Skocz do zawartości

Hak holowniczy


Milosz1911

Rekomendowane odpowiedzi

3 minuty temu, PolariS napisał:

Moduł może i da radę ale jak instalacja zaprojektowana przez księgowego to tu może być problem.

Dokładnie.

Elektrykiem nie jestem, ale potrafię policzyć prąd, mając dane napięcie i moc odbiornika. Teraz juz nie pamiętam ile zakładałem mocy lodówki, ale jak popatrzałem na kabelki w wiązce dochodzącej do kostki to stwierdziłem że tylko dodatkowy kabel.

 

5 godzin temu, jacek00 napisał:
7 godzin temu, Piotrekm13 napisał:
Mam podobnie z Peugeot 307SW. Co prawda hak miał byc na wiosnę, ale koronawrus pokrzyżował plany.
Też myślałem o dedykowanej, bo mam w bagażniku pod tapicerką kostkę, i jest tam plus (teraz nie pamiętam czy stały, czy od stacyjki) ale po przekrojach "kabelków" raczej bym tam nie podłączył nic poważniejszego.
Więc skoro i tak trzeba ciągnąć kabel (przynajmniej jeden) oraz montować dodatkowy przekaźnik to nie ma sensu przepłacać za dedykowaną.

Dedykowany moduł do 307 na allegro kosztuje z 20 zł. Sprawdza się bardzo dobrze, spokojnie da radę z małą lodówka

Moduł mi nic nie da, bo mam wersję jeszcze bez CANa. Moduł jest do czego inego, chyba że myślimy o innych modułach.  Pisałem o dedykowanej wiązce (bez modułu). Ale jak pisałem wyżej nie ma to sensu, skoro i tak trzeba wykonać dodatkową dłubaninę. Wiązka uniwersalna a dedykowana to też jakaś tam różnica w kosztach.

Ale ostatecznie haka nadal nie mam i się waham, bo przyczepy nadal nie widać, no i zastanawiam sie czy dokupić hak do holownika, czy może lepiej inny holownik do haka. Czas pokaże...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 173
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Moduł może i da radę ale jak instalacja zaprojektowana przez księgowego to tu może być problem.
Miałem oryginał w C4 Picasso. W 307 będzie to samo. Wszystko było ok
Moduł mi nic nie da, bo mam wersję jeszcze bez CANa. Moduł jest do czego inego, chyba że myślimy o innych modułach.  Pisałem o dedykowanej wiązce (bez modułu). Ale jak pisałem wyżej nie ma to sensu, skoro i tak trzeba wykonać dodatkową dłubaninę. Wiązka uniwersalna a dedykowana to też jakaś tam różnica w kosztach.
Ale ostatecznie haka nadal nie mam i się waham, bo przyczepy nadal nie widać, no i zastanawiam sie czy dokupić hak do holownika, czy może lepiej inny holownik do haka. Czas pokaże...
To z którego roku masz tego Puga?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, jacek00 napisał:

Miałem oryginał w C4 Picasso. W 307 będzie to samo. Wszystko było ok

Lodóweczka 10 jakieś 9A. Kwestia może nie tyle czy izolacja z przewodów nie spadnie a czy lodówka będzie działała wydajnie. Ja u siebie dałem przewód 16mm2 od zasilania do wiązki gniazda haka. I na pewno grubszy przewód będzie lepszy niż wiązka producenta. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
W dniu 24.07.2020 o 05:19, Kristofer napisał:

W obecnym stanie, ten rodzaj podłączenia istnieje już tyle lat, że gdyby coś miało się tu wykluczać, to dawno by to poprawiono. Zrobiłem rysunek, który powinien Ci rozjaśnić kwestię zasilania. Jeśli właśnie montujesz gniazdo w samochodzie, to chyba nic nie stoi na przeszkodzie, aby uzbroić gniazdo w pełną obsadę podłączonych złączy :hmm: "Stałe 12 V" na pin 9/13 gniazda, to więcej elementów - fakt, ale zaledwie, o jeden bezpiecznik i trochę przewodu, więc to raczej żaden problem i żadna oszczędność. Oczywiście, jeśli nie jest Ci to potrzebne, bo np. Twoja przyczepa ma autonomiczne zasilanie, to nie musisz tego robić. W większości przypadków, tzw. "plus po stacyjce/po zapłonie" jest wykorzystywany tylko do zasilania lodówki, natomiast "stały plus" do zasilania pozostałych odbiorników w przyczepie.

 

WTYK_GNIAZDO.jpg

Mam pytania dot. powyższego schematu:

Czy mozna pociągnąć od akumulatora na tył auta jeden kabel plusowy, a dopiero z tył rozdzielić go na stały plus oraz przekaźnik?

Zakładam że sygnał od stacyjki mam z tyłu w kostce, więc stamtąd bym sobie pożyczył...

Tak samo przewód masowy - może byc jeden, oraz zmostkowane styki 11 i 13 ?

Kable zakładam wstępnie -  10mm2. 

Bezpiecznik jeden - 20A

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest rozdzielone na dwa niezależne obwody, każdy ze swoim zabezpieczeniem. Teoretycznie to co opisałeś wychodziłoby niby na to samo, ale zrobione "na krótko". Ale nie do końca jest to to samo. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, Piotrekm13 napisał:

Mam pytania dot. powyższego schematu:

1. Czy mozna pociągnąć od akumulatora na tył auta jeden kabel plusowy, a dopiero z tył rozdzielić go na stały plus oraz przekaźnik?

2. Zakładam że sygnał od stacyjki mam z tyłu w kostce, więc z tamtąd bym sobie pożyczył...

3. Tak samo przewód masowy - może byc jeden, oraz zmostkowane styki 11 i 13 ?

Kable zakładam wstępnie -  10mm2. 

Bezpiecznik jeden - 20A

 

1. Można nic się złego dziać nie będzie.

2. Możesz, nie ma znaczenia z jakiego miejsca weźmiesz plus po stacyjce.

3. Możesz tylko przy sprzedaży informacja o takim połączeniu. Kable trochę na wyrost. Do lodówki wystarczy 6 mm2, a do odbiorników 2,5 mm2 podłączony do pinu 30 na przekaźniku (schemat Kristofera), ale zrobisz jak Ci będzie pasowało.

 

Edytowane przez ed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie mam skąd wziąć ten plus w komorze silnika. Klemy mam samozaciskowe, i bez ich wymiany nie ma sie tam za bardzo jak wpiąć. Poza tym nie lubie odgałęzień kabli przy samych klemach. Myślałem o podpięciu sie pod główny kabel przy rozruszniku. Czy to dobry pomysł?
Drugie pytanie - masa. Czy ciągnąć od przodu, czy wystarczy jak znajdę konkretny (fabryczny) punkt masowy w bagażniku?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, w79 napisał:

Z innej beczki, czy w wypadku demontowalnej Westfalii, ściągacie ja na zimę?. 

Wcześniej miem Brinksa. Zdemontowałem na zimę i na wiosnę był problem z zamontowaniem... 

Ja każdy hak zakładam tylko na czas holowania, nawet jak dojeżdżam na kamp to kula zawsze do bagażnika. Nie wiem dlaczego, po prostu tak mam i nigdy nie było problemu z montażem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 24.12.2020 o 14:49, Piotrekm13 napisał:

Pytanie mam skąd wziąć ten plus w komorze silnika. Klemy mam samozaciskowe, i bez ich wymiany nie ma sie tam za bardzo jak wpiąć. Poza tym nie lubie odgałęzień kabli przy samych klemach. Myślałem o podpięciu sie pod główny kabel przy rozruszniku. Czy to dobry pomysł?
Drugie pytanie - masa. Czy ciągnąć od przodu, czy wystarczy jak znajdę konkretny (fabryczny) punkt masowy w bagażniku?

Na pierwsze pytanie już znalazłem odpowiedź. Mam oczko w skrzynce bezpieczników, koło akumulatora, gdzie jest pociągnięty prąd od akumulatora. Wystarczy konektor oczkowy i jadę z kablem plusowym.

Natomiast cały czas się zastanawiam, czy trzeba ciągnąć kabel masowy, czy można wykorzystać masę gdzieś w bagażniku (podobno mam gdzieś tam)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, maciejek34 napisał:

Najlepiej plus i minus prosto z akumulatora pociągnąć

I tak raczej by nie było to prosto z akumulatora, bo nie chcę klem zmieniać.

Plus by był od oczka w skrzynce bezpieczników, obok akumulatora, a minus się waham. Albo punkt masowy na podłużnicy pod akumulatorem plus ciągnięcie kabla, albo punkt masowy przy nadkolu w bagażniku.

Zastanawiam się więc jaki jest sens ciągnąć kabel przez cały samochód, jak wystarczy od punktu masowego z tyl dać pół metra kabla. Czy to robi jakąś różnice? Na mój rozum im mniej kabli tym lepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.