Jump to content
Milosz1911

Hak holowniczy

Recommended Posts

Maras

Tomek ,nawet dla ASO 13 pin to tylko gniazdko przy haku a ,że ma tylko 8 kabli to już inna sprawa. 8 -czyli podstawowe światła zewnętrzne ze światłem cofania.

Przed paroma dniami zamówiłem hak oraz wiązkę 13 pin z modułem - taką :

 https://www.ehaki.pl/uniwersalna-wiazka-elektryczna-13-pin-z-modulem,sp,58,4584   

I wydaje się ,że mam wszystko  ale niestety nie. Do pełnej 13 pinowej instalacji -tak naprawdę to jest/było zawsze dwanaście kabli musiałem jeszcze kupić to :

https://www.ehaki.pl/staly-plus-wraz-z-kablem-ladowania-przyczepy-kempingowej,sp,58,7457  

 

Na dniach pobawię się z montażem  i będę wiedział ,że mam 13 pin :yay: 

Co do drugiej strony czyli przyczepy to trzeba sprawdzić czy jest rozprowadzenie .

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacek00
Czyli wszytko jasne, myślałem że jak jest 13 PIN wszystko jest  podłączone  :puk:
A więc zamawiając hak do nowego auta trzeba zaznaczyć że chcemy mieć zasilanie na przyczepę?
Dokładnie. W Renault mi dokładali zasilanie po zapłonie, bo wersja podstawowa tego nie miała. W Citroenie to samo. Oczywiście za 10 pin ekstra płacisz.

Share this post


Link to post
Share on other sites
AdamH

Koledzy !  Coś nie tak. Zamawiasz auto w fabryce z hakiem i masz wszystkie działające piny. Tak jest w normie. Nie może być inaczej.  Jeżeli ktoś chce taniej to mu zakłada hak dealer albo zleca to firmie ' krzak ". I wtedy różnie może być. W Renault Espace  założono oryginalną wiązkę i wszystko działało.

Tak było też w Fordzie Galaxy. Kia sportage i Sorento. W Amaroku w papierach z fabryki stoi wyrażnie, że założono hak. W LR Disco3 nie było opcji bez haka.

Zmieńcie Wasze ASO !

Edited by AdamH (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
danielpoz
2 godziny temu, Cezarr napisał:

Witam, jeżeli mogę zapytam się w tym temacie. Toyota RAV4 hybrydowa hak fabryczny, czy ktoś wie kiedy jest zasilanie na oświetlenie w przyczepie oraz lodówkę?
Bo wszystko działa czyli światła zewnętrzne itd. ale nie ma zasilania wewnątrz przyczepy, trzeba coś załączyć aktywować, nie wiem może trzeb jechać bo na postoju silnik spalinowy nie pracuje, może ktoś ma takie auto lub podobne i wie, dodam że auto jest nowe.

Wszystko działa. Haki nie są fabryczne tylko montowane w ASO. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maras

Adam ma rację jak jest samochód konfigurowany i ma być z hakiem to ma wszystko. Pełna instalacja 13 pin.

A jak dokładamy hak u dilera to już loteria .  

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacek00
Adam ma rację jak jest samochód konfigurowany i ma być z hakiem to ma wszystko. Pełna instalacja 13 pin.

A jak dokładamy hak u dilera to już loteria .  

Otóż to. A większość haków zakłada jednak ASO, które ma dwie opcje - 13 pin z lodówką i bez. Wersja tańsza i droższa. Często sami nie nie ogarniają. I to jest regułą. Miałem tak w Citroenie i Renault obecnie, mój brat w RAV4, znajomy w Mondeo. Wszędzie to samo, czyli hak z ASO bez zasilania lodówki. W obecnym Renault przed odbiorem się zapytałem przezornie i dobrze bo mi zasilanie po zapłonie jeszcze zdążyli dołożyć.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jarod

W nissanie zmieniałem wiązke z 7 na 13 pin i tak samo nie było zasilania. Nawet mi nie przyszło do głowy, że tak może być.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cezarr

Dziękuję za pomoc  to by wszystko wyjaśniało, bo hak montował serwis.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Krzysztof57

Jeszcze jeden drobiazg. W dwóch moich samochodach "używanych" z fabrycznymi hakami były wyjęte bezpieczniki od zasilania stałego "+" i umieszczone w miejscach na zapasowe bezpieczniki. Ma to na celu ochronę pinów przed intensywną korozją. Inna ciekawostka: przy kupnie przyczepy zauważyłem że nie działa na 12V . Po zakupie postanowiłem to naprawić i oddalając od siebie robotę z wyciąganiem lodówki zacząłem przeglądać instalację. Ku mojemu zdziwieniu okazało się że przewody od zasilania lodówki były w wiązce ale niepodłączone. Lodówka nie była używana ( sądząc po wykonaniu instalacji przez fabrykę miała nie być używana) nigdy na 12V. Po podłączeniu działa .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Milosz1911

Witam

Na zakończenie tematu napiszę na temat wyboru haka w moim przypadku.

Pytałem o opinię haka firmy Umbra Rimorchi. W Polsce znalazłem tylko dwóch dealerów tego produktu - choć może to jedna firma tylko ma założone dwie równe działalności. Nieważne. Ważne natomiast jest to że w moim przypadku hak wysyłany jest z fabryki we Włoszech. Czas oczekiwania na taką dostawę jest dłuuugi. Wiąże się z tym również sprawa gwarancji. W przypadku wady hak należy odesłać do producenta i znowu wchodzi w rachubę czas oczekiwania. Ostatecznie hak odpuściłem.

Kupiłem natomiast hak polskiej firmy Auto Hak. Hak trochę droższy (o 70 zł) ale miałem go w domu w dwa dni no i brak problemu z obsługa gwarancyjną. Dobrałem do tego gniazdo 13 pin i wiązkę z modułem polskiej firmy Quasar. Na haku miał siedzieć tylko bagażnik rowerowy więc wiązka na 8 przewodów czyli podstawowe oświetlenie + światło cofania. Do modułu można dokupić wiązkę z pozostałymi 4 przewodami jeśli potrzebny jest stały plus do ładowania aku i zasilania lodówki oraz dodatkowe masy. 

Hak zakładałem sam - prosta sprawa. Czas wykonania prac około 6 godzin (z czego 2 godziny rozbierałem plastiki w bagażniku :) ). 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
w79
W dniu 23.06.2020 o 09:30, Krzysztof57 napisał:

Ku mojemu zdziwieniu okazało się że przewody od zasilania lodówki były w wiązce ale niepodłączone

Z tego co wiem np. Knaus robi tak fabrycznie. Chodzi o ochronę akumulatora w aucie. Na życzenie oczywiście podłącza 12v.

Share this post


Link to post
Share on other sites
automaciek

Edit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacek00
3 godziny temu, w79 napisał:

Z tego co wiem np. Knaus robi tak fabrycznie. Chodzi o ochronę akumulatora w aucie. Na życzenie oczywiście podłącza 12v.

Też o tym słyszałem, ale wg mnie to lekka paranoja :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
w79
8 minut temu, jacek00 napisał:

Też o tym słyszałem, ale wg mnie to lekka paranoja :D

Dlaczego? W zeszłym tygodniu odbierałem przyczepę w Procampie. Zostałem poinformowany o tym że jak chce, podłącza mi..

Share this post


Link to post
Share on other sites
jacek00
5 minut temu, w79 napisał:

Dlaczego? W zeszłym tygodniu odbierałem przyczepę w Procampie. Zostałem poinformowany o tym że jak chce, podłącza mi..

No dlatego, że to nadgorliwość. Chyba oni jedyni tak robią, że sprzedają Ci towar nie do końca działający. IMO powinno to działać w drugą stronę, czyli na życzenie powinni rozłączać. Poza tym przecież masz możliwość wyłączenia lodówki, nie trzeba jej używać wcale na 12V w czasie jazdy. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...