Skocz do zawartości

zakup i montaż solara do hobby excellent


kaniur1

Rekomendowane odpowiedzi

12 minut temu, kaniur1 napisał:

solar.jpg

Ty IMO masz problem z podstawami. Jak chcesz podłączyć  solar bezpośrednio do aku? To naprawdę nie jest skomplikowane wszystko, ale trzeba wykazać minimum zainteresowania, poczytać podobne tematy na forum. Z taką wiedzą i z tak podstawowymi pytaniami ja osobiście się bym w to nie pchał. Ale w skrócie - montujesz regulator, do którego podłączasz aku i solar - w ten sposób masz załatwione ładowanie aku z solara. Przez regulator możesz też przepuścić całe 12V z przyczepy, które obecnie możeśz mieć podłączone do aku - tego nie wiadomo. Wszelkie gniazda USB i inne urządzenia na 12V wpinasz do energobloku swojego. 

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, kaniur1 napisał:

rok 2007 To jest enegoblok (ten w szafie), ja to na rys nazwałem transformator

Super, a teraz wyjmujemy szklaną kulę i patrzymy w nią i widzimy jaki masz energoblok. Człowieku wysil się, wykaż odrobinę chęci jeśli oczekujesz pomocy. Nikt za Ciebie niczego tutaj nie zrobi, nikt nie będzie się zastanawiał co masz za energoblok, jaką masz szafę, jaką przyczepę, jak masz teraz wszystko podłączone. Dwie strony pisania, a nie wiadomo nic, i Ty też nie wiesz nic. 

Poczytaj chociaz mój temat o montażu solara, cokolwiek Ci się może rozjaśni:

 

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, kaniur1 napisał:

rok 2007 To jest enegoblok (ten w szafie), ja to na rys nazwałem transformator

OK podejmę ostatnią próbę (chyba jestem masochistą)

Kolego wysil się trochę i prześlij zdjęcie. to że jest to rok 2007 i że jest w szafie to NAPRAWDĘ NIC NIE ZNACZY. Jesteś pewien, że poprzedni właściciel nie robił modyfikacji? albo np nie wymienił na inny model bo oryginalny się np spalił?

Jest na tym forum kilka mądrych głów, które mogą Ci naprawdę sporo podpowiedzieć... aby była jasność ja nie jestem jedną z tych "mądrych głów" :) ...ale musisz wykazać się odrobiną inicjatywy.

Jeżeli będziesz odrobinę dociekliwy to w znajdziesz  na tym forum wiele gotowców, które możesz zastosować w swojej przyczepie. Jestem nawet prawie pewny, że możesz zastosować moje rozwiązania w skali 1:1 bo też mam Hobby Excellent z 2007/2008, ale tak jak napisałem nie wiemy czy poprzedni właściciele nie zmieniali oryginalnych instalacji...no chyba, że Ty jesteś pierwszym właścicielem w 2007 wyjechałeś tą przyczepą z salonu.

Kolejna sprawa to uzupełnij proszę profil, będzie też łatwiej podpowiedzieć Tobie gdzie ewentualnie możesz się udać jeżeli te zagadnienia przerosną Twoją wiedzę i umiejętności

Pozdrawiam

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OOO i już kilka rzeczy widać :) pierwsza sprawa masz Hobby wersja modelowa 2003/2006 (masz poziome światła w tylnym zderzaku i drabinkę na dach, prawda?)

Jaką masz wtyczkę 7 czy 13 PIN?

Jeżeli 13 PIN to czy jak masz podłączony holownik (też na 13 PIN a nie przejściówka z 7 PIN) to czy działa Ci w przyczepie oświetlenie i pompki wody?

I myślę, że teraz przy pomocy kilku innych osób będziemy mogli coś "zaprojektować" albo przeprojektować z dostępnych schematów.

W tym akurat przypadku będę musiał się posiłkować trochę wiedzą tych co więcej wiedzą... :) ponieważ ja osobiście nie znam tego zasilacza, bo mam zupełnie inny 

edit

Wydaje mi się że jest to Dometic MK240??

Ale po kolei...sprawdźmy czy masz zasilanie jak jesteś podłączony pod samochód i pójdziemy dalej

 

Edytowane przez Jaśki (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, kaniur1 napisał:

mam 13/13 pin oświetlenie, pompki nie działają choć instalację do haka kupowałem z opisem, że do przyczep kempingowych

Może zwyczajnie nie masz zasilania budy z gniazda haka. To że złącze jest 13 pinowe nie znaczy, że ma zasilanie przyczepy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK

To teraz trzeba zdiagnozować kolejny punkt:

- Może być tak jak pisze @jacek00 i tutaj najlepiej by było abyś znalazł puszkę gdzie przewody od wtyczki 13 wchodzą do przyczepy, otworzył ją i zrobił zdjęcie. Ta puszka zazwyczaj jest na przedniej ścianie od strony podłogi w łóżku

- inna (i chyba bym od tego zaczął: sprawdź czy założyli Ci w aucie pełną wiązkę 13 . To znaczy czy masz napięcie na PINach 9 i 13. Ja np miałem sytuację jak zamawiałem auto w salonie z "wiązką pod przyczepę" to oni myśleli, że chodzi tylko o "wsteczny" i założyli gniazdo 13sto pinowe ale bez 9-13 i 10-11. Oczywiście później dołożyli. Więc weź próbnik w dłoń i sprawdź

- ostatnia rzecz to sprawdź weź odkręć w Twoim zasilaczu Dometic MK240 dolną przykrywkę i zobaczymy czy są tam przewody doprowadzające zewnętrzne 12V

 

W sumie to możemy sprawdzać w odwrotnej kolejności niż wypunktowałem :)

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Teraz, Jaśki napisał:

- inna (i chyba bym od tego zaczął: sprawdź czy założyli Ci w aucie pełną wiązkę 13 . To znaczy czy masz napięcie na PINach 9 i 13. Ja np miałem sytuację jak zamawiałem auto w salonie z "wiązką pod przyczepę" to oni myśleli, że chodzi tylko o "wsteczny" i założyli gniazdo 13sto pinowe ale bez 9-13 i 10-11. Oczywiście później dołożyli. Więc weź próbnik w dłoń i sprawdź

Dokładnie to samo miałem w obecnym aucie. Założyli mi 13 pin bez zasilania przyczepy. Bratu w Toyocie to samo, znajomemu w Fordzie to samo. Jeśli nie zaznaczymy, że gniazdo 13 pin ma być z zasilaniem przyczepy to założą nam bez, bo takie są przygotowane zestawy fabryczne w ASO.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to kilka rzeczy nam już się rozjaśniło

Jeżeli chodzi o zasilanie z samochodu to musisz koniecznie sprawdzić czy w gnieździe samochodowym masz podane napięcie na parach pinów 9/13 i 10/11 ponieważ widać że do puszki wchodzą. Może być jeszcze tak, że w samym wtyku 13PIN w przyczepie ktoś to uciął (choć mało prawdopodobne)

O tym, że do przyczepy powinno "wchodzić" zasilanie z auta świadczą te konektory - w żółtym znaczniku pin 9 (niebieski) i 13 (biały z niebieskim paskiem) - czyli zasilanie stałe
oraz w zielonym znaczniku 10 (niebieski z białym pasem) i 11 (biały z czerwonym pasem) - czyli zasilanie "po stacyjce"
 

79021148_2_wejciezpuszki.jpg.b9ed342437e4e94bd403ccf3b75fc4c2.jpg

 

W żółtym znaczniki z 9 (niebieski) i 13 (biały z niebieskim paskiem) są połączone trochę wyblakły czerwony i biały - te przewody na 99,9% idą do zasilacza DOMETIC MK240

Ten zasilacz podaje napięcie na odbiorniki przyczepy (oświetlenie, pompki). 

Ten zasilacz sam automatycznie rozpozna czy ma pobierać prąd z tego co zaraz zbudujemy czy po podłączeniu się do zewnętrznego gniazda ma zamieniać 230V zmienny na 12V stały i "wysyłać" dalej na odbiorniki

Nas najbardziej interesuje to co zakreślone:

 

675706410_1_tenasinteresuj.jpg.da6d9e4858c2b0558496b04bfc6d5a97.jpg

 

Jeżeli NIE POTRZEBUJESZ zasilania z samochodu (po sczepieniu zestawu) to wystarczy, że odłączysz zaznaczone konektory (to sa właśnie te od pinu 9 i 13), DOBRZE JE ZAIZOLUJESZ - KAŻDY OSOBNO! i swoją nową instalację solarną wepniesz wg poniższego schematu. 

 

1980842793_4_schematpodstawowy.jpg.9808a2605317d4505fa87669c6fe1a60.jpg

 

Natomiast jeżeli uznasz, że chcesz jednak mieć prąd z samochodu (sprawdź miernikiem czy auto podaje napięcie na 9/13 i 10/11 ) i będziesz chciał mieć możliwość podłączenia lodówki w czasie jazdy (czyli piny 10/11- "po stacyjce" to skorzystaj z poniższego schematu

 

1174149046_3_schematpeny.jpg.bbd6dd560cd2219d11fb10df450f6ea8.jpg

I na sam koniec dodam powyższe załączone schematy nie są wymyślone prze ze mnie to wszystko jest na forum :)

Powodzenia!!

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem pod wrażeniem wiedzy i umiejętności prostego wyjaśnienia spraw skomplikowanych, DZIĘKI! Teraz jest to dla mnie, totalnego laika na tyle klarowne, że powinienem sam sobie z tym poradzić. Przy okazji zapytam, korzystając że potrafisz czytać z kabelków ? do czego jest ten czerwony odłączony przewód (choć wyraźnie jest tam dla niego miejsce), choc wszystko w przyczepie działa?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, kaniur1 napisał:

Przy okazji zapytam, korzystając że potrafisz czytać z kabelków ? do czego jest ten czerwony odłączony przewód (choć wyraźnie jest tam dla niego miejsce), choc wszystko w przyczepie działa?

Nie umiem czytać z kabelków :) wszystko co powyżej napisałem wyczytałem na forum :) tylko poświęciłem na to trochę czasu. 

Niestety nie wiem od czego może być ten "ucięty czerwony" wygląda mi to jak by po po prostu ta żyła nie była do niczego wykorzystana...ale tu zgaduję. Najlepiej "pójść" po tym przewodzie w drugą stronę organoleptycznie i zobaczyć gdzie Ciebie zaprowadzi :) 

Pamiętaj jeszcze o jednym...jak już zabierzesz się za układanie/rozbudowywanie instalacji to koniecznie pamiętaj o odpowiednim przekroju przewodów i zabezpieczeniu obwodów. 

I naprawdę uzupełnij swój profil...bo tak jest przyjęte na tym forum 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.