Skocz do zawartości

instalacja fotowoltaiczna


fred 63

Rekomendowane odpowiedzi

Witam - jestem nowy na tym forum - szukam kogoś z Krakowa lub okolic kto pomógł by mi zainstalować baterie fotowoltaiczne z całą instalacją na przyczepie campingowej. Będę wdzięczny za kontakt :) lub o wskazanie miejsca gdzie mógłbym to zrobić

Edytowane przez fred 63 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 39
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Cześć
Coś więcej napisz - co to za przyczepa co i gdzie trzeba zamontować ?  masz gdzie to zrobić ? dłubiesz trochę sam ?  masz już graty ? jakie ? 
Z profi masz na Tynieckiej Elcamp i Pamer  w Facimiechu  - choć sam Pamer już tylko chyba handluje a serwis za płotem prowadzi Sebastian jeden z byłych pracowników
Nie mnie zaglądać Ci do kieszeni ale to trochę Cie skasują - może warto by spróbować samemu lub z pomocą jeśli nie byłaby to jakaś skomplikowana instalacja - to naprawdę nie jest takie trudne - zobacz tutaj - to klecę sam a jestem technikiem-mechanikiem tylko 230v szwagier mi połączy - jestem z Krakowa radą na tel mogę wspomóc, jakaś  konsultacja czy pomoc tu trochę gorzej z racji skromnych zasobów wolnego czasu . 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo Ci dziękuję za odpowiedź -

Właściwie to poza przyczepą Delta II oczywiście  w pełni sprawna prawie w 100% i pomysłem na taką instalację nie mam jeszcze nic. Trochę patrzyłem na te instalacje w necie (300-700 zł). kiedyś widziałem taką instalację u gościa który przerobił T4 na niby kampera:) ale z tego co mówił to działało mu to idealnie.

Ja chciałbym mieć działającą instalację która zapewni mi normalne funkcjonowanie przyczepy (oświetlenie, woda, inne odbiorniki typu radio itd) podczas postoju w tzw polu, bez podpięcia 230V. sam lubię podłubać ale o instal. elektrycznych nie mam zielonego .... ani nawet zacięcia do takich robót.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To wygląda dość prosto z tego co piszesz :) 
Ja to co linkowałem - robię robię własnie w nibykamperze Citroenie Jumperze  blaszaku - tu więcej gratów pójdzie niż to co piszesz :) 

U Ciebie jest raczej kapkę stolarki i mechaniki oraz drobnego dekarstwa  coś w tym stylu :) a czystej elektryki tyle co kot napłakał - to ma być sprzężone z jakimś elektroblokiem ?
300-700 oj trochę mało mi się to wydaje niestety żeby zrobić to sensownie 
Delta II nie znam - były i Chateau Delta i Lunar Delta - dach płaski ?  bardzo to nowe ?   
wrzuć jakieś foty poglądowe jak ta buda wygląda i  jak tam instalacja obecna jest zrobiona 
Zacznij może tak - zastanów się jakie zapotrzebowanie będziesz miał na energie, drugi temat określ budżet, narysuj paroma kreskami schemat blokowy jak to sobie wyobrażasz i wrzuć tu fotę lub skan albo na kompie namaluj
I popróbujmy dobierać i składać te klocki - moja instalacja rodziła sie w analogiczny sposób opracowałem zgrubny zarys i Koledzy tez pomogli mi dopracować schemat
Same klocki mam z grubsza rozpracowane wiec spoko Ci doradzę znając  dokładniej Twoje potrzeby - myślę że jeśli ogarnąłbyś przynajmniej częściowo mocowanie, przepusty, umiejscowienie i umocowanie akumulatora to samo podłączenie już jest szybka sprawą i w tym mógłbym pomóc

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wygląda to nieźle- to jest oryginalna przyczepa, kupiłem z Holandii, tak jak pisałem wszystko działa, choć ostatnio jak sprawdzałem to odmówiły mi współpracy krany w łazience i w kuchni, dałem takiemu magikowi i mówi że mają działać, jutro je montuję. O zapotrzebowaniu pisałem, chciałbym żeby działało oświetlenie, pompka wody, spłuczka i jakaś instalacja do radia + gniazdko do ładowania kompa i komórki, tyle. Mocowanie to chyba po zakupie panelu słonecznego, to samo z przepustami, zakup dobrego akumulatora i umocowanie go (to chyba proste tylko trzeba wiedzieć jaki kupić) zwłaszcza że miejsca jest dość. Jeszcze takie pytanko ten gość u którego to widziałem mówił mi że ten dodatkowy akumulator to mu się ładuje dodatkowo podczas jazdy i mógł to włączać i wyłączać :)))

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie miał zrobione w vanie jak ja mam zamiar zrobić - jak zobaczysz na schemacie jest tam taki Cyrix który załatwi mi sprawę jeśli aku rozruchowy jest full to altek wali na pokładowy wspomagając solary z kolei jak będę stał  a solary naładują na full pokładowy to będą ładować  rozruchowy.
W przyczepie też jest to możliwe ale bardziej kłopotliwe bo trzeba dać zasilanie z auta  oraz separator akumulatorów.
Są rożne szkoły,  puszczają to ludzie przez gniazdo 13pin ale ja w sumie uważam że to powinno iść dość grubym kablem żeby na długiej drodze nie było strat napięcia.
Oświetlenie zwykłe masz czy LED ?  Jeździsz poza latem ?
Trzeba będzie z grubsza policzyć te wszystkie odbiorniki co wymieniłeś i z ich sumarycznej mocy wyjdzie  jaki panel, regulator i aku jest Ci potrzebny - ale to nie będą jakieś szaleńczo duże rzeczy a co za tym idzie i ceny.   
U mnie będzie lodówka domowa  zasilana z przetwornicy  oraz webasto wodne zakładam panel 300-360W i aku 2x100Ah - u Ciebie będzie to duuuużo mniej :) 
Realnie jak dawniej jeździłem do Szczawy z budą to brałem z domu full naładowany 45Ah - starczał na 2 doby światło LED + małe radio + pompka wody + ładowanie telefonów

Tak oczywiście kleci sie to mając wszystkie graty - wybiegłem nieco naprzód oby określić robotę

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oświetlenie chyba nie jest ledowe, ale dziś sprawdzę jak będę montował kraniki. Na razie miałem tylko 2 przejazdy; od kupującego na działkę i tam wykorzystywaliśmy ją prawie 2 mies. i  w listopadzie przejechałem nią do Krakowa i stoi tu do dziś, więc trudno powiedzieć czy jeżdżę poza latem; chciałbym więc dlatego myślę o tych udogodnieniach.

Wspomniałeś o instal. podłączonej pod akumulator, który wystarczał na 2 dni użytkowania to może w moim przypadku by wystarczyło zamiast panelu?. Chyba że ja czegoś nie rozumie???

Tak w ogóle to ja jestem w tej materii zupełnym nowicjuszem, pierwsze wakacje jakie w ten sposób spędzałem to w tamtym roku :) ale od dawna myślałem o takiej formie i chyba połknąłem bakcyla :)  Jeśli byś zechciał to podjadę do Ciebie lub może Ty do mnie i na żywej przyczepie przedyskutujemy temat, oczywiście nieśmiało proponuję każdy ma czas bardzo cenny (choć w obecnej dobie, bynajmniej u mnie jest go trochę więcej).  Chyba zapomniałem jeszcze o lodówce jako kolejny odbiornik ale czy na 2 dniowy wypad jest konieczna??? może wystarczyłaby jakaś mała samochodowa???

Edytowane przez fred 63 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, fred 63 napisał:

Oświetlenie chyba nie jest ledowe,

To będzie prosiła wymiana celem ograniczenia zapotrzebowania na energie - ale luz - to pomału tanie i proste :)

6 godzin temu, fred 63 napisał:

więc trudno powiedzieć czy jeżdżę poza latem; chciałbym

Pytanie było po to jakie przyjąć założenia dla panelu solarnego - w lecie dostanie sporo słońca da więcej energii - wiosna i jesienią dużo mniej a zimą jeszcze mniej - wiec trzeba dobrać

większy panel aby uzyskać ilość  potrzebna energii również poza latem 

6 godzin temu, fred 63 napisał:

Wspomniałeś o instal. podłączonej pod akumulator, który wystarczał na 2 dni użytkowania to może w moim przypadku by wystarczyło zamiast panelu?.

Tak wspomniałem tyle że w trzeci dzień zapychałem z akumulatorem do gospodarza i ładowałem aby mieć dalej prąd
Do dziś nie wiem czy to Łącka sprawiała czy faktycznie naładowany aku jest cięższy :)   bywało że ślad z GPS do różnił się nieco od śladu powrotnego :) 
To jest tak że jeśli zakładasz weekend - takie rozwiązanie jest ok - jeśli zakładasz dłużej to przydałby się panel który bez kłopotu doładuje aku a z tego co piszesz to choroba karawaningowa u Ciebie ma charakter rozwojowy wiec nie rezygnowałbym z panela, kolejny plus to to ze zawsze na wyjazd masz naładowany  bo panel ładuje go gdy stoisz pod domem

6 godzin temu, fred 63 napisał:

Jeśli byś zechciał to podjadę do Ciebie lub może Ty do mnie i na żywej przyczepie przedyskutujemy temat

Jeśli na żywej co uważam za lepsze  to tylko to drugie bo ja już nie mam przyczepy, sprzedałem moja staruszkę na wiosnę a teraz robię kampervana z Jumpera blaszak
Pracuje na Ujastek w rejonie kombinatu, mieszkam w Swoszowicach - po robocie przelotem to raczej tylko te okolice  -  jak  jakieś dłuższe pogadanie to raczej tylko weekend ale nie w każdy jestem wolny - taka praca :) 

6 godzin temu, fred 63 napisał:

Chyba zapomniałem jeszcze o lodówce jako kolejny odbiornik ale czy na 2 dniowy wypad jest konieczna??? może wystarczyłaby jakaś mała samochodowa???

Myślałem ze masz lodówkę w przyczepie taką typowo przyczepową na 230+12+gaz  -   powiem tak wiele lat jeździłem z namiotem, potem z przyczepką namiotową - nie miałem i żyłem miałem taka torbę jak pudło styropianowe  zamrażała zona wkłady żelowe i jakoś na drogę było - wiec lodówka może  nie jest konieczna nie jest ale bardzo pożądana.
Mała lodówka samochodowa a raczej chłodziarka  - mam też używałem jak  jechałem gdzieś solo  Sharanem  bez budy ale to tez prąd. Poza tym taka lodówka jeśli tania to zwykle na ogniwie Peltiera jest niespecjalnie wydajna coś tam chłodzi ale też potrzebuje sporo czasu aby wstępnie schłodzic komorę  - pobór prądu nie pamiętam mogę zobaczyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podepnę się pod temat, bo widzę że Smok wie co pisze :)

Wrzuciłem to wcześniej w jakiś stary wątek ale tu chyba szybciej coś sie dowiem :)

Po majówkowym pobycie na dzikusa :bevil::biwak:

Czy polecałbyś montować np to: https://www.jula.pl/catalog/wypoczynek/Wypoczynek-i-kemping/ogniwa-sloneczne-i zasilanie/panele-sloneczne/pakiet-paneli-slonecznych-007982/#tab02

Czy raczej zainwestować w porządne i długie kable rozruchowe i na czas grzania wody w bojlerze, podłączać pracujące auto na 40 minut, tak jak to zrobiłem teraz przez weekend i cała rodzinka wykąpała się w ciepłej wodzie. Oczywiście aku podładowuje sie też w czasie jazdy.

Zaznaczam, że wszystkie lampki mam oczywiście na ledach. Pobór prądu to głównie ładowanie komórek i jedna pompka do wody.

Przetwornica 220V 500/1000W - tylko do ładowania laptopa i grzania wody. Standardowa terma 5l, 300W

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, danielpoz napisał:

Lepiej przetwornice podlączyć do akumulatora w aucie na czas grzania wody. 

I podłączyć normalnie do gniazda zasilającego ? Część prądu ucieknie na inne odbiory chyba  :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kituj kituj - bez przesady ja elektryk nie jestem - troche mnie nauczono w szkołach, trochę poczytałem,  popytałem mądrych  Kolegów tu i tam i coś  we łbie zostaje :bevil:
Dobra - lećmy po kolei

46 minut temu, Kajetan napisał:

Czy polecałbyś montować np to:

NIE - regulator PWM, panel poli, zero konkretnej specyfikacji - wygląda to typowy na niskobudżetowy marketowy zestaw

Jeśli chodzi o grzanie wody - nie bardzo w ogóle widzę to z panela czy aku - zatem żeby gadać dalej uporządkujmy co ten zestaw PV miałby zasilać

 

46 minut temu, Kajetan napisał:

Przetwornica 220V 500/1000W - tylko do ładowania laptopa i grzania wody. Standardowa terma 5l, 300W

Kable przy 12V jeśli długie np. 5-10m  i przetwornica w budzie  - przekrój żeby nie było strat to kosmos

Zasada - przetwornica jak najbliżej aku i jak najkrótsze grube kable z aku do przetwornicy
500VA : 12V = 41, 7A    to fest prąd  popłynie  a strat nawet nie uwzględniałem  -  minimum 10mm2 ale dałbym 16mm2 i nie byłoby za dużo zakładając że mamy 1m połączenia x 2 bo tak się to liczy dla prądu stałego

28 minut temu, Kajetan napisał:

I podłączyć normalnie do gniazda zasilającego ? Część prądu ucieknie na inne odbiory chyba  :hmm:

Jak powyłaczasz te odbiorniki to nic nie ucieknie a na przesyle 230v straty na 10m bedą znikome

Oczywiście obowiązują normalne zasady bezpieczeństwa jak dla zasilania z sieci energetycznej bo za taka przetwornica tu robi


 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, smok_wawelski napisał:

Kable przy 12V jeśli długie np. 5-10m  i przetwornica w budzie  - przekrój żeby nie było strat to kosmos

Zasada - przetwornica jak najbliżej aku i jak najkrótsze grube kable z aku do przetwornicy
500VA : 12V = 41, 7A    to fest prąd  popłynie  a strat nawet nie uwzględniałem  -  minimum 10mm2 ale dałbym 16mm2 i nie byłoby za dużo zakładając że mamy 1m połączenia x 2 bo tak się to liczy dla prądu stałego

Jak powyłaczasz te odbiorniki to nic nie ucieknie

Kable miały około 3m, wsadziłem doraźnie przez okno do aku - śmigało jak złoto. Fakt, że były solidne. Można rozważyć odrębne podłączenie, gdzieś w bakiście na przykład.

Jednego odbiornika nie wyłączę - transformatora, który będzie od nowa przerabiał te 200V z powrotem na 12V :look: Nie wiem, jaki to ma pobór mocy....

No chyba, że ma to to osobny wyłącznik. Nie sprawdzałem....

8 minut temu, smok_wawelski napisał:

Kituj kituj - bez przesady ja elektryk nie jestem - troche mnie nauczono w szkołach, trochę poczytałem,  popytałem mądrych  Kolegów tu i tam i coś  we łbie zostaje :bevil:
Dobra - lećmy po kolei

NIE - regulator PWM, panel poli, zero konkretnej specyfikacji - wygląda to typowy na niskobudżetowy marketowy zestaw

Jeśli chodzi o grzanie wody - nie bardzo w ogóle widzę to z panela czy aku - zatem żeby gadać dalej uporządkujmy co ten zestaw PV miałby zasilac

Tak myślałem, że to badziewie. W ogóle to takie panel, nawet lepszy, to chyba głównie to tylko do podładowania aku może służyć. :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minut temu, Kajetan napisał:

Jednego odbiornika nie wyłączę - transformatora, który będzie od nowa przerabiał te 200V z powrotem na 12V :look: Nie wiem, jaki to ma pobór mocy....

Jeśli nie będzie miał obciążenia odbiornikami pobór na biegu jałowym możesz pominąć - będzie znikomy

Dla przesyłania niskiego napięcia 12v prad stały - zasada im dłuższy przewód tym grubszy aby uniknąć strat - nie ma sensu pisac 2x - zacytuje  mojego Imiennika

Dość możliwe liczydło spadku napiecia:  https://napiecie.salama.pl/konfiguratory-kalkulatory/

Cytat

Na początku wyjaśniam, że przy instalacjach 12 V np. samochodowych (zasilanie z accu), zaleca się dla obciążeń stałych

(długotrwałych), stosowanie takich długości przewodów , które zapewniają spadek napięcia nie większy niż. ok. 0,26 V.

Jeszcze coś - często mylona jest średnica z przekrojem, więc zwracam na to uwagę.

 

1 Przewody.JPG

 

BatteryCables.pdf12 kB · 196 pobrań

 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.