Jump to content
Milosz1911

Hak holowniczy

Recommended Posts

Kristofer
11 minut temu, Piotrekm13 napisał:

Czy dobrze rozumuję? 

Tak

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maras

W gniazdku masz piny do których przykręcamy przewody. Dasz radę przykręcić 6mm/2 ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Piotrekm13
13 minut temu, Maras napisał:

W gniazdku masz piny do których przykręcamy przewody. Dasz radę przykręcić 6mm/2 ? 

Nie wiem, ale wcześniej ktoś pisał że dał nawet przewód 16mm2, więc zakładam że 6mm2 nie powinno być problemem.

Rdzeń przewodu ma niecałe 3mm średnicy. Na wszelki wypadek zajrzę jutro do tego gniazda co kupiłem.

.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Najprościej robić to przy pomocy tulejek zagniatanych:

tulejka.jpg.3212842215fc7b8ccc3fe5fd7c8639e1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Piotrekm13

Zmierzyłem średnicę w tulejkach przyłączeniowych w gnieździe. Wiertło 3mm wchodzi z minimalnym luzem, więc kabel 6mm2 teoretycznie też powinien.

Dodatkową tulejkę nie wiem czy zmieszczę...

Edited by Piotrekm13 (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Piotrekm13
W dniu 18.10.2020 o 21:14, PolariS napisał:

Lodóweczka 10 jakieś 9A. Kwestia może nie tyle czy izolacja z przewodów nie spadnie a czy lodówka będzie działała wydajnie. Ja u siebie dałem przewód 16mm2 od zasilania do wiązki gniazda haka. I na pewno grubszy przewód będzie lepszy niż wiązka producenta. 

Mam pytanie:

Jak podłączyłeś te 16mm2? Ja próbuje dać 6mm2 i nie mogę tego nijak podłączyć do przekaźnika. Konnektory za małe. Do gniazda może się uda...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maras
8 minut temu, Piotrekm13 napisał:

Mam pytanie:

Jak podłączyłeś te 16mm2? Ja próbuje dać 6mm2 i nie mogę tego nijak podłączyć do przekaźnika. Konnektory za małe. Do gniazda może się uda...

Myślę ,że wiedzą co piszą  Choć pokroić się nie dam :) 

https://www.mpartner.com.pl/nasuwka-konektor-zenski-6-3-mm-z-oslona-do-6mm-p-841.html  

Share this post


Link to post
Share on other sites
Piotrekm13

Ok, więc konektory by były. Teraz pytanie czy wejdą w podstawkę przekaźnika? Lub ewentualnie, czy można to podłączyć "na krótko" do stopek przekaźnika?

Wydaje mi się że bez podstawki to mało "elegancko" będzie...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Są konektory z wejściami na różne przekroje przewodów, jak np. wskazał Marek.

Poza tym, tam gdzie nie można wcisnąć przewodu w tulejce, mimo, że zmniejsza się jej rozmiar po zaciśnięciu, stosuje się tzw. końcówki "igiełkowe" (wygląd, rozmiary i nazwy bywają różne), ale wygląda to np., jak ta:

1159525029_kocwkaigiekowa.jpg.372f5e66a6139cc3d5e16fa5f1935d9d.jpg  1830266937_Kocwkaigiekowaprzew6mmkw.jpg.c0dbcea74b295b0f3170cd409ea8085c.jpg

Do takiej końcówki, o odpowiednim rozmiarze i przeznaczonej dla wymaganego przekroju przewodu, wkładasz rdzeń posiadanego przewodu, zaciskasz zaciskarką, nakładasz koszulkę termokurczliwą i gotowe.

 

10 minut temu, Piotrekm13 napisał:

Ok, więc konektory by były. Teraz pytanie czy wejdą w podstawkę przekaźnika? Lub ewentualnie, czy można to podłączyć "na krótko" do stopek przekaźnika?

Wydaje mi się że bez podstawki to mało "elegancko" będzie...

Jaką masz odległość od akumulatora, do gniazda :hmm:

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Piotrekm13
6 minut temu, Kristofer napisał:

Są konektory z wejściami na różne przekroje przewodów, jak np. wskazał Marek.

Poza tym, tam gdzie nie można wcisnąć przewodu w tulejce, mimo, że zmniejsza się jej rozmiar po zaciśnięciu, stosuje się tzw. końcówki "igiełkowe" (wygląd, rozmiary i nazwy bywają różne), ale wygląda to np., jak ta:

1159525029_kocwkaigiekowa.jpg.372f5e66a6139cc3d5e16fa5f1935d9d.jpg

Do takiej końcówki, o odpowiednim rozmiarze i przeznaczonej dla wymaganego przekroju przewodu, wkładasz rdzeń posiadanego przewodu, zaciskasz zaciskarką, nakładasz koszulkę termokurczliwą i gotowe.

 

Jaką masz odległość od akumulatora, do gniazda :hmm:

Czyli taka końcówka igiełkowa to jakby "przejściówka pomiędzy grubym przewodem a konektorem. Dobrze rozumuję? Tylko czy jest sens dawania grubego przewodu, jeśli na łączeniu będzie zmniejszony przekrój?

Jeśli o odległość to będzie około 5 metrów. 3,5 metra w linii prostej plus parę zakrętów.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer
41 minut temu, Piotrekm13 napisał:

Czyli taka końcówka igiełkowa to jakby "przejściówka pomiędzy grubym przewodem a konektorem. Dobrze rozumuję?

Tak, ale nie pomiędzy przewodem, a wejściem kolejnej końcówki, np. konektorem płaskim, tylko pomiędzy przewodem, a np. właściwym wejściem wtyczki lub gniazda!

41 minut temu, Piotrekm13 napisał:

Tylko czy jest sens dawania grubego przewodu, jeśli na łączeniu będzie zmniejszony przekrój?

Oczywiście, ponieważ chodzi o spadek napięcia. Zależy on m.in. od długości przewodu w obwodzie. Jeśli wyliczysz go np. dla przewodu o przekroju tej końcówki igiełkowej i długości np 10 m, to będzie znaczący, ale jeśli chciałbyś go wyliczyć dla kilku mm, bo tyle wyjdzie z długości tej końcówki, to okaże się, że jest całkowicie pomijalny. Spójrz np. na bezpieczniki 12V/100 A, które w sprawnym obwodzie muszą taki prąd cały czas przepuszczać. Gdyby musiały mieć przekrój "blaszki" taki, jak przewody do nich dochodzące, to pewnie i ich rozmiar byłby co najmniej kilka razy większy. Reasumując: gdy masz w obwodzie w/w kawałek "przewodnika", o mniejszym przekroju, niż reszta przewodów, to nie ma on w opisanym przypadku praktycznie większego znaczenia.

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer
17 minut temu, Piotrekm13 napisał:

Jeśli o odległość to będzie około 5 metrów. 3,5 metra w linii prostej plus parę zakrętów.

Jeśli masz możliwość, daj 10 mm², chociaż nawet przy 6 mm² będzie znacznie lepiej, niż przy fabrycznej instalacji auta. Nie ma potrzeby 16 mm², ale nie neguję, że im większy przekrój, tym spadek napięcia mniejszy. Mowa jednak o zasilaniu jedynie lodówki, a nie bardzo wrażliwych sprzętów elektronicznych, więc wypada zachować zdrowy rozsądek między kosztem instalacji i nakładem pracy, a celem, z którym jest to związane.

IMHO

Share this post


Link to post
Share on other sites
Piotrekm13
24 minuty temu, Kristofer napisał:

Tak

Oczywiście, ponieważ chodzi o spadek napięcia. Zależy on m.in. od długości przewodu w obwodzie. Jeśli wyliczysz go np. dla przewodu o przekroju tej końcówki igiełkowej i długości np 10 m, to będzie znaczący, ale jeśli chciałbyś go wyliczyć dla kilku mm, bo tyle wyjdzie z długości tej końcówki, to okaże się, że jest całkowicie pomijalny. Spójrz np. na bezpieczniki 12V/100 A, które w sprawnym obwodzie muszą taki prąd cały czas przepuszczać. Gdyby musiały mieć przekrój "blaszki" taki, jak przewody do nich dochodzące, to pewnie i ich rozmiar byłby co najmniej kilka razy większy. Reasumując: gdy masz w obwodzie w/w kawałek "przewodnika", o mniejszym przekroju, niż reszta przewodów, to nie ma on w opisanym przypadku praktycznie większego znaczenia.

Dziękuję. Teraz mi się dużo wyjaśniło, bo wychodziłem z założenia że jak miejscowo zmniejszę przekrój to cały gruby kabel jest bez sensu.

 

4 minuty temu, Kristofer napisał:

Jeśli masz możliwość, daj 10 mm², chociaż nawet przy 6 mm² będzie znacznie lepiej, niż przy fabrycznej instalacji auta. Nie ma potrzeby 16 mm², ale nie neguję, że im większy przekrój, tym spadek napięcia mniejszy. Mowa jednak o zasilaniu jedynie lodówki, a nie bardzo wrażliwych sprzętów elektronicznych, więc wypada zachować zdrowy rozsądek między kosztem instalacji i nakładem pracy, a celem, z którym jest to związane.

IMHO

 

Myślę że te 6mm2 wystarczy, nie chce przesadzać, ale chciałem jednak więcej niż te minimalne 2,5mm2. Ale to do lodówki (ew. akumulatora w budzie), z kolei stały plus planuję zostawić 2,5mm, z tym że wymieniam cały kabel w wiązce haka, tak aby był w jednym odcinku bez dodatkowych łączeń.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristofer

Zwróć uwagę na to, co napisałem wyżej, w tym poscie, ponieważ pierwotnie odpisałem zbyt szybko czytając Twoją odpowiedź i byłem zmuszony go edytować - kwestia końcówki igiełkowej.

PS

Aby wszystko miało sens, powinieneś też sprawdzić, jaka jest instalacja i przekroje przewodów w tych obwodach po stronie przyczepy - jeśli w ogóle te obwody tam będą. Często dobrym i zalecanym przez producentów wyposażenia sposobem, jest zastosowanie przewodów o większym przekroju również w obwodach przyczepy. Powiedziałbym, że ma to nawet większe znaczenie, niż standardowe przewody w instalacji auta, choć elektrycznie obydwa obwody są równie istotne.

Edited by Kristofer (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maras

Tak jak Krzysztof wyżej napisał trzeba sprawdzić przewody od strony przyczepy. Tam nie będzie 6mm/2

Pod lodówkę dałbym  osobne gniazdo z wtyczką np. takie  3 pin lub coś podobnego.

 

Gniazdo 3PIN Traktor Ciągnik John Deere Fendt          Gniazdo 3 Pin John Deere Fendt Ursus Zetor Holland        images?q=tbn:ANd9GcQPXpTDqVbd9rZsiBFA7vq9JrkI9y1GEeI0pgD6G8YdHlRwE443GhmjFFE9xcRzz-gQu4mp42r3eg&usqp=CAc

Edited by Maras (see edit history)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...