Skocz do zawartości

Panel solarny-wersja zimowa.


danielpoz

Rekomendowane odpowiedzi

Wiem że takich tematów jest ostatnio sporo ale ten jest ciut inny. 

Założenia są takie że panel będzie ładował aku 150Ah. Co ważne z instalacji będzie pobierany dość duży prąd przez okolo 15-20minut. Będzie podłączony toster 700-800W i ewentualnie ładowanie akumulatorów do roweru(to w innym wątku). Problem cały leży w tym że ta instalacja będzie używana zimą gdzie jak wiemy słońca znacznie mniej. Myślałem o panelu  elastycznym 160W(lub 2x100W) plus regulator 20A MPPT Tracer. 

Tak jak pisałem wyżej pobór prądu to toster 700-800W podłączony przez przetwornicę i ładowanie akumulatorów 2x 13-16Ah. Reszta urządzeń w przyczepie działa na 12V z aku pokładowego(150Ah) który jest ładowany w czasie jazdy z instalacji auta. Solar ma być zainstalowany właśnie tylko do tych dodatkowych poborów. 

Pytanie do praktyków którzy używają paneli zimą. Jaka jest ich sprawność w porównaniu do miesięcy letnich? 

Zdaję sobie sprawę że bilans się raczej nie zamyka ale wyjazdy głownie weekendowe więc może zagra? Kolejnym argumentem na "nie" to koszt pewnie z 2000zł który raczej nie załatwi tematu w 100%? Na dziś to tosty robię odpalając auto i tyle?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przemyśl czy możesz zaszaleć i postawić panel pod kątem do słońca - to zdecydowanie poprawi bilans (praktykiem jest mój kolega)

nie będzie to ani proste ani lekkie - konstrukcją którą znam to zawieszenie panela "na rogach" na takich przegubach jak pędnik w windsurfingu

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, danielpoz napisał:

Pytanie do praktyków którzy używają paneli zimą. Jaka jest ich sprawność w porównaniu do miesięcy letnich? 

Teoretycznie sprawność paneli jest zimą wyższa bo jest zimno. W słoneczny zimowy dzień możesz więcej energii wyprodukować niż w letni pochmurny. Ogranicza Cię długość dnia i kąt padania słońca. Więc odpowiedź na twoje pytanie jest trudna. Stawiam na średnio 40-50% z uśrednionego pogodowo dnia. Dla porównania W tym roku w kwietniu miałem większą produktywność paneli niż w maju. Bo było dużo zimniej i słoneczniej mimo iż dzień dużo krótszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, danielpoz napisał:

Pytanie do praktyków którzy używają paneli zimą. Jaka jest ich sprawność w porównaniu do miesięcy letnich? 

Zimą faktycznie panele są sprawniejsze (nie ma spadku wydajności ze względu na grzanie się paneli), ale chodzi Ci chyba nie tyle o sprawność, a wydajność, tzn. ile wyprodukują energii, która trafi z regulatora do akumulatora. To już zależy bezpośrednio od ilości energii na m2 docierającej ze słońca do panelu i czasu, przez jaki ta energia do panela dociera. Sprawność na pewno nie zrekompensuje tego, że zimą panel "zbiera" nawet tylko 10% tego, co latem. Popatrz na dane dotyczące "uzysku" z fotowoltaiki w ujęciu rocznym. 

Do tego w przyczepie panel jest na płasko, nijak nie dostosowany do kąta padania promieni słonecznych w sezonie zimowym.  

Może się okazać, że zimą (okres grudzień-luty) do paneli ze Słońca przez dłuższy czas będzie docierać średnio 10-15-20% tej energii, która trafia ze słońca latem (mniejsze nasłonecznienie, niekorzystny kąt padania promieni słonecznych, zaledwie około 60% czasu "produkcji" w porównaniu z latem), co dawałoby uzysk energii (czyli tego, co trafi do akumulatora) na poziomie cirka 10-12% "produkcji" letniej.

Jeśli na chłopski rozum 2 panele 100W, latem dadzą radę "uzupełnić" w dobrych warunkach cirka 14A*14h*0,5 (taki mniej więcej byłby ogólny bilans, od rana do nocy przecież słońce nie świeci na panel w zenicie) czyli ~100 Ah  pojemności akumulatora, zimą będzie to czasami 10Ah, w dobrym dniu 15-20Ah, a czasami między 0 a 5 Ah, średnio, w typowo zimowych m-cach, może realnie 10-15Ah/doba.

To są uproszczenia, za które elektrycy mnie zabiją, ale chodzi o ogląd sprawy. Przeliczam to sobie zawsze dla orientacji i oglądu na na Ah z aku 12V.

Pytanie, czy akumulatory do roweru, o których piszesz, mają napięcie 12V, czy niższe/wyższe, bo od tego zależałoby ile prądu potrzebujesz żeby je naładować. Bo jak mają 13-16Ah, ale na napięciu 48V (najwyższe napięcie w e-bikach poza rozwiązaniami customowymi, zakładam, że nie masz 72 lub 84V :)), to już 13Ah daje 624Wh, czyli przy 12V byłoby to odpowiednikiem ponad 50Ah każdy (zakładam, że nie są rozładowane do zera, ale ładowanie to też straty energii, dla uproszczenia przyjąłem, że to co w aku "pozostało" równoważy straty). Razy dwa (dwa akumulatory), czyli jakgdyby wyciągnąć około 100Ah z aku 12V. Plus toster, ale to bagatela, 20 minut tostera 800W to cirka równoważnik 18-20 Ah z instalki 12V.

Czyli przy napięciu aku do e-bike'ów 48V, bagatelne 100 Ah pojemności akumulatora 12V byłoby wymagane. Solary powinny móc to uzupełnić. 2x100W latem w dobrych warunkach dadzą radę, zimą (grudzień-luty) - m.zd. nie, w miesiącach jesiennych i wiosennych będzie lepiej, ale też z solarów nie dałoby rady.  

To bardzo daleko idące uproszczenie, ale pokazuje skalę. Jeśli masz niższe napięcia aku do e-bików, niż 48V, to będzie mniejsze zapotrzebowanie na energię do ich ładowania, ale trzeba pamiętać że trzeba to w jakiś sposób sprowadzić do wspólnego mianownika z instalką 12V. 

Przykladowo jeszcze, przy obecnym zachmurzeniu 100% panel 130W wbija do aku 0,2A, co przy nawet 10 godzinach takiego "ładowania" uzupełnia kilka Ah pojemności aku. Zimą może być bardzo podobnie, i jeszcze krócej. Większa sprawność w niskich temperaturach niczego nie załatwia. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Toż to już mały kempingowy reaktorek byłby potrzebny :) 10 minut piły, przez przetwornicę (straty) cirka 25-30Ah z aku :)

Ale u Daniela faktycznie zabójcze są te baterie do e-bików, niby 13Ah, ale faktycznie mają wyskokie napięcia, i taki niewinny 13Ah (jeszcze pewnie pod przetwornicą, bo żeby to naładować potrzeba wysokiego napięcia) to tak jak samochodowy kwasiak 50 Ah, a tu razy dwa.  

 

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

elektryczną piłę spalinową ?

Sam nie wiem co to jest

 

Daniel, w te ferie miałem nową setkę, ładowaną ze 180w. Przez kilka dni było 100% chmur to ładowanie że słońca było marginalne(g. nie ładowanie) , przy większym poborze prądu bez agregatu by było słabo, z kolei choćby w ostatnią sobotę również przez cały dzień było 100% zimnych chmur bez jednej plamki prześwitującego  słońca i ładowanie miałem na poziomie 13.5v +, w porywach do kilku A. Zimowe chmury letnim nierówne. Jakoś rok, dwa temu w ferie z kolei były przymrozki, w dzień piękne słońce bez jednej chmurki  i tu też z ładowaniem nie było rewelacji. Pewnie  za mały kąt padania promieni słonecznych. Podałbym stosowne filozoficzne obliczenia kąta padania światła zależne od zachmurzenia oraz mocy solara i pojemności aku w zależności od temperatury i wilgotności powietrza oraz ciśnienia opon w holowniku, lecz nie posiadam odpowiedniej wiedzy w tym kierunku ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ładowanie zimowe z alternatora jest na pewno bardziej skuteczne ale.. do tej pory miałem przechodzoną optimę 70Ah i aby go doładować do pełna wystarczyły przeloty między zimowymi miejscówkami co 2-3 dni zajmujące średnio pewnie 1.5h. W te ferie jak już wspomniałem miałem nowe aku, pojemność dokładnie 105Ah i takie przejazdy niewiele dawały. Nie gasiłem nawet silnika podczas zakupów, a i tak max co uzyskałem to bodajże 12V - 12.1V na klemach po skończonej jeździe. Kable na 9 i 13  w aucie i czepie 4mm2, aku auta w bagażniku. 

Oczywiście kilkugodzinny powrót do domu spowodował pełne naładowanie. 

Edytowane przez maciejkos (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 10.06.2020 o 15:39, chris_66 napisał:

przemyśl czy możesz zaszaleć i postawić panel pod kątem do słońca - to zdecydowanie poprawi bilans (praktykiem jest mój kolega)

nie będzie to ani proste ani lekkie - konstrukcją którą znam to zawieszenie panela "na rogach" na takich przegubach jak pędnik w windsurfingu

 

Myslałem o elastycznym bo jest łatwiejszy montaż a Ty proponujesz jakieś konstrukcje? Zdecydowanie odpada?

W dniu 10.06.2020 o 16:05, kit napisał:

Odpal se to euro6 i nie kombinuj ? ... nauczyłem się juz przy tym spać ?

To chyba najtańsze i najprostsze rozwiązanie?

Tylko że ropniaki śmierdzą?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 10.06.2020 o 18:16, czyś napisał:

 

Jeśli na chłopski rozum 2 panele 100W, latem dadzą radę "uzupełnić" w dobrych warunkach cirka 14A*14h*0,5 (taki mniej więcej byłby ogólny bilans, od rana do nocy przecież słońce nie świeci na panel w zenicie) czyli ~100 Ah  pojemności akumulatora, zimą będzie to czasami 10Ah, w dobrym dniu 15-20Ah, a czasami między 0 a 5 Ah, średnio, w typowo zimowych m-cach, może realnie 10-15Ah/doba.

To są uproszczenia, za które elektrycy mnie zabiją, ale chodzi o ogląd sprawy. Przeliczam to sobie zawsze dla orientacji i oglądu na na Ah z aku 12V.

 

Do tego samego wniosku dochodzę że nie ma zbytnio szans na uzupełnienie akumulatora. 10 czy nawet 20Ah zupełnie nie załatwia sprawy a może być i 0Ah?

W dniu 10.06.2020 o 18:16, czyś napisał:

 

Pytanie, czy akumulatory do roweru, o których piszesz, mają napięcie 12V, czy niższe/wyższe, bo od tego zależałoby ile prądu potrzebujesz żeby je naładować. Bo jak mają 13-16Ah, ale na napięciu 48V (najwyższe napięcie w e-bikach poza rozwiązaniami customowymi, zakładam, że nie masz 72 lub 84V :)), to już 13Ah daje 624Wh, czyli przy 12V byłoby to odpowiednikiem ponad 50Ah każdy (zakładam, że nie są rozładowane do zera, ale ładowanie to też straty energii, dla uproszczenia przyjąłem, że to co w aku "pozostało" równoważy straty). Razy dwa (dwa akumulatory), czyli jakgdyby wyciągnąć około 100Ah z aku 12V. 

Jeśli chodzi o rowery to nawet jeszcze nie zdecydowałem czy w ogóle jest sens je kupować. Nie mogę zbytnio doszukać się większych plusów e rowerów? 

Co do samych akumulatorów to raczej 36V wchodzą w gre. Już mam alternatywnym pomysł na ich ładowanie.? Kupię drugi akumulator np 180-200Ah i z niego będę ładować akumulatory z rowerów. Teoretycznie na dwa ładowania powinien wystarczyć. ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.