkowo - był różnie podłączany przez producentów, stąd mnogość rozwiązań instalacji, które można spotkać z udziałem tego zasilacza. O tej wersji (23J) pisałem np. w tym temacie:
https://forum.karawaning.pl/topic/27643-instalacja-elektryczna-do-niezależnego-karawaningu/?do=findComment&comment=635903

 

IMHO

 

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.