Skocz do zawartości

Opony do holownika


Wojtek N

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

kupuje nowe opony do moje holownika VW Touran 1,9TDi, DMC 2210 kg. Rozkładamy to na cztery opony i wychodzi 552,5 kg. Z tego wynika, że zwykłe opony indeksu nośności 91 są ok, bo mają 615kg (max. obciążenie opony).

Nacisk na hak może wynosić max 75kg, więc dodajemy połowę - 37,5kg na każdą z opon z tyłu. Teraz mamy 590kg na oponę.

I tak zbliżamy się do max obciążenia dla opony.

Jak wiem, chwilowy nacisk na hak może być większy, jak ma się to do opon?

Bo w moim przypadku zostaje tylko 20kg zapasu.

Kupujecie opony o zwiększonym współczynniku max obciążenia do swoich holowników?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, jacek00 napisał:

Przecież nacisk na hak powinieneś wliczyć do ładowności samochodu, czyli te 75 kg to tyle ile byś zapakował do bagażnika, a nie DMC auta + jeszcze 75 kg.

To prawda. Jednak ja bym brał opony o większej nośności. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Cezarr napisał:

Moje auto ma 2520 DMC i nigdy nie wpadł bym na takie wyliczenia :puk:
Zawsze kupuje zwykłe opony, bo ze ze zwiększonym obciążaniem to są z oznaczaniem C do dostawczych aut.
Z Twoich obliczeń wynika że u mnie było by to już przeciążone.  :wacko:

"zwykłe opony" - hmmm.

Przede wszystkim, masz inne auto i tak zwane" zwykłe opony" tez są inne! a tym samy inne jest max. obciążenie "zwykłych opon".

Nie wiem, jakie masz auto ale rozpatrzmy podobny przykład wagowy do Twojego, np.: dla S-max. Ma on DMC 2505kg, "zwykłe opony" dla niego mają 775kg (235/55 R17 99 V), więc jakby nie liczył, jest 3100kg czyli nie ma żadnego przeciążenia (z moich obliczeń).

8 godzin temu, Maras napisał:

Rozumiem ,że holownik w czasie jazdy ma te deklarowane 2210 kg czyli zapakowany na maxa.

  

Racja, niby jadąc na wakacje mamy doładowany ale pewnie nie ma max.

 

7 godzin temu, jacek00 napisał:

Przecież nacisk na hak powinieneś wliczyć do ładowności samochodu, czyli te 75 kg to tyle ile byś zapakował do bagażnika, a nie DMC auta + jeszcze 75 kg.

Tu też racja :)

Dziękuje wszystkim za odpowiedzi :) nigdy nie miałem takiego ciężaru na haku więc stąd to pytanie. Pierwszy sezon z taką przyczepą (ciekawe czy będzie ten sezon ? ) i akurat złożyło się, ze nowe ogumienie trzeba kupić, więc warto przemyśleć i dopytać tych, co takie tematy znają lepiej.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

45 minut temu, Wojtek N napisał:

"zwykłe opony" - hmmm.

Przede wszystkim, masz inne auto i tak zwane" zwykłe opony" tez są inne! a tym samy inne jest max. obciążenie "zwykłych opon".

Nie wiem, jakie masz auto ale rozpatrzmy podobny przykład wagowy do Twojego, np.: dla S-max. Ma on DMC 2505kg, "zwykłe opony" dla niego mają 775kg (235/55 R17 99 V), więc jakby nie liczył, jest 3100kg czyli nie ma żadnego przeciążenia (z moich obliczeń).

Ja mam Kleber wielosezonowe w rozmiarze 215/70 R15 kupując je nie patrzyłem na żadne obciążenia, jechałem z przyczepą juz wiele razy
 nic się nie dzieje, tak więc kup jakie chcesz i jeździj ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zauważ jeszcze ,że opony w przyczepie są bardziej katowane nie tylko przez większe obciążenie (2 koła) jak w samochodzie ( 4 koła) ale przez samą amortyzację czyli ugięcie wahacza. W budzie praktycznie na sztywno i twardo a w samochodzie płynnie i o wiele bardziej miękko. Wahacz w samochodzie ma większy skok czyli bardziej tłumi nierówności. Mało kiedy w jeździe z przyczepą strzeliła opona w samochodzie przeważnie było to w przyczepie i nawet prawie nowych oponach.

Przeważnie przed wyborem opon do samochodu mamy kilka typów i warto porównać ich nośność a w budzie to wiadomo wzmacniane "C "  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nacisku nie dziel na 4, bo na przedniej osi z silnikiem mas zupełnie inny nacisk niż z tyłu bez silnika.

 

W Espace IV niby opony bez żadnego specjalnego indexu by podeszły, ale producent sobie wymyślił że maj mieć index nośności 101 przy kołach 17, więc po 825kg, co daje 3300kg łącznie, a auto ma tylko 2555kg DMC (grand w benzynie z panoramą)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

52 minuty temu, MaciekR4 napisał:

Nacisku nie dziel na 4, bo na przedniej osi z silnikiem mas zupełnie inny nacisk niż z tyłu bez silnika.

 

W Espace IV niby opony bez żadnego specjalnego indexu by podeszły, ale producent sobie wymyślił że maj mieć index nośności 101 przy kołach 17, więc po 825kg, co daje 3300kg łącznie, a auto ma tylko 2555kg DMC (grand w benzynie z panoramą)

 

To było tylko i wyłącznie porównanie a nie ,żadne dzielenie dmc auta do nośności opon.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 12.04.2020 o 13:38, Wojtek N napisał:

Witam,

kupuje nowe opony do moje holownika VW Touran 1,9TDi, DMC 2210 kg. Rozkładamy to na cztery opony i wychodzi 552,5 kg. Z tego wynika, że zwykłe opony indeksu nośności 91 są ok, bo mają 615kg (max. obciążenie opony).

Nacisk na hak może wynosić max 75kg, więc dodajemy połowę - 37,5kg na każdą z opon z tyłu. Teraz mamy 590kg na oponę.

I tak zbliżamy się do max obciążenia dla opony.

Jak wiem, chwilowy nacisk na hak może być większy, jak ma się to do opon?

Bo w moim przypadku zostaje tylko 20kg zapasu.

Kupujecie opony o zwiększonym współczynniku max obciążenia do swoich holowników?

Jak zauważył @MaciekR4 obciążenia nie liczymy dzieląc DMC na 4 bo z reguły jest inne dla każdej z osi (choć nie zawsze większe z przodu), takie informacje masz na tabliczce znamionowej. Poza tym dla tzw. typowego rozmiaru opon dla danego pojazdu mogą występować o różnych indeksach nośności i na to również należy zwrócić uwagę, a przede wszystkim, przy doborze opon, należy się kierować zaleceniami producenta pojazdu (rozmiar, min. indeks prędkości, min indek nośności oraz zalecane ciśnienie - ono również ma wpływ na nośność opony, dlatego często producenci aut zalecają zwiększenie ciśnienia w kołach przy pełnym obciążeniu).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 12.04.2020 o 13:38, Wojtek N napisał:

zwykłe opony indeksu nośności 91

 

W dniu 12.04.2020 o 13:59, Cezarr napisał:

Zawsze kupuję zwykłe opony

Używacie jakiś dziwnych uogólnień i terminologii która może poważnie wprowadzić w błąd.

Odnośnie nośności opony to nie ma czegoś takiego jak "zwykłe opony". Każda opona ma indeks nośności a każde auto ma MINIMALNY wymagany indeks nośności i nie wolno montować opon o niższym niż przewidział producent. Resztę napisał jasno @cosik3 - patrz tabliczka (najczęściej na słupku kierowcy)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, Cezarr napisał:

Najmocniej Pana przepraszam :blush:

Czuję się zażenowany, że Waszą Jasność wprawiłem w zakłopotanie ;)

A wracając do tematu, to z ciekawości przejrzałem ofertę opon i jest nieznaczna różnica w cenie przy indeksach 90-100 a pamiętam, że 5 lat temu nie było tak różowo i bolało wydać kilka stówek więcej na komplet zgodny z parametrami ze słupka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie bez przesady, opony w holowniku powinny być takie jak przewiduje producent auta. To nie jest prom kosmiczny, ja sam jeżdżę i jeździłem zgodnie z tabelą producenta. Jak na razie wszystko się sprawuje i sprawowało w jak najlepszym porządku. Według mnie każdy powinien pomyśleć, nie problem założyć opony typu C kartoflaki i dobijać zawieszenie. Do przyczepy jak najbardziej, ale do holownika?. Ja mam tylko wzmocnione i to w/g mnie wystarczy...Pewnie zaraz mnie zrównicie do poziomu /0/, jakoś to przeżyje bo to jest moje zdanie tylko i wyłącznie. Pozdrowionka.

Edytowane przez Adam Rogowski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.