Jump to content
Dario 73

Czy to zadziała?

Recommended Posts

Dario 73

Starałem się wyszukać wszystkie tematy z instalacją PV. Dzięki waszej pomocy zrobiłem taki schemat.

Stara cepka bez energobloku. Ma instalację na 230 v i trochę na 12v.

Planuję zrobić coś takiego. Będę wdzięczny z uwagi -może coś przegapiłem

INSTALACJA.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
smok_wawelski
Posted (edited)

Zgodnie z prośba z PW zerknąłem  :) 
Po pierwszym pobieżnym zerknięciu  - sorry oczy sie dziś juz mi kleją
1/  urządzenie oznaczone  GLP-GPV przypuszczam że to zasilacz 230 na 12 - czy ma separacje galwaniczną ?
2/  skrzynka z esami -czy przewidziałeś różnicówke ? 
3/ po co komplikować  oświetlenie na 230 i 12v - przerobiłbym oświetlenie tylko na 12v
4/ przekażnik jest dla mnie niejasny
5/ nie widzę wartości zabezpieczeń
6/ to samo zabezpieczenie na oświetlenie wszystkich pomieszczeń jest wg mnie błedem  - jak wywali wszędzie ciemno - 
podzieliłbym zabezpiecznia pomieszczeniami
7/ plafon led u dołu świecił będzie zawsze jak będzie 12V - czy tak ma byc bez wyłacznika ?

Edited by smok_wawelski (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
ampere

Z tego co widzę, to przekaźnik po podłączeniu 230 v na odbiory 12 v będzie podawał napięcie z zasilacza ,a nie z PV ,ma to sens.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dario 73
6 godzin temu, ampere napisał:

Z tego co widzę, to przekaźnik po podłączeniu 230 v na odbiory 12 v będzie podawał napięcie z zasilacza ,a nie z PV ,ma to sens.

Tak mam w tej chwili po poprzednim właścicielu i to działa.

Tylko teraz dochodzi panel.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dario 73
7 godzin temu, smok_wawelski napisał:

Zgodnie z prośba z PW zerknąłem  :) 
Po pierwszym pobieżnym zerknięciu  - sorry oczy sie dziś juz mi kleją
1/  urządzenie oznaczone  GLP-GPV przypuszczam że to zasilacz 230 na 12 - czy ma separacje galwaniczną ?
2/  skrzynka z esami -czy przewidziałeś różnicówke ? 
3/ po co komplikować  oświetlenie na 230 i 12v - przerobiłbym oświetlenie tylko na 12v
4/ przekażnik jest dla mnie niejasny
5/ nie widzę wartości zabezpieczeń
6/ to samo zabezpieczenie na oświetlenie wszystkich pomieszczeń jest wg mnie błedem  - jak wywali wszędzie ciemno - 
podzieliłbym zabezpiecznia pomieszczeniami
7/ plafon led u dołu świecił będzie zawsze jak będzie 12V - czy tak ma byc bez wyłacznika ?

1/ czy musi mieć skoro drugie napięcie będzie rozłączane przez przekażnik

2/ różnicówki nie ma ale można to rozważyć

3/ 230 v - bo takie jest - ale masz rację - też rozważam zlikwidowanie

4/ przekażnik przełącza napięcie na instalację po podpięciu pod 230v

5/ 31A z PV i 50A z alternatora

6/ racja ale zawsze jest 12v

7/ plafon ma włącznik w obudowie

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer
Posted (edited)

Witam!

Godzinę temu, Dario 73 napisał:

1/ czy musi mieć skoro drugie napięcie będzie rozłączane przez przekażnik

... a co w chwili, kiedy nie będzie rozłączone, gdy przyczepa będzie podłączona do sieci ~230 V :hmm:

W zasadzie, wszelkie zasilacze montowane do przyczepy, czy kampera, powinny mieć konstrukcję, która galwanicznie oddziela sieć ~230 V, od obwodów wyjściowych. Czy zaproponowany zasilacz to ma, tego nie wiem.

Pomijam fakt, że istotne są też inne parametry, jak np. wytrzymałość mechaniczna, czy stopień IP.

Godzinę temu, Dario 73 napisał:

2/ różnicówki nie ma ale można to rozważyć

Nie można, a powiedziałbym, ze trzeba ;)

Godzinę temu, Dario 73 napisał:

5/ 31A z PV i 50A z alternatora

Teraz się już pogubiłem :niewiem:

20 godzin temu, Dario 73 napisał:

Starałem się wyszukać wszystkie tematy z instalacją PV.

Poznaję rozwiązania, które kiedyś rysowałem :skromny:

20 godzin temu, Dario 73 napisał:

Planuję zrobić coś takiego. Będę wdzięczny z uwagi -może coś przegapiłem

1) To szczegół, ale pomylone są wyprowadzenia przekaźnika 85 i 86.

2) Brakuje zabezpieczenia na wyjściu kontrolera.

3) Na temat wartości zabezpieczeń się nie wypowiadam, ponieważ pominąłeś milczeniem amperaż kontrolera i zasilacza.

4) No i nie wiem, co to jest to "czerwone z czarnym" nad lewym kranem na Twoim rysunku.

5) Zakładam, że wiesz, jakie przekroje przewodów być powinny.

6) Wewnętrzne gniazdka ~230 V, również powinny być w wersji z "uziemieniem"

7) Jeśli jest "hebel" odcinający panel. to naturalną konsekwencją, byłby również taki przy akumulatorze.

8] Dla gniazdka ("ładowarki") USB powinieneś dać wyłącznik

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dario 73
51 minut temu, Kristofer napisał:

Witam!

... a co w chwili, kiedy nie będzie rozłączone, gdy przyczepa będzie podłączona do sieci ~230 V :hmm:

W zasadzie, wszelkie zasilacze montowane do przyczepy, czy kampera, powinny mieć konstrukcję, która galwanicznie oddziela sieć ~230 V, od obwodów wyjściowych. Czy zaproponowany zasilacz to ma, tego nie wiem.

Pomijam fakt, że istotne są też inne parametry, jak np. wytrzymałość mechaniczna, czy stopień IP.

Nie można, a powiedziałbym, ze trzeba ;)

Teraz się już pogubiłem :niewiem:

Poznaję rozwiązania, które kiedyś rysowałem :skromny:

1) To szczegół, ale pomylone są wyprowadzenia przekaźnika 85 i 86.

2) Brakuje zabezpieczenia na wyjściu kontrolera.

3) Na temat wartości zabezpieczeń się nie wypowiadam, ponieważ pominąłeś milczeniem amperaż kontrolera i zasilacza.

4) No i nie wiem, co to jest to "czerwone z czarnym" nad lewym kranem na Twoim rysunku.

5) Zakładam, że wiesz, jakie przekroje przewodów być powinny.

6) Wewnętrzne gniazdka ~230 V, również powinny być w wersji z "uziemieniem"

7) Jeśli jest "hebel" odcinający panel. to naturalną konsekwencją, byłby również taki przy akumulatorze.

8] Dla gniazdka ("ładowarki") USB powinieneś dać wyłącznik

Dzięki za uwagi.

Zasilacz jest taki https://neoled.com.pl/pl/p/file/a9a7ac88b21f7ee55d9be9f6380fb6e8/GPV-100-spec-PL.pdf

To może przekażnik zastąpić przełącznikiem 2 pozycyjnym.

1 Poprawię

2 Zabezpieczania z kontrolera są - ta siwa kostka rozdzielająca jast na 6 bezpieczników.

3 kontroler ma 10A a zasilacz 8,3A

4 ta czerwona końcówka na dole to ładowanie z alternatora samochodu po soparatorze

5 przekroje mam ustalone. Kożystałem również  z forum (pewnie i Twoich zaleceń)

6 gniazdka 230v są z uziemnieniem -nie narysowałem tego

7 ten hebel jest po to aby wyłączyć PV podczas ładowania z alternatora. W sumie drugi też miałby sens bo odłączył by wtedy regulator.

8 O wyłączniku na ładowarki nie pomyślałem ale jak najbardziej założę

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer
Posted (edited)

Zasilacz nie jest najgorszy, ale trzeba by było przestudiować normy, aby dowiedzieć się wszystkiego ... Ma zabezpieczenie zwarciowe, ale mimo wszystko, montujesz w przyczepie, więc dałbym na wyjściu, przy samym zasilaczu bezpiecznik 15 A.
Przekaźnik jest tu, gdzie trzeba i nie ma akurat nic wspólnego z tym, o czym piszemy.
Chodzi o to, że wewnątrz samego zasilacza obwody sieci ~230 V powinny być odseparowane transformatorowo od wyjściowych DC (nisko napięciowych).
Zabezpieczenie 15 A powinno być przy samym wyjściu kontrolera i dopiero dalej przekaźnik, a później na kolejne odbiorniki.
Zabezpieczenia pozostałe, jak najbliżej klemy plusowej accu.
Zabezpieczenie to od "doładowywania" z alternatora, najlepiej na samej klemie, wartość 30 A, a prowadzenie przewodów takie, aby nie miały możliwości się "spotkać" razem, plusowe i minusowe. Nie wiem, jak zaplanowałeś to podłączenie i jaka będzie zasada działania tego ładowania.
Jeśli tak doładowywany accu, to nie powinien być AGM ani GEL, tylko STD z płynnym elektrolitem, a skoro taki, to trzeba uwzględnić układ odprowadzający gazownie poza przyczepę.
Zabezpieczenie przy akumulatorze (do kontrolera) 15 A
Nie ma potrzeby odłączania paneli w trakcie doładowywania accu z samochodu.

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dario 73
20 minut temu, Kristofer napisał:

Zasilacz nie jest najgorszy, ale trzeba by było przestudiować normy, aby dowiedzieć się wszystkiego ... Ma zabezpieczenie zwarciowe, ale mimo wszystko, montujesz w przyczepie, więc dałbym na wyjściu, przy samym zasilaczu bezpiecznik 15 A.
Przekaźnik jest tu, gdzie trzeba i nie ma akurat nic wspólnego z tym, o czym piszemy.
Chodzi o to, że wewnątrz samego zasilacza obwody sieci ~230 V powinny być odseparowane transformatorowo od wyjściowych DC (nisko napięciowych).
Zabezpieczenie 15 A powinno być przy samym wyjściu kontrolera i dopiero dalej przekaźnik, a później na kolejne odbiorniki.
Zabezpieczenia pozostałe, jak najbliżej klemy plusowej accu.
Zabezpieczenie to od "doładowywania" z alternatora, najlepiej na samej klemie, wartość 30 A, a prowadzenie przewodów takie, aby nie miały możliwości się "spotkać" razem, plusowe i minusowe. Nie wiem, jak zaplanowałeś to podłączenie i jaka będzie zasada działania tego ładowania.
Jeśli tak doładowywany accu, to nie powinien być AGM ani GEL, tylko STD z płynnym elektrolitem, a skoro taki, to trzeba uwzględnić układ odprowadzający gazownie poza przyczepę.
Zabezpieczenie przy akumulatorze (do kontrolera) 15 A
Nie ma potrzeby odłączania paneli w trakcie doładowywania accu z samochodu.

Dzięki. 

Wezmę to wszystko pod uwagę chciaż powiem Ci że chwilami mam już dość tego kombinowania. Ale to obecna sytuacja wymusiła zmiany czyli własne zasilanie.

Niestety budżet jest mały i trzeba kombinować.

Mam nadzieję że coś z tego wyjdzie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...