Skocz do zawartości

Hebel oraz regulator MPPT do paneli słonecznych


Marco2090

Rekomendowane odpowiedzi

są nawet gotowe kalkulatory , np:   https://www.iovis.pl/?2

25mm2 przy  długości 2m  i napięciu 12v wytrzymuje wg kalkulatora ok 120A stałego obciążenia więc bez problemu wytrzyma te chwilowe 250A  jednak jak kolega wcześniej pisał o prądach rzędu 750 A  i zabezpieczeniu rzędu 500 A stąd zaciekawiły mnie tak cienkie  przewody  ;)

 

Edytowane przez Suzu4x4 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 41
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

22 minuty temu, smok_wawelski napisał:

Napisze tu jeszcze jedna sprawę trochę istotną dla paneli - owszem panel ma deklarowane  te 390W czy nawet 420W - jednak to moc nominalna która jest podana jako STC i praktycznie nigdy nie zostanie osiągnięta - zauważ jak w specyfikacji podane są parametry NOCT gdzie moc jest blisko o 100W mniejsza
Uwzględnij także kolejna stratę jaka spowoduje panel ustawiony nie pod katem a położony płasko na dachu no chyba że będziesz na równiku :) 

Na temat STC i NOCT możesz poczytać np.  tutaj i tutaj

Dla Poznania teraz  aby panel dawał full - kat odchylenia panelu od poziomu   powinien być 55st strata z powodu kata będzie spora - tutaj masz  fajne liczydełko :) 

Zdaje sobie sprawę ze strat mocy panelu.  Temat dotyczy każdego panelu zakładanego na dach przyczepy, dlatego chciałem maksymalnie wykorzystać powierzchnie dachu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, Suzu4x4 napisał:

25mm2 przy  długości 2m  i napięciu 12v wytrzymuje wg kalkulatora ok 120A

2 sprawy - wytrzymałość to jedno,  strata to drugie  
3-cia sprawa to to że kalkulatory są nie doskonałe - dlatego edytowałem i dopisałem o tabelach 

Cytat

wierzyłbym tabelom np. tej z LappKabel 

gdzie producent jasno podaje wytrzymałość przewodów - dla dwużyłowego luźno ułożonego (bo to też istotne)  25mm2 to 129A ale zauważcie proszę że nie ma tu nic powiedziane o stratach
Ja daję x2 właśnie ze wzgledu na straty  - dlaczego zobacz na screenie z excela

 

Screenshot_17.jpg

Screenshot_16.jpg

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, smok_wawelski napisał:

2 sprawy - wytrzymanie to jedno, strata to drugie
3-cia sprawa to to że kalkulatory są nie doskonałe - dlatego edytowałem i dopisałem o tabelach 

gdzie producent jasno podaje wytrzymałość przewodów - dla dwużyłowego luźno ułożonego (bo to też istotne)  25mm2 to 129A 
Ja daję x2 właśnie ze wzgledu na straty  - dlaczego zobacz na screenie z excela

 

mi nie musisz tłumaczyć, ja również dałem sobie zawyżone  dla chwilowego poboru  w pikach do ok 130- 140 A i długości nieco ponad metr dałem przekrój 35 mm2 ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, Marco2090 napisał:

Temat dotyczy każdego panelu zakładanego na dach przyczepy, dlatego chciałem maksymalnie wykorzystać powierzchnie dachu

Dokładnie tak - niestety,   dlatego też kombinuje jak upchnąć jak najwięcej ale dach ciągle mały - więc może podnoszenie :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, smok_wawelski napisał:

Dokładnie tak - niestety,   dlatego też kombinuje jak upchnąć jak najwięcej ale dach ciągle mały - więc może podnoszenie :) 

Jak znajdziesz dobry patent na podnoszenie to sie podziel :) też o tym myślałem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie rozwiązanie jest u mnie proste bo to bus - niestety u Ciebie z takim gorzej chociaż też uważam że jest wykonalne
U mnie jeszcze się waham  1x450W czy 2x280-330W  chciałbym w half cut - problem jest taki że dach góra to ok 1,65m ale po zaokragleniach i nie bardzo mi to pasi aby panel tak ciut sterczał
Zdecydowałem  z racji wielkości i ciężaru  paneli że nie będę ich kleił ani robił na kątownikach klejonych do dachu a podstawą dla konstrukcji dla paneli będą belki bagażnika dachowego zamocowanego na fabryczne punkty mocowania bagażnika  - dalsza część już jest prosta zawiasowanie na jednej stronie  i podnoszenie mechaniczne lub prościej ręczne .
Nieco skomplikuje mi sprawę jedynie zamek który musi mocno trzymać panel po opuszczeniu ale to też jest do pokonania.

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widziałem :)  to chyba atrapa taki design :) 
Rozwiązanie technicznie nie stanowi problemu może nawet byłoby prostsze niż na dachu  ale abstrahując nawet od wyglądu bowiem pojecie piękna jest względne to panel umieszczony  pionowo ma jednak bardzo mała efektywność wiec gra  raczej nie bardzo warta świeczki :) 

spacer.png

 

Mój problem małego dachu wynika po prostu  z typoszeregu wymiarów paneli i małej szerokości dachu w Jumperze 02-06 w przyczepie dach jest dużo większy może być jedynie problem z minięciem okien dachowych

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, smok_wawelski napisał:

panel umieszczony  pionowo ma jednak bardzo mała efektywność wiec gra  raczej nie bardzo warta świeczki :) 

Zależy. W zimie to chyba nawet będzie miał większą wydajność niż leżąc na dachu. A poważnie to koszt wykonana takich paneli na zamówienie pewnie by zabił :puk:;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie sposób zaprzeczyć - liczydełko zapytane o elewcję  w styczniu dla Smoczogrodu mówi 20st :) 
zakładając krzywą zielona puszkę to prawie prostopadle by było :) 
nieco gorzej z przyczepą ale i tak dużo lepiej niż w poziomie :) 

https://darekk.com/sun/solar-position-calculator?lat=50.05138889&lon=19.9425&z=6&tz=+1

Elastyki na zamówienie  - zapomnieć lub wygrac w totka :) 

 

 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Udało się wszystko połączyć i zamontować panel na dachu. Trwają testy wydajności :)

kolejnym etapem jest podłączenie zasilania 12V z auta na wypadek rozładowania aku w przyczepie. 
Nie chodzi o ładowanie aku z alternatora bo nie mam do tego instalacji. 
Chciałem podpiąć je bezpośrednio na wyjście LOAD regulatora, ale jakoś zbyt proste by to było. Poza tym przy okazji dobrze by było wpiąć coś co zabezpieczy aku auta przed rozładowaniem. 
 

poradzicie jak to wpiąć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.